Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

blowsterke

artsen nog huiverig om cannabis voor te schrijven

Recommended Posts

Dat is een idee Obiwan.

Ik was die club geheel vergeten maar misschien eens contact zoeken.

Aan de andere kant, ik vind het zo boeiend en leerzaam om zelf aan de gang te gaan met de plant die ik ooit in 1972 heb ontdekt.......

 

Thanks for the hint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me afvraag wanneer er een keer gekeken wordt naar de patient en wat de beste toepassingsvorm voor de desbetreffende patient is.

Een belangenvereniging voor patienten is er niet, alleen vanuit de overheid.

 

Zo zou ik het hier willen zien http://www.harborsidehealthcenter.com/

 

Nu hebben we alleen de keuze Bedrocan en Sativex, dit is slecht!

 

Graag zou ik dus een patientenvereniging zien voor het gebruik van medicinale cannabis, die niet overheidsafhankelijk is.

 

http://www.cannabisbureau.nl/ overheid

http://www.bedrocan.nl/ overheid

http://www.ncsm.nl/ overheid

 

http://www.fesinfo.nl/index.php?id=334

Door: Arno Hazekamp en Tjalling Erkelens

Al meer dan 3000 jaar wordt cannabis als geneesmiddel toegepast. Het waren de Chinezen die cannabis in die tijd al beschreven als een middel voor pijnbestrijding bij veel aandoeningen zoals hoofdpijn en menstruatiepijnen. Heel veel medicijnen in onze Westerse wereld zijn afgeleid van planten of delen van planten die al sinds eeuwen bekend staan om een bepaalde medicinale werking. Planten als Papaver, Vingerhoedskruid, en Goudsbloem en de wortel van de Valeriaan zijn om die reden nog steeds vrij algemeen bekend.

In Europa is het gebruik van medicinale cannabis ook al honderden jaren bekend. Tot in de jaren ’50 was het in Nederland dan ook legaal verkrijgbaar in elke apotheek in de vorm van tinctuur (aftreksel van de cannabisplant in alcohol). Na de introductie van de injectiespuit en de daarbij behorende snel werkende middelen, verdween cannabis van de medicijnmarkt. Cannabis is, als het niet wordt gerookt of verdampt, namelijk een langzaam werkend middel. Na inname (oraal via thee) duurt het tot enige uren voor er effecten optreden.

WAAROM WERKT CANNABIS

Zoals alle planten in onze wereld bevat cannabis een grote hoeveelheid verschillende stoffen. Veel daarvan komen ook in andere planten voor, zoals bepaalde geur- en kleurstoffen. Naast deze bekende stofjes bevat de cannabisplant ook nog meer dan 60 verschillende stoffen die alleen maar in de cannabisplant voorkomen. Deze stoffen worden cannabinoïden genoemd. In de jaren ’90 hebben artsen en wetenschappers bij mensen en dieren een systeem ontdekt dat reageert op cannabinoïden. Mensen en dieren maken zelf namelijk ook stofjes aan die vrij nauwkeurig lijken op de bekende stofjes uit de cannabisplant. Deze stoffen in mensen en dieren worden endocannabinoïden genoemd. Deze lichaamseigen stoffen doen veel op het gebied van bepaalde emoties zoals plezier– en angstbeleving , maar regelen ook dingen bij ontstekingen in het lichaam en in het centraal zenuwstelsel.

De bekendste van de cannabinoïden uit de cannabisplant zijn THC (Dronabinol) en CBD (Cannabidiol). THC is het bekendst vanwege z’n psychotrope werking (high worden). Bij lage (medicinale) doseringen treedt dit verschijnsel echter minder of nauwelijks op.

De werking van THC bij dit soort doseringen is met name rustgevend, eetlustopwekkend en zenuwbeschermend. Vooral vanwege deze laatste eigenschap wordt cannabis vaak ingezet bij ziektes als Multiple Sclerose. CBD is minder bekend en heeft geen psychotrope bijwerking. CBD wordt door deskundigen vooral aangeraden als angst dempend middel, bij bepaalde soorten ontstekingen en bij aandoeningen aan het immuunsysteem.

