Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Hydrologisch

De (on)zin van afzuren op aarde

Recommended Posts

groenevingers,

Gebruik eens een pH grondmeter ;)

Ik heb hier een pH van 8.3 en nooit problemen gehad,niet afgezuurd en ronde's van 1op 1,op de Sannie methode.

Sannie heeft ook een pH van 8.3 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
groenevingers,

Gebruik eens een pH grondmeter ;)

Ik heb hier een pH van 8.3 en nooit problemen gehad,niet afgezuurd en ronde's van 1op 1,op de Sannie methode.

Sannie heeft ook een pH van 8.3 ;)

 

 

Toch raar, want ik heb nu mijn grond voor de derde keer gebruikt en voeg altijd ph- toe en na deze ronde mijn grond weer opgewaardeerd en gemeten en die was precies 6.0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn aarde blijft ook gemiddeld rond de 6 terwijl het kraanwater 8.3 is,vooral rond de wortels is het zuurder.

Ik doe nu een minerale ronde waarbij ik afzuur maar merk geen verschil in de aarde t.o.v. vorige rondes waar ik niet afzuurde,op de sannie methode met schimmels,bacto,buffertabs etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Als je volop gesteentemeel gebruikt is afzuren wel een handige optie, anders komen de mineralen nooit vrij.Bedenk wel dat gewoon regenwater ook een pH heeft van 5.5 & waar je industrie hebt zelfs een pH kan hebben van 4.5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het erg afhangt welke kweekmethode je gebruikt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Art, dank voor je advies, reaktie!

Ga t zeker proberen zonder zuur, met de nieuwe ronde; kan t zelfs met een kloon hopelijk van de chocolate die ik nu buiten heb en wel afzuur, heb ik meteen vergelijk. heb van de week een phmeting van de aarde gedaan; moest een gat maken ivm mijn nieuwe blumatmeter, dus heb mooi aarde tot in de diepte weg gestoken , medium zit tussen de 6,0 en 6,5 als ik de kleur zie van de test. Dus dan maakt het nauwelijks uit, sterker nog kun je het beter laten; als je tenminste de sannie methode aanhoudt. Fijn te horen dat jij die hoge ph waarde van het kraanwater ook hebt, want dat is mijn grootste zorg, ahw.

De palmasthee zweept de ph van je water ook erg op, dus alle reden tot twijfelen.

Thanks anyway, we gaan t eens zonder proberen! ;)

 

Als je volop gesteentemeel gebruikt is afzuren wel een handige optie, anders komen de mineralen nooit vrij.Bedenk wel dat gewoon regenwater ook een pH heeft van 5.5 & waar je industrie hebt zelfs een pH kan hebben van 4.5

 

Misschien toch goed om de em-melasse dan te blijven gebruiken, zuurt ook iets af , maar stukken minder dan azijn!??? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zuurt sannie ook af naar 6 heb ik wel eens gelezen misschien dat hij er zelf wat over wilt zeggen.

Niet afzuren werkt alleen met biologische voedingen er zijn er genoeg die andere voedingen gebruiken het

punt alleen is dat je op aarde met je voeding volgens mij niet laag of hoog genoeg hoeft om af te zuren of

om je ph te verhogen. Die voeding zijn toch al ingesteld om bij de juiste hoeveelheden op de gewenste zuurgraad

te komen. In het begin zuur ik trouwens wel af als ik nog geen voeding geef anders is de ph veel te hoog.

 

gr parve

Edited by parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het raar dit nu te lezen....

 

heb ik me dan toch niet genoeg ingelezen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger zuurde Sannie wel af,maar de laatste jaren niet meer met de buffertab,bacto,schimmels...bac bloei methode ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, omdat de mycoschimmels er slecht tegen kunnen; tegen het zuur!

maar welk zuur! heb geen idee van ph- zuren, die volgens mij ingezet worden bij hydrokweken, en dat is volgens mij nu juist het probleem met met veel van de opinies over zuren of niet.

