Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
viton

4 * XL 2 Reflector / 4 *400 W / amnees

Recommended Posts

Ik denk ook dat het beter is de lampen iets hoger te hangen dan er maar 1 zo hoog te hangen.

Misschien werkt dat wel in je voordeel voor een paar dagen in de laatste week ! ;)

 

Nu ze er nog zo groen bij staan zou ik nog een week met 1600 W werken.

Dan met 2 x 400 W en de laatste week met 1 x 400 W, dan heb je toch iets minder

stroom gebruikt en de planten niet te veel te kort gedaan.

 

Tenslotte moeten ze wel van de lumen leven, toch ! ;)

 

Succes,

 

@ jadasveel en PH :)

 

Kan jullie reactie best begrijpen. :D

Probeer de forum leden en bezoekers te helpen, daar schieten we veel meer mee op ! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien is een 90W LED lamp wat voor je? die verbruikt veel en veel minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg effe serieus nu, haha ! ;)

Led of topshield, led of topshield laat me even denken, uuuuhhhh ! ;)

 

Ik heb de tensiometers op 70 en 80 mbar staan en zoals jullie kunnen zien bij de eerste foto zijn de planten

in het onderste gedeelte zichtbaar lichter van kleur aan het worden.

De bovenste deel van de planten zijn nog heel diep groen en dikken toch nu wel zichtbaar aan.

 

 

gallery_30284_15565_471333.jpg

 

gallery_30284_15565_91911.jpg

 

gallery_30284_15565_225696.jpg

 

gallery_30284_15565_239927.jpg

 

gallery_30284_15565_224886.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

It aint over untill the fat lady says so ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de tensiometers op 70 en 80 mbar staan en zoals jullie kunnen zien

 

Ze moeten zuipen veel zuipen en verdampen....dat gaat met veeeel licht en max aan temp het best!

 

met 1 lamp hebbie nix aan die tesios ;)

 

Opnieuw en meteen vollebak er op tot het einde!

Hoe meer licht hoe goeiekoper de stroom..... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ prutsertje

 

Dat klopt ! De kortere die ik had werkte een paar dagen geleden niet meer.

Omdat ik de volgende draai weer met de vertrouwde 18 liter wil werken, heb ik alvast de lange uitvoering aangeschaft.

 

@ ph

 

Kun je mij dat een beetje uitleggen ? Waarom is het zo belangrijk dat ze veel zuipen doordat de plant gaat verdampen.

Ik kan mij er iets bij voorstellen maar weet niet hoe en het waarom, dat zou ik heel graag willen weten.

 

Veel licht of de warmte van de hps lamp straalt op de plant waardoor de plant dan via het blad gaat koelen. Dan kun je de afzuigtemperatuur toch ook hoger zetten, of zie ik dat verkeerd ?

Speelt het licht ook een hoofd rol in de laatste weken ?

 

Omdat ik van mening ben dat de plant de laatste weken of week haar opgeslagen energie uit de bladeren gebruikt, en niet zozeer uit het medium haalt.

Daarom !, afgezien van dat ik de stroom moet betalen, zou ik de planten liever met minder lumen afbloeien.

Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast, geen idee ?, probeer het kweken met de ervaring die ik heb zo goed als mogelijk te doen.

Wil je of jullie daar mij vertellen hoe dat het dan wel werkt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap ik ! ;)

 

Een bijvoorbeeld !! De laatste weken is het de bedoeling te spoelen, toch !

Wat je dan naar mijn mening doet is de ph in het medium omhoog brengen zodat de mineralen

en elementen die de plant nodig heeft maximaal opgenomen kunnen worden.

De plant kan dan ( bij het spoelen ) de stoffen die bij de voorheen lagere ph en hogere ec zijn blijven liggen beter opnemen.

Je kunt al naar een paar dagen spoelen zien dat ze gespierder worden.

 

De hele kweek is het van belang een zo groot mogelijk evenwicht te hebben tussen de factoren die elkaar ondersteunen bij de aanmaak.

Aangezien ik er niet van bewust ben dat de planten beter presteren als ze veel drinken vraag ik daarom ook een verklaring.

 

Wat ik mij kan herinneren is dat als de plant wil verkoelen er van uit de wortel water word getransporteerd.

De voeding blijft dan gedeeltelijk achter en veroorzaakt in het medium een daling van de ph en verhoging van de ec.

De plant heeft de laatste weken een verhoogde ph nodig en lagere ec vergeleken met de middelste weken.

Daar ( de middelste weken ) is het ook van belang de planten kort te houden en lekker aan te laten komen.

