Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietboerke

Nieuwe lamp aanschaffe

Recommended Posts

Hey allemaal,

 

Ik ga binnenkort nog eens een kweekje starten en heb zowat alles behalve de lamp.

ik zit namelijk met een dilemma of ik nu moet gaan voor een 250watt IR van Gavita of

een LED lamp namelijk deze -> http://www.ledspectrum.nl/a-26599079/websh...mp-groei-bloei/

 

De lamp komt te hangen in een 60x60x160 tentje van mammoth.

verder goede afzuiging + filter, davin dv12, fancontroller en voeding van sannie en bac !

 

Zijn er microkwekers of andere die ervaring hebben met led en me kunnen geruststellen dat het resultaat niet te ver afwijkt van elkaar tussen HPS en LED?

Volgens de site zou een 120W meer als voldoende moeten zijn voor zo een tentje maar klopt dit ook in de praktijk?

 

Mvg

 

Wietboerke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb geen LED ervaring maar het resultaat zal in mijn beleving voornamelijk afhangen van je kweek-kunsten.

LED en HPS zijn denk ik niet te vergelijken, en vragen beide een ander manier van kweken.

 

Als je op beide 1 Gr/W haalt zit er uiteraard verschil in resultaat met de voorbeelden die je aangeeft. 120/250

 

Lees wat kweekjes onder led, van BUZZ of YOLO bijvoorbeeld en maak dan je keuze. Er zijn nu eenmaal voor en tegenstanders.

 

Succes met kiezen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het was tijdens het lezen van een verslagje van YOLO dat ik op het idee kwam en zag hoe goed het ging bij hem.

haalde vorige ronde 340gr onder 400w hps in dr90 maar wil iets kleiner kweken voor men eigen gemak :rolleyes:

 

led lijkt me wel wat maar zou graag wat advies krijgen van een ervaren iemand omdat ik geen hoop geld wil uitgeven aan een te sterke of te flauwe led lamp ook natuurlijk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop dan geen ledlamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS is makkelijker voor beginners.

 

led is pas interessant als je meer dan 1 laag teelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt voor de info, ik zal eerst nog beetje op onderzoek uit moeten om uit te maken of het interessant is om led te gebruiken.

 

het was mij ook te doen om de warmte van de lamp, volgens veel verhalen zou een ledlamp minder warmte geven.?. maar is dat ook zo?

ik zou men tentje in een kast zetten met daarboven wat ruimte voor electra, afzuiging en propagatortje zodat ik continu kan doorgaan.

 

Op veel websites zie ik heeeeel veel voordelen van led maar enkel diegene met ervaring van de lampen kunnen me iets wijzer maken denk ik :lol:

 

Grtz en alvast bedankt !

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordelen met led lampen..............

 

 

 

Geen 1....

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom dat ik hier dus vraag of ledkwekers die voordelen ervaren of het gewoon commerciële trucjes zijn...

 

Graag alleen nuttige info aub want heb geen zin om nog 1000 zinloze posts te lezen waar telkens hetzelfde instaat..

 

Tnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je nog wel 1000 nutteloze boodschappen zult krijgen.

 

Er zijn meerdere topics over led vs hps.

Daar zijn alle voor en nadelen al voorbij gekomen.

 

En ja... Wij houden niet van led...

 

Probeer de zoekfunctie eens :rolleyes:

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je schijt benauwd bent voor infrarood metingen , en warmteafvoer + oppervlakte je knelpunt zijn , dan kan je in plaats van in ruimte investeren ervoor kiezen om al je huidige wattage in leds om te zetten.

Zoveel mogelijk per m2.

En dan nog iets

er zijn 3 generatis led getest, en er is een vierde generatie lesds momenteel in test procedures voor plantenteelt.

Met derde generatie lukte kweken al aardig ( gewoon 600 watt per m2 , net als hps), maar de vierde generatie wordt tegenwoordig al in vuurtorens ingezet.

Die vierde generatie leds zijn niet in uitvoeringen van 1 , 2 en 3 watts, maar 50 watt per led. Da;s dus andere koek.

Gewoon je plafond volhangen, en zie dat de leds prima resultaat leveren.

