Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

handyman

nieuw soort kweeklamp philips

Recommended Posts

Ik snap het wel dat kom, namelijk hoe je het opgeschreven hebt Whazzup en hoe je het dan leest :lol:

Ik moest ook even 2x lezen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nieuw soort kweeklamp philips, 2 x sterker dan plasma met 315W!

De laatste keer dat ik dit soort marketing heb gezien probeerde ze te vertellen dat led beter is als hps. :lol:

 

 

 

@Elmanito

Als je voor het mooie spectrum gaat zonder veel hitte kan je beter naar de plasma kijken.

Als je de vervanging van de lamp gaat berekenen op het aantal draaiuren kom je er ook achter dat de plasma goedkoper is.

In de metingen die ik heb gezien kwam er geen UV voor in deze CDM lamp.

Het is wel leuk om te zien dat ook Philips begint te geloven in een full spectrum oplossing voor plantengroei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, dat zeg ik inderdaad. Ik snap niet waarom je dat grappig vindt

 

 

je kan een fruitschaal vullen met appels van 1 soort en appels van een andere , je kan ze ook vullen met appels en peren natuurlijk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nieuw soort kweeklamp philips, 2 x sterker dan plasma met 315W!

De laatste keer dat ik dit soort marketing heb gezien probeerde ze te vertellen dat led beter is als hps. :lol:

Ach, Philips zal nooit haar eigen producten promoten door andere producten onderuit te halen, dat doet Gavita ook niet. En in sommige gevallen is led gewoon op dit moment al veel beter in te zetten dan welk andere lichtbron dan ook. Ook Gavita verkoopt cdm lampen, we zien echter dat als het werkelijk om hoge kwaliteit licht gaat dat plasma nog steeds een grote voorsprong heeft. Dat zien we momenteel aan grote projecten die we in de research en tuinbouw doen in klimaatkamers bij gebruikers waar lichtkwaliteit werkelijk het verschil maakt, zoals zaadkwekers, onderzoek-instituten, proefstations, universiteiten. Gavita is verreweg de grootste leverancier wereldwijd op het gebied van plasma armaturen voor groeilicht toepassingen en de grootste partner van LUXIM op dat gebied.

 

Voor iedere soort lamp zijn er wel specifieke toepassingen, maar uitspraken als de "plasma killer" etc zijn echt kreten van mensen die of niet echt weten hoe het in elkaar zit of inspelen op het succes van de plasmalamp.

 

Zoals je ziet kijken we al langere tijd serieus naar de cdm ontwikkelingen, en hebben we er ook producten voor. Het is echter een andere categorie lampen die een specifieke toepassing heeft. Ik vind het echt een mooi lampje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, dat zeg ik inderdaad. Ik snap niet waarom je dat grappig vindt

 

 

je kan een fruitschaal vullen met appels van 1 soort en appels van een andere , je kan ze ook vullen met appels en peren natuurlijk :lol:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat praktisch uitvoerbaar is en wat qua kosten interessant is. Toen wij op de markt kwamen met de pro 1000 vond iedereen hem duur, maar nu hoor je niemand daar meer over.

 

Kijk eens naar de operationele kosten en investeringen die je moet tov het resultaat dat je behaalt. Een volspectrum oplossing op basis van hps en plasma is dan zelfs een stuk goedkoper dan cdm en voor sommige gewassen zelfs effectiever.

 

MW CDM zal, net als plasma, nooit een primaire lamp worden voor de kas, het blijft een klimaatkamer oplossing, dus de toepasbaarheid is beperkt voor de tuinbouw. Bij projecten waar het daadwerkelijk gaat over de lichtkwaliteit heeft plasma nog steeds een grote voorsprong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me eerder een combo van een breedstralende 400w met 1 van de plasma(killer)s the way to go ivm afstand tot het gewas .

of kan je ons vertellen hoeveel micromol die plasma op een metertje afstand geeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan ik wel voor je uitrekenen maar in wat voor ruimte? en met hoeveel lampen? Iedere oplossing waarbij je slechts twee lampen mixt zal het resultaat geen 100% uniforme vermenging van het licht opleveren. Bij een wat grotere ruimte is dat echter geen probleem meer, en kun je het vierkante veld van de plasma prima mengen met het rechthoekige veld van een hps. Er is bij het ontwikkelen van reflector rekening mee gehouden dat op dezelfde afstand als de HPS in het juiste aantal de optimale menging plaats vindt.

