Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hai

 

Het leek me toch wel leuk om een verslag te schrijven van mijn Ikea-kast project. Hopelijk zorgt dit voor meer inspiratie.

 

Ik ben inmiddels 5 weken onderweg, maar begin toch maar bij het begin.

 

Voordat ik begon heb ik als voorbereiding dit boek van kaft tot kaft gelezen. Goed uitgelegd allemaal, behalve het hoofdstuk over licht. Voor info over licht kun je beter een ander boek kopen.

 

tn_gallery_36868_15610_6996.jpg

 

Via marktplaats een Ikea kastje gekocht van 200x100x50 voor 20EUR. Hier heb ik wat gaten ingezaagd voor de bedrading, inlaat (3x80mm onder) en de uitlaat (1x125mm boven)

 

gallery_36868_15610_530517.jpg

 

gallery_36868_15610_767947.jpg

 

De binnenkant heb ik beplakt met wit vijverplastic, de kieren van de deuropening zo goed mogelijk afgesloten met tochtstrip, en een kinderslotje op de voorkant om de kast lucht- & lichtdicht te maken. Ik wilde dat het er een beetje schattig uit zou zien van buiten, zodat het minder opvalt mocht de huisbaas langskomen ;-)

 

gallery_36868_15610_902899.jpg

 

Vervolgens mijn eerste lampje gekocht: 2x55 watt T-neon van Secret Jardin (6500K, 3800lumen per lamp).

 

White Widdow zaadjes gekocht, gefeminiseerd.

 

Ik heb ze laten ontkiemen en laten opkomen in mijn mini kas. Na 48 uur lampje erop gezet, radiatortje ernaast geplaatst voor wat extra warmte.

 

gallery_36868_15610_170411.jpg

 

gallery_36868_15610_629836.jpg

 

Twee vraagjes heb ik:

 

1. Ik kon vrij weinig info over de Secret Jardin T-neon vinden. Vooral info over het spectrum en lumen-performance info zou ik graag willen. Heeft iemand meer info over deze lamp?

 

2. Omdat het m'n eerste kweekje was leek het me handig om gefeminiseerd zaad te kopen. Is dit nu echt zo slecht? Wat is de kans dat dit gaat leiden tot hermafroditen later?

Edited by CharlieM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lachen,..met zon soort kast ben ik ook eens begonnen,....later nog een zelfde kast tegen aan geplakt :whip:

 

Female zaad is bij de beter handelaren prima,...stress in de vroege groei kan, hoeft niet altijd,..tot hermas lijden.

Wil je zekerheid dan zou ik de Zaadhofleverancier van dit Forum een bezoekje brengen.

 

Voor lamp zou ik gewoon een philips 250watt hpsje nemen.

Rest info over benodigde randapparatuur zul je genoeg kunnen vinden hier op hobbyforum

 

you will be infected with the Growvirus

You've been warned! !!

 

:wOOt

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Charlie,

 

Succes met je kweek.

Wat wil je doen in je kast? Verder gaan met Tneons of overgaan naar HPS?

Wat ga je van afzuig nemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de reacties.

 

Mijn plan is om de kast in tweëen te delen. Boven de seedlings / vroege groei en beneden de laten groei + bloezem. Ik heb het tijdschema nog niet helemaal uitgewerkt, maar ik denk dat dit moet lukken. Iemand suggesties?

 

gallery_36868_15610_694082.jpg

 

Begint al aardig te groeien :-)

 

Als ze wat groter zijn wil ik beneden een HPS lampje op te hangen. Iemand zei me dat een 600W HPS een stuk meer opbrengst geeft dan een 400W lamp. Ik ben alleen bang dat een 600W in dit kastje heel moeilijk wordt om af te zuigen. Als de plantjes te warm worden dan groeit het natuurlijk ook niet goed Wat zou een goede sterkte zijn voor een kastje van 200x100x50 met een medium afzuiger?

 

gallery_36868_15610_710486.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met StoneTwisted eens, ga voor een 250 Watt HPS. Lijkt me een prima lampje voor die halve vierkante meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

600w is veeeel te sterk voor je kast, ik denk een 400w zal al moeilijk worden om temp in orde te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel leuk zo'n klein kweekje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de reacties.

 

'k zal eens kijken voor een 250W lampje. Zal dit voor een stuk minder opbrengst zorgen dan een 400W of 600W lampje?

 

Ik ben ook even bezig geweest met kijken of ik niet een passief bewatering systeem kan maken. Ik heb hiervoor een 1.5L colafles gebruikt en een stuk doek. Heel simpel.

