Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hasjlur

Wat ging er fout...

Recommended Posts

Beste,

 

Wat ging er fout?

 

De situatie ik heb zaadjes gekocht via wietzaadjes.nl om precies te zijn 10 stuks amnesia. deze in vochtige watjes gelegd begon het tog na 3dagen flink te meure het lag niet aan water of de watjes die verving ik om de 12 uur, na 2 en halfe dag kwame de worteltjes al tevoorschijn nog ff gewacht tot ze allemaal ontkiemt waren, kom ik de volgende dag terug pak ik de zaadjes om ze te gaan potte zijn alle worteltjes helemaal zacht soort van pus.. Weet iemand wat er fout is gegaan? Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan...?

 

Groetjess

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt als te warm en te nat ..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1

 

grtn erazer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

+2

 

Duidelijk te warm

 

Te nat kan haast niet, ik ontkiem in water op huiskamer tempratuur.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@1, 2 en 3: relatieve koude is in dit geval schadelijker dan warmte :lol: , zoek maar eens naar de optimum temperatuur voor fusarium, pythium, botrytis e.d., en te nat kan juist heel goed in watten.

 

De watten om de 12 uur vervangen is niet nodig, hoe meer je er met je vingers aan zit hoe groter de kans op besmetting. Alleen als je je zaden ontkiemt in water liever wel iedere dag verversen. Schoon werken en de zaden ontsmetten helpt wel, bij mij gaan ze eerst 20 minuten in een 3% peroxide oplossing (onverdund), een maatje die catussen kweekt gebruikt Superol gorgel-oplostabletten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het verpoten van ontkiemd zaad vanuit watten is bijna een garantie voor falen.

 

dat zaadje komt gewoon prima uit n een bakje aarde

dan beschadig je niets , en schimmelt het ook niet weg .

(het beste zaai je in op een pot van 20 a 30 cm diep- zaai of stekaarde/lightmix.verpot voor je op 12/12 gaat naar een pot die minimaal 2 a 3 keer zo groot is als je beginpot.

 

zaad is anders dan met stekken werken.

bovenstaande handleiding haalt het uiterste uit je zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De watten om de 12 uur vervangen is niet nodig, hoe meer je er met je vingers aan zit hoe groter de kans op besmetting.

+1

 

het verpoten van ontkiemd zaad vanuit watten is bijna een garantie voor falen.

Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad en doe het liever via watten dan direct in de pot.

Dan weet ik zeker dat het zaadje ontkiemt is voordat het het potje ingaat in plaats van te wachten tot er misschien een kopje boven de grond komt.

Gebruik van die wattenrondjes van Demake Up op elkaar nat gemaakt met handwarm water en kijk na 48 uur of er resultaat is.

Dan hebben ze de tijd niet om zich met hun worteltje in te graven in het watje maar genoeg tijd om te kiemen.

Soms hebben ze een dagje extra nodig en soms omtkiemen ze helemaal niet. Dan wordt het tijd voor drastischer middelen als Waterstofperoxide 3%.

 

Aan de andere kant geloof ik wel dat direct in grond zaaien meer 'survival of the fittest is' en alleen het sterkste zaad zal ontkiemen.

Edited by Nesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap zoiezo die hele watjes methode niet

in de natuur valt een zaadje ook niet eerst in een watje om daarna te ontkiemen toch

meteen in de grond stoppen die zooi , of in een stekplug das nog makkelijker

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf van de 3 zaden ontkiemd op watten/tissue en 2x gesprayed erover(in een propegator gelegd)na 2 dagen 2zaden gewoon in de grond gedaan en die zijn nu traag op gang, 1 die ik een dagje langer in bureau la liet liggen(in boterhamzakje op tissue) is nu sneller van start, hoop dat je er iets aan hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watjes...

 

Ik heb vorig jaar rond deze tijd 5 zaadjes van GHS tussen de watten gelegd, in een bakje van de chinees en dat flink nat gemaakt en in de meterkast gezet.

 

Helaas bakje vergeten maar zaden waren wel ontkiemd. Na een week had ik 5 plantjes van ca 5-8 cm lang die als een Keltische knoop in elkaar gewikkeld waren. Ik moest met een schaartje alle watten losknippen en heb zo 3 zaden kunnen redden..

 

De watten zitten helemaal in en aan de wortels in zoverre dat ik het niet meer los kreeg zonder de worteltjes stuk te maken..

Sindsdien gebruik ik absoluut geen watten meer..

 

Ook worden watten en wattenschijfjes chemisch behandeld he, ze worden ontsmet of gesteriliseerd dmv een vloeistof. Het kan zijn dat je door die watjes te laten broeien een bepaalde chemische reactie oproept en dat daarom je zaadjes zo verrot zijn geraakt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat frits bom zegt.behalve dan dat ik een stekplug alleen gebruik om te ontkiemen. ik laat dat zaaigoed niet verneuken door de wortel ruimte te beperken.

na ontkiemen op stekplugs DIRECT op diepe potten zetten dus.

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites
De watten om de 12 uur vervangen is niet nodig, hoe meer je er met je vingers aan zit hoe groter de kans op besmetting.

+1

 

het verpoten van ontkiemd zaad vanuit watten is bijna een garantie voor falen.

Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad en doe het liever via watten dan direct in de pot.

Dan weet ik zeker dat het zaadje ontkiemt is voordat het het potje ingaat in plaats van te wachten tot er misschien een kopje boven de grond komt.

Gebruik van die wattenrondjes van Demake Up op elkaar nat gemaakt met handwarm water en kijk na 48 uur of er resultaat is.

Dan hebben ze de tijd niet om zich met hun worteltje in te graven in het watje maar genoeg tijd om te kiemen.

Soms hebben ze een dagje extra nodig en soms omtkiemen ze helemaal niet. Dan wordt het tijd voor drastischer middelen als Waterstofperoxide 3%.

 

Aan de andere kant geloof ik wel dat direct in grond zaaien meer 'survival of the fittest is' en alleen het sterkste zaad zal ontkiemen.

Waar kan je Waterstofperoxide kopen dann? En je doe er 3% in op hoeveel ml water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kruidvat, Etos, Apotheek etc etc kleine flesjes van tendo met 3% kost ca € 1.75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hanteer de GHS methode. Twintig tot vierentwintig uur in het water, mochten ze dan nog niet open zijn dan nog twaalf uur op keukerol met ook weer keukenrol boven op. Twaalf uur was genoeg , overgezet in aarde en binnen 24uur alles met hun koppie omhoog.

De vensterbank methode zuigt, veel te warm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 weken geleden ruim 16 zaden in de grond gelegd en de helft daarvan heb ik in water met ca 20% peroxide van 3% gezet. De peroxide zaden waren overnight open gegaan, en de zaden die rechtstreeks in de aarde waren gezet hadden ruime 3 dagen langer nodig om boven de grond uit te komen.

 

Nee, de peroxide manier is voor mij the way to go !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...