Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lectamynol

spongepot

Recommended Posts

Het iedereen,

 

Ik heb namelijk een vraagje over die handige spongepotjes van sannie.

Na je alles hebt gedaan, zet je ze dan in de zon of juist in een donkere kamer om te ontkiemen?

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pacman

 

Dit zeg ik niet om bijdehand te doen.

 

En ik weet ook zeker dat je meer verstand heb van kweken als mij.

 

Maar ik heb nou al een paar discussies voorbij zien komen dat het eerder bij het ontkiemen gaat om de temperatuur dan het licht.

 

Wel staat het vast zodra het zaadje is ontkiemd licht nodig heeft om gezond te groeien.

 

Als de zaadjes donker staan in bv aarde of watten nat genoeg beste temperatuur rond de 24 graden ontkiemen ze ook.

 

Ik vind je andwoord dus een beetje kort door de bocht voor die jongen pacman.

 

Misschien heeft hij deze discussies ook voorbij zien komen en twijfelt nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij hadden ze altijd gezegd dat bij ontkiemen geen licht mag aan te pas komen, omdat de wortels er niet tegen kunnen.

Maar dat was zonder spongepot.

Bedankt voor de comments :whip:

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het is niet zo dat er geen licht aanwezig mag zijn.

 

Het belangrijkste voor het ontkiemen is dat de zaadjes vochtig staan en niet te koud de ideale temperatuur is 24 graden.

 

Sommige doen ook gewoon het zaadje een halve tot 1 cm in de grond sproeien het nat zakje erover en onder de lamp.

 

Dan komen ze bijna altijd vanzelf boven.

 

Ik zelf doe gewoon tussen watjes of keukenpapier nat maken op een schoteltje, zakje erover en zodra ik een worteltje zie doe ik ze in de grond op een halve cm.

 

En dan gaan ze bij mij onder de t neon.

 

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een beginner ben.

 

Maar dit is wel een bewezen manier.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik lees ook overal dat ontkiemen in het donker moet, maar.. Als het zaadje in een spongepot zit, zit ie al in een darkroom toch ? Dus gewoon bam licht erop alleen al voor de warmte om het kiem proces in gang te zetten. In een spongepot zitten ze wat, 1 cm diep ? Dus donker genoeg als je voorzichtig het gat dicht hebt gemaakt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dacht ik ook maar was niet zeker of je het gatje dat in de spongepot zit na het zaad er in te doen terug moet dichten.

Ik heb het wel gedaan omdat het logisch leek qua licht.

 

En ook qua temperatuur kan ik niet echt precies zijn. Heb geen apperatuur om te verwarmen ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou een lampje erboven, en dat is je kacheltje dan :whip: Al is het maar een spaarlampje per zaadje, dan willen ze wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...