Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo!

 

Hier een amateur tuinier die graag zijn eigen voorraad wil kweken. Ik ben reeds een long time smoker en door de huidige prijzen zie ik mij genoodzaakt mijzelf te voorzien, wat ik overigens niet erg vind, integendeel! Ik zit met nog redelijk wat vragen, maar ik zie het bos door de bomen niet meer. Daarom besliste ik om er gewoon aan te beginnen. Ik heb een lokale growshop ontdekt en heb er mij een starterkit aangeschaft om indoor te kweken. Het is geen grote opstelling aangezien ik slechts een 3-tal plantjes per ronde wil plaatsen. Dit geheel staat op mijn zolderkamer.

 

Momenteel is alles reeds aangesloten en de tent is gebruiksklaar. Eerst wens ik nog wat test runs te doen om te zien hoe de tent werkt en wat voor klimaat ik kan creeeren binnenin. Ik zit natuurlijk met vragen en wil deze gaandeweg wat oplossen. Ik denk dat ik een redelijke opstelling heb en dat er een ideaal klimaat in gemaakt kan worden, eerst testen natuurlijk :) Ik zal hier stap voor stap trachten te noteren wat ik doe, en hoe het eruit ziet. Alle commentaar is welkom!

 

Ik zal beginnen met mijn opstelling en de specs :)

 

* Tent : 80*80*180

* Lamp : 400W Philips Son-T PIA Plus

* Losse ventilator : Honeywell HT900E 40W

* Intake : Renson 105 cub/u

* Outtake : Manrose 230 cub/u

* Filter : Max Carbon

 

Ik wil beginnen met kweken op aarde en heb voeding van Hesi aangekocht (starterkit) : TNT Complex, Bloei Complex, Fosfor Plus, Super Vit en PowerZyme. Het schema is ook reeds in mijn bezit dus weet ik wat ik moet geven.

 

Ik heb nog steeds geen zaadjes en/of stekjes. Zijn er soorten die aan te raden zijn?

Ik heb ook nog steeds geen idee hoeveel water ik de planten moet geven en op welke regelmaat. Suggesties?

 

Deze avond zal ik een testrun doen van 18u om te zien wat de max en min temp en lv is in de lege tent. Is er trouwens veel verschil qua temp en lv eens er plantjes inkomen?

 

Hier nog enkele foto's van mijn opstelling :

 

IMG_0462_zpsa5516681.jpg

 

IMG_0461_zps98622cbe.jpg

 

IMG_0464_zps1724efaa.jpg

 

IMG_0463_zps01815464.jpg

 

Alle suggesties, tips en commentaar zijn welkom!!

 

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

die filter moet je door heen zuigen en niet door heen blazen. dus op je uitblaas aansluiten en boven in je tenthangen om warme lucht doorheen te zuigen

( of zie ik verkeerd dat je de filter aan het einde van de slang hebt ?)

 

EDIT: als dit een setje is zal de temperatuur wel goed in orde zijn met & zonder plantjes .

is vaak vooraf berekend

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door je filter uitblazen kan in principe ook maar doe je eigenlijk alleen als je geen plaats genoeg in je ruimte/tent hebt.

 

beter is het om hem boven in je tent te hangen en er door af te zuigen.

 

gr. Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoop voor je dat je de temp een beetje normaal kan houden, met een 400watter, een 230m3 fan op een zoldertje met de zomer in aantocht (ik blijf positief :)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiezo snachts lamp aan, ik verwacht ook dat je wat warmte problemen krijgt.

 

is dat zo'n simpele badkamerventilator die je als afzuiging gebruikt?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

De carbon filter moet inderdaad nog verplaatst worden, heb ook gemerkt dat dit idd beter in de tent hangt. Dit doe ik deze namiddag nog!

 

Het is inderdaad een gewone badkamer afzuiging die ik gebruik. Zijn er betere voorstellen?

 

GrZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste keer zou ik gewoon wat PP'tjes planten of Ak-47 wel goed te doen voor de eerste keer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

k zou ook even andere slangen gebruiken deze zijn niet echt licht dicht en even die vsa op dat kastje iig even op een tegel leggen die dingen worden serieus warm

Edited by agent orange

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhu, powerplant is voor mij een basisplant.

Je kan ook meerdere soortjes zette he, een cheeseke of een paarse pheno. Je moet gewoon zien dat ze ongeveer dezelfde bloeiperiode hebben en ong evenveel indica als sativa...

Mss toch ma best 3 dezelfde plantjes nemen :)

Je leert heel veel door het zelf te ervaren!

 

Heb je ook wat randapparatuur? Thermometers enz

 

Idd, best snachts lampen aan, overdag ist vaak te warm en je haalt het niet met een klein afzuigertje.

Wel zien dat je tent goed lichtdicht is, zowel overdag als snachts!Anders er eerst ff inkruipen en kijken als je licht van buiten af ziet, derna lampje aan en van buiten zoeken naar licht van de lamp.

