Jump to content

osmoose

Members
  • Content Count

    199
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About osmoose

  • Rank
    Kind aan huis lid
  1. He miss J je hebt daar zeker gelijk in.... maar ik stoor me aan het feit dat de desbetreffende persoon(sannie) commercieel is ingesteld een breeder moet voorstellen maar de kennis heeft van een leek.... want ik heb het nu al te vaak meegemaakt dat er een kritische vraag werd gesteld en dat er dan geen antwoord meer op terug kwam..... omdat hij wist dat hij fout zat.... en dat zijn gewoon hele kinderachtige eigenschappen.... en dat is jammer want dat komt niet ten goede van het forum. Weet je wat volop dissucierbaar is.... als je je eigen een breeder noemt terwijl je niet eens de opleiding daarvoor hebt genoten! Je moet je nooit beter voor doen dan dat je werkelijk bent.... als je dat wel doet ben je naar mijn bescheiden mening een nagemaakte! Zo dat zat me al bijna 2 jaar dwars.... Gr.
  2. He scarr het is een betje aan de late kant maar de volgende keer zou ik het licht dichter op de plant zetten en eventueel je EC wat verhogen... en let goed op het watergehalte in je mat... of je drainwaardes... dan weet je waar je aan toe bent, en dan heb je een stuk minder strekking van je planten. Gr.
  3. He je leert snel bij Florist... Nice! @sannie Waarom begin je de disscussie niet dan? als het zo disscucieerbaar is........
  4. He leafie een vriend van mij heeft het ook gekregen.... alleen nam het telkens heftigere vormen aan... eerst een paar bultjes en jeuk... toen z'n arm... daarna zn halve lichaam... enz enz... Op een gegeven moment was het zo erg geworden( 7-8 maanden) dat hij niet eens meer in het hok kon komen wanneer de planten de 6-7e week ingingen... Toen gingen we knippen..... hij in een werkoveral latex handschoenen met elastiek over de mouwen en een stofkappie + bril..... dit is echt geen geintje wat ik nu vertel maar na 1 a 1.5 uur had hij zware uitslag op zn lichaam, extreme benauwdheid zweetaanvallen... en als klap op de vuurpijl ging die desondanks het stofkapje daarbij ook nog wat bloed lopen ophoesten.... ik weet niet of er meerdere mensen dit ook hebben.... want ik ken er maar 1. en die durft niet eens meer in de buurt van bloeiende planten te komen.... met de gedachte hoe erg het de volgende keer wel niet gaat worden... Gr.
  5. Waarom haal je niet gewoon 3 busjes roofmijt(phyto. perm.)? Geen spint die daar resistent tegen is.... Gr.
  6. He Jeroen toets eens in op google: grafiek relatie tussen fotosynthese en licht + temperatuur Het eerste artikel pag. 37 als ik me niet vergis... Gr.
  7. He Kees leuk dat je meedoet met de disscussie.... maar nog even over die reflectie... jij zei... MAAR als je met je 600W hps een oppervlak van 1.2x1.2m belicht, dan heb je PRECIES hetzelfde oppervlak als wanneer je dit met TL doet. En als je dan je reflectie op orde hebt dan maakt het geen bal uit of een lichtdeeltje uit een 250W hps een 1000W hps of een 18W TL komt. Nou ik ben het niet met je eens want afgeziendat je PAR-foton- rendement gewoon lager is bij tl dan bij hps. dus zelfde oppervlakte 1.2m 90.000l aan tl en 90.000l aan hps. en dat is iets wat Jon wel vatte en jij helaas niet.... dus wat vind jij sluitend?en heb je het al getest in de praktijk tl vs hps evenveel lumen ben benieuwd? En als je dat niet gelooft moet ik nog maar een jointje draaien
  8. He Jon, ik zei dat.....daar mee suggereerde ik dat sommige planten van nature geen ideale blad(groei)stand voor optimale productie hebben en dat dat door veredeling is aangepast naar onze wensen. jij zei, Denk je niet dat.... door de temp. creer je je verdamping dus als de temp. te hoog is dan is je verdamping dat ook met alle gevolgen van dien. Jij zei, Dus eigenlijk de temperatuur van het gewas door instraling en uiteindelijk het sluiten van huidmondjes in plaats van de luchttemperatuur? met deze zin zeg je het zelf ook al, je moet je eigen altijd afvragen, waarom is... vb. In dit geval sluiten de huidmondjes zich omdat de verdamping te hoog is.. dat