Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ganjázste

bat-mix en jonge planties

Recommended Posts

Hey daar!

 

Ik heb bat-mix, goed voor 6 weken voeding. Maar wanneer mag ik de plantjes hierin zetten op het ogenblik dat ze die voeding aankunnen? Hoe groot moeten ze ong zijn of hoeveel internodes? Want naar leeftijd kan je niet echt zien..

 

grts!! Uwen beste maat

Share this post


Link to post
Share on other sites

..edit..

 

Volgens mij mag je de batmix wel gebruiken zelfs als de plantjes jonger zijn maar wel adviseer ikzelf om wel een keer een goede flush te doen.

Dat staat ook vermeld op de zakken van plagron goed vochtig maken. Ik heb zelf vandaag me kleintjes in de batmix geplaatst zo 10 dagen na ontkieming

en heb ff paar liter spa door de aarde heen geflushed. Bij mijn vorige kweek was het ook goed alleen echt NIET bijvoeden

de eerste aantal weken want ik heb wel de fout gemaakt de eerste keer maar verder denk ik wel dat het goedkomt hoor!

 

Ik ben geen pro maar het is me als mede groeier goed gelukt!

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga idd de potgrond goed natmaken maar niet kletsnat anders droogt het nooit. Maar die harde stukken die erin zitten, lijkt op zacht kurk, wrs de mest moet je die heel laten of fijnmaken als iemand dat weet want de wortels moeten er anders doorheen en lijkt me nogal hard.

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond zo uit de zak hoef je maar een beetje nat te maken, die is al aardig vochtig gemaakt om de verschillende onderdelen bij elkaar te houden. Wel uitspoelen, zie ook hier: http://www.plagron.com/nl-nl/faqcat/1/59/2...mix.aspx#faq136

 

"Onze Batmix is maximaal voorbemest. Jonge planten, die nog niet gewend zijn aan hoge EC-waardes, kunnen het soms moeilijk hebben als ze plotseling in een maximaal bemestte aarde worden geplant.

Daarom adviseren wij de Batmix door te spoelen voordat je de plant in de Batmix zet. Dit doe je door de pot (bijvoorbeeld 10 liter) te vullen met Batmix en deze door te spoelen met 5 tot 10 liter water. Hierna kan het plantje direct geplant worden.

De direct opneembare meststoffen worden met het water uitgespoeld In de loop van de volgende dagen zal de EC-waarde in de Batmix weer stijgen en zullen geleidelijk de niet direct opneembare meststoffen vrijkomen." (na het spoelen uitwringen lijkt me)

 

Veenbrokjes niet fijnmaken (hooguit in het gedeelte waar je op zaait), dat is bewust zo gedaan voor de luchtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt :tu dus de batmix toch goed doorspelen dan en idd wat uitwringen. en die brokjes dan heel laten.

is het dan misschien niet beter dat ik het al op voorhand doe, pak 2 weken voor ik ze erin zet die batmix doorspoelen of eerder juist voor ik ze erin zet?

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmmz dat spoelen is nieuw voor mij, nog nooit gedaan, geen probs mee gehad tot nu toe. Heb net 18 zaailingen in de batmix gepropt en die genieten er met volle teugen van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nog 2 weken hebt hoef je de grond zeker niet uit te knijpen, dan volstaat uit laten lekken denk ik ook wel.

 

@DonBone: dat is dan wel met frisse tegenzin, op een lagere Ec gaan je zaailingen echt sneller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

25 ltr pot met Batmix,..maak in het midden van de pot een omgekeerde driehoek van

Lichtmix en myco zodat de jonge wortels niet verbranden en de start en groei Sneller gaan.

 

Dus meteen de batmix in gaat wel,...maar kost je zeker tijd.

En uitspoelen doe ik ook nooit ,...bij begin ontkieming en groei, bovenlangs

water geven zodat niet al de wortels te snel richting batmix gaan.

En vanaf bloei van onder water geven en af en toe van boven. Dit zodat de wortels meer naar onder schieten waar de batmix juist zit

vol met phosfor en Kalium.

 

tenminste dat is mijn theorie die er achter zit <_< :tu

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit zeker wat in, in je manier van water geven. als je niet wilt overpotten natuurlijk, want handig kan zijn voor mijn autoflowers.

maar ik doe het momenteel enkel met zaai en stekgrond en dan batmix. maar voor ik de plantjes dan overpot zal ik de batmix goed spoelen en uitwringen of wat laten drogen.

 

want heb 3 plantjes ineens in batmix gezet en de grond goed vochtig gemaakt. 1 ervan doet het extreem slecht, de andere zeer slecht en de derde was eerst handicap maar trekt er nu door.

 

Dus toch niet zomaar in die batmix.

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Best wel eens goed water geven als je bemeste grond gebruikt. Blijkbaar stapelt er toch redelijk wat voeding op en dan groeit je plantje vrij slecht en kun je wat rare vergeling krijgen.

 

Plagron zegt het niet zonder reden, gewoon eens goed water geven, wat je normaal sowieso doet wanneer je verse aarde gebruikt de eerste dag, dat zal voldoende zijn.

 

Je kan je plant vrij snel in de batmix zetten, als die es goed natgemaakt is. Zelfs grote planten kunnen er last van hebben als je niet spoelt. Hebben er ene 4 weken groei en een kanjer van een plant, maar batmix niet gespoeld vrij grote pot en je ziet dat ie telkens wat verbrand terug.

 

Batmix en andere zwaar bemeste grond, lossen voeding terwijl ze in de zak zitten, bij eerste gebruik moet je die effe wegspoelen. afhankelijk van de pot die je gebruikt zal de ene persoon er meer of minder last van hebben, sinds kleine pot je makkelijker wat drain hebt. Veel mensen zullen spoelen zonder dat ze het weten,sinds je de eerste keer je aarde goednatmaakt dat al voldoende is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, altijd spoelen dus ;)

 

Nu vanonder aan de gaten van de pot krijgt de batmix een gele laag, lijkt wat op schimmel. Is dit omdat die voeding oxideert, reageert met de lucht?

Of iets anders wat misschien niet zo goed is?

 

Grts!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ik dacht dat er hier ook ervaren kwekers waren, maar vergissen is menselijk..

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan een beetje waterstof peroxide door je voeding mengen.

helpt meestal wel tegen aanslag ed.

maar dit is helaas natte vinger werk beste kan je ff een foto posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n flesje waterstof peroxide is juist op.. :)

Maar is deze aanslag slecht of kan het niet zo'n kwaad?

Kan nu ff geen foto poste, ben niet thuis.

 

thx en grts!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...