Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bluebloomer

15 mei het is ijsheilig..!

Recommended Posts

Oke, het is 15 mei, dus het is ijsheilig.

 

In theorie kunnen de planten nu veilig naar buiten, maar helaas moeder natuur houdt het zonnetje nog even verborgen onder haar rokje..

 

Ik heb 16 zaailingen staan, waarvan 10 fem autoflowers. De meeste zijn van 8 mei dus nu een week oud, en de overige 3 zijn van 2 mei. Ze staan te zonnebaden onder 2x55W T-neon met 6500K. De meest hebben nu 4 mooie fanleaves.

 

Nu lees ik vaak dat fem autoflowers het beste direct in de uiteindelijke pot gezaaid moeten worden ivm de stress van het overpotten en de groeistilstand die ze dan krijgen.

 

Dus ik vroeg me af wat wijsheid is, voorlopig in de kast onder 20 uur licht laten staan in de voorgroeipotjes van 7x7 cm, of overpotten en in de tomaten kas zetten van 200x77 cm omdat het ijsheilig is ? Mijn terras is overdekt, en staat op 1 hoog, dus ze krijgen maar ongeveer de helft zoveel licht als in de voorgroei kast.

 

1159707-01_b01b9531e0250d110c97263137de7b65d2837a8b_b01b9531e0250d110c97263137de7b65d2837a8b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, De IJsheiligen zijn al voorbij,

je hebt de klepel horen hangen:

 

IJsheiligen is één van de oudste en wellicht het bekendste begrip uit de volksweerkunde. De eerste berichten over deze "strenge heren" dateren van rond het jaar 1000. De IJsheiligen zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius. Zij vieren hun naamdagen op achtereenvolgens 11, 12, 13 en 14 mei.

 

De IJsheiligen ontlenen hun benaming aan het gevaar van koud voorjaarsweer voor het gewas, dat in deze tijd in volle bloei staat. Een late vorstnacht kan nu veel schade aanrichten. Het is echter niet zo dat tijdens de IJsheiligen de kans op een overgang naar koud weer groter is dan op andere dagen in het voorjaar.

 

Abrupte temperatuurveranderingen, die onder andere het gevolg zijn van het nog relatief koude zeewater, zijn kenmerkend voor dit hele jaargetijde en kunnen ook in juni nog voorkomen. Wel neemt na half mei de kans op vorst sterk af en aan het eind van deze maand zijn temperaturen onder nul heel uitzonderlijk. In dat opzicht markeren de IJsheiligen meestal de overgang naar een periode met een meer zomers karakter.

 

Meer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe kan alles naar buiten nu.

 

Echter ik vind het nog veel te koud, vooral snachts.

 

Volgende week als de temperatuur omhoog gaat, gaan ze bij mij definief naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk verder aan het kweekbed in de tuin, en ga ze pas volgende week daar autoflowers inzaaien.

Ik reken grofweg drie maanden, dus hoop op veel zon in augustus.

Maar het blijft koffiedik kijken.

Zorgvuldig plannen, gecombineerd met blind gokken.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

euh foolonthehill, in de volksmond wordt er gezegd 15 mei is ijsheilig, daarna kunnen de plantjes naar buiten.. en daar ging ik dus vanuit

 

@blowsterke

 

ik lees veel dat de autoflowers niet meer groeien als je ze te laat verpot of te lang in te kleine potjes hebt staan, maar buiten zetten is dus nog eigenlijk iets te vroeg, en om 16 zaailingen elke dag binnen en buiten te zetten is ook geen doen..

 

dus vooralsnog zijn ze beter uit in de voorgroeipotjes onder de T-neon ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze moeten niet in hun woertelgroei worden belemmerd.

Misschien een iets groter potje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem is dat ik momenteel alle 16 zaailingen net onder de T-neon kwijt kan. Als ik ze in iets grotere potjes ga zetten ben ik verpicht om meer licht te hangen, omdat de t-neon kap niet zo groot is. Meer licht heb ik niet dus moet ik een extra T neon armatuur bij kopen of ik koop een setje HPS 70 W met een groeilamp.

 

Kost me minimaal 60 euro om de boel aan te passen, dus vandaar mijn dilemma. En ja ik weet het, ik heb iets te fanatiek gezaaid en niet echt goed doorgedacht hoe en wat..

 

Nu loop ik dus tegen het probleem aan dat de zaailingen van 1 week en 10 dagen oud nog maar amper onder de T-neon passen, het nog te koud is om ze naar buiten te doen, terwijl ze eigenlijk overgepot moeten worden, maar je eigenlijk maar 1 keer wil / moet verpotten...

