Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Hulp bij aansluiten tijdrelais

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb onderstaande tijdrelais aangeschaft. Hiermee wil ik een stopcontact (waar ik een pomp op aansluit) gaan schakelen met een vast aan-uit tijdschema. Alleen krijg ik het gewoon niet voor elkaar om het werkend te krijgen.

 

link naar tijdrelais

 

Nadat ik er eerst één heb opgeblazen (kwam zelfs rook en brandlucht uit) ben ik nu bezig met de tweede timer. Ik krijg hem gewoon niet werkend. Hij schakeld wel, alleen komt er geen stroom uit zodat het stopcontact werkt. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik deze moet aansluiten, want ik wordt gek ervan.

 

Ik heb onderstaande aansluitschema erbij gekregen:

 

gallery_35845_15779_29048.jpg

 

Ik maak uit dit schema op dat ik de fasedraad (bruine) moet aansluiten op A1 en de schakeldraad (zwart) moet aansluiten op A2. De blauwe sluit ik rechstreeks op het stopcontact aan. Ik begrijp dat het wel kan met deze relais. Ik zie namelijk dat hij wisselspanning accepteert tot 230 Volt.

 

Voor de liefhebbers is dit de link naar de handleiding:

 

link naar handleiding

 

Diegene die mij uit de brand helpt ben ik eeuwig dankbaar.

 

Gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, let op. Om te beginnen haal je de zekering uit de groep waar je aan gaat werken.

Eerst ga je je inwendige klok van spanning voorzien. De bruine fasedraad, die je vanaf een werkend stopkontakt haalt zet je op A1. Dan sluit je een blauwe draad aan op A2 en ga je terug naar de blauwe draad in het stopkontak. Nu heeft je relais in elk geval een spanning om mee te werken. Nu moet het stopkontakt voor je pomp nog aangesloten worden. Je maakt met een bruine fasedraad een doorverbinding tussen A1 en kontakt nummer 15. Als het goed is zitten onder het schroefje van A1, 2 bruine draden. Nu ga je met een zwarte draad vanaf kontakt punt 18 naar het stopkontakt waar je je pomp op aan wilt sluiten. Daarna sluit je op het andere kontaktoog van je stopkontakt een blauwe draad aan en deze maak je aan 1 van de andere blauwe draden vast.

Als je klaar bent en alles is weer dicht, kan je de zekering weer indraaien. Nu moet hij het doen. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ter aanvulling op sjors zal naar mijn mening een singaal van de fase op B1 moeten komen wil de tijd gaan lopen anders zal hij niet werken dit zijn universele timers schakel hier relais mee en geen directe pompen of dergelijke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verhaal van Sjors klopt.

Er is geen signaal op B1 nodig mits je een programma kiest zonder stuuringang, bv Ii of Ip.

Ik ben het wel met Willie eens dat je geen pomp moet aansturen zwaarder dan een aquariumpomp. Goede tip!

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan volgend mij zonder tijdklok nog steeds niets

dit relais reageert nadat deze een spanning krijgt aangeboden, vervolgens werkt het dan een volgend je instellingen een bepaalde volgorde van aan en uitschakelingen af

als je bijvoorbeeld elke dag of om de dag een pomp wilt laten aangaan, moet je echt een tijdklok gebruiken

in het gunstigste geval, kan je hem zo programmeren dat je nadat je één keer spanning erop hebt gezet je hele kweek voort kan met watergeven, als dat al zou kunnen lijkt het me niet zo handig want als je de watergift wilt aanpassen moet je het hele zaakje opnieuw instellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie zijn geniaal. Ik had dit nooit kunnen bedenken. Echt bedankt.

 

Maar door jullie goede adviezen heb ik nu een probleem. Ik wil een zware pomp van 700 watt gaan aansturen hiermee. Ik begrijp dus dat dit niet gaat werken. Hebben jullie nog een goede tip om dit toch voor elkaar te krijgen?

 

@dr dog

Ik wil een hydro-systeem ermee aansturen. De pomp moet dan bijvoorbeeld om het kwartier 15 seconden aan. Dit zou goed moeten werken. Voor een systeem waarbij je eens per dag of per twee dagen water geeft, is dit inderdaad geen handig apparaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wat uitzoekwerk op het forum ben ik tot de volgende oplossing gekomen:

 

gallery_35845_15779_8680.jpg

 

Kunnen jullie aangeven of dat dit juist is zo?

 

Daarnaast heb ik mijn oog laten vallen op de volgende relais:

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/502733/...cten-230-V50-Hz

 

Is dit een goede relais?

 

Wederom bedankt voor de hulp.

 

gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor de onzinnige post, maar ik wil het bovenstaande even onder de aandacht brengen want ik zit te springen op een antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry voor de onzinnige post, maar ik wil het bovenstaande even onder de aandacht brengen want ik zit te springen op een antwoord.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/197053/...romSuggest=true

 

Koop zoiets, dan ben je meteen klaar en gaat je pompie vanzelf aan en uit. Er zit al een relais in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry voor de onzinnige post, maar ik wil het bovenstaande even onder de aandacht brengen want ik zit te springen op een antwoord.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/197053/...romSuggest=true

 

Koop zoiets, dan ben je meteen klaar en gaat je pompie vanzelf aan en uit. Er zit al een relais in.

 

Deze heeft als kortste schakeltijd één minuut, ik wil slechts enkele seconden kunnen schakelen. Daarnaast heb ik al een tijdrelais thuis liggen die dit kan en gewoon goed is. Alleen heeft deze teweinig ampere als schakelmoment en heb ik dus een aparte relais nodig voor het schakelen. Vandaar mijn vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou moeten werken.

Ik zou de timer en hoofdrelais ook achter de automaat zetten dus

A1 en A2 van timer ook op resp. Fu en Nu

A2 van hoofdrelais ook op Nu (of, misschien makkelijker, bij 1 van hoofdrelais er bij schroeven)

En alles netjes met adereindhulzen doen.

Trouwens, het relais is niet handig want dat heeft twee NC contacten (normally closed).

Pak een relais met twee keer NO (normally open). NO contacten sluiten bij bekrachtiging.

 

 

zoiets

A1 en A2 op hoofdrelais mag je omwisselen, dat maakt voor de werking niet uit.

gallery_28849_11267_61593.jpg

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dit zijn pas nuttige antwoorden. Ik heb gelijk wat spullen besteld en ga ermee aan de slag. Bedankt voor het meedenken. Ik zal het eindresultaat er eens opzetten met een fotootje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd het eindresultaat. Het werkt super (alhoewel ik het schakelen van de relais nogal veel geluid vind geven).

 

Gr. Jakkes

 

gallery_35845_15851_512269.jpg

 

gallery_35845_15851_1969669.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...