 

gallery_36868_15610_852712.jpg

 

In eerste instantie leek dit systeem wel geslaagd. Met passieve bewatering hoef je de plant eigenlijk zo'n 2-3 weken geen water te geven. Na ongeveer 2 weken was de bodem nogsteeds medium-vochtig, maar bleek het plantje minder snel te zijn gegroeid dan de andere plantjes. Ook leken de wortels wat bruinig en waren de blaadjes ietsje lichter. Duidelijk een tekort van het een of ander.

 

Ik las ergens wat over wortelrot, en dat de wortels te weinig zuurstof krijgen als ze te veel water krijgen. Dat is jammer, want een passief systeem is natuurlijk wel héél makkelijk.

 

gallery_36868_15610_599110.jpg

 

De andere plantjes zaten trouwens wel in een iets grotere pot, dus daar kan het ook mee te maken hebben..

 

gallery_36868_15610_648544.jpg

 

Heeft hier iemand betere ervaringen met een passief bewateringssysteem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe geeft een 400 Watt natuurlijk meer opbrengst als een 250 Watt, maar dan moet de rest van de setup er wel op aangepast zijn. Op een halve vierkante meter zal het moeilijk zijn om een goed klimaat met een 400 Watt lamp aan te houden, waardoor de opbrengst weer minder kan zijn. :whip: Met een 250 Watt lampje haalde ik de eerste keer bijna 170 gram. Dat is wel redelijk veel, ga maar uit van 100-125 gram.

 

Ik heb geen ervaring met bewateringsystemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een 400W dimbare EVSA en een 250W hps en 400W hps peer. Iets grotere begin uitgave, maar zo kan je alle kanten op en het optimale uit dat kastje halen. 400W is nog te doen als je de inkomende lucht temp maar goed kan houden en voldoende afzuigt.

 

Passief bewateren, daar heb je van die 'earth boxes' voor. Even YT'en en d'r zal vast wel een DIY tutorial staan hoe je zo'n ding maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de tips!

 

Vandaag even langs de GS geweest voor een 400W setje (250 hadden ze niet ofzo). Ik ben eerst voor de magnetische ballast gegaan, omdat ik het graag een beetje budget wil houden.

 

Hmm, misschien dat ik voor mijn volgende kweek wel voor een dimbare EVSA zal gaan. I.v.m. met het kunnen afstellen van de temperatuur, maar ook brandgevaar. Ik heb wel zo'n relais-ding gekocht voor de zekerheid.

 

gallery_36868_15610_172842.jpg

 

Ik had elders op dit forum gelezen dat die magnetische ballast nog wel eens vlam kan vatten. Hoe groot is de kans hierop? Het leek me daarom verstandig om de ballast in een metalen medicijnkastje te bouwen. Als ie dan vlam vat dan slaat de vlam niet direct over. Ik heb 4 boutjes in het ding gemonteerd waardoor het geheel op poten staat (ca 1.5cm) tegen de hitte.

 

De condensator was trouwens iets te groot voor het kastje, dus die moest ik tegen de wand monteren. Nu kan de deksel wel dicht.

 

Wat denken jullie, kan ik deze unit gewoon bovenop mijn kast zetten zonder dat ik me zorgen moet maken dat m'n huis in vlammen opgaat als ik de deur uit ben???

 

gallery_36868_15610_529794.jpg

 

Ook een prima klima combokit gekocht (filter + buisventilator)+ davin fanctontroller. De hele electra van mijn kastje ziet er dan als volgt uit:

 

gallery_36868_15610_48239.jpg

 

In de handleiding van zowel de prima klima als van de Ballast staat dat deze apparaten hun eigen stroomgroep moeten hebben. Nu is dat niet echt mogelijk. Maargoed de hele opstelling trekt nu op z'n max 600W aan stroom. Dat lijkt me toch niet zo extreem (zekering staat tot 3850W). Wat denken jullie van mijn electra??

 

Een paar honderd euro lichter begint het nu echt ergens op te lijken :-) Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er in elk geval voor zorgen dat die vsa z'n warmte kwijt kan door bijv gaten onder- en bovenin dat medicijnkastje te boren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Charlie, Wat Aquar zegt!

Je kan alles al eens aansluiten een een testrun doen. Heb je min/max thermometer? Kan je eens zien wat de verschillende waarden zijn.

Welk debiet is die afzuig btw?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig idee wat voor houtsoort die kast is ?

