Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
2eGen

Neemolie

Recommended Posts

Ik was een beetje aan het rond snuffelen en kwam deze site tegen pure

Vroeg me af als iemand hier ervaring mee heeft of al eens van gehoord te hebben

Neemolie

Ik zie dat het wel voor export is maar vroeg me af als er wel mensen zijn die het kennen

 

 

categorie

plantbescherming

 

omschrijving

Biologische insectenbestrijder.

 

 

De positieve eigenschappen van de neemboom zijn al vele duizenden jaren bekend. Als plantbeschermer is het een goede bestrijder van hinderlijke insecten zoals bladluis, spint en fruitvlieg. Neemolie wordt verkregen door een koude persing van de zaden. De biologisch actieve ingrediënten blijven hierdoor hun werkzaamheid behouden.

 

kenmerken

 

• Bestrijdt onder andere bladluis, spint en fruitvlieg

• Werkt op het hormonale systeem van insect

• Kan gecombineerd worden met vrijwel alle insecticiden en fungiciden

• Opbouw resistentie is onmogelijk

• Niet belastend voor het grond- en oppervlaktewater

• 100% biologisch

 

gebruik

 

Effect na 10 - 14 dagen zichtbaar

dosering

 

Afhankelijk van gewas

samenstelling

 

100% neemolie uit koude persing

verpakking

Kan van 5 liter

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Neem_oil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neemolie (Azadirachta Indica (Neem) Seed Oil)

 

Door Caroline | 13 mei 2010 | Cosmetische Ingrediënten | 17 Reacties

 

 

Hallo allemaal,

 

Vandaag weer eens een artikel over een oliesoort.

Sinds een paar maanden hebben wij deze olie in huis. De reden daarvoor is omdat deze olie bekend staat als zijnde zeer goed voor mensen met huidproblemen.

Nou, probleem huid genoeg hier in huis, dus zeker de moeite van het proberen waard.

 

 

 

Het is een olie die niet zo heel bekend is, maar kan voor veel mensen van groot belang kan zijn.

Neemolie kent vele toepassingen maar het wordt vooral gebruikt in cosmetica en als natuurlijke pesticide.

 

Neem olie (Azadirachta Indica (Neem) Seed Oil)

 

Neemolie is een dikke stroperige donkerbruine vloeistof, met een zeer onaangename geur. Ik zeg het maar gewoon, het STINKT behoorlijk! Maar laat je daardoor vooral niet afschrikken want deze olie kent vele goede eigenschappen.

 

De Neemboom kan tot wel 15 meter hoog worden en groeit van oudsher vooral in India, Birma en Sri Lanka, en tegenwoordig ook in Afrika, Australië en Indonesië.

Neemolie wordt geproduceerd door het koudpersen van Neemzaden die uit de vrucht worden gewonnen.

De olie die daaruit geperst wordt, wordt gezuiverd door een 3-voudige filtratie waardoor de goed stoffen in deze olie behouden blijven. De olie is vooral rijk aan aminozuren en vitamines.

 

Neemolie wordt al heel lang gebruikt als natuurlijke pesticide. Door de stof Azadirachtine wordt een verandering teweeg gebracht in heel veel insectensoorten, bacteriën en zelfs een paar virussen. De Neemolie doodt geen insecten maar maakt dat een insect niet meer eet, geen metamorphose meer ondergaat (ontpoppen), en ze planten zich niet meer voort. Door de stof Azadirachtin ontwikkelt de larve zich niet meer tot pop en sterft uit. Een andere stof die insecten echt niet te pruimen vinden Salannin, de insecten verhongeren liever dan een plant met daarop Salannin en Azadirachtin te eten. En die stoffen zijn zeer veel aanwezig in Neemolie. Onderzoekers hebben zelfs vastgesteld dat Neemolie beter werkt dan het synthetische DEET wat tegenwoordig in veel producten zit om insectenbeten te voorkomen. Ik kan me er van alles bij voorstellen want het stinkt zo dat niemand, mug of mens, naast je wil zitten als je dat op hebt gesmeerd

De olie bevat de volgende bestanddelen: stearinezuur 21,5%, oliezuur 53%, linoleenzuur 2%, palmitinezuur, linolzuur 15%. De olie blijft ook erg lang goed, tot wel anderhalf jaar. En alle delen van de boom: zaden, bladeren, wortels, schors, etc. worden door de Ayurveda gebruikt.

