Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Moeders growen onder 2 x Tneon 55 en 75 watt

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

Ik wil uit 10 stuks Sannies jackberries (= regulier zaad) de twee beste dames selecteren en daar moeders van maken zoals het onderwerp van mijn topic al aangeeft. Dit omdat ik de Jackberrie een hele mooie en prettige plant vind om te growen en hij ook nog lekker snel afbloeit. jammer genoeg zijn er geen fem zaden te krijgen en ook extern stekken kopen lukt niet dus ga ik ze zelf maken.

Deze moeders gaan in 19 liter smartpots gevuld met lightmix en buffertabs en bac groei als extra voeding.

 

Omdat de potten al 20 cm hoog zijn en de Tneons max op een hoogte van 80 cm in de ruimte geplaatst kunnen worden mogen de moeders niet te hoog worden en heb ik ze liever lekker breed.

 

Wat ik me afvraag is of ik de moederplanten al eerder dan de 4e internode mag/moet toppen om dit voor elkaar te krijgen? Ze hoeven geen dikke toppen te dragen dus dit lijkt me de beste optie.

 

Graag jullie mening/advies.

 

Gr. knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind de smartpot geen handige keuze voor je moeders.

Je kunt de moeders ook, vind ik beter onder een breedte straler met een 250 w HPI plaatsen.

 

Heb ze ook onder tl gehad maar vind het echt ruim beter verlopen onder een HPI en het topshield concept.

Die hoogte is niet het probleem, de planten kunnen letterlijk in de kap staan.

 

De internodus blijven zo goed kort, de plant ontwikkeld snel en vind het heerlijk, probeer maar !

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
De internodus blijven zo goed kort, de plant ontwikkeld snel en vind het heerlijk, probeer maar !

 

Succes

 

En wat adviseer jij qua toppen? voor of na de 4e internode?

 

Ik heb nog een 250 hps liggen maar hpi is dus anders? weet ff zo snel niet de verschillen tussen hps en hpi maar ben alleen bang dat een 250 watter in de kleine lage ruimte voor te veel warmte zorgt tov van de 2 Tneons?

 

gr. Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoe lang je de moeder wilt gaan houden, maar een kleinere pot houd de plant ook wat kleiner.

 

Ik heb hier een tijdje 2 moedertjes gehad onder een paar T8 buisjes kleur 865 in een 2 of 3 literpotje met een halve tab erin, en na een aantal weken weer een halve erbij, daar bleven ze ook best kort.

Het hangt er ook vanaf hoeveel stekjes je per keer wilt snijden en hoe vaak.

 

Een plasma schijnt ook erg goed te zijn voor moedertjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet niet hoe lang je de moeder wilt gaan houden, maar een kleinere pot houd de plant ook wat kleiner.

 

Een plasma schijnt ook erg goed te zijn voor moedertjes.

 

Djbroertje het is een lange termijn project en ik denk dat ik er zo'n 100 per 2 maanden nodig heb waarvan 10 voor eigen gebruik en de rest voor een vriendje van me die ook gek is op de jackberrie.

Ik weet niet hoe groot de potten dan moeten zijn om aan deze hoeveelheden te kunnen voldoen?

 

Gr. knakie

 

Een plasma staat ook nog op mijn verlanglijstje maar ik denk dat de ruimte er niet hoog genoeg voor is

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen rond de tijd dat je 4 of 5 internodus hebt, een kleine pot in het begin en ompotten als de plant begint te strekken of de hoogte ingaat.

Om potten is beter voor de gezondheid van de plant en remt de ontwikkeling een paar dagen, maak daar gebruik van als je minder stekken nodig hebt.

 

Als de moeder klein is kun je er minder maken en groter meer.

Met twee moeders doe je er lang over om voldoende te kunnen stekken en een moeder die al lang gebruikt word is moeilijker gezond te houden !!!!

 

HPS is voor de bloei

HPI voor de groei

 

Het aantal stekken dat je nodig hebt plus een paar die het niet halen in een stek beurt van de moeder halen.

De weken dat je geen stekken hoeft te maken de moeders naar eigen inzicht terug knippen om ze kort te houden.

 

De internodus blijven zo goed kort, de plant ontwikkeld snel en vind het heerlijk, probeer maar !

 

Succes

 

En wat adviseer jij qua toppen? voor of na de 4e internode?

 

Ik heb nog een 250 hps liggen maar hpi is dus anders? weet ff zo snel niet de verschillen tussen hps en hpi maar ben alleen bang dat een 250 watter in de kleine lage ruimte voor te veel warmte zorgt tov van de 2 Tneons?

 

gr. Knakie

 

Is het een kleine en een lage ruimte ?

De warmte zul je zowel voor de moeders als de stekken moeten kunnen beheersen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je laag wilt toppen laat je de zaailing of kloon eerst tot vijf à zes nodes groeien, daarna top je boven de tweede node. Dat geeft je vier min of meer gelijkwaardige toppen. Toppen boven de eerste node kan zelfs ook nog maar dat schiet natuurlijk niet echt op in de breedte. Top je hoger dan krijg je vaak al dat de onderste zijscheuten wat achterblijven bij de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een plasma schijnt ook erg goed te zijn voor moedertjes.

 

ik werk altijd met hpi, moet je eens kijken hoe ze daar mee gaan :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gobru, misschien een domme vraag maar ik kan dus gewoon net als ik een HPS bulp van Philips koop en de oude in mijn spiegelkap vervang, nu een HPI bulp kopen en gebruiken met mijn huidige kap en ballast?

 

Tis dus alleen het soort licht wat veranderd?

 

gr. knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

het verschil tussen hpi en hps is dat er meer blauw licht in de hpi zit dan in de hps.

plasma heeft ook veel blauw licht wat strekken tegen gaat.

hpi is wel slecht voor je gezondheid geloof ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ hpi is wel slecht voor je gezondheid geloof ik.

Nooit van gehoord.

 

Met een HPI bij geringe hoogte voor een breedte straler gaan.

Of eigenlijk niet anders dan een breedte straler.

 

Mits je hokje maakt met goede reflectie op de wanden en waar de planten net in passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer blauw =HPI veel rood=HPS we kunnen het plaatsen onder STUURLICHT

 

:)

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb ze ook onder tl gehad maar vind het echt ruim beter verlopen onder een HPI en het topshield concept.

 

De internodus blijven zo goed kort, de plant ontwikkeld snel en vind het heerlijk, probeer maar !

 

HPI promoten in een open armatuur zonder te wijzen op eventuele oog en huidschade :)

Alleen in gesloten armatuur dat type bulb of met juiste PBM's zoals laskap en huid bedekt anders huidkanker en staar in je ogen

 

HPI is NIET voor gebruik bij onze hobby omdat we bijna allemaal met open armaturen werken, MH bulben kan wel maar ook bij deze in ieder geval een zonnebril op

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...