Dus goed voeden en veel lumen boven de planten.

 

Wat ik graag wil weten is wat het zo veel mogelijk verdampen van de plant zo van belang maakt ?

 

ps :

 

Er hangen nu of eigenlijk al een paar dagen twee XL 2 kappen midden in de ruimte op 45 cm van de planten.

800 W op 4 m2, dat is 200 w per m2, eigenlijk wel weinig, maar misschien ook wel voldoende.

 

Doet dat helemaal niemand ?, het verminderen van de lumen in de laatste weken ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de tensiometers op 70 en 80 mbar staan en zoals jullie kunnen zien

 

Ze moeten zuipen veel zuipen en verdampen....dat gaat met veeeel licht en max aan temp het best!

 

met 1 lamp hebbie nix aan die tesios ;)

 

Opnieuw en meteen vollebak er op tot het einde!

Hoe meer licht hoe goeiekoper de stroom..... :D

 

Ja ! Dat denk ik ook wel, dat het zinvol is voldoende licht er boven te hangen, licht is gewicht zeggen ze toch. ;)

Zo simpel is het natuurlijk niet maar die geschreven regel klopt ergens wel !

 

Ik zelf denk meer dat het hem in de balans zit tussen factoren.

Maar goed ! Ik heb een beetje verstand van kappen en meer is het niet. :)

 

PH of een ander, kan er iemand onderbouwen waarom ze zoveel mogelijk moeten zuipen.

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

 

@ Viton

 

Hoe houden ze het met deze warme dagen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja beetje gezond verstand gebruiken. ;)

Je gooit voeding in je water,veel water=veel voeding.

Maar met veel verdampen moet je laag in je Ec gaan zitten.

Beter te laag dan te hoog!

 

Verbrande tips=verbrande wortelhaartjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dank jullie voor de reactie.

Zat echt even op ondersteuning te wachten.

 

Oké ! , hoe meer ze zuipen des te meer kunnen de planten ook aan elementen opnemen.

Vandaar het maximaal aan licht er boven. Duidelijk !

 

Dus de voeding staat in verhouding met het water betreffende het zuipen of minder zuipen.

Hoe meer licht er boven des te meer voeding de plant kan opnemen.

 

Verbrande wortelhaartjes moet je verkomen omdat die noodzakelijk zijn voor de opnamen van de voeding in je medium.

 

Bij teveel voeding of ophopingen, veroorzaakt door alleen water verdampen, word de ec in je medium verhoogt en verbranden de wortelhaartjes.

 

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg of begrepen heb, anders hoor ik het graag.

 

@ Topshield

 

Ik wist even geen raad met de warme dagen die er aan kwamen.

Er hebben de laatste dagen twee lampen op 40 cm in het midden gehangen.

Ik kan geen schade of overbelasting zien aan de planten onder de kappen.

De planten aan de randen staan er nu nog net zo strak bij als in het midden.

De twee kappen in het midden halen het hokje van 280 cm zeker niet maar ik vind de kap voor

een 400 W meer dan aan zijn verwachting voldoen.

 

Ik heb een foto gemaakt van de middelste plant, dus de plant die tussen de 4 kappen in het midden staat, ik ben zeker niet ontevreden !

 

gallery_30284_15565_171706.jpg

 

gallery_30284_15565_89927.jpg

 

gallery_30284_15565_353072.jpg

 

gallery_30284_15565_207465.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn de topjes wel een beetje hard?

 

 

 

wat betreft verdamping. zou er wel eens wat meer over willen lezen

 

okay je plant moet meer verdampen om zichzelf te koelen maar veranderd daardoor de behoefte van de plant? gaat de voeding mee als je je ec niet verlaagt? voor zover ik weet blijft deze gewoon achter waardoor je ec in het medium stijgt(niet goed natuurlijk). verlaag je je ec gaat er meer water met een lager percentage voeding door je plant. dus wat is nu precies de meerwaarde van hogere verdamping? ik geloof het wel, maar heel "logisch" vind ik het niet.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tuinbouw verlagen ze in de zomer met warme dagen ook de Ec.