CANNABIS VAN BEDROCAN BV

Bedrocan BV teelt en produceert cannabis flos (gedroogde vrouwelijk bloemen van de cannabisplant) in opdracht van het Bureau Medicinale Cannabis (BMC) van ministerie van VWS. Deze cannabis wordt ontsmet en verpakt volgens farmaceutische voorschriften, waarna het via de apotheek op doktersrecept verkrijgbaar is. Een deel van de Nederlandse zorgverzekeraars vergoedt deze cannabis geheel of gedeeltelijk. Tevens levert BMC de cannabis van Bedrocan BV voor internationaal wetenschappelijk onderzoek en de productie van medicijnen.

DE PLANT; DE TEELT

De cannabisplant is een twee-huizige plant, dat wil zeggen dat de plant mannelijke en vrouwelijke bloeiwijzen maakt. Door stuifmeel van de mannelijke bloemen worden vrouwelijke bloemen bevrucht en dragen zaad. Voor de productie van de inhoudsstoffen THC en CBD zijn alleen de vrouwelijke bloemen van belang. Bedrocan BV heeft zich daarom toegelegd op de zogenaamde sensimilla-productie; het telen van onbevruchte vrouwelijke bloemen.

Momenteel produceert het bedrijf twee verschillende soorten: Bedrocan ® en Bedrobinol ®. Het grootste verschil tussen deze beide rassen is het gehalte aan inhoudsstoffen.

Bedrocan ® bevat ca. 18% THC en 0,8 % CBD;

Bedrobinol ® bevat ca. 12 % THC en 0,2 % CBD.

Aan het eind van dit jaar komt een nieuwe variëteit op de markt: Bediol ® met ca. 6 % THC en 8 % CBD.

De teelt vindt plaats onder gestandaardiseerde omstandigheden, dat wil zeggen dat gedurende elke teeltperiode de teeltomstandigheden telkens identiek zijn. Op die manier kunnen wij garanderen dat elke oogst hetzelfde percentage aan werkzame stoffen bevat.

Dit jaar produceren wij ca 10 oogsten van rassen Bedrocan, Bedrobinol en Bediol, goed voor ongeveer 120 kilo gedroogde cannabisbloem in totaal.

HET GEBRUIK

Omdat de werkzame stoffen in de cannabisplant zitten opgesloten als niet werkzame “zuren”, moeten deze stoffen eerst worden verhit tot ca 185 graden C. Het gebruik van cannabis, als recreatief roesmiddel, is daarom vooral bekend in de vorm van het roken van joints, dus samen met tabak. Voor medicinale toepassing wordt deze toedieningswijze van cannabis echter niet geadviseerd. De twee bekendste manieren van toedienen zijn het zogenaamde verdampen en het drinken van thee. Bij het verdampen wordt de cannabis in een speciaal apparaat opgewarmd tot circa 180 ºC. De inhoudsstoffen komen dan vrij in dampvorm en kunnen geïnhaleerd worden zonder schade toe te brengen aan het ademhalingssysteem.

WETENSCHAPPELIJK VERANTWOORD?

Vaak wordt gezegd dat het gebruik van cannabis als medicijn niet wetenschappelijk verantwoord zou zijn. “Er is te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan” luidt dan de verklaring. Toch is dat grotendeels niet waar. Er wordt al sinds tientallen jaren uitgebreid onderzoek gedaan door artsen en farmaceuten naar de werking van cannabis. Eén van de grootste problemen daarbij was echter dat er geen legale cannabis voorhanden was, waarvan precies de samenstelling bekend is en waarvan de levering gegarandeerd is. Na legalisering in Nederland in 2003 is deze cannabis er wel, en komt wetenschappelijk onderzoek ook op gang. Zo is in de Erasmus ziekenhuis in Rotterdam onderzoek gedaan naar mogelijke bijwerkingen van Bedrocan ® in combinatie met een bepaald soort chemotherapie bij mensen met kanker. In het UMC Groningen start binnenkort een onderzoek naar de mogelijkheden van specifieke pijnbestrijding met Bedrocan ®. Ook in het buitenland wordt onderzoek gedaan. In Londen loopt een Europees onderzoek (CRAFT) waarbij meerdere variëteiten van Bedrocan BV worden gebruikt. Dat onderzoek richt zich op de werking van cannabis bij rheumatoïde artritis en hoofdpijn.

