Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
No-Zem

Put geslagen

Recommended Posts

Olhà Growers & Blowers,

 

Afgelopen week hebben we een put geslagen/gespoten, 8 meter, maar hier kwam bruin water uit, ijzer probleem.

20 Meter verder opnieuw geslagen met hetzelfde resultaat, dus terug naar Bron 1 en op naar 16 meter, hetzelfde resultaat maar minder erg zo lijkt het.

Gisteren Bron 2 maar weer aangeboord ook 15-16 meter en wederom hetzelfde probleem.

Omdat het al donker werd en we verder niks meer konden doen hebben we uit Bron 2 de hele nacht water gepompt, vanmorgen was de kleur wel goed maar de geur was nog steeds behoorlijk metaalachtig.

 

Dinsdag willen we aan de andere kant van de lokatie opnieuw slaan maar ik zie het somber in.

Nu heb ik ff geen behoefte aan ontijzeringsinstalaties of whatever ivm het kostenplaatje.

 

Een idee wat ik had maar waarvan ik niet weet of het werkt is één of misschien wel 2 gekoppelde watervaten te gebruiken, inhoud nog onbekend maar ik denk aan 1000ltr. vaten.

Zou dit werken om metaaldeeltjes daarin op te vangen of lukt dit niet ?

 

Als er andere oplossingen zijn hoor ik dit natuurlijk graag, maar ik ben budget gebonden dus een installatie van duizenden euro's gaat het niet worden.

 

Thnx. 

Grtz.Nooz

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien kan je het door een soort zandfilter laten lopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Weetje, ook daar heb ik in de slapeloze nacht aan gedacht en een goede optie idd, ook heb ik aan een magnetische oplossing gedacht maar kom daar tot nu toe niet echt verder mee.

 

Ik kan het niet zo gauw vinden, maar was er geen verslag van een putboring op het forum ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja van greenlady maar die is weg volgens mij, heb ik ook al een keer proberen te vinden.

 

Heb een topic waar de link in staat.

Edited by fritzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruinwater?

Verschillende plekken verschillende samenstellingen

Bruin water dat kunnen dan ook humuszuren zijn ;) KLIK

 

Beter(altijd!) is om een monster te laten testen dan weet je meteen hoe het werkelijk zit :verrygood

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

sommige steden hebben rood water door een hoog ijzergehalte in het grondwater, of je zal je water veel dieper moeten halen of door een beadfilter, zandfilter van groot formaat moeten laten lopen maar dan zit je met heel vaak je zand verschonen.

Of een beluchtingsysteem erop zodat de ijzerdelen oxideren en naar de bodem zakken, geen goedkope oplossing.

Hier hebben de bron daarvoor op 45meter zitten, uiteindelijk veel goedkoper om dieper te laten spuiten en geen gezeik met verstoppingen van filters of je opti naar de klote leidingen verstopt etc.

 

suc6

 

zwart bruin water is mangaam

rood water is ijzer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ga je met dat water doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fritzl, dat was dat topic van Greenlady idd, maar het is verwijderd.

 

PH-D, een analyse is eigenlijk nooit verkeerd, maar het is echt een ijzer probleem, je ruikt de metaal/roest-geur aan het zand en handen.

 

Hier hebben de bron daarvoor op 45meter zitten, uiteindelijk veel goedkoper om dieper te laten spuiten en geen gezeik met verstoppingen van filters of je opti naar de klote leidingen verstopt etc..

45 meter gaat me letterlijk wat te ver, om het te laten doen is misschien wel een optie, maar ik wil geen meldplicht laat staan een vergunning aanvragen.

Geen opticlimate oid maar wel een pomp en die wil ik niet vast laten lopen wat eigenlijk het grootste probleem is.

 

Racker, is voor een grote tuin, beregeningsinstallatie.

 

Dinsdag ga ik nog een lokatie testen in de hoop dat die beter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Racker, is voor een grote tuin, beregeningsinstallatie.