komt omdat de ruimtetemp te hoog is waardoor de RV lager wordt.. daarom is temp. de beperkende factor Nu zie ik ook op papier dat ik soms moeilijk te begrijpen ben omdat ik bepaalde dingen automatisch al doordenk en niet op papier zet..... Want je hebt gelijk dat verdamping de beperkende factor is maar dit wordt alleen door een te hoge temp veroorzaakt. Wat zou je vinden van... ik denk dat je met licht van onder het meeste resultaat kan behalen... alleen maak ik me zorgen over de intensiteit.... want tl zwakt qua intensiteit naarmate de afstand groter wordt wel heel erg af... ik loop al een paar dagen te hersenspinselen wat nou eventueel het beste zou kunnen zijn.... Ik dacht aan diepstalers vanaf de zijkant van de planten, cooltubes tussen de planten of wijdstralers van onder.... de zijkant kan maar is niet echt efficient qua licht opvang en doordringing, cooltubes tussen de planten ook niet voor zowel licht verlies door de cooltube zelf evenals de temp. om de cooltube. Wijdstralers vanaf de onderkant geven denk ik de beste lichtverdeling, alleen de afstand tussen het gewas moet weer groter zijn vanwege de temp. van de lamp. en alleen als je met grote potten en planten werkt is zoiets nog enigzins ertussen te vouwen, en praktisch en veilig maken zal dan ook nog een kunst zijn. Daarom is jou idee de beste denk ik... omdat je nagenoeg geen overbodige hittevorming hebt door tl. en het ook goed te verwezenlijken is met de plaatsing en veiligheid. Maar de intensiteit van tl is beperkt.. daarom zouden de tl bakken wel verstelbaar moeten zijn... maar als je 800W/m2 aan tl ertussen kan proppen en je maakt een net en je begeleid alle takken netjes... dat zou wel gaaf zijn 2 netten 1 voor onder en voor boven de planten en wie weet wat er gebeurt... ik denk dat het wel een verassend resultaat kan opleveren maar zeker weten doe ik het niet want ik heb er geen ervaring mee. Gr.
  9. He Jon jij vroeg: maar noem eens een voorbeeld waarom een veranderde bladstand van het ideaal ten opzichte van het licht een voordeel voor ons zou kunnen zijn op een ander gebied. Misschien snap ik je vraag niet helemaal... maar ik vind een veranderde bladstand van het ideaal alleen maar nadelen hebben.. ik ga ervan uit dat je op een verbeterde ventilatie doelt... Jij vroeg: wat zou je denken van lichtinbreng tussen het gewas? Zou er meeropbrengst uit te halen zijn als je lichtbronnen tussen de bladlagen zou hangen en zo de plant groter kunnen laten worden zonder de bijkomstige nadelen van lichttekorten onderin? Wat zou dan de beperkende factor worden volgens jou en hoever zou je kunnen gaan? Om een aanzetje te geven denk ik dat vooral de klimaatsturing tussen het gewas het eerstvolgende probleem zou worden, maar ook dat zou je theoretisch in lagen kunnen sturen, door bijvoorbeeld ook inbreng van geconditioneerde lucht tussen meerdere bladlagen te realiseren. Ik denk dat lichtinbreng tussen het gewas zeker meerwaarde heeft...en dat je meer per plant zal oogsten.. alleen hoeveel meerwaarde dit heeft weet ik niet... Ik denk ook dat de beperkende factor al heel snel de temp. gaat worden want als je goed tussendoor wilt gaan belichten, en uiteraard van bovenaf dan redt je het met je ventilatie ook niet meer want het wordt te heet en anders moet je zo extreem gaan afzuigen/aanvoeren dat van een ideaal klimaat al niet meer gesproken kan worden. En hoever zou je kunnen gaan... ik denk dat het bij 1200W de m2 wel ophoudt wil je nog een beetje normaal kunnen klimaat beheersen(qua VD en ventilatie). Dus in theorie zou je 600W van bovenaf kunnen verlichten en 600W vanaf de zijkant of middenin. Het is dus wel te doen alleen wat is het rendement ervan dus wat levert het qua opbrengst meer op die bv. 600W aan de zijkant of middenin je gewas... en dat weet ik niet want ik heb daar geen ervaring mee. Over het algemeen twijfel ik, maar bij sterke sativa rassen die echt de neiging hebben om over de 1.50m te gaan zou het nog wel eens verassend kunnen uitpakken... misschien een leuke test voor de bomenkwekers onder ons... Gr.