 

Neemolie is volledig biologisch afbreekbaar.

De “niet drogende” olie (niet drogend betekent dat het langer op de huid blijft liggen en een iets vettige waas achterlaat) heeft een herstellende werking op de huid, kan gebruikt worden voor elk huidtype en werkt vooral goed bij de volgende aandoeningen: herpes, droge, gevoelige huid, pijn, psoriasis, acne, dermatitis, oedeem, eczeem, schimmels, hoofdluis, scabiës. De olie is bij uitwendig gebruik niet giftig, je moet het echter niet puur innemen, dat kan zelfs hele nare gevolgen hebben.

 

Om de geur te maskeren kan er gebruik gemaakt worden van etherische olie van Rozen of Lavendel maar persoonlijk vind ik dat je de geur/stank voor lief moet nemen, uiteindelijk wen je er wel aan. Puur natuur is in mijn ogen in dit geval het beste want ook voor etherische olie kan je allergisch zijn. En dat werkt dan het resultaat op je huid weer tegen.

 

 

 

Wij hebben deze olie gekocht om te kijken of de huid van Sjoerd er baat bij zou hebben.

Hij heeft veel last van allergische reacties en ook last van eczeem.

Ik smeer nu zijn rug in, waar vervelend droge eczeem plekken zitten, en de huid is sindsdien stukken minder droog, de verkleuringen trekken bij en hij heeft veel minder jeuk.

Normaliter kan hij niet zonder handschoenen een tomaat, ui of zelfs knoflook snijden omdat hij dan acuut een uitbraak krijgt. Er vormen zich vele jeukende bultjes en zijn huid gaat helemaal kapot.

Hij heeft nu al een aantal keren zonder handschoenen bovenstaande groentes gesneden en zijn handen daarna ingesmeerd met de Neemolie en de bultjes komen vrijwel niet meer op, en zijn huid blijft heel. Zijn handen gaan ook vaak kapot als hij Hooikoorts heeft, vrijwel het hele jaar hier, maar dat gebeurt nu veel minder, en het heelt binnen een paar dagen terwijl het voorgaande jaren weken duurde voordat zijn handen weer hersteld waren.

 

Wij hier, en wij zijn geen huidartsen of wetenschappers, zijn helemaal fan van deze olie. En ik raad iedereen met contactallergieën of eczeem aan het eens te proberen

 

BRON:indewatten

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Neemboom, Azadirachta indica of Antelaea azadirachta, is een altijd groene, tot 16 meter hoge, boom met langwerpige getande bladeren. Hij behoort tot de Mahonie-achtigen, Meliaceae, zijn kleine witte bloemen geuren aangenaam en lokken veel insecten o.a. ook bijen aan. Een specialiteit is de Neemhoning die geproduceerd wordt door bijen die bijna uitsluitend pollen en nectar van de Neemboom verzamelen.

 

Na de bloei ontwikkelen zich Olijfvormige vruchten die aan een kort steeltje hangen. De vruchten bevatten maar één pit die rijk is aan olie (40-50%) wat de boom tot een belangrijke olieleverancier maakt. De Neemolie of Margosa olie heeft uitstekende huidverzorgende en insectenwerende eigenschappen.

Oorspronkelijk komt de Niemboom uit India en Sri Lanka maar is nu ook te vinden in Australië, Indonesië en West-Afrika. Op dit moment groeien in India ruim 18 miljoen Neembomen.

In het oud-Persische Farsi werd de Neemboom Azad Darakht i Hindi genoemd wat woordelijk de "vrijgevige Indische boom" betekent. Deze betekenis is in de hedendaagse botanische naam nog terug te vinden.

 

De heilzame werking van Neem werd al 3500 jaar geleden in Indische religieuze en medische geschriften vermeld. In vroege medische Sanskriet geschriften is reeds een opsomming te vinden van de helende werking van de vruchten, zaden, bladeren en wortels. Alle delen van de boom vinden reeds vele eeuwen hun toepassing in de Ayurvedische geneeskunde.

Veel plantaardige stoffen krijgen door hun bijzondere werking vaak het etiket "wondermiddel" opgeplakt. In sommige gevallen is dit ook terecht en kunnen plantenextracten of oliën menselijke kwaaltjes en ongemakken helpen oplossen. De kennis over de werking van bepaalde planten is ontstaan uit vele eeuwen ervaring en zo wordt de Neemboom door de inheemse bevolking in Azië dan ook als "wonderboom" gezien.