 

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan maak je toch gewoon een ontijzering, is niet zo moeilijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

45 meter lijkt idd ver, maar goed ik gebruik het voor meerdere doeleinden. het is een beetje afhankelijk waar bij jou schoon water zit kan wel op 20meter zijn.

makkelijkste om daar achter te komen is naar een lokale boer te rijden en daar te vragen, die gebruikt het voor zijn vee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja met magneten :whistling

 

Nee met grind, werk beter. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben jullie inmiddels al een oplossing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héya,

Thnx voor de reply's en het meedenken.

 

Met behulp van ervaren putboorders is er dieper geboord naar zo'n 30-35 meter, vergunning of meldplicht was niet nodig vonden ze terwijl een ander bedrijf er wel naar gevraagd heeft dus die heb ik maar weer laten gaan.

 

De tweede put is vandaag aan de beurt, hopen op hetzelfde grondwater als in put 1, PH daarvan is 7.2 en EC 1.1 volgens de metingen van vorige week.

En volgens de jongens die boren zouden de waardes anders kunnen zijn dan in put 1 omdat dit voorheen landbouwgrond is geweest en door eventueel gebruikte meststoffen zou dit verschil best groot kunnen zijn tov de put 20 meter verder op.

 

Op zich niet erg, één put is eigenlijk genoeg maar een 2de is altijd handig in ons geval.

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ThnX 4 the update :whip:

 

Uiteindelijk dus toch een bedrijf ingeschakeld. Wat heb je aangegeven als motief? Hoe veel water krijg jij nu per minuut/uur?

 

Ik ga er vanuit dat er een pomp is die dat omhoog pompt, hoe betrouwbaar is dat? Onderhoud? Stroomverbruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je wat dieper boort is het water ook heel koud te koud om direct aan de planten tegeven.

 

Met het op slaan in vaten in de zon gaat het ijzer ook roesten en daalt neer op de bodem.

 

Vaak word het water ook versproeid boven een goot met grind en zand om dmv het sproeien zuurstof toe te voegen en zo de roest aan het grind of zand laten kleven, je begint met heel grof grind en steeds fijner je eindigd op zand.

 

Een goede ontijzerings installatie kost een vermogen, zand en grind filters helpen bijna niks, als je het er gewoon door heen pompt deze halen alleen grof vuil eruit.

 

Ik zelf heb hier last van een veenlucht aan het water, lijkt wel slootwater wat ik op pomp.

ik laat het over de moestuin vloeien dus geen blad contact.

 

Staat genoeg beschreven op internet

Edited by Johannes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe bron geslagen?

Zonde van je geld vind ik.

Je had beter zelf een ontijzering in elkaar kunnen knutselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan dat ook in een high flow instalatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat vindt je high flow?

Share this post


Link to post
Share on other sites

9ltr/min of een veelvoud daarvan...(had je kunnen weten he :whip: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 liter high flow? Hahahaha

 

Sorry geinte,

Buis van rond 500mm en een meter of 2 hoog.

Heb je een capaciteit van een m3 of 2-3 per uur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raakt dat ook nog verzadigd of dat een stomme vraag?

En als je het door zo'n buis laat stromen heb je toch geen druk meer? Moet je dan nog een pomp nemen?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen domme vraag boef,

Als hij verzadigd is spoel je hem tegen de stroomrichting in weer schoon.

Bij een open ontijzering heb je twee pompen nodig als je hem op de grond zet.

Zet je hem boven een voorraadvat/basin dan is een voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de grond weg en waterbouw worden strobalen gebruikt als ontijzeringsinstallatie. :whip: Deze raken wel verzadigd dus let hierop. Wat je moet doen is een sample laten bij omegam of door een bronbemaler die kunnen je precies vertellen hoe of wat.

Google maar eens op Theo van Velzen of hoebe bemaling.

 

Succes ermee!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...