Maar let wel : 600 watt hps = 600 watt led. Omdat de penetratie anders is , verdwijnt het voordeel van de leds.( spectrum van leds is beter, maar de leds brengen niet de intensiteit die wiet lekker vindt.

Ze zijn dus gewoon reteduur in de aanschaf , en hps is doorgaans gewoon 10 x makkelijker kweken.

 

Aan jou de keus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dus de verhalen op de websites kloppen niet van 120w led = 250w hps zoals mijn gezonde verstand ook wel dacht :lol:

een vuurtoren in mijn DR60 ga ik nu ook wel niet doen want die 4e generatie zal ook nog iets prijziger zijn wss.

mss een 90watt led als voorgroei lampje en gavita digistar met 250 IR lamp erop dan maar. kan nog altijd naar 400watt als de temp het toelaat natuurlijk!

 

Zal pas kweek starten in september dus heb nog tijd genoeg om te twijfelen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als leds het "ei van Columbus" zouden zijn dan hing het Westland er vol mee. Maar die tuinders gaan nog steeds voor HPS. Waarom zouden "123growtechniek" en 'PUK-support" geen led verlichting verkopen? Kijk maar op hun sites: hun antwoord is eenduidig en niet voor meerderlei uitleg vatbaar. Ze willen je gewoon geen geld uit de zak kloppen met een product wat thans nog niet goed is :"uit verbeterd". Maar vroeg of laat zullen leds of plasmalampen een hoger rendement gaan geven dan HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ja... Wij houden niet van led...

 

in de kerstboom staat het toch anders wel mooi hoor Ug ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das wel waar, mss ga ik een klein ledje gebruiken als voorgroei 90W fzo en voor de rest 250w IR in combinatie met 400watt als de temperatuur het toelaat !

en dan kan ie nog altijd in de kerstboom erna ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee daar houden we dan wwer niet van. Op de fiets gaan wij voor Nmh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Das wel waar, mss ga ik een klein ledje gebruiken als voorgroei 90W fzo en voor de rest 250w IR in combinatie met 400watt als de temperatuur het toelaat !

en dan kan ie nog altijd in de kerstboom erna ;)

 

 

oke, apart dat je LED gaat gebuiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bezorgd bent om de warmte kan je LED gebruiken, maar idd watts met watts vergelijken, je kan natuurlijk ook gewoon voor een cooltube gaan (heb ik ook in mn dr60) is nog steeds pakken goedkoper dan zo'n ledlamp, ook voor de groei, t-neon vb, geeft bijlange dat rendement niet maar het lukt er wel mee en is pakken goedkoper.

Het is natuurlijk dikke fun die led, ik zou er mij zo terug een aanschaffen mochten ze wat goedkoper willen worden (mijne is stuk gegaan).

 

Btw, als je in de groei led gebruikt moet je het in de bloei ook doen joh, de plantjes hebben de overgang blijkbaar niet zo graag van led naar een ander licht of omgekeerd, ze passen zich er blijkbaar aan aan en durven bij omschakeling wel is wat te stressen en heel wat blad te verliezen.

 

grz

Share this post


Link to post
Share on other sites

T-neon produceert ook aardig veel warmte. Ik heb de laatste tijd ook veel info zitten zoeken over LED lampen. Het is wel te doen, de meeste mensen die beweren dat het niet zo is weten niet waar ze het over hebben. Ik sta zelf voor alles open, op vele Amerikaanse fora's kom je hele mooie kweekverslagen tegen. Maar je moet anders voeding en water geven dan je normaal gewend bent. Het gaat erom dat ze de lampen de juiste golflengtes hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als leds het "ei van Columbus" zouden zijn dan hing het Westland er vol mee. Maar die tuinders gaan nog steeds voor HPS. Waarom zouden "123growtechniek" en 'PUK-support" geen led verlichting verkopen? Kijk maar op hun sites: hun antwoord is eenduidig en niet voor meerderlei uitleg vatbaar. Ze willen je gewoon geen geld uit de zak kloppen met een product wat thans nog niet goed is :"uit verbeterd". Maar vroeg of laat zullen leds of plasmalampen een hoger rendement gaan geven dan HPS.

plasma is anders nu all mooi spul hoor, aleen nog niet te betalen zou het wel weten zodra die 150 euro zijn full spectrum dr boven :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...