 

En zien dat de mensen niet via je zolderraam kunnen meegenieten..

Ze zien dus best ook niet die afzuigingsslang

 

 

Toy toy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt in ieder geval reeds voor de tips!

 

Ik heb net de filter binnen in de tent gehangen en wat electriciteitswerken verbeterd...

 

Bedankt voor de tip van de tegel, eerst eentje zoeken (hier is een werf wat verder hehe), dan is dit ook meteen in orde.

Vlug nog even naar de doe het zelver om een extra stekker (hoe heet het) dan kan ik de volledige installatie vanavond eens testen.

 

To be continued...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zorg ervoor dat je een klein hoekje in je huis maakt met een paar heldere tl balken ( idealiter kleurcode 33 , en iets van 50 a 100 watt totaal.

dan kan je je plantjes met een wat mildere verlichtingsborn goedkoop voorgroeien.

als je met een enkele ruimte werkt kom je denk ik als roker wel wat klem te zitten : je wilt je oogst netjes drogen , en je wilt voorggegroeide plantjes om in de bloei te knallen.anders ben je weken kwijt waarin je prima door had kunnen bloeien

18 om 6 uur de 400 watt aan is zonde , en kan warmteproblemen opleveren.

als kleine kweker is een voorgroeiruimte dus geen enkele luxe.

daarbij is de voorgroei gebaat bij een blauw lichtspectrum

jouw hps lamp is overwegens rood spectrum,

dat groei niet mooi voor.

 

Voor de rest kan je met 80x 80 een heel eind komen.

 

Kennis van mij die met tent werkt heeft een pvc buizen frame in de tent gemaakt zodat bij afzuigen van de tent de wanden niet te hol staan

dat hol staan van de wanden kost weer oppervlakte= niet ideaal voor ruime oogst.

 

al doende leert men

en fouten maken is niet erg

 

post al je vragen eventueel met foto- en wij helpen je graag verder.

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer goede info van MeneerJansen :)

Dat is wel een relaxt idee dat je tegen de tijd dat je kunt oogsten meteen door kunt gaan met de al voorgegroeide zaailingen/stekjes.

Weer wat geleerd :)

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

graag gedaan w33d :)

 

niet alleen mooi voor het opschieten , maar het is wel prettig om met wat voorgegroieder spul in de bloei te gaan : dat is beter bestand tegen de overgang naar intenser licht.

En als je al een voogrgroei ruimte hebt gemaakt , dan is het ook wel handig om misschien een wat ruimer aantal stekken of zaden er in te zetten, zodat je de besten kan selecteren voor direct gebruik, en de wat zwakkeren in een andere ruimte/ in je tuin / voor de volgende oogst kan bewaren.

 

voorgroeiruimte geeft ook gelegenheid om je eigen stekken te maken etc.

Het hoeft niet groot te zijn.

 

kijk maar op youtube bij "rubbermaid grow" ( in rubbermaid- grows wordt vaak gebruik gemaakt van spaarlampen die een werkelijk wattage van minimaal 20 watt hebben. lager wattage is af te raden. gebruik er minimaal 3 a 5.)

 

succes

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

 

De kast heeft voor de eerste keer een nacht van 18u gedraait, dit zijn de resultaten :

Max. temp : 25.7°C

Min. temp : 23.1°C

 

Max lv : 33%

Min lv : 30%

 

Conclusie : de lv mag wel iets hoger, iemand huishoudtips om dit te doen?

 

GrZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bak water, natte handdoeken, benevelaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

 

Voor de volledigheid heb ik de cyclus van 18u die afgelopen nacht gelopen heeft 2x bekeken voor max en min. Hier de volledige tabel :

 

Totaal 18u, van 20u00 tot 14u00

 

Temp om 10u30 : * Max temp : 25.7°C - Min temp : 23.1°C

* Max LV : 33% - Min LV : 30%

 

Temp om 14u00 : * Max temp : 28.8°C - Min temp : 24.9°C

* Max LV : 30% - Min LV : 28%

 

Volgens mij zitten de temperaturen wel goed, wat denken jullie? De losse ventilator staat aan op de eerste stand (er zijn er 3 in totaal), deze kan ik nog bijregelen als de buitentemperatuur eventueel verhoogd. Ik heb besloten om 's avonds/'s nachts de installatie aan te leggen. Voor de vochtigheid zal ik eens kijken voor de tips die Castro mij gegeven heeft, waarvoor dank, dan zien hoe het met de LV gesteld zal zijn. Qua lawaai valt het nog goed mee, ik slaap eronder, ook ben ik een lichte slaper, toch geen problemen gehad, bijna geruisloos...Ik ben best tevreden met mijn eerste 'lege' testrun. Voor ik met planten begin wil ik zeker weten dat alles goed werkt ! Ik doe geen half werk :)

 

Bedankt ook voor de tip om de balast op een tegel te leggen, die wordt inderdaad behoorlijk warm!