Aan het zaagsel te zien gok ik mdf ofzo en als dat het geval is kan je nog wel eens de boot ingaan met blad problemen wegens giftige dampen van de lijm die er in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Again thanks voor de reacties.

 

Goed idee om wat gaten te boren in het medicijnkastje. Hoewel het natuurlijk wel de bedoeling is dat de vlammen in de box blijven...

 

De kast is inderdaad van splaanplaat (soort van geperste zaagselvlokken) met hierop HPL (kunststoflaminaat). Net als de keukenkast. Geeft dit brandbare dampen in jouw ervaring? Ik kan de ballast eventueel op een andere ondergrond plaatsen natuurlijk. Wat denken jullie van mijn opstelling???

 

gallery_36868_15610_17294.jpg

 

Op de Prima Klima fan staat dat de motor een maximaal debiet heeft van 480m2/h. Ik heb de boel als test aangesloten en bij maximaal vermogen staat mijn kastje nu op 31graden C. Net iets te warm (en vrij lawaaierig) :-( Dit komt waarschijnlijk omdat het kastje in een 'bezemkast' ruimte staat die zelf niet goed is geventileerd. De ruimte zelf wordt erg warm. Het kan ook dat de ventilator wat weerstand krijgt van de harmonica-buis die ik gebruikt heb. Deze is namelijk niet volledig uitgeklapt, waardoor de binnendiameter een stuk kleiner is.

 

Wat denken jullie dat beter is. De buisfan hangend in de kast (Optie A) of in de softbox (Optie :lol:? Bij de eerste optie is de motor vrij goed te horen en kan de ventilator wat weerstand krijgen door de harmonica-slang. Bij de tweede optie komt de motor vrij dicht bij de wand van de softbox. Misschien dat dit ook wat wrijving / weerstand oplevert. Het zou mooi zijn als de motor optimaal draait zodat ik de temperatuur onder de 30graden kan krijgen :-D Alle suggesties zijn welkom!

 

gallery_36868_15610_29655.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optie B, kan je ook het filter rechtstreeks, zonder tussenslang, aan de afzuiger vastmaken. Het filter komt dan dus hoger te hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en is beter voor je afzuiging,

je afzuiger gelijk aan je filter monteren

en dan vanaf je uitgaande kant van de fan een slang naar buiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hier kan ik mee verder. Ik ga voor de ventilator een softbox bouwen, al dan niet met uitgaande slang.

 

Zie hier een paar foto's van mijn plantjes, want daar gaat het uiteindelijk om:

 

gallery_36868_15610_733931.jpg

 

Dit is na 4-5 weken onder TL. Ik was bang dat ik met gefeminiseerd zaad herma's zou kunnen krijgen, maar dit zijn volgens mij female preflowers, of niet?

 

gallery_36868_15610_264534.jpg

 

Hier eerste plaatje onder 400W HPS na 5 weken onder een TL te hebben gestaan. Ik vind het moeilijk inschatten of ze op schema liggen. Mooi vind ik ze in ieder geval wel.

 

gallery_36868_15610_473633.jpg

 

Groet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar dagen onder de 400W HPS lamp en na de plantjes te hebben vastgebonden voor Low Stress Training beginnen enkele bladeren er wat gelig uit te zien:

 

gallery_36868_15610_599686.jpg

 

Tekort van het een of ander of te veel hitte??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar aan de plant zitten die gelige bladeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ green-go: Ik heb de toppen van de plantjes met een koordje aan de pot vastgebonden, waardoor de hoogste top schuin hangt en de lagere toppen meer licht krijgen.

 

@ Aguar: Eigenlijk alleen onderaan de plant, en ook maar bij een paar bladeren.

 

Ik kweek overigens op Special Mix bodem en gebruik als bemesting Biogrow en Biobloom. Hierin zitten volgens mij geen directe voedingstoffen als stikstof en fosfo, maar ik had me laten vertellen dat dit in principe voldoende moet zijn voor de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n plantjes staan nu 1 week in de bloei onder een 400WHPS (temp 28-30C). Ik heb twee plantjes uit de kast gehaald voor de foto.

 

Plantje 1:

 

"gallery_36868_15610_728995.jpg

 

Plantje 2:

 

gallery_36868_15610_896881.jpg

 

De gelige bladen komen van plantje 2. Deze ziet er ook iets minder fris uit als je het mij vraagt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tweede lijkt inderdaad wat minder mooi, maar over het geheel genomen vind ik ze er zeker niet slecht uitzien. Een paar gele bladeren heb je altijd wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...