Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
stasia

zaden willen niet ontkiemen

Recommended Posts

hoi,

 

ik heb een aantal zaden tussen de natte watten gelegd om te ontkiemen, maar ze ontkiemen niet. ook heb ik het geprobeerd door ze in 1 deel waterstofperoxide en 2 delen water te leggen voor 1 dag en daarna tussen de watten te leggen. dat is nu een week geleden, maar ze doen nog steeds niks. hoe kan dat?

 

dit zijn ook zaden die ik tussen de wiettoppen heb gevonden

 

stasia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zijn de zaden niet rijp en kiemkrachtig. Als je zaadjes in water legt en na 8 uur nog geen kiemetje ziet, dan denk ik niet dat er nog wat gebeurt.

 

Waarschijnlijk hadden de zaden eerst moeten rijpen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor kleur hadden de zaden? Een lichtere meer wittere kleur.. of juist heel donker met een tijgerprint?

 

Kan heel goed zijn wat Bluebloomer aangeeft, dat de zaden gewoon niet rijp genoeg waren :rolleyes:

 

Op wat voor temperatuur liggen je zaden?

 

En waterstofperoxide? 1e x dat ik dat lees.. ik zou het bij gewoon water houden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je zaadjes in water legt en na 8 uur nog geen kiemetje ziet, dan denk ik niet dat er nog wat gebeurt.

 

Nou dan had ik al heel wat zaad weg kunnen gooien,..dag of 2

lijkt me een betere inschatting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dag of 2 lijkt me een betere inschatting.

 

Voor goed zaad moet 1 nachtje weken echt wel genoeg zijn om al een kiemetje te zien..

 

En waterstofperoxide? 1e x dat ik dat lees.. ik zou het bij gewoon water houden

 

Water en h202 gaat heel goed om te kiemen vanwege de zuurstof in peroxide, alleen denk ik dat de concentratie wel erg straf is, en ik zou eerder denken aan 1/5 deel peroxide, een scheutje op een glas water... Ik heb het zelf ook gedaan en een uurtje of 8 weken in een glas water en de zaden waren al open. Superzaad of gewoon goede methode ?

 

Ontkiemen met waterstofperoxide

Share this post


Link to post
Share on other sites

de zaden waren donker van kleur, met een soort van tijgerprint.

en ik weet niet of ze rijp waren of niet, ze zaten in mijn toppen die ik had.

mijn zaden heb ik in een beker met watten op de vensterbank staan, lekker in de zon (als hij schijnt.

 

stasia

 

.

Wat voor kleur hadden de zaden? Een lichtere meer wittere kleur.. of juist heel donker met een tijgerprint?

 

Kan heel goed zijn wat Bluebloomer aangeeft, dat de zaden gewoon niet rijp genoeg waren :rolleyes:

 

Op wat voor temperatuur liggen je zaden?

 

En waterstofperoxide? 1e x dat ik dat lees.. ik zou het bij gewoon water houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haal maar weg uit de vensterbank, dat was niet zo'n best idee. Te warm in de zon en waarschijnlijk ook nog verrot.

Leg het in je keukenkastje, de temperatuur moet zon beetje 20-25 graden zijn om te ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe het anders helemaal safe; strooi wat aarde in een bekertje of klein potje, leg je zaadje in het midden en strooi dan 1 cm aarde er overheen. Met de plantenspuit bevochtigen en wachten tot ze groeien.

 

Daar doe je een stuk verstandiger aan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor goed zaad moet 1 nachtje weken echt wel genoeg zijn om al een kiemetje te zien..

Ken je de uitdrukking "Eén zwaluw maakt nog geen zomer"? Het ene soort zaad is het andere niet, en er zijn voorbeelden genoeg van goede breeders die bij hun langzaam kiemende, maar desondanks prachtige planten leverende, zaden vermelden dat ontkiemen wel een week of langer (zelfs tot 4 weken, zelf ook 1 keer meegemaakt) kan duren. Waterstofperoxide versnelt het ontkiemen wel, daar heb je gelijk in.

 

Gelukkig is het maar zaad uit toppen. Dat betekent dat ze in de meeste gevallen i.i.g. goed genoeg gedroogd zijn en misschien zelfs wel te. Een andere reële mogelijkheid is dat het onvruchtbaar zaad betreft van een zelfbevruchting (herma). Wat je kunt doen is een zaadje zo voorzichtig mogelijk pletten, als het verrot is bestaat de binnenkant uit donkere smurrie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier dit jaar doen de zaden er (na 8 uur water met peroxide) er 1 tot 5 dagen over om te ploppen en naar boven te gaan komen

zaterdag half 6 de spongepots in , inmiddels zijn ze allemaal gepopt en de meeste zijn ook al boven...

als er na een volle week nog niets te zien is vrees ik er voor idd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

48 uur tussen vochtige watten donker en op plusminus 25 graden geeft doorgaans een uitstekend resultaat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En doe vooral die watten tussen 2 schoteltjes of in een Tupperware bakkie met deksel, scheelt je zo maar 1 dag.

Losse watten drogen flink snel in en dat vindt het zaadje niet zo leuk, die heeft liever alles zo stabiel mogelijk.

 

@Gg

second that, degene die al na 1 nachtje weken kiemen zijn maar al te vaak kerels of enorme doorschieters waar je niet iets mee wilt al heb je soms zulk kiemkrachtig zaad dat het na 8u al onkiemt, die ieniemienie IBL Herijuana van Sannie doen dat bijvoorbeeld :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
En waterstofperoxide? 1e x dat ik dat lees.. ik zou het bij gewoon water houden

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...terstofperoxide

eerste hit bij de zoekfuctie op zoek woord waterstofperoxide

 

hierin word gesproken over 1:3 waterstofperoxide oplssing die dan nog een keer verdund word met 1 deel 1:3 waterstofperoxide 3 delen water

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

vergeet watten, water is the way to go. Glaasje water met een drupje of twee waterstof peroxide voor de zekerheid.

 

Je kunt ze ook even helpen door de te kraken tussen je vingertoppen zodat het water in het zaadje kan komen en het zaadje "activeert"

 

Op de punt van het zaadje zit een membraampje dat week word als het in contact met water komt waardoor het water in het zaadje komt.

 

Vergeet het maar als je zaden niet rijp genoeg zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterstofperoxide 30% 1 deel op 6 delen water dan zit je altijd safe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een glas lauw water en die donker zetten, 24 tot 48 uur.

Niet tussen watjes, heb al paar x meegemaakt dat het worteltje tussen het watje gaat groeien, of het watje uitdroogd, zaadje dood of worteltje gaat kaduuk.

Dan doe je het in het medium, met het puntje of worteltje naar beneden.

Hierna kan het 1 dag tot 30 dagen duren voor ze uitkomen.

Bij goed zaad is het plantje er binnen 2 dagen, maar de ene is de andere niet, zoals gezegd.

Dit jaar zelf al twee x meegemaakt, dat ik dacht dat het zaad niet ontkiemde, weggedaan in een pot buiten, waar ik oude aarde in gooi en zijn er twee in de vrieskou buiten geboren, terwijl ze binnen niks deden, na weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...