 

Net zoals ik altijd gezegd heb dat plasma geen golden bullet is, is CDM dat ook niet. Om alles met alleen plasma uit te voeren is voor deze toepassingen wat overdone en niet efficient, maar het bijhangen van plasma levert zijn geld eenvoudig op in kwaliteit van je gewas en opbrengst, terwijl het geen warmte toevoegt. Dat laatste is altijd een relatief groot probleem bij hoge intensiteit hid verlichting. Alles heeft zo zijn plek.

 

Plasma en CDM Elite Agro bij Gavita Nederland vorig jaar op de HortiFair:

post-5211-1368127896_thumb.jpg

post-5211-1368127907_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat er nu wel een vertekend beeld van plasma versus CDM wordt neergezet en dan met name over de definitie van kwaliteit.

 

Er wordt voornamelijk over de kwaliteit van het licht gesproken en dat is iets waar niet aan gerekend en dus vergeleken kan worden. Wat is in deze de definitie van kwaliteit?

 

Het spectrum van de CDM 942 overlapt het spectrum van de LEP300 nagenoeg volledig maar doet op meerdere golflengten het dubbele per Watt, wat ook niet anders kan er komt bijna 2 maal zoveel groei licht vanaf.

 

Wat ik hier wil zeggen is dat de kwaliteit van de LEP300 letterlijk en figuurlijk in het daglicht van de CDM315 staat. Als er puur naar het spectrum/umol wordt gekeken zou het kunnen dat er gewassen zijn die beter op de plasma reageren maar ik ben er ook van overtuigd dat dit andersom het geval is. Het maakt natuurlijk ook een groot verschil of de toepassing vegatief of generatief is.

 

Het enige wat overblijft is een klein aandeel UVB, hier wordt veel over gesproken maar een cijfer heb ik nog nooit ergens gelezen? Volgens de spectrum analyse van de LEP300 is het aandeel UVB tot 300nm nul (UVB=287-320nm). Bij 320nm is het aandeel 2uW/cm2 absoluut, dit is nog steeds heel weinig en dan zit je eigenlijk al tegen de UVA aan te hikken. Dat het eerste deel van de UVB nul is is op zich logisch want een UVC filter loopt nooit stijl af en zorgt dus altijd voor wat overlap in het UVB gebied.

De CDM 315W 942 heeft wel degelijk een aandeel UVB al is dit ook erg weinig. Wil je UVB koop je naar mijn mening gewoon een lamp die hiervoor gemaakt is zoals die voor een terrarium dan kan je echt de zon nabootsen voor weinig geld.

 

Dat Plasma tot nu toe een voorsprong heeft tov CDM is logisch, CDM is veel korter op de markt als Plasma in de Nederlandse tuinbouw als vol spectrum lamp.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol je vindt dat ik een vertekend beeld geef over de cdm lamp begrijp ik :tu.

 

Uit het normale spectrumdiagram van de LEP kun je de UVA en UVB moeilijk afleiden, dat moet je met een UV meter doen.

 

Een definitie van kwalitatief hoogstaand licht is ook het verloop van het spectrum over de gehele band, de verdeling van het licht dus, zonder al te veel pieken. CRI zegt niet zo heel veel.

 

Het maakt inderdaad uit of je vegetatief of generatief kweekt, en de CDM heeft ook een veel grotere efficiëntie als het om output gaat, dat zie je mij nergens ontkennen. Sterker nog, als je al mijn posts over plasma leest zeg ik hetzelfde in de vergelijking plasma versus hps, daar is het verschil nog zelfs groter.

 

Wat ik alleen aangeef is dat in een wat grotere ruimte het geen optie is om allemaal 315W armaturen op te hangen omdat dat een kostbare zaak qua investering en onderhoud wordt (vervanging lamp/reflector). Voor klimaatkamers in de research wereld maakt het veel minder uit wat het kost, daar gaat het echt om kwaliteit. Daarbij is de cdm best warm, en zeker in vergelijking met de plasma lamp als je die erbij wilt hangen. De plasma is bovendien ook in een air cooled versie leverbaar om emitter en driver warmte af te voeren wat in gesloten systemen een voordeel is.

