Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Hydrologisch

De (on)zin van afzuren op aarde

Recommended Posts

Dat begrijp ik ook Lostchild; je zuurt dan om je medium op orde te houden, en je voed niet meer de laatste 2 weken ; eind voeding tenminste bloeifase is anders bovendien, dus als je niet "spoelt"zit je fout met je nieuwe ronde in het zelfde medium.

Wel blijft het toch zo, dacht ik dat de balastzouten zich blijven ophopen als je blijft bijvoeden, terwijl het microleven ook ballaststoffen weer afbreken en omzetten in opneembare stoffen, dan klinkt het voor mij wel weer logisch!

Mooi topic dit! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eigenlijk is het zinvol te onderkennen dat zuren geen zelfstandige stoffen zijn, maar hoeveelheden chemische energie.

 

kan je dit eens uitleggen?

mijn ph- is geloof ik 38% fosfor in de vorm van p4o10 als ik het niet mis heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extreme bedoelt volgens mij, dat de zuurgraad erg relatief is, cola smaakt zoet en is toch 2,6, bijna gelijk aan citroen die bepaald niet zoet is.

Guanoextract bijvoorbeeld is ook niet zo zuur, en rijk aan fosfaten; phmin kennelijk wel!

Hoe t precies uitpakt in je medium weet ik niet goed, maar slechte vochtabsorbtie leidt tot verzuring van je grond, terwijl de meeste meststoffen zouten als residu geven. Is idd beetje vreemd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat zuren op velerlei manieren kunnen ontstaan.

 

Water is gewoon H2O: er bestaat geen ander soort water dan H2O.

 

Zuren kunnen uit verschillende elementen/atomen bestaan. Als waterstofionen verbindingen aangaan met andere atomen/elementen ontstaan er verschillende soorten zuren:

HNO3 = salpeterzuur,

H3PO4 = fosforzuur,

HCL = zoutzuur

HBR = broomwaterstofzuur

HI = jodiumwaterstofzuur

HCIO4 = per chloorzuur

H2SO4 = zwavelzuur.

 

Uit bovenstaande blijkt dus, dat indien waterstof verbindingen aangaat met salpeter, fosfor, zout enzovoort, dat even zoveel verschillende soorten zuren ontstaan.

 

Dus als we zeggen: dit is water, dan is dat ook gewoon water.*

 

Als we zeggen: dit is een zuur, dan rijst de vraag: wat voor zuur.

 

*Water is en blijft gewoon H20, een ander soort water bestaat niet. Mineraal- of koolzuurhoudend water is ook water met dien verstande dat er additieven (mineralen of koolzuur) aanwezig zijn in de intermoleculaire ruimtes van het water.

 

Vergeef me mijn primitieve weergave: het is inmiddels 50 jaar geleden dat ik scheikundelessen moest volgen. Mijn kennis is significant afgezwakt. Beschouw dat maar als een vorm van seniele aftakeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het duidelijk uitgelegd, en ik ben laborant. :verrygood Alleen zou ik HBr waterstofbromide en HI waterstofjodide genoemd hebben, maar dat is waarschijnlijk een generatieverschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn dank voor een compliment van een deskundige. Soms voel ik me enigszins idioot door mijn wat ouderwetse taalgebruik.

Toen onze kinderen "omstebeurt of om de beurt" zeiden, probeerde ik hun uit te leggen dat "om beurten" of "beurtelings" de juiste weergave was.

Maar dat vonden ze "grote mensenwoorden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het Nederlandse taalgebruik is zwaar onder de maat bij de jeugd van tegenwoordig. Ook hebben ze geen weet van spellingscontrole in firefox denk ik :verrygood

En maar raar vinden dat ze geen werk kunnen vinden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mr Weed, de meeste jeugdigen weten de spellingscontrole wel te vinden hoor. Maar zodra het op zinsopbouw aankomt, laten ze het afweten.

Ik illustreer dit met "aankomt, laten". Er zijn maar weinig mensen die tussen twee persoonsvormen een komma plaatsen. En dat hoort tot echt.

Maar als we Nederlandse taal en letterkunde erbij gaan betrekken, raken we toch wel off-topic. Mea culpa. ik ben er zelf mee begonnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, taal is nu eenmaal dynamisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dat komma gebeuren ga ik ook nog wel eens de fout in. Het is lang geleden dat ik op school zat en ben een hoop vergeten. Maar goed, men kloot wat aan en hoopt dat het goed is :D

 

Sinds ik af en toe met de samsung tab post hier heb ik ook meer typo's en het corrigeren is een klote klusje op de 7 inch versie, te klein (maar de 10 inch is weer te groot om lekker in een hand vast te houden)

 

Nouw de chroeten en fuc de tahlvautuh,

mrWeed

:verrygood

 

@Aquar hehe soms net iet te

Edited by mrWeed

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ach, taal is nu eenmaal dynamisch.

 

Ken je het "Groene boekje"? Daarvan koop ik elke nieuwe uitgave. Ik wil nu eenmaal niet worden aangezien voor een onbenul en zeker niet voor Jan "met de korte achternaam" staan.

 

Maar als anderen zich daarover niet druk maken, zal het mij aan de kont roesten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leerzaam topic.