Ben er van overtuigd, dat dat de oorzaak is van veel gegis.

Ik denk dat je je grondje niet verneukt met 6,0 ph, en eigenlijk in overeenstemming met de start waarde van je medium. wat je wel kan verneuken, is de ontwikkeling van de mycokolonies, met zuren! Dan denk ik , eerst en vooral rustig aan; neem een check van je wortelstelsel, bijvoorbeeld met verpotten, en zoek eventueeel de gulden middenweg!

In elk geval zegt Sannie ook dat de ontwikkeling van mycos, lijden onder het zuren; en zegt niet perse, dat in later stadium het echt kwaad kan, maar niet nodig is bij een gezond bodemleven. Dan moet je wel zeker van je zaak zijn, en dat kun je alleen aan de conditie van je planten aflezen.

Kweken blijft moeilijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik geen ph- om mijn water af te zuren (niet-organisch, canna voeding)

 

Is gevaarlijk, duur en belachelijk.

 

Met 1 halve liter flesje spuitwater van ph 5.2 kan ik een 7 liter kraanwater van ph7.9 terugbrengen naar een constante ph6.5

 

Waarom je zuren en zouten en godweetwaterindieflesjeszit aan je drinkwater zou toevoegen heb ik nooit gesnapt. Het gaat prima met water...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat spuitwater bevat vergelijkbare zuren, alleen in sterk verdunde vorm. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
duur????

flesje ph- kost 9 euro en doe je een aantal rondes mee.

2.60 euro ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeg maar voor een kleine 5-plant kweker een ronde of 40.....

 

dat is dus 20 cent per ronde.... wel heel duur ja......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk artikel, goed om te zien dat NL weer een beetje inloopt.

 

Nu nog 1 over de onzin van 2 weken spoelen van organisch aarde kweek en wat "spoelen" nou echt is, de mythe van amber trics, en de onzin van het pushen van EC voor planten op hydro, de onzin dat feminized zaden of een keertje licht niet uit 's nachts een herma risico betekent, een tutorial voor LST-en, en jullie zijn weer redelijk bij. ;) (Sorry, smilies doen het niet via mijn vpn... en ik weet zo niet wat de code voor :sarcasm: is....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog leuker is lui die tijdens het spoelen op aarde de laatste week hun water afzuren.

 

Terwijl het afzuren er alleen voor is dat de voedingsstoffen in de juiste pH range worden opgenomen.. en aangezien je aan het spoelen bent... met enkel water.. afijn je snapt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is natuurlijk niet echt spoelen, het is gewoon water geven zonder voeding zodat de plant stukken minder voeding krijgt en de voeding die nog in de grond zit er nog voor een gedeelte uitgehaald wordt door de plant en daarvoor moet wel de ph goed zijn..

 

Maar ja zo zijn er wel meer dingen waarvan ik denk, waar maakt men zich druk om.

Temperatuur is er ook zo een, allemaal grote paniek als het een keer boven de 30 graden is.

Net of een plantje buiten nooit boven de 30 graden komt, ik denk zelfs dat ze ruim boven de 40 makkelijk aankunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke discussie ;)

Ik zuur standaard af naar 6.2, met PH- bloei. Ook in de vega fase. (Dan krijgen ze een extra N shotje van de power vis emulsie)

De aarde is 6.2 en met 6.2 water hou ik de boel neutraal. Wat de schimmels er daarna aan veranderen moeten ze lekker zelf uitzoeken.

 

 

Een maatje van mij lacht zich een ongeluk om ons ;)

Al die "rare" fratsen, speciale grondjes, super mestmixes, gelul volgens hem. Hij stop een zaadje in de grond geeft water, pleurt het in zijn tuin en het groeit (2 meter +) en bloeit...

Niks mis met die wiet van hem . Beetje kut gedroogd alleen maar je wordt er wel knetter van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ben het hier ook met prutsertje eens! Je kunt om de dag voeding geven, en de andere dagen met afgezuurd! het begrip spoelen is dus een draaideur, die verkeerde associaties legt!