 

Tips zijn welkom en vragen staat vrij!

 

GrZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

die lage LV is logisch zonder dampende planten/aarde

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update :

 

Geheel toevallig kwam er een vriend op bezoek gisteren die stekjes meehad! Ik heb ze gekregen en kan maw reeds beginnen!

 

De stekjes zaten allemaal samen in 1 pot, heb ze deze morgen allen verpot naar een eigen potje en in een kleine binnenserre gestoken. Heb ze voldoende water gegeven en ze staan nu buiten om op kracht te komen. De dome van de serre is reeds volledig bemist... Ik zou ze er een 10-tal dagen inlaten, of is dit te lang/kort? Om ze daarna in de kast te laten groeien voor 2 weken met een cyclus van 18u licht/dag.

 

Ze zien er niet allemaal even goed uit, er liggen er enkele plat, maar we zien wel wat eruit komt.

Zijn er nog goeie tips omtrent 'aarde'? Ik gebruik nu DCM Organische Meststof voor Geraniums & Bloembakken, ik had eens ergens gelezen dat dit wel goed was... tips??

 

Hier enkele foto's van de beginnelingen, duimen maar!

 

IMG_0470_zpsd75f64a3.jpg

 

IMG_0471_zps06ec76d6.jpg

 

Hier nog enkele foto's van de installatie met lamp aan

 

IMG_0468_zpsf8431812.jpg

 

IMG_0466_zpsb56f269c.jpg

 

IMG_0465_zpsf0e8bee7.jpg

 

GrZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Best onmiddelijk onder de lamp!

Ze zijn aan het strekken en hun steeltje kan het amper nog dragen.

Het is juni nu dus je stelt ze bloot aan bloeicyclus buiten, als je nog een week wacht zal je ze onmiddelijk op 12/12 moeten zetten.

Denk ook dat je grond veel te nat staat.

te nat = wortels staan stil, laat ze zoeken naar water.

 

btw, dat zijn geen stekjes maar zaailingen, daar ben ik wel 100% zeker van.

 

greets, Stoner

Share this post


Link to post
Share on other sites

de hoge en lage piek temperatuur wil je idealiter 5 graden uitelkaar hebben

uitzondering is als je bladerdek boven de 28 graden komt

dan koel je gewoon wat je maar kan.

 

met genoeg afzuiging kan je de binnen en buiten temp heel dicht tegen elkaar aan krijgen dan hangt het er maar vanaf hoe goed je je huis koel kan houden.

overdag zoveel mogelijk dicht , incl gordijnen.

savonds de tent open gooien.

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi. WW :P

nog enkele tips van een mede tent grower. ;)

in het begin had ik ook hout gebruikt in me tent.

echter na een goede 14 dagen kwam er schimmel op het hout.

en dat is iets wat je niet in je tentje wil. :)

ik let zelfs op met het soort touw ik gebruik om te zware toppen op te knopen!

zoals amnees al verklapte gaat je luchtvochtigheid,

met (ver)dampende aarde en planten je LV zoiezo omhoog.

de beste ondergrond in een tentje is een stuk dik isomo (‘alla zo piepschuim platen)

en oei oei, je zaad plantjes zien er niet zo best uit! ;)

hoe heb je die overgezet? :)

je mag (alle eigelijk moet je) ze 3 cm van het eerst gevormd (lob) blad, in de grond steken.

je medium (bij u aarde) zou eigelijk in deze fase van je plantjes stekkeaarde moeten zijn.

dit is aarde met niet zo veel voeding (ec) en een redelijke zuurtegraad. (pH 6.5)

je medium kennen (in uw geval aarde) is heel belangrijk. wrong soil, bad crop!

dus even eigenschappen van de door kwekers gebruikte aarde inlezen.

en ja na isomo geinstaleerd te hebben,en juist gepoot,

onmiddelijk in de tent.

klok op 18/6 in lamp nu even 1M hoog hangen.

het zijn zaadplanten. en die kunnen echt wel wat hebben. geloof mij. ;)

is het van regulier zaad? :)

of van fem zaad?

da’s ook weer heel belangrijk. :)

ook effe melden aub.

dan moeten we je nog iets uitleggen over mannekes en vroukes.

dat moet voorlopig volstaan.

hydrogroet. DV ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haai WW. :)

al progressie gemaakt? :)

update?

hydrogroetDV :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update :

 

Ja de zaailingen doen het niet zo goed, ik heb ook amper de kennis van hoeveel en in welke mate ik moet water/voeding geven...

 

Dag twee zit erop voor hen maar ik zie weinig verbetering, integendeel...

 

GrZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar staan ze nu?(buiten binnen, onder de lmp??)

weet je al welke aarde het is?

hydrogroet DV :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...