 

Krijg je als je soms wat impulsief bent... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

De potjes hoeven alleen dieper te zijn.

Dat maakt het overplanten in de uiteindelijke pot ook makkelijker voor ze.

Klop er eens eentje uit de pot, of kijk of ze al door de gaatjes komen.

 

Recycle methode, Een melkpak van karton is ook 7x7, en daar gaat een liter in.

 

gallery_20098_15365_553997.jpg

 

Ik heb er hier halveliterpotten van gemaakt.

Wel even gaatjes prikken onderin.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze in de kas hebt dan zou ik er nog gaten uitsnijden, anders wordt de LV veel te hoog. Ook zou ik de verbindingen verstevigen met tape en of stukken hout.

 

 

gallery_5015_7010_313881.jpg

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht ook nog effe bluebloomer.

 

Ik wacht max tot zaterdag, ik heb het zelfde probleem als jou.

 

1x 2x55 watt t neon en ze vechte nu al om het licht ik heb der btw 5 staan van 3-4 weken oud....

Ze staan in 1.5 liter potten.

 

Denk dat je met die kas nu wel zou weg komen.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke allereerst even een vloek.

 

door dit topic ben ik net naar buiten gelopen om een foto te schieten, inplaats van dat ik de deur open deed had ik ineens heelde de deur in me handen, heeft ruim 7 jaar dienst gedaan dus kan er niet heel lang om treuren

 

gallery_34588_15024_1814723.jpg

(de grootste is binnen geweest heeft 4 maanden op 1 liter gestaan en zijn stekken van genomen is 4 weken terug defenitief buiten geplaatst ( heb er gister 3 internode vanaf getopt voor een top stek met jongste stabiel tripolide genetica somige zij takken op lagere node hebben 2, 3 of 4 bladeren per node )

(die met rode label gaat plijten is een her-o*killing field die het niet goed doet )

gallery_34588_15024_2012355.jpg

 

helemaal rechts onder staan me'n ndi47 f2's auto/vroegbloeier in 2 liter potjes en blijven daar heel de tijd instaan maar dat is puur omdat dit een eige soort zaden is wat ik op de buiten eigenschappen wil testen, binnen doen ze 24 dagen tot eerste bloei bij de autoflower pheno's teminste,

de andere pheno is vroeg bloeier en gaat binnen met +/-16,5 uur licht eerste bloei tonen maar pas bij 15,5 uur breekt die echt door en kan daarop afbloeien,

 

 

maar goed, gewoon nu grotere potten planten en buiten laten of binnen laten, of kijken hoeveel grotere potten onder je tneon passen en die iedere dag zeulen de rest gewoon buiten laten staan, desnoods houd je er een paar op kleinere potten en verpot je die over een paar weken. zie je meteen het verschil en word je exprimenterende wijze slimmer :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak me best zorgen om mijn hollandse hopejes in volle grond want vanacht word het lokaal 6/7 graden en onder de 10 graden willen nog wel eens problemen voordoen. Nu is het wel een soort die goed tegen kou kan maar alsnog :tu

Zal eens gaan brainstormen over hoe ik ze er warmpjes bij kan laten zitten.. mischien zoiets als wat boeren ook doen dmv afdekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staat de boel vanaf 1 mei buiten en ze hebben het er zwaar mee.

Maar daar komen ze wel weer bovenop, wiet is veerkrachtig.

Het is het slechtste voorjaar dat ik me kan herinneren, gaat helemaal nergens over. :tu

 

>Bluebloomer ken je rozenpotjes? Slank en hoog, misschien wat voor jou..

http://www.leplantage.nl/Rozenpot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mensen, dank voor de bijdragen aan dit topic. :lol:

 

@FoolOnTheHill

Goed idee en ik weet al precies hoe ik dat ga aanpakken: worteldoek, of om precies te zijn anti-worteldoek. Met een naaimachine in de juiste vorm vastmaken en voila, draagbare makkelijke voorgroeipotjes van ca 1 liter

 

@Johny Sack

Mijn dakterras vangt enorm veel wind dus ik had al een gat in de achterwand gemaakt omdat het dak steeds bol stond door de wind. Nu zitten er 3 ventilatie gaten in. Ook heb ik 1 rits al aan gort getrokken. DMV ducktape en tyraps heb ik om de 50 cm rondom de boel verstevigd en met pijpklemmen heb ik ze voorzichtig op de terrastegels vast gemaakt. Die kas staat super stevig nu.