WAT zou je voor term gebruiken??

Ja mr weed, heb ook zo,n maat, die invaste grond kweekt; en het hele jaar vooruitkan! Maar vind ik ook een beetje kort door de bocht! ;) Daarmee is de kous niet af, toch??

Edited by groenefingers

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is natuurlijk niet echt spoelen, het is gewoon water geven zonder voeding zodat de plant stukken minder voeding krijgt
Dat vind jij en andere ervaren kwekers misschien 'natuurlijk', maar echt spoelen is meerdere malen de inhoud van de pot als hoeveelheid water geven en een misverstand kan dus nogal grote gevolgen hebben (qua opbrengst 'en' smaak in negatieve zin).

 

Wat jij spoelen noemt is dus eigenlijk gewoon stoppen met voeden, en nu je dat toch zegt, dat geen voeding meer geven, waarom doe je (of beter gezegd 'doen we') dat eigenlijk? Ik draai zelf nu met lage ec omdat ik 'wel' de herfst wil, groen er een beetje uit laten trekken zodat het straks wiet is en geen chlorofielig bolletje gras. Maar heb jij er een meer doordachte/ervaren reden voor? De 'herfst' veroorzaken indoors is 'not done' in de VS, groen tot aan het einde, nooit je planten van voeding weerhouden als ze dat nodig hebben (en dan hooguit 2-3 dagen 'echt' spoelen). Heerlijk die tegenstrijdigheden.

 

 

Oh en nog een leuke myth busted: een hogere K stimuleert NIET het inzetten van de bloei: http://www.adonline.id.au/flowers/the-potassium-myth/

Share this post


Link to post
Share on other sites

@groenefingers

Nee precies, ik blijf elke keer weer proberen hem met wat meer zorg naar zijn plantjes te laten kijken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk is het zinvol te onderkennen dat zuren geen zelfstandige stoffen zijn, maar hoeveelheden chemische energie. In onze voedingsmiddelen zitten heel vaak zuren vermengd om de houdbaarheid te verlengen. En deze zuurtegraad wordt door ons niet als zodanig onderkend.

Ik vind cola bijvoorbeeld mierzoet, terwijl de pH van cola 2.6 is. Door toevoeging van een heleboel suikers wordt de zuurtegraad gemaskeerd.

Een banaan heeft een zuurtegraad van ongeveer 5. Door zelf aangemaakte vruchtensuikers smaakt een rijpe banaan toch vrij zoet.

Citroen heeft een zuurtegraad van ongeveer 2.3 en limoen van ongeveer 2. Deze vruchten produceren weinig suikers en geven dus een uiterst zure smaakbeleving.

Zelfs de huid van mannen heeft een zuurtegraad van ongeveer 5.5. Maar als je over de rug van je hand likt, dan ervaar je geen zure smaak.

Trouwens, bij vrouwen is de zuurtegraad van de huid nog hoger.

Zou dit een van de oorzaken zijn dat mannen over het algemeen optimistischer zijn dan vrouwen? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nog leuker is lui die tijdens het spoelen op aarde de laatste week hun water afzuren.

 

Terwijl het afzuren er alleen voor is dat de voedingsstoffen in de juiste pH range worden opgenomen.. en aangezien je aan het spoelen bent... met enkel water.. afijn je snapt me.

 

Ik was er daar dus 1 van.. waarom deed ik dat dan?

Nou.. door mijn zachte water liep de ph vanzelf al op en zat ik ergens op 8+ einde kweek enne slepen met zakken aarde was ook niet alles dus klaarmaken voor hergebruik door wel aan te zuren naar rond de 6.5 scheelt een boel werk.

 

Velen vatten spoelen totaal verkeerd op, je medium 'uitspoelen' is heel wat anders dan het plantsysteem ontdoen van zoveel mogelijk voedingstoffen wat wij met spoelen eigenijk doen.

 

Wil je perse spoelen dan moet je geen aarde als medium gaan gebruiken ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...