Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tratra

overbemeste aarde terug gebruiken?

Recommended Posts

yow had even een vraagj heb eerste kweek gedaan begon meteen fout door overbemesting men ec van men grond is nu 2.1 veel te veel dus voor de groei ze waren 5 cm na 3 weken en groeiden niet meer bladeren sloegen naar rechts en lings.Na lang zoeken wist ik dat het overbemesting was, nu mijn vraag is het mogelijk deze overbemeste grond te mengen met gewone potgrond bv helft van aarde die er nu in zit mengen met een helft gewone potgrond.

als ik die aarde moet wegsmijten gaat er toch wel wat geld de vuilbak in en ik had gelezen als je grond hergebruikt je hem moet spoelen voor zouten ofzoiets maar mijn plantjes hebben maar 3 weken gestaan is dit nodig dan?

 

greetz traa

Share this post


Link to post
Share on other sites

over hoeveel aarde gaat het..??

Share this post


Link to post
Share on other sites
over hoeveel aarde gaat het..??

18.5 l smartpots lightmix heb er wormenmest sanies bacto perfect start en complete organic doorgemixt maar heb dit niet verstandig gedaan

maar ik zie juist dat de info niet voor vragen is :lol: kan ik dit verplaatsen ofzo?

 

yow had even een vraagj heb eerste kweek gedaan begon meteen fout door overbemesting men ec van men grond is nu 2.1 veel te veel dus voor de groei ze waren 5 cm na 3 weken en groeiden niet meer bladeren sloegen naar rechts en lings.Na lang zoeken wist ik dat het overbemesting was, nu mijn vraag is het mogelijk deze overbemeste grond te mengen met gewone potgrond bv helft van aarde die er nu in zit mengen met een helft gewone potgrond.

als ik die aarde moet wegsmijten gaat er toch wel wat geld de vuilbak in en ik had gelezen als je grond hergebruikt je hem moet spoelen voor zouten ofzoiets maar mijn plantjes hebben maar 3 weken gestaan is dit nodig dan?

 

greetz traa

de aarde staat nu 3 weken in de pot heb men lampen uitegezet omdat ze toch nie goed groeiden wil gewoon opnieuw beginnen en ben vanplan om gewone potgrond te halen en door de grond die ik nu heb te mengen maar ben niet zeker of dat verstandig is omdat ik iets las van overtollige zouten die achterblijven maar ze staan nog maar 3 weken dus is dit al het geval geen idee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel over hoeveel aarde het in totaal gaat............?

 

alleen mod kan dit verplaatsen, zullen ze wel doen, volgende keer beter kijken eh... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het niet veel is gewoon nieuwe halen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
over hoeveel aarde gaat het..??

18.5 l smartpots lightmix heb er wormenmest sanies bacto perfect start en complete organic doorgemixt maar heb dit niet verstandig gedaan

maar ik zie juist dat de info niet voor vragen is :) kan ik dit verplaatsen ofzo?

 

yow had even een vraagj heb eerste kweek gedaan begon meteen fout door overbemesting men ec van men grond is nu 2.1 veel te veel dus voor de groei ze waren 5 cm na 3 weken en groeiden niet meer bladeren sloegen naar rechts en lings.Na lang zoeken wist ik dat het overbemesting was, nu mijn vraag is het mogelijk deze overbemeste grond te mengen met gewone potgrond bv helft van aarde die er nu in zit mengen met een helft gewone potgrond.

als ik die aarde moet wegsmijten gaat er toch wel wat geld de vuilbak in en ik had gelezen als je grond hergebruikt je hem moet spoelen voor zouten ofzoiets maar mijn plantjes hebben maar 3 weken gestaan is dit nodig dan?

 

greetz traa

de aarde staat nu 3 weken in de pot heb men lampen uitegezet omdat ze toch nie goed groeiden wil gewoon opnieuw beginnen en ben vanplan om gewone potgrond te halen en door de grond die ik nu heb te mengen maar ben niet zeker of dat verstandig is omdat ik iets las van overtollige zouten die achterblijven maar ze staan nog maar 3 weken dus is dit al het geval geen idee...

10 potten 18.5 l dus een kleine 200 l aarde

 

ik bedoel over hoeveel aarde het in totaal gaat............?

 

alleen mod kan dit verplaatsen, zullen ze wel doen, volgende keer beter kijken eh... :lol:

een kleine 200 l 10 x 18.5 l potten

 

de nieuwe aarde halen is geen prob maar men schimmels enzo zijn op dus dan moet ik da ook allemaal terug bestelle en das wat te veel als het anders te doen is

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik idd zoals gobru zegt nieuwe halen !

 

voor dat beetje moet je niet gaan kutten, 2 tientjes en je hebt nieuwe 200l.

