Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
WinterWolf

Bladluis in de nabije omgeving.

Recommended Posts

Gegroet kweekgenoten!

 

Ben al een tijdje bezig met de buitenkweek van dit jaar. Helaas heb ik heel wat achterstand opgelopen door slechte zaadjes. (Bij verzending werden de zaden blootgesteld aan extreme koude, alles stuk. :))

Maar geen getreur, de leverancier zorgde onmiddellijk voor vervangers en nu zijn mijn zaailingen toch een 15 tal centimeters groot. Momenteel staan ze binnen in de veranda te bakken, maar ze gaan allemaal in de tuin in volle grond.

Ik zou ze graag nog een week of 2 binnen laten. Nu ben ik daarnet even gaan zien op hun finale rustplaats en net achter de plaats waar ze komen te staan zijn er heel wat bomen. Toen ik wat aan het wegknippen was kwam ik tot de meeste van die bomen vol zitten met bladluizen (zwart en groen).

 

Je hoeft geen Einstein te zijn om te weten dat wanneer je je plantjes op een meter afstand van die luizen gaat zetten, ze sowieso geinfecteerd zullen raken. Ergens anders plaatsen is geen optie, dus hoe pak ik dit probleem het best aan? Ga ik die bomen volledig besproeien met knoflookwater of ga ik wat lieveheersbeestjes kopen om daar los te laten? Heb nog enkele weken vooraleer het zover is en aangezien ik serieuze achterstand heb wil ik dat alles tip top is. :)

 

Tot hoors!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ze ook vangen, scheelt weer knaken...

 

gr bijster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weinig kans dat je die luizen weg krijgt, zeker niet als ze gefarmt worden door mieren. Je kan proberen wat te planten wat ze lekkerder dan wiet vinden.

Ik zet altijd een paar chillies in mijn kas, daar zitten de luizen bij mij als eerste. Die plant haal ik er uit, kijk de wiet na op bewoners maar tot nu toe geluk gehad dat ze de peper lekkerder vonden. De chillie bespoten met nicotineknoflookzeepoplossing en binnen een week stond ie weerbop zijn plek in de kas. Maar om nu het halve bos onder te spuiten met nicotine zou ik niet doen , het schijnt niet zo goed te zijn voor de natuur. Afgezien nog van het werk.

Je zou wel je wietplanten preventief kunnen besproeien maar dat mag je dan elke week of na een regenbui doen. En garantie tot de drempel, geenidee hoe dat spul buiten werkt.

Succes ermee iig.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit me bij mrWeed aan. Ik heb jaarlijks dezelfde struik in de tuin onder de door mieren onderhouden luizen, en daar kom je nauwelijks vanaf, tenzij je alles meerdere keren per week doodspuit met iets als Spruzit (incl. de mieren). Je wietplanten onaantrekkelijker maken voor luizen werkt wel met knoflookwater, en zorgen dat de evt. mieren gehinderd worden om tegen de stam van je planten op te kruipen of via boomtakken over te steken helpt ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Blijft een topforum hier. Misschien toch een kweekverslagje maken. Zal mijn struikjes regelmatig besproeien met knoflookwater. Dit jaar mag het zeker niet mis lopen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de biologische tuinbouw wordt ook wel neem-olie toegepast als insecten werend middel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

100 ml melk opwarmen tot 30 graden 10 tot 20 ml neem olie erin goed roeren tot het mengt,

liter water aantoevoegen en geef maar aan je planten,

iedere 5a6 weken herhalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar Polen inhuren om de luizen uit je toppen te peuteren.

Je toppen gaan er namelijk toch wel mee vol zitten. Ook als ze dood gaan door een gif met een onuitspreekbare naam zitten ze nog steeds vastgeplakt. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las iets over koffiedik op de aarde te gooien, iemand hier mischien ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ken het kwaad dan als er veel stikstof in zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...