 

Heb dit jaar voor het eerst een flesje ph- laten komen.

Vind het doseren nog een ramp. Maar ben wel heel nieuwsgierig, naar het verschil.

 

Al zal ik dat nooit 100% zeker kunnen weten, dat verschil, want ik verander zo vaak wat dingetjes en soms pakt dat goed uit en laat ik het zo.

Soms gaat het minder goed en denk ik dat moet maar niet weer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doseren gaat een stuk makkelijker als je niet probeert de ph direct te verlagen met ph min maar een fles water heb staan met daarin al wat ph- opgelost wat je aan je water toe voegt.

 

Nog makkelijker wordt het met een ph- droog die ik al jaren gebruik nu (van GHE), niks geen gekloot meer met druppeltjes ph- wat overal gaten in brandt etc, gewoon granulaat in het water en meten, dat granulaat wordt pas 'zuur' als het in contact met vocht komt eerder niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te weten weer lost. Persoonlijk haal ik een spuitje bij de apotheek en laat daar het zuur gewoon in zitten en spuit iedere keer 3 ml op 100L water in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nauwkeurig afzuren: mix in een zuurbestendige fles 9 delen water met 1 deel zuur. Altijd eerst water, dan pas zuur mengen! Hiermee kun je ipv bijvoorbeeld 0,3 ml per 10 liter eenvoudig 3 ml per 10 liter geven, dat is een stuk nauwkeuriger en ook iets veiliger omdat het zuur al een beetje is verdund. Ik zeg met name IETS veiliger, het is nog steeds zeer bijtend sterk zuur in deze oplossing, onderschat dat NOOIT.

 

Oeps.. Ben roestig. Lostchild was me al voor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik citroenzuur (bio), heb niet de inderuk dat dat zo'n bijtend goedje is als het zuur voor minerale voeding.

 

Als ik mij vergis hoor ik dat graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zuur nog altijd lichtjes met ph- af (0.5ph)

maar ik hoor wel meer mensen die tegenwoordig met citroen of appelzuur werken....

 

moet je ongeveer hetzelfde toevoegen van citroenzuur cityboxer?

of meer als gewone ph-?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ontloopt het elkaar niet zo veel. Maar ik zuur met bio ook niet erg precies af aangezien dat niet nodig is. Probeer hem rond 7 te krijgen. In ieder geval niet lager dan 6 ivm opneembaarheid van voedingsstoffen. Als ik niet een zuurstofpompje in mijn voedingsvat zou hebben zou ik sowieso niet afzuren, hij loopt nu door die zuurstofpomp (co2) op tot een ph van 8 als ik niet afzuur. Met 3ml op 100L zit ik dan weer rond 6.5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik probeer ook rond de 6.5 uit te komen...

 

3ml op 100l is ook niet al te veel

 

wat is in jouw opinie de hoogste ph in je voedingswater die je zou meegeven?

vanaf wanneer ga je afzuren?

 

een ph van 7.0 is wel ok voor jou?

 

na dit flesje gaan we ook maar eens voor citroenzuur, ik durfde niet goed maar hoor nu toch echt wel meer mensen die het langer met succes doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stap ook over op citroenzuur bij mijn volgende kweek. Heb nu tijdens de bloei geen ph - meer nodig, want door de voeding daalt de ph naar de 6 of nog wat lager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij gaat dit stukje ergens over de onzin van afzuren op aarde. Om die reden durf ik ook niet te zeggen Sensi of het echt het beste is. Ik weet dat verschillende voedingsstoffen het beste worden opgenomen bij verschillende PH waardes. Rond 7 is het volgens mij het 'veiligst'. Te hog of te laag remt bepaalde stoffen veel meer dan andere stoffen.

 

Mijn gezonde verstand zegt dat het bij bio goed is om de ph globaal rond tussen 6 en 7 te houden. Gewoon omdat bij een gematigde PH de voedingsstoffen gemiddeld genomen het beste woren opgenomen. Maar dat is gezond verstand, geen feitelijke kennis.

 

Waarschijnlijk is het zo dat je je PH zou moeten/kunnen aanpassen op de fase waarin je zit mbt de levenscyclus en de NPK waardes die daar bij horen in het stadium waarn jouw plant zich verkeert op dat moment. Je zou dus door PH te sturen ook een beetje de voedingsopname kunnen sturen. Maar daar heb ik me nooit in verdiept.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jou gezonde verstand doet het nog helemaal zou ik denken :)

 

nee klopt, het gaat hier over de "onzin" van afzuren...

net daarom probeer ik het mij duidelijk te krijgen

 

als ik niet afzuur ligt mijn ph ergens tussen 7.5-8.0

ik heb dus wel het gevoel dat ik "iets" moet afzuren omdat ik anders problemen krijg.

 

ik vraag het maar omdat ik 7.0 aan de hoge kant vind, maar kan natuurlijk met bio, heb ik geen ervaring mee

ik probeer altijd ergens tussen 6.0-6.5 te zitten

gallery_16219_14788_7755.gif

 

zoals je al zei heeft elke cyclus andere behoeften aan n-p-k en zou je dit eigenlijk per cyclus moeten kunnen afstellen...

maar zo ver ben ik ook nog niet :)

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...