 

 

als het nou over 3000l ging is het mss een ander verhaal

 

gebruik die ouwe grond gewoon ergens in de tuin of moestuin

Share this post


Link to post
Share on other sites
even verplaatst :)

ok bedankt te laat gezien

heb nochtans goed spul xD :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo erg hoog is die ec eigenlijk niet. Welke verhoudingen heb je gemengd in de aarde dan? Ik heb al vaker gekweekt in wormenmest zonder aarde of iets toe te voegen met een heel mooi resultaat. Heb je al geprobeerd om te spoelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en sinds mijn vorige overbemest was

 

pak nu op 20 l aarde lightmix 1 handje perfect start complete organix licht topdressen met wormenmest ook een goed handje

1 lepel mycorhiza schimmels en dan overgieten met wat sanies bacto zou dit te veel zijn of moet dit lukken

 

vorige had ik op de verpakking gekeken en de verhoudingen gevolgt voor zo licht mogelijk bemeste grond wat duidelijk niet is als je ze allemaal gebruikt ook miss wat te veel wormenmest gebruikt

 

Zo erg hoog is die ec eigenlijk niet. Welke verhoudingen heb je gemengd in de aarde dan? Ik heb al vaker gekweekt in wormenmest zonder aarde of iets toe te voegen met een heel mooi resultaat. Heb je al geprobeerd om te spoelen?

kijk precies hoeveel kan ik niet zeggen eiglijk voor 10 potten 18,5 l heb ik een hele pot perfect start gebruikt

per pot 250 ml complete organix gewoon in maatbeker gedaan tot 250 ml

en de wormenmest stond op de doos licht topdressen 1 cm ofzo ook dit gedaan zelf iets minder

 

ik heb gespoelt maar denk dat het al iets te erg was blaren waren precies geknakt naar lings of rechts en werden geel niet erg maar begon toch ze hangen ook slap overbewatering kon het niet zijn. en na 3 weken moesten ze al veel beter zijn

wat ook wel kan is moet nog een verwarming bijhalen omdat de temp snachts in men tend maar 4 graden was wegens koude nachten zo laat nog :s

 

maar 2.1 voor de groei is toch te veel? net na ontkiemen naar smartpots verhuizd en ze groeiden veel te traag dus na lang zoeken ben ik op overbemesting gekomen

heb nu ook sinds gisteren ph meter heb ph van grond gemeten en die is 6.9 is iets te veel maar dar kan het toch ook niet aan liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

tig liter water erdoor spoelen, of gewoon mengen met gebruikte potaarde die leeg is.

 

kan het ook op je tuintje mikken

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites
tig liter water erdoor spoelen, of gewoon mengen met gebruikte potaarde die leeg is.

 

kan het ook op je tuintje mikken

hey man ik ben niet goed meer mee tig liter? eiglijk nog even voor duidelijkheid kan ik mijn overbemeste aarde niet gewoon mengen met wat gewone potgrond van een tuincentrum ofzo waar niets in zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik als je wil gaan mengen eerder nog een zak light halen en die erdoor mixen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan zou ik als je wil gaan mengen eerder nog een zak light halen en die erdoor mixen ?

door de overbemeste grond die ik nu heb bedoel je? tis gewoon stom om het weg te gooien zit vanalles in en zou toch wel wat geld zijn

da was men vraag eiglijk die potten nu gewoon mixen met wat nieuwe lightmix grond dat de mest meer verdeelt word dan zou het toch beter moeten zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo erg hoog is die ec eigenlijk niet. Welke verhoudingen heb je gemengd in de aarde dan? Ik heb al vaker gekweekt in wormenmest zonder aarde of iets toe te voegen met een heel mooi resultaat. Heb je al geprobeerd om te spoelen?

 

:lol:

 

 

Mixen kan , maar waarom risico lopen voor een paar tientjes....zo veel geld zit toch niet in je grond :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt ervan af hoeveel scheppen schimmeltjes en ander onzin erin zit.

Ik vind dat voor de beginnende pionier toch wel erg overtrokken allemaal. gewoon beginnen bij het begin en houd het simpel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb men ec van men grond nog eens gemeten die komt op 2.8.

ik zal gewoon van 1 pot 2 potten met wat lightmix mijn nacht temp was ook te koud kwam op 4 graden soms dus zal ook daaraan liggen dat ze niet groeiden volgende gwn beter!

wel wat klote dat ik nu niet zeker weet of het de grond was of de nacht temp die de das omgedaan heeft wss alle 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

die nacht temp moet echt anders !!! boven de 15 minimaal anders gaan ze stil staan

Share this post


Link to post
Share on other sites
die nacht temp moet echt anders !!! boven de 15 minimaal anders gaan ze stil staan

owkey bedankt ik dacht dat de koude wel ging over zijn daarmee geen kacheltje

die komt er nu wel zou een petrol vuurtje buiten de tent richting inlaat goed zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...