Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
miramar

Bio Wortelhormoon stekpoeder

Recommended Posts

Dit is mooi spul. Ik ben zelf niet echt fan van het gebruik van hormoon stimuleerde stoffen. Maar het blijft moeilijk om zonder stekpoeder / wortelhormoon stekken goed te laten wortelen. Als ik het gebruik dan liever iets organisch als synthetisch.

 

Dit is er 1 uit de oude doos en zeker bruikbaar voor onze hobby. Het kost je geen cent en is minder belastend voor plant en milieu. Een duurzaam en hernieuwbaar product en als je het niet meer nodig hebt gooi je het in je tuin of op de composthoop.

 

Het recept,

 

Wilgen wortel stimulans

1. neem wat verse takken van een wilg

2. knip de takjes in stukken van 1 cm en laat ze 24 uur weken in water

3. verwijder de stukken tak uit het water

4. het resultaat is een vloeibaar wortelstimulans. om te gebruiken neem je de stekken die je 2 uur weekt in de vloeistof. alleen de delen die in de grond gaan hang je in de vloeistof.

 

Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's ook gratis auxine.

 

Maar je hebt alleen de bast van de wilgentakken nodig om wilgenwater te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tip :verrygood

De werkende stof in de wilgen die wortelgroei stimuleert is o.a. acetylsalicylzuur, oftewel aspirine.

Ik lees dat MeneerJansen daar ook goede ervaringen mee heeft.

Edited by TLTG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is echt makkelijk te maken ook en het groeit overal. Alle Salix soorten zijn te gebruiken bij mijn weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de HGA Garden organische Eazyplugs, geen wortelstimu, stekgel/poeder en geen ph- nodig, alleen kraanwater, vorige keer na vele malen proberen met de genoemde middelen een 100% worteling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog 1 uit de oude doos dan: honing!

 

Ontsmet, voedt en sluit af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is mooi spul. Ik ben zelf niet echt fan van het gebruik van hormoon stimuleerde stoffen. Maar het blijft moeilijk om zonder stekpoeder / wortelhormoon stekken goed te laten wortelen. Als ik het gebruik dan liever iets organisch als synthetisch.

 

Dit is er 1 uit de oude doos en zeker bruikbaar voor onze hobby. Het kost je geen cent en is minder belastend voor plant en milieu. Een duurzaam en hernieuwbaar product en als je het niet meer nodig hebt gooi je het in je tuin of op de composthoop.

 

Het recept,

 

Wilgen wortel stimulans

1. neem wat verse takken van een wilg

2. knip de takjes in stukken van 1 cm en laat ze 24 uur weken in water

3. verwijder de stukken tak uit het water

4. het resultaat is een vloeibaar wortelstimulans. om te gebruiken neem je de stekken die je 2 uur weekt in de vloeistof. alleen de delen die in de grond gaan hang je in de vloeistof.

 

Succes !

Ik heb stekken al in potten staan een week.

Ik wil uiteraard wel dat ze extra wortelstimulator krijgen zodat ze sneller wortelen.

 

Kan ik dit dus ook gewoon over de potgrond heengieten? of is dit puur om stekken te maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey hier krijg ik ineens een oplossing op een vraagstuk.

Ik heb hier een toch al bejaarde treurwilg in de tuin staan. Heb dit huis vorig jaar september gekocht en in december heeft die wilg dan toch maar eens een kappersbeurt gehad hetgeen dringend nodig was, tuin was een beetje een jungle waar zeker 2 jaar niks nimmer gedaan is. En aan die wilg nog minder buiten de schade wat een vorige buurman er aan heeft liggen trekken omdat de boom in zijn weg stond (staat wel in mijne tuin, maarja), dus de boomdokter op bezoek gehad.

 

Nu is al dat snoeisel deze winter blijven liggen wegens geen tijd en winterweer, we waren hier dus wel stomverbaasd dat de hele treurwilg dit voorjaar terug uitschoot. Dat de boom dat zelf deed waren we blij mee gezien de schade aan de boom, dat alles wat er op de grond lag dat ook deed :D

Nou weet ik waarom, en ook dat ik een levenslange voorraad stekmiddel in de tuin heb staan :verrygood was echt van het idee als je zo'n afgeknipte stok in de grond douwd ie gewoon voort groeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wietsmoker, leuke gedachten. Liep er zelf ook mee rond maar nog nooit geprobeerd. Test het eens uit en laat je bevindingen hier horen. Een paar planten met en een paar zonder,..

 

@ Sniper78, GEWELDIG !! verhaal. Man de natuur is zo mooi. Je kan haar helemaal kapotmaken maar ze komt altijd weer terug. Ik ben een groot fan van de natuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je deze net nou bumpt, de boomchirurg is net nog even komen kijken naar mijn 2 Canadese populieren dier er helaas aan moeten geloven, ze gaan goed branden volgend jaar :lol:, hey is een ECO verantwoorde manier van verwarmen en de door mij bestelde kachel heeft een rendement van maar liefst 81% en das echt veel voor een kachel . En geen nood er kom 5 laagstammen voor in de plaats ipv de gusten van 30 en 35 meter. Ben ook een natuurmens, heb liever beestjes als mensen om me heen.

