Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

im9vbhdek.png

 

Welkom,

 

Hier mijn kweekverslag van mijn eerste kweek ooit.

Ben begonnen met 5 stekken PP's, welke ik in 10 liter potten heb geplaatst.

 

Intentie is om om de 3-4 dagen een update te geven.

 

Als eerste de situatie zoals de plantjes er vorige week bij stonden.

 

 

aur5armu8.png

 

 

Vanavond een update van hoe de planten er nu bij staan.

Plantjes zien er nu beter uit en zijn redelijk wat gegroeit.

Edited by Nickname

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn dat je 10L-potten? Zien er groter uit ;)

 

Hou er rekening mee dat ze mss vanonder geen afwatergaten hebben, het overtollige water kan dus niet weg..

Of hebben jouw potten dat wel? ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kweekje heb jij daar gaande!

Gebruik je in je bodemmengsel nog iets anders naast ik gok potgrond en perliet?

 

Misschien overbodige commentaar maar je aarde ziet er aan de plekken te zien niet volledig doorwaterd uit (of't was een warme dag ;)).

Het is goed om je aarde in het begin vooral eerst een helemaal te doorwateren ivm afvloeing en opname van water/voeding.

 

Deze ga ik volgen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

..edit..

Ik heb de stekken, potten en aarde gekregen van een ervaren persoon. Ik zal even navragen wat voor aarde dat precies is, dat hoor je nog.

Ik heb de aarde niet helemaal doorwatert in het begin. Ik geef water aan de randen van de pot.

Daarom ziet het er uit dat het niet volledig doorwatert is. Haal je echter de bovenste 2cm aarde weg is het volledig egaal donker/nattig.

In elke pot zitten 4 afwatersgaten, deze zal ik morgen fotograferen.

 

Moet ik nu alsnog de aarde volledidg doorwateren ?

Ik denk dat als ik dat nu nog ga doen dat de planten verzuipen.

 

De update van vandaag komt nog...

Share this post


Link to post
Share on other sites

..edit..

Ze mogen na dit weer wel wat vochtiger hoor.

Beter iets te veel dan te weinig ( hij gooit het er toch weer uit via de gaten )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch even terugkomen wat betreft de watervoeding.

Ik zit er aan te denken om de planten van onderen te voeden met water.

Hiervoor heb ik in gedachten;

Een bak maken die ik vul met water.

De potten zet ik op kleine blokjes zodat het water, eenvoudig en makkelijk, door de gaten in de onderkant van de potten kan worden opgenomen.

Het waterniveau van de bak vul ik tot een hoogte zodat de pot voor circa 5cm in het water staat vanaf de onderkant gezien.

De potten zijn 25cm hoog en de aarde komt tot circa 20cm hoogte.

 

Dit allemaal wat betreft het verhaal van afscheiding van zouten van de plant wat boven in de aarde zit ter hoogte van de stam, om zodoende zoutterugspoeling te voorkomen met het geven van water

 

Hieronder een afbeelding ter visualisatie

Wat vinden jullie daarvan ?

 

nnd14vvgj.png

Edited by Nickname

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet doen was ik van jou.

Reden? Wortels gaan te verzadigd raken met water en te weinig zuurstof kunnen opnemen of grond slempt gewoon dicht.

Bij te weinig verversing van water komen er algen, bacteriën,.. meegenieten.

Mijn gedacht natuurlijk ;)

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een update van vandaag. Gisteravond werd niets meer.

 

ft5yqr4mq.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat deepee al zei, zou ik ook niet aan beginnen. Gewoon zo goed verzorgen en de potten

afschermen tegen direkt zonlicht. Met zomerse temperaturen word de kluit te warm.

 

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

die pp's gaan aardig lekker

 

succes ermee

 

groeten dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker laten staan zo en langs de rand van de pot water geven niet direct bij de plant.

Als je direct bij de plant water geeft krijg je luie wortels.

Als je langs de rand van de pot water geeft moeten de wortels gaan zoeken en zullen dan sneller door heel de pot komen te zitten.

En als je de mogelijkheid hebt probeer je potten af te schermen voor de zon zodat je aarde niet te warm word.

Misschien nog een paar extra gaten in je potten maken om water weg te laten lopen.

 

Gaat wel goed komen met de PPtjes.

 

suc6 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update van vandaag.

 

Vanwege de regen staan ze momenteel even binnen, zodra het droog is gaan ze weer naar buiten.

In de loop van de middag bamboestokken halen, deze alvast in de potten steken voordat de wortels alle ruimte in beslag hebben genomen.

Ook even kijken voor wat lichtdoorlatende folie wat ik kan gebruiken als afdekmiddel tijdens regenbuien.