 

@Magneniek

Klink goed, ik volg je voorbeeld denk ik. Zaterdag maar eens kijken hoe en wat, jij ook succes.

 

@Get in the Ganjabus: succes met je autoflowers, hoe oud waren de zaailingen voor je ze buiten zette ?

 

@Grow Weed: balen van je deur, je kent je eigen krachten niet <_< ook bij de praxis geweest aan die gekleurde labels te zien ? :tu Omdat ik on ervaren ben met autoflowers is het wel een idee om te kijken wat ze doen als je ze in verschillende fase overpot. Zat er eerst aan te denken een experimenteel zadenkweekje te doen met een autoflower door deze deels hermafrodiet te maken en met zichzelf te bestuiven, maar ik ben voorlopig van dat idee afgestapt. In elk geval succes met jouw plantjes, ook het kneusje. :)

 

@W33d

Sjah in de volle grond kun je weinig doen he, dan een overkapping maken. Ik weet dat ze bij de praxis zakken hebben die je over je plant kan trekken om ze te beschermen tegen vocht en kou, en zelfs vorst meen ik. Anywho, succes, hope they pull thru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nesta

 

ja waardeloos voorjaar, lijkt wel februari / maart.. :tu Vorig jaar was het totaal tegenovergesteld..

 

Die rozenpotten had ik eerder moeten bedenken ja, stom stom thanks for the tip.

 

Wiet is zeer veerkrachtig ja, kan best een stootje hebben al heb ik begrepen dat autoflowers makkelijker hermafrodiet worden dan gewone fem zaden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Grow Weed: balen van je deur, je kent je eigen krachten niet <_< ook bij de praxis geweest aan die gekleurde labels te zien ? :tu Omdat ik on ervaren ben met autoflowers is het wel een idee om te kijken wat ze doen als je ze in verschillende fase overpot. Zat er eerst aan te denken een experimenteel zadenkweekje te doen met een autoflower door deze deels hermafrodiet te maken en met zichzelf te bestuiven, maar ik ben voorlopig van dat idee afgestapt. In elk geval succes met jouw plantjes, ook het kneusje. :lol:

 

Tja het was een plastic met stof scharnier wat het al langer uitield dan verwacht, nu ga ik gewoon 3 alu piano scharnieren aan de aluminium staanders popnagellen

 

Rozen potten bij leplantage 1,50 per 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk .. Slechtste voorjaar ooit , en ik heb de 1e keer eens een goed aantal planten staan...

 

Gezellig zo zeg.. :tu

 

Laat nondeju die zon eens komen , en snel ook ! En de warmte komt dan vanzelf wel <_<

 

Ben het rotzooi roken helemaal zat , nu al de 2e x glas in mn wiet die ik gekocht heb deze week , bij 2 verschillende Dealers , om te huilen vindt ik dat !

 

Ben toch blij met zo'n microscoopje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glas in je wiet ?? WTF :tu

 

Ja dito probleem hier, 10 autoflower, 4 fem Big Bang en 6 reguliere Royal Queens.. voor buiten...

 

Binnen heb ik 4 Big Bangs staan, de 4 Big Bangs buiten doen het ook redelijk, alleen de 16 jonkies hebben nog ff huisarrest..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht dat glas normaal gesproken door de coke werd gemixt :s

Blij dat ik al 2 jaar niet meer uit noodzaak in een shop ben geweest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben al in geen 10 jaar in een shop geweest, en toen ik in een nostalgisch moment eindelijk een shop heb opgezocht, bleken ze geen skunk of white widow te hebben..

 

Pats nostalgisch moment aan diggelen.. :lol:

 

Koop ik gvd voor 11 euro aan Amnezia Haze, en ik merk er geen ruk van, ja beetje licht in mn hoofd maar that's it... <_<

 

Had die 21 pleuro die ik in die shop heb uitgegeven net zo goed door de plee kunnen spoelen... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

eige weed is best <_<

 

maar als je de shops een beetje kent in een gebied waar ze concurentie hebben zijn er egt wel shopies waar je ook best een goedkoop wietje of hasje kan halen, 4 de gram polum maar wappie wappie wil je niet weten :tu

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. Hier in een Marokkaans koffiehuis hebbie voor twee tientjes 5 gram hasj die je nergens in de stad vind voor 15 per gram.

 

racisme werkt in je nadeel :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit ik heb mijn baby's eergister buitengezet, gelijk 2 dagen dikke regen..

Laten we nu maar hopen op beter weer.

 

btw 5 gram voor 15 euro? dan zou ik gelijk voor 2000 euro kopen en door verkopen haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...