 

In elk geval heb die man vorig jaar in december de wilg geknot en die stond ook ff te kijken naar hoe die boom een tweede leven is begonnen.

Ok het is een treurwilg maar hij stond er echt wel heel treurig bij (mede schuld van de populieren die gewoon al het licht pakken), nou hangen de eerste takken bijna weer tot op de grond :lol: iets wat hij vorig jaar niet durfde beloven of ie erdoor kwam, WEL dus, me happy en die 600€ kostende kapperbeurt is niks nou ik weet dat die er nog heel lang gaat staan :specool

 

Dus ik vertel hem het verhaaltje dat ik hier net geleerd heb, kende ie niet. Maar hij vertelde op zijn beurt weer wat dat zen grootvader altijd op een stukje wilgenbast ging chicken als ie hoofdpijn had. Had de bomenman eens nagevraagd waarom en had als antwoord gekregen dat het veel van de actieve stof uit aspirine bevat acitilzuur of zoeits, staat ergens in de post. Dus is het verhaaltje weer rond, ben blij met menne wilg

 

 

 

En oh ja ze geven goede weer de komende dagen, dus ik ga een hoop aardbei aflopers behandel met en zonder wilgen water en eens kijken dewelke het hardste gaan om te beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sniper, warmte van een houtkachel is ook zo super. Het is gewoon anders als een cv. Ik denk ook dat hout gestookt op een kachel met hoog rendement 1 vd duurzaamste vormen van verwarmen is.

Mooi ook echt van die aspirine, ik heb het zelf vaak gekauwd. Alleen soms wel irritant dat als je pijn in je kop hebt lang moet kauwen op een takkie.

Ik ben benieuwd naar je aardbeien experiment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Miramar, dezer dagen kun je zelfs weer hout gestookte CV ketels kopen net zoals de eerste CV's. Het is inderdaad terug in op mars en een ook een ecologische manier van verwarmen.

Kost me een aardige duit extra, maar ik haal het er wel uit ook hoor.

 

Waarom, wel als je een boom verbrand komt er bij die verbranding enkel de door de boom opgenomen CO² weer vrij, en als dat hout dan uit duurzaam bosbeheer komt is dat een cirkeltje dat rond is, met minimale vervuiling en afval. Geen fossiele brandstof.

En stralingswarmte is veel beter en aangenamer dan convectie warmte (CV dus)

 

En de aardbeitjes heb ik momenteel nog geen tijd voor gehad, wel wilgenwater gemaakt en aan scheuten van een vijgenboom gegeven, maar die scheuten waren verre van vers dus ik hoop er niet al te hard op.

Maar ik heb een wilg, dus dat komt er nog wel eens van om het eens terdege te testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende week gaan de populieren om, dus hoognodig tijd om er rond wat plaatst te maken voor de demontage. En dus ook de losse takken van de treurwilg op te ruimen en te verzagen.

 

Zaten nog een aantal takken bij waarop de eerder vermelden scheuten op stonden, de meesten hebben met het weer van afgelopen dagen toch de geest gegeven, enkelen leefden nog al hingen ze er belabberd bij.

 

De mooiste geselecteerd, en uitgezaagd tot ik net het scheutje en de bast waaruit ie kwam overhield

Dit dus,

gallery_37919_15897_787648.jpg

Geen beste foto, maar was beter zo als met flits, en dat pleur je in een bodempje water

gallery_37919_15897_1765927.jpg

 

Dus als het goed is gaat dit ding nou gewoon worteltjes maken, natte voeten heeft het in elk geval al wat op gefleurd, het ziet er al heel wat minder belabberd uit als derstraks,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Very Nice! Wish you al the luck

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wilgenhout als aspirine is echt uit de oude doos. En iedereen weet: wat in de oude doos verzeilt raakt, werkt!

 

Ik ben zelf met een soortgelijk experiment bezig (of ik ga eraan beginnen liever)

 

Ik heb stekken van mijn muntplanten staan en ik wacht geduldig af tot hun grond is uitgeput. Dan ga ik bijvoeden met DE GOEDKOOPSTE MULTI-VITAMINE SUPPLEMENTEN uit de colruyt :smoke

 

Redenering hierachter komt van een forum waar ze mensen waarschuwen voor gevaarlijke producten:

 

Goedkope vitamine supplementen zouden teveel elementen in minerale vorm - en dus onbruikbaar voor mensen - bevatten. Planten leven echter van die mineralen en zetten dat om in organische, voor ons bruikbare, nutriënten.

 

Omdat er ook suiker en zoetstof en godweetwat inzit ga ik het enkel op stekjes testen, niet op mijn grote bak die elke week geoogst wordt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...