 

In de Indiase huishoudens geldt deze heilige boom als allesgenezer voor alledaagse kwaaltjes en wordt daarom ook wel de "Dorpsapotheek" genoemd. Onder andere is een Neemtak de natuurlijke tandenborstel voor honderden miljoenen mensen en wordt de uit de zaden geperste olie ingenomen om de afweerkrachten te sterken. Mahatma Ghandi sterkte zijn immuunsysteem door Neem in te nemen en adviseeerde zijn leerlingen dit ook regelmatig te doen.

Eveneens wordt Neemolie als haarolie gebruikt om kaalheid en grijs worden te verhinderen. Andere toepassingen zijn de fabricage van kaarsen en zeep.

 

In de laatste 20 jaar is veel wetenschappelijk onderzoek naar de werking van Neem verricht. Hierbij zijn veel van uit overleveringen bekende toepassingen als werkzaam bevestigd, zodat er nu steeds meer producten voor de meest verschillende toepassingen op de markt komen.

Neemextracten zijn uitstekende biologische insecticiden en kunnen in de land- en tuinbouw met succes gebruikt worden voor de bestrijdingen van o.a. motten.

 

De westerse wereld gebruikt de Neemzaden en bladeren niet voor medische doeleinden maar hier worden deze alleen maar toegepast in huidverzorgende en insectenverdrijvende producten. De Neemzaden en daarmee ook de hieruit gewonnen olie bevatten uiterst werkzame substanties die voor de meeste insecten ongenietbaar zijn een reden waarom de plant een heel bijzondere insectenverdrijver is. Zelfs de sprinkhanenzwermen in Afrika laten de Neemboom met rust. Het is een ekologisch waardevolle insectenverdrijver waar op dit moment veel onderzoek naar gedaan wordt. De bij de olieproductie overblijvende pulp "cake" is een belangrijke organische meststof.

Het Neemzaad is rijk aan vetzuren die vaak 50% van het gewicht uitmaken. Afhankelijk van het aanbouwgebied varieert de samenstelling van de vetzuren. Neemolie is een dikvloeibare, donkerbruine en zeer bittere olie met veel vitaminen en essentiële aminozuren.

Oleum Melia, is een huidregenererende olie die geschikt is voor ieder huidtype en als huismiddel gebruikt kan worden bij allerlei huid- en haarproblemen. Meermaals gereinigde en van bitterstoffen ontdane olie wordt ook wel als spijsolie gebruikt.

 

Neemolie heeft antiseptische, antivirale en antibacteriële eigenschappen. Te gebruiken puur of in mengsels o.a. bij; verzorging droge of gevoelige huid, pijnen, herpes, psoriasis, acne, dermatitis, oedemen, (zwemmers)eczeem, huidschimmels, nagelschimmels, scabiës en hoofdluis.

Als pakking bij de behandeling van roos en een vette hoofdhuid.

De olie laat zich goed mengen met etherische oliën en andere basisoliën. Toevoegen tot max. 10% in huidverzorgingsproducten. Tot 3% in hand- en voetverzorging. 1-2 % in insectenwerende produkten.

 

contra-indicatie: De knoflookachtige, zwavelige geur wordt niet door iedereen als aangenaam ervaren en maakt het puur toepassen soms lastig. bij normaal gebruik zijn geen negatieve bijwerkingen bekend.

 

recept voor het verdrijven van insecten op planten: meng 25 ml. Neemolie met 25 ml. emulgator, voeg van dit mengsel 10 ml. toe aan een plantenspuit met lauwwarm water. Goed schudden en de met ongedierte aangetaste planten enige malen bespuiten.

 

recept voor het bestrijden van Meeldauw: voeg 5 ml. Neemolie, 2½ ml. emulgator, 5 ml. lecitin en 1 ml. Tea Tree etherische olie toe aan 1 liter lauwwarm water. Goed schudden en de aangetaste planten enige malen bespuiten.

 

recept voor het bestrijden van parasieten op planten: verwarm 100 ml. melk tot 30° C. voeg 10 tot 20 ml. Neemolie toe. Zolang roeren tot melk en olie goed met elkaar vermengd zijn. Het mengsel toevoegen aan een liter water, goed schudden. Iedere 6 weken de planten hiermee water geven.