De Universiteit van Leiden doet als sinds meer dan 5 jaar onderzoek naar de toedieningsmogelijkheden van cannabis, zoals roken, verdampen en thee drinken. Dat heeft onder meer geleid tot de komst van een verdamper (Volcano) waarmee op een veilige manier zeer nauwkeurig THC via de longen kan worden gedoseerd.

CANNABIS UIT DE APOTHEEK TE DUUR

Cannabis uit de apotheek wordt door veel gebruikers vaak “duur”genoemd. Dat klopt, maar daar hoort natuurlijk een verhaal bij. Ten eerste wordt de prijs vergeleken met de prijs van de goedkoopste cannabis in coffeeshops. De kwaliteit van de cannabis in de coffeeshops is vaak niet goed. Bijna altijd is deze cannabis besmet met schimmels en bacteriën. Bovendien gebruiken illegale telers vaak niet toegestane bestrijdingsmiddelen tegen allerlei plantenbelagers zoals luis en witte vlieg. Dat levert nooit afzetproblemen op, omdat er op coffeeshop cannabis geen controles plaats vinden.

Goed nieuws is dat BMC probeert de cannabis goedkoper te maken, door apothekers binnen afzienbare tijd de mogelijkheid te geven om cannabis in zogenaamde grootverpakking in te kopen. De apotheker moet de cannabis dan zelf in een kleinere verpakking doen. In Groningen is voor dit doel begin november bij de Hanzeplein apotheek een experiment gestart. De prijs voor de patiënt is daar nu met ca 40 % gedaald en is daarmee zelfs iets lager dan de gemiddelde prijs in coffeeshops. Als de proef aanslaat, zal deze verkoopmethode waarschijnlijk voor heel Nederland worden doorgevoerd.

Over de auteurs:

Arno Hazekamp is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit Leiden en doet al meer dan 5 jaar promotie-onderzoek naar het gebruik van cannabis als medicijn.

Tjalling Erkelens is mede-directeur van het bedrijf Bedrocan BV te Veendam dat in opdracht van het ministerie van VWS cannabis teelt voor verstrekking aan patiënten via de apotheek en voor wetenschappelijk onderzoek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met info@bedrocan.nl.

Patienten kom op voor je recht!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er was de stichting patientenbelang medicinale marihuana, maar volgens mij is deze ter ziele gegaan na wat gedoe met justitie(weet niet zeker)

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.mediwiet.info/indexnl.html

 

zie deze site, maar die is nog in de maak.....

 

maar zie geen patientenbelangen en mogelijkheden voor andere vormen van medicatie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ger houdt zich aan de buitenlijn mbt de politiek tegenwoordig, maar de stichting is er nog steeds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat allemaal nog erg in de kinderschoenen. Het is al heel wat als je medicinale cannabis op recept krijgt, nadat je de totale verontwaardiging hebt meegemaakt in de apotheek, waar je het ophaalt, moet je ook nog eens dagen wachten voor behoorlijk prijzige medicinale cannabis... en maar keuzen uit 4 varianten en de peperdure Sativex spray.

 

Zoiets als harborside health center in Nederland, ben ik ook groot voorstander van!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt waar? Ik dacht dat apotheken er wel genuanceerd tegen aan kijken, maar dat zal wel per apotheker verschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verschilt zeker per apotheker ...hier in de buurt hebben ze geen wiet , maar wel wiet thee voor kanker patiënten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is een patient gedoemd om zelf te kweken.....

 

Pharmaceutisch-weekblad-nr-21-patientveroordeeldtotthuisteelt-VERBETERD2 (2).pdf

 

Gewoonweg omdat de soortjes van Bedrocan niet voldoen, evenmin de Sativex!

Share this post


Link to post
Share on other sites

verschilt zeker per apotheker ...hier in de buurt hebben ze geen wiet , maar wel wiet thee voor kanker patiënten

 

Bijna geen enkele apotheek heeft het op voorraad, duurt vaak 2-3 werkdagen voordat het binnen is.

Elke apotheek kan het inkopen en elke apotheek heeft zorgplicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegenwoordig worden veel artsen CAO betaald, bonussen en snoepreisjes zijn niet het geval in Nederland.