 

@ Jeice licht=gewicht

 

LEESVOER

 

na dit trug naar de site en kijk lees de nieuws brieven ;)

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij lijkt het dat de plant het vocht inclusief voeding opneemt, een gedeelte van het vocht verdampt via het blad, maar dan zit de voeding al in de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi linkje ph

 

sowieso niet alles prutertje , je ec in het medium stijgt niet voor niets wanneer je teveel voeding geeft. maar maak uit het stukje op dat er wel een verhoogde hoeveelheid voeding je plant doorgaat bij een hogere verdamping en een lage ec. en dat het verschil met een hoog ec is dat dit de water opname bemoeilijkt

 

good to know

 

ben benieuwd tot in hoeverre warmte de opbrengst kan verhogen dan ;)

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja teveel is nooit goed natuurlijk, maar het principe is eigenlijk niet zo moeilijk, alleen de juiste doseringen zijn lastiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies !! ;)

 

Kweken is makkelijk of bijvoorbeeld logisch nadenken gaat pas op als je heel goed weet hoe het gehele proces optimaal werk.

De theorie en praktijk goed kunnen combineren tot een geweldig eindproduct is nooooooit makkelijk of logisch.

Dat lijkt maar zo, omdat je het voor je gevoel onder controle denkt te hebben, je laat altijd wel ergens iets liggen, hoe goed je ook denkt dat je bent ! ;)

 

Regelmaat leert je waar de grens ligt, nieuwe uitdagingen aangaan ontwikkeld doorzettingsvermogen en probleem oplossend vermogen.

 

Wat zo mooi is van dit forum, is dat je steeds weer nieuwe technieken of ervaringen kunt delen en daardoor je kweek inzicht kunt verbreden.

 

Al is het maar weer een keer om je kennis even te delen en op te frissen, dat kan nooit kwaad toch ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb stukje niet gelezen vd link die PH gaf maar als je laag in de EC voedt en dat zo mogelijk elke dag dan kun je de plant helemaal volpompen zonder onder of overvoeding en ph gedoe, je voedt dan op maat aan de plant en het medium dient ter ondersteuning om als ze wil schrokken aan die behoefte te voldoen.

 

Moet je voeding zich er wel voor lenen om laag in de EC toch compleet te zijn ;)

 

Ze staan er mooi bij Viton, wel op de foxtails blijven letten als het zo warm is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hele veld zien geeft best geruststelling, het blad blijft diepgroen al zie ik sporadisch toch wat lichter wordend blad, zou dat dan de herfst inluiden?

 

Interessante discussie, het is logisch dat de plant zichzelf wil koelen met de warmte (wij doen dat ook dmv zweten), aan het einde van de kweek is dit overigens ook zo.

Water met een lage ec wordt idd makkelijker opgenomen, dus makkelijker verdampen.

Een hogere ec wordt toch ook opgenomen door de plant, steeds minder, doordat water met een hoge ec moeilijker wordt opgenomen en verbranding van de haarwortels, zo ontstaan ook zoutophopingen (naast bv ph problemen).

De hogere ec die dan wel in de plant terecht komt terwijl ze druk bezig is met koelen/verdampen wordt dan niet allemaal opgenomen en verdampt mee, waardoor er vaak bladschade ontstaat, verbranding.

Vandaar dat het advies met warm weer een lager ec geven een goede is.

Edited by Krasi

Share this post


Link to post
Share on other sites

En in onze hokken is het elke dag de hele dag door, hoogzomer hemeltjes blauw zonneweer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ PH

 

Lolbroek :) Bedankt voor de link !

 

@ Jeice

 

Een beetje hard zijn ze zeker !haha

Je kunt de aanwezigheid goed ruiken.

Er ligt sneeuw op de toppen.

De onderliggende bodem is van beton! ;)

 

@ Topshield

 

Dank je voor de ondersteuning met de vraag hoe het nou zit met het zuipen van de planten.

Heb door de reacties veel meer duidelijkheid gekregen.

Mooi voor de volgende ronde, heb er nu al zin in.

 

@ Krasi

 

Jip ! Vind het met dit dichte veld, zo heb ik het nog nooit gehad, heel moeilijk om mee te werken !

Maar ja ! dat houd je scherp.

Het diepe groen begint nu inderdaad hier en daar lichter te worden.

De foto van die enkele plant is doordat de lampen nog aan stonden vertekend.

De planten zijn onderin groener dan op de foto.

De ec en ph in de aarde zijn gemiddeld rond de 1.5 en 6.3

 

@ lostchild

 

Ze zijn van dicht bij ook nog best lekker !haha ;) dank je !

foxtails ?

Wat betekend dat ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitlopers op je toppen.

je hebt ze in 2 soorten... degene die gewenst zijn en degene die opduiken als je toppen door de topopbouw heen zijn en aan het afbloeien zijn.

Zit er dan nog teveel 'groei' voeiding in medium in combi met wat andere stress gaan ze nieuwe uitlopers aanmaken boven op toppen en die bloeien nooit meer af maar vreten wel energie van je plant die niet naar afbloeien gaat.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...