 

Kortom, zoals gezegd, ik vind het een mooi lampje waar zeker een plaats voor is in de markt. Ik ben persoonlijk voor vegetatief overigens veel meer gecharmeerd van de 942 dan van de Agro. Geeft je wel de mogelijkheid om generatief er een andere lamp (Agro) in te draaien met een hogere efficiëntie met een groter aandeel rood. Met de plasma/hps combinatie doe je dat door de hps op wat hoger vermogen te draaien.

 

De cdm is trouwens ook dimbaar met de Philips VSA (die best wel prijzig en groot is).

 

CDM lampen zijn al best wat langer op de markt hoor, ook in grotere vermogens. Philips maakte een 400W lamp en zelfs een 860W versie, GE heeft ook een 400W CMH, die hebben we bijna 3 jaar geleden al op de testbank gehad. Ze werden alleen nog niet zo vaak ingezet in de horticultuur. Nu er veel meer focus komt in de tuinbouw op lichtkwaliteit is de lamp uiteraard in de picture, zeker nu Philips in de Agro versie er meer rood in heeft gestopt om de efficiëntie te verhogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en zo'n cecla is dat wat? :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cecla/ETI wat was dat ook al weer? Dat was toch een soort van ontsteking mechanisme om je huis af te fikken?

 

@Whazzup

 

Wat ik aangeef is dat een aanzienlijk deel van het UVB wordt gefilterd door het filter van de LEP, hoeveel blijft er gemeten nog van over? Is niks over bekend.

 

De CDM 942 kan net zo goed als Plasma gecombineerd worden om het spectrum aan te vullen, deze doet het alleen efficiënter. Als deze wordt gecombineerd wordt met HPS zijn de pieken van de CDM verwaarloosbaar met die van de HPS. Er zal inderdaad wat extra IR straling ten opzichte van de plasma/HPS afkomen maar of dit een probleem is zal de toekomst uitwijzen.

 

Het ging mij er om dat het al een gemaakte zaak leek te zijn tussen de onderlinge verschillen CDM/Plasma met betrekking tot de planten op dit forum terwijl deze lamp nog bijna niet werd verkocht. Dit zal pas blijken over een jaar of langer wanneer hier door meerdere mensen mee is getest.

 

De overige CDM lampen zijn niet zo efficiënt als de Elite serie en de Elite serie is toch wel een behoorlijke vooruitgang tov de overige CDM lampen, ook de 942 zonder extra rood. Juist dit grote verschil maakt deze serie zo interessant voor assimilatie verlichting.

 

Deze lamp zal in ieder geval voor wat meer keuze zorgen en wellicht de de consument bewuster maken van volspectrum toepassingen in het algemeen.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nooit een uitgemaakte zaak tussen diverse type lampen, alles heeft zo zijn eigen toepassing. Plasma is nooit opgeblazen, en altijd gepresenteerd voor wat het is, ondersteund met test en onderzoek. Ik denk dat je je vergist met het aandeel UVA en UVB wat door het glas komt. We doen zonlichtsimulaties die moeten voldoen aan een bepaalde intensiteit in het UV gebied om geschikt te zijn als kunstmatig zonlicht. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om de afbreektijd van bepaalde stoffen te testen.

 

De cdm lamp is al ruim een jaar op (onze) markt. Elmo aan de micro is er ook een mooi voorbeeld van. De 315 W 930 en 942 lamp zijn er al veel langer. De elite Agro versie is echter net nieuw. Deze geeft die rare kleur licht zoals je op mijn foto's ziet en in swim zijn verslag, door het hogere aandeel extra rood. Daardoor is hij efficiënter dan de 942, de rest van het spectrum is hetzelfde als de 942, ander stofje erbij dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Als je voor het mooie spectrum gaat zonder veel hitte kan je beter naar de plasma kijken.

In een tropisch land wel ja, maar NL met zijn klimaat tis vaak koud & de hitte kan je juist ook goed gebruiken voor 's nachts.

 

Als je de vervanging van de lamp gaat berekenen op het aantal draaiuren kom je er ook achter dat de plasma goedkoper is.

dat kan wel kloppen, maar niet in totaal gebruik waarbij je nog 2K kacheltje erbij moet gebruiken.

 

In de metingen die ik heb gezien kwam er geen UV voor in deze CDM lamp.

 

Klopt iets van 0.02 mW/cm2 voor UV-b & 4.65 mW/cm2 voor UV-a, maar wat de LEP 300 uitstraalt staat niet vermeld in de specificatie.Tekort aan UV-b kan aangevuld worden met een leuke terrarium UV-b lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...