 

recept voor badolie: 3 ml. Neemolie mengen met 70 ml. olie naar keuze, bijv. Amandelolie, Avocado-olie of Distelolie, 5 ml. etherische olie naar keuze bijv. Rozenhout, Palmarosa, Hoblad of Lavendel en 13 ml. emulgator. Het mengsel goed roerenen per bad 2 eetlepels toevoegen.

 

recept voor muggenverdrijver: meng 2 ml. Neemolie met 100 ml. Cocosolie en voeg hier naar wens 20 druppels Lavendel en/of 20 druppels Palmarosa aan toe. Dit mengsel op de huid aangebracht houdt muggen op afstand.

 

 

BRON:anthemis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neemolie is wel bekent hoor.Krasi gebruikt een combi met Neem en andere oliën met succes.

Ik gebruik nu X-treme spray ook op basis van Neemolie.

 

Het is ook gewoon verkrijgbaar hier in Nederland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ah ok Amecheesia

 

Voor mij is het wel nieuw :whistling

Ik was het nog niet tegen gekomen op het WF ...en dacht ik deel dit maar even kende het nog niet

Ben zelf beetje eigenwijs met vragen zoek het altijd eerst zelf op :rolleyes:

 

@ Art

Mooi dat Krasi er goeie resultaten mee heeft :lol:

Werk jij er net mee ? die X-treme

Ik zag al dat in nl te krijgen is o.a drogisten verkopen het ook

Zal ook wat ophalen ;)

 

Greetz 2eGen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem olie werkt idd perfect, tea tree olie en rozemarijn olie zijn andere biologische oliën om in te zetten tegen ongedierte, foute bacteriën en schimmels.

Voor neem olie heb je vaak een emulgator nodig, omdat de olie op het water blijft drijven, met yucca kan je dit een beetje verbeteren, goed schudden van de spuitfles voor en tijdens het spuiten geeft al betere resultaten.

Binnenkort krijg ik een prachtig neem-olie product uit India, deze heeft de emulsie in zich en is ready to use, neem tonic, met veel organische keurmerken waaronder OMRI.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik voeg ook 1 ml fishmix en 1 ml algamic toe per liter spuitwater zodat het blad zich kan herstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herstellen, bedoel je dan van de insectenschade?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha nee daar kan je beter ontstoken-geiten-oog-sap voor gebruiken :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een flesje Aptus Bioshark Soil Attack gekocht op aanraden van de GS om de varenrouwmug te bestrijden. Zou dit de zelfde olie zijn ? Kan ik niet terug vinden bij Aptus namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeah, oud middeltje. :whip:

Ik koop het tegenwoordig puur bij neem-holland.nl

Edited by soca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torsti gebruikt het al tijden tegen wittevlieg/varenrouwmug

 

 

Ik heb een flesje Aptus Bioshark Soil Attack gekocht op aanraden van de GS om de varenrouwmug te bestrijden. Zou dit de zelfde olie zijn ? Kan ik niet terug vinden bij Aptus namelijk.

 

Nee soil atack is een Mix maar zit wel neem in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook neem olie.

Warm water of verwarmen maakt het ook vloeibaar.

Tea trea olie kan er ook bij.

Ik denk dat predator bedoeld dat die olie een waas vormt op de bladeren.

 

Pas op met teveel.

Gebruik ook yucca en auxine om gelijk de bladeren te voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt bepaalde critters ook te lijf gaan met een eetlepel olie per liter wat (arachide olie of zo) en een scheut afwasmiddel, kijk maar op youtube, dat gebruiken echt veel mensen om spider mites en andere bugs te lijf te gaan.

 

Ik heb beestjes in mn aarde zitten, beestjes in 3 stadia en ze zijn tot op heden nog niet 100% geidentificeert.. Dus over 2 weken de 2e ronde soil attack mee geven en hopelijk roeit dat ze uit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje Neem olie en wat gemend met zeepsop werkt perfect tegen spint. Zelf uitgetest, dag later alle spint verdwenen.

Echt een aanrader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neemolie werkt zeker goed maar de volgende dag zijn ze echt nog niet weg dan moet je wel een paar keer om de paar dagen spuiten.

Kijk eens op neem-Holland daar staat een goed recept op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...