Wel verzorgd o.a. de farmaceutische industrie cursussen/trainingen e.d. waar je wel marktwerking zou kunnen verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=MdBSvBViwUk

 

Zo naar de huisarts, ik ga me de enige variant voor laten schrijven die ik nog niet heb geprobeerd, de bedrobinol.

 

Wij zjjn benieuwd naar deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_6979_201_62683.jpg

 

Ten eerste krijg je extra kosten berekend van de apotheek a 7 euro,omdat het de eerste uitgifte is van deze variant.

 

De Bedrobinol heeft voor mij niet het gewenste effect. Het ruikt muf, over de smaak nog maar niet te spreken.

 

Iemand andere ervaringen?

 

gallery_6979_201_102523.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben genoodzaakt zelf te kweken omdat ik gewoon niet rommel wil zitten roken waar ik niets van af weet ( afkomst en bespoten ja of nee )

Ook word je 9 van de 10 keer genaaid bij de shops ( te weinig voor je euro's of te veel takken/blad Slechte kapper gehad )

De laatste 9 jaar zijn voor mij een struggle geweest (vriendin en dochter kwijt) Nooit echt overheen gekomen.

Die paar jointjes hebben mij echt innerlijke rust gegeven , mij gered en gezorgd dat ik er tegen aan kon gaan , ondanks alle shit die in mij opging.

Het liefst zou ik het ook op recept krijgen , vind de hobby leuk en zorgt ook weer even voor andere gedachten.

Hoop dat de wetgeving ooit versoepeld word en we gewoon kunnen kweken zoals al in bepaalde landen gebeurt.

Heb maar een paar plantjes en ben geen euro kweker.

We blijven hopen , hoop duurt het langst .

 

M.v.g Grondlegger !

 

( mischien teveel prive zo , maar wou het toch even kwijt )

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_3645_2134_81663.jpg

 

Ben nu volop bezig om het vergoed te krijgen van het ziekenfonds.

Er gaat een machtiging komen van mijn huisarts aan het ziekenfonds, voor het vergoeden van medicinale cannabis, tevens wordt er een aanbeveling geschreven voor het vergoeden van mijn verdamper!.

Tevens wordt mijn dosis 2,5x verhoogd!

 

Wordt vervolgd.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt er al heel veel gebruikt zo te zien, mooie verpakking om je eigen wiet in te stoppen :-) vind die apotheek wiet maar niets.

Maar hoeveel ga je vergoed krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geprobeerd cannabis op doktersrecept te krijgen i.v.m. migraine, ook telefonisch contact gehad met Bedrocan maar het mocht allemaal niet baten. Wat ik ook probeerde, mijn huisarts wilde mij het middel niet voorschrijven. Ze pompen je liever vol met synthetische rotzooi waardoor je aandoeningen aan de mild en lever kan krijgen en dan heb je alsnog hoofdpijn. Hoe dan ook, de patiënt die baat heeft bij cannabis moet een strafbaar feit plegen om in zijn medicatie te voorzien. Hetzij een roofoverval om de prijzen bij de koffieshop te kunnen betalen, of zelf kweken onder een lampje. Het medicijn wordt namelijk vrijwel nooit voorgeschreven.

 

De mythe dat Nederland liberaal is (over cannabis) is wat mij betreft lang en breed achterhaald. In Nederland maken ze criminelen van tevreden rokers en daarin zijn ze heel liberaal.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_3645_2134_81663.jpg

 

Ben nu volop bezig om het vergoed te krijgen van het ziekenfonds.

Er gaat een machtiging komen van mijn huisarts aan het ziekenfonds, voor het vergoeden van medicinale cannabis, tevens wordt er een aanbeveling geschreven voor het vergoeden van mijn verdamper!.

Tevens wordt mijn dosis 2,5x verhoogd!

 

Wordt vervolgd.....

Zo'n huisarts moet ik ook. De mijne verdomt het.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben zojuist naar het CZ geweest, waar ik de machtiging van de arts heb afgegeven en een brief met onderbouwing, voor welke aandoeningen het gebruikt wordt en wat ik hun bespaar.

Binnen een week zou ik hier uitsluitsel over krijgen.

 

Wij zijn benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...