 

Hierbij dan de foto's van de plantjes.

Duidelijk groeiverschil waarneembaar maar ik vind dat de plantjes zich netjes houden.

 

1vkzcuo6d.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn wietplantjes hebben wat regenwater voor hun kiezen gehad. De aarde is aardig nat en de blaadjes beginnen te hangen.

In hoeverre kunnen de plantjes hier tegen en in hoeverre is het slim om ze binnen te zetten met regen ? Veroorzaakt het verplaatsen binnen / buiten / binnen / buiten plantstress ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon zorgen voor voldoende gaten onderin de pot, dan gooit die het overtollige eruit.

De rest droogt wel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb namelijk een hok waar ze de ochtendzon kunnen oppikken en waarvan de temperatuur gelijk is aan de buitenlucht. Dus vandaar dat ik ze snachts binnenzet als het snachts gaat regenen.

Maar dus gewoon buiten laten ook snachts ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heen en weer sleuren doet de plant meer slecht dan goed. Daar gaat ie van stressen en dan heb je natuurlijk ook weer dat plotse temperatuursverschil. Nu, veel mensen hebben hier een verschillende mening over.

 

Tegen de regen doe ik de pot gewoon zo'n vuilniszakje die je vanboven kunt toebinden aan. Plant mag gerust wat nat worden, 't is de aarde die droog moet blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb namelijk een hok waar ze de ochtendzon kunnen oppikken en waarvan de temperatuur gelijk is aan de buitenlucht. Dus vandaar dat ik ze snachts binnenzet als het snachts gaat regenen.

Maar dus gewoon buiten laten ook snachts ??

Gewoon buiten laten staan inderdaad.

Je kan met plastic de grond afdekken zodat het water niet bij de potgrond komt.

De plant zelf mag kleddernat worden, zolang er nog maar geen toppen opzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een update van vandaag.

Inmiddels bamboestokken toegevoegd in de potten, elke pot één stok. De twee grootste planten zijn op een punt verbonden met de stok, de rest moet nog ff groeien.

Nadat de plantjes veel regen voor hun kiezen hebben gekregen op zaterdag en zondag vind ik dat de plantjes wat achteruit zijn gegaan. De blaadjes beginnen steeds meer te hangen en dat terwijl de aarde steeds droger wordt.

aan de bovenkant is de aarde relatief droog, als ik me vinger in de gaten aan de onderkant steek voelt het wat natter. Kan natuurlijk door de zon komen.

 

Ook 2 potten voorzien van alu folie, om de temperatuur van de aarde niet te veel doen oplopen in de zon. Niet alle potten gedaan omdat ik zelf wil ondervinden wat het verschil is in temperatuur en reactie. Het is namelijk me eerste kweek en daarbij wil ik ook ervaring opdoen en weten wat wat doet.

 

Hierbij de foto

ulh7nnvqk.png

Edited by Nickname

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een update van vandaag.

 

Vanmiddag rond één uur stonden de blaadjes wat omhoog. Gezien de weersverwachting (droog) wat water gegeven.

Vanavond bij thuiskomst een regenbuitje over de planten gehad. Blaadjes hangden weer bij thuiskomst. Dat met plastic afdekken vind ik toch lastig, het water loopt niet weg, maar zakt naar het midden, hoe doen jullie dat.

 

Ook begint één plant wat plekken te krijgen op het blad zie de foto links onder.

 

soks6f66g.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaadjes hangden weer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren hingen ze goed naar beneden.

Vanmiddag in de zon kwamen ze weer aardig overeind.

Nu ik net thuiskom hangen ze weer.

Denk zelf water te veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit

 

Nice grow nickname, ik vraag me af of je ventilatie hebt in je serretje?

Dat hangen wijst me eerder op gewoonweg te warm dan overbewatering, vooral met de warmte die we afgelopen dagen hadden.

Heel goed bezig wel :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serre is 20x5m en staat volledig buitenlucht, geen afscherming voor de rest. Wel is het zo dat de wind geen vrij spel heeft want serre is ingebouwd tussen daken, vanaf één lengtezijde is de hoogte circa 1 mtr to.v. van de vloer.

Wel heb ik ze een paar keer snachts binnen gehaald met een ventilator erop, vrij droge lucht en nagenoeg buitenlucht temperatuur. Denk dat de bladeren zijn hangen door de zwaarte van de regen die hier is gevallen. En dan denk aan regenwater op het blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update van vandaag.

Wederom gaan de blaadjes hangen, dit was rond 18:00 vanmiddag nog niet zo.

Ze hebben constant buiten gestaan. Ik verplaatst ze eenmaal per dag zodat ze constant de zon hebben.

 

zfrkmltk7.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...