Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GroeneShizzle

Fiat Geldsysteem

Recommended Posts

Goeienmorgen Wietforum. Ik vind dat elk mens dit zou moeten weten.

 

Fiat Geldsysteem = Crisis

De huidige politieke partijen houden dit systeem in stand.

Het proces is simpel:

 

1) Jij zet 1.000 euro op je bankrekening ...

 

2) De bank houdt 100 euro ervan in reserve (mochten klanten later hun geld opvragen)

 

3) De overige 900 euro wordt uitgeleend aan Linda. Linda betaalt met die lening Paul

 

4) Paul ontvangt 900 euro en zet deze som op zijn bankrekening. De bank houdt 90 euro ervan in reserve en leent de overige 810 euro uit aan Frank. Frank gebruikt de lening om Sofie te betalen.

 

5) Sofie brengt haar 810 euro naar de bank die 81 euro in reserve houdt en de rest uitleent

 

En zo gaat het maar verder. Uiteindelijk zal voor iedere 1.000 euro die klanten naar de bank brengen voor 10.000 euro aan leningen worden verstrekt.

 

De opzet is werkelijk briljant. In plaats van enkel de oorspronkelijke 1.000 euro uit te lenen, wordt er nu 10 keer zoveel uitgeleend.

 

Tien keer zoveel leningen betekent natuurlijk ... 10 KEER ZOVEEL INTERESTEN!

 

Het gevolg van dit systeem is dat banken eigenhandig geld creëren. Voor iedere lening die verstrekt wordt, komt er meer geld in omloop.

 

Werkelijk uit het niets!

 

Paul en Sofie hebben respectievelijk 900 euro en 810 euro op hun bankrekening staan.

 

Zij beseffen niet dat hun geld in feite de schulden van een ander zijn. Geld op een bankrekening is immers niet hetzelfde als papiergeld in je handen.

 

Indien straks niet alle schulden netjes worden afgelost, is er immers niet voldoende geld voorhanden om Paul en Sofie hun geld terug te betalen.

 

De voorbije decennia stegen het aantal verstrekte leningen jaar na jaar. En daarmee steeg ook de geldhoeveelheid.

 

Ah ja. Hoe meer geld werd uitgeleend, hoe meer geld er door de banken gecreëerd werd.

 

En hoe meer geld in omloop, hoe minder een munt waard is.

 

Alleen de banken profiteren financieel van het fiat geldsysteem. Dat is omdat die geld uit lucht kunnen creëren en er vervolgens rente over mogen vragen. Dát is de grootste fout binnen dat systeem.

 

Ik hoop dat dit plaatje ooit nog werkelijkheid word. Dan hang ik de vlag uit!

shapeimage_22.png

 

 

Dus kijk vooral veel NL 1 2 & 3, Stem op een van de toneelspelers. En de crisis komt vanzelf weer opzetten.

Edited by GroeneShizzle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het mij goed herinner heb ik dit zo ongeveer al gelezen in een economie boekje van professor Heertje. Dat zal in 1972 geweest zijn, en hij noemde het al een eeuwen oud systeem.

 

Maar toch heb je gelijk als je zegt dat dit de achilleshiel van het monetair systeem is: Bijna al het geld is giraal/fictief.

Het gaat toch normaliter wel goed omdat mensen mensen zijn. Het is voor ons mensen niet belangrijk wat de werkelijkheid is, als we die al zouden kunnen kennen. Nee voor ons is belangrijk wat we denken dat de werkelijkheid is. Je duikt immers al weg als DENKT dat er iets naar je hoofd gegooid wordt. Je wacht niet af of dat werkelijk zo is, niet waar? Zo ook met giraal geld. Het staat op je rekening dus je kunt het uitgeven. Niemand gaat het maar op z'n rekening laten staan tot ie weet of het wel of niet echt bestaat. En op het moment dat je het uitgeeft, is het even echt. Of liever een voorbeeldje dichterbij? Kan ook. CS houders kopen wiet in die er mooi uit zet want de meeste klanten kopen het liefst mooie wiet, omdat ze echt 100% zeker weten dat die beter is. Dus die klanten kopen van hun laatste zuur verdiende tientje een prachtig topje in een zakje. Echt de allerbeste super wiet hebben ze dan. Ze kijken dan ook echt neer op die ouwe hippie die een zakje gruis van 2,5 gram uit het Kush of Super Lemon Haze bakje koopt voor 4 euries de gram. En die betaalt dan met een tientje uit een stapeltje papiergeld dat ie uit z'n broekzak haalt. Ach die hippie is toch gek weten ze dan heel zeker.............................. Hun werkelijkheid .... en ze leven er naar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit hele systeem werkt prima, in een economie die steeds beter draait, zodra het minder gaat valt het als een kaarthuis in mekaar en zijn de gevolgen onnodig groot.

 

ook aflossingsvrije hypotheken werken prima, zodra je huis meer waard word, zodra het minder waard word zijn de gevolgen onnodig groot.

 

nooit maar dan ook nooit meer een aflossingsvrije hypotheek nemen! (kan ook niet meer geloof ik)

 

Ik heb er gelukkig geen, maar wat mensen om me heen hebben daardoor zomaar 1a2 ton schuld.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 900 euro die Linda heeft gaat naar Paul dus Linda heeft vervolgens 0 of ben ik dan gek.

 

Ik geef altijd het voorbeeld van de pet, Linda zet de pet af en Paul doet 'm op. Maar er is en blijft maar 1 pet.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groene Shizzle heeft het concept 'liquiditeit' ontdekt.

 

Het wil overigens niet zeggen dat banken geld uit lucht kunnen creëren.

Er is een wettelijk vastgesteld dekkingspercentage waaraan de bank moet voldoen.

 

Wat veel leuker is, is dat banken leningen en liquiditeit kunnen dekken met andere leningen.

Bijvoorbeeld x aandelen zijn x bedrag waard -> dit rekent men als cash en verhoogt de liquiditeit -> meer geld uitlenen

terwijl de aandelen vaak alleen een hypothetische waarde, of nog mooier in de praktijk zijn de aandelen vaak weer aangekocht

met geleend geld.

 

Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wil.

Je kan met de verwachten winst op een optie weer geld lenen om aandelen te kopen die gelden als onderpand voor een andere lening, etc. etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

allemaal gebaseerd op een goed draaiende economie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan met de verwachten winst op een optie weer geld lenen om aandelen te kopen die gelden als onderpand voor een andere lening, etc. etc.

 

En als je dan vtv jouw Libor mannetje opbelt om in te spelen op de door jou gemaakte gok, dan kan je miljarden verdienen zonder dat iemand het echt door heeft.

 

En dan hebben ze het nu weer over IdsaFix en ettelijke TRILJARDEN. :lol: Enig idee hoeveel nullen dat is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou jullie gebruiken in ieder geval begrijpelijke taal! :lol:

 

Ik snap nu idd waardoor de crisis is ontstaan..

Maar sommige mensen hebben dus schofterig veel geld in hun zakken kunnen stoppen door dat systeem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ;-) all the money who isnt really there .. ;-) kende je die nog niet groene shiz ?

Landen zijn boerderijen, mensen worden '' geoogst ''

Nice wakeup one +1

 

Gr MrG

Share this post


Link to post
Share on other sites

schulden met schuld betalen. Komt geen eind aan vooralsnog.

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...