  10. He Jon, ja ik bedoelde inderdaad iedere afzonderlijke plant. En de stand van het blad is rasafhanklijk en hoeft niet optimaal te zijn... sommige planten zijn van nature helemaal niet efficient en zijn vaak door veredeling naar onze zin gemaakt, wat betreft sturing, (generatieve/vegetatieve inslag)stralingsbehoefte, resistenties, groeikracht, productie, kwaliteit, arbeid enz enz Het heeft met zoveel factoren te maken dat het (wat je ook aanhaalde) heel moeilijk is om te zeggen wat nou optimaal is, wat dan ook weer een moment opname is... mooie materie maar zeker moeilijk te bepalen. Gr.
  11. He Jon..... ik ben het met je eens dat; blad is nodig....veel licht geeft... daarbij geeft (te) veel blad... Alleen de LAI(m2 blad op m2 opp.)...... dat wat je zegt dat de streefwaarde van 3m2 blad per m2 als streefwaarde wordt genomen voor welk gewas is dat dan? Elke plant heeft zijn eigen optimale waarde voor de LAI. Te weinig bladeren betekent dat de plant niet al het licht opvangt dat op de grond schijnt, te veel bladeren betekent dat de plant zijn eigen bladeren in schaduw hult. Omdat bladeren deels doorzichtig zijn voor het licht (houdt maar eens een blad tegen het licht en je ziet dat er licht doorheen komt, want anders zou het blad enkel een zwart sillhouet zijn) kan een kleine overlap in de bladeren het meest gunstig zijn. De ideale hoogte van de LAI is ook afhankelijk van de stand van de bladeren. Horizontale bladeren bedekken evenveel grondoppervlak als hun eigen oppervlak (LAI = 1), maar bladeren die een hoek van 60 graden maken met de grond bedekken slechts de helft van het grondoppervlak (LAI = 2). Deze hebben dus 2x zoveel bladeren nodig om dezelfde hoeveelheid lichtinstraling op te vangen als de horizontale bladeren. Grassen groeien bijna vertikaal, en hebben dus veel bladoppervlak nodig om voldoende licht op de vangen Voor de meeste groentegewassen gaat jouw indicatie zeker goed op alleen niet voor alle gewassen... en het licht ook zeer aan de lichtintensiteit wat de optimale LAI is.... moest ik effe kwijt Gr.
  12. He fristi je kan best wat 'schoon' water gebruiken om het je plant iets lichter te maken maar zoals lord quas al zei niet teveel... Maar waarom haal je geen luchtbevochtiger? dan sla je 2 vliegen in 1 klap je RV gaat omhoog en je ruimte temp. daalt en zolang je nog geen topvorming hebt werkt dat uitstekend! Je planten zullen dan minder gaan verdampen wat perfect is voor de 'kleine' plantjes omdat ze nog niet zoveel kunnen verdampen en of dat nou een stekkie is of een zaadplant dat maakt niks uit.... Een zaadplant kan het beter verdragen die lage RV omdat het zeer groeikrachtig is... stekkies minder wat logisch is omdat die van de moederplant afkomen wat uit zaad is opgetrokken en daardoor minder groeikrachtig zijn. Gr.
  13. He wietmiet een vreemde situatie... ik gebruik zelf een 1750l pomp op 9m 3m 50mm buis 6m 25mm slang met 50 2l druppelaars(filter, kraan en manometer) en ik krijg als ik mn kraan voluit open laat staan 4.2 bar, dus aan je pomp zou het niet moeten liggen denk ik ook al heb je maar een 5000l pomp over 4m zou het makkelijk moeten gaan.... Ik denk dat het aan je druppelaars ligt want 2l druppelaars met 4 slangen/stekers is een teveel aan slangen/stekers voor je 2l druppelaar doe dan 8l druppelaars op 4 slangen/stekers of 1slang/steker op een 2l druppelaar... ik weet het niet zeker want ik kan de situatie niet zien...maar misschien heb je er wat aan.. Succes.
×
×
  • Create New...