Jump to content

denBoom

Members
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

denBoom last won the day on May 17 2019

denBoom had the most liked content!

Community Reputation

39 Positief

1 Follower

About denBoom

  • Rank
    Kind aan huis lid

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Recent Profile Visitors

1,114 profile views
  1. Hoger of even hoog maar ook veel korter. Denk aan een factor 1000 of meer. De totale energie bij hps ligt veel hoger. Die piek komt gewoon door het opladen van de condensatoren die nodig zijn om gelijkspanning te maken. Dit is niet anders dan wat een computervoeding doet wanneer je de pc aan zet en computervoedingen zijn vaak ook rond de 600 W. edit: Het is zelfs zo dat een kleinere driver vaak een hogere piek heeft dan de grotere modellen. bv 240w heeft hogere piek dan 600w.
  2. Link naar datasheet 600W driver voor inschakelpiek en total harmonic distortion. Je wil heel veel licht hebben. Je zal dus al je kweekervaring (en co2) moeten gebruiken om het beste uit de planten te halen.
  3. Dit is wat ik zou doen voor 90*90. Of een budgetvriendelijkere optie is 2 strips van 28cm waar een kleine 20 cm tussen zit, dan kan de lamp toch ook al lager dan met een enkele strip van 56cm. Bedenk ook hoe je eventueel 3 strips op rij wil aansluiten. Een parallel driver (cv+cc) icm rijen van 3 strips in serie kan niet omdat de beschikbare spanningen dan niet hoog genoeg gaan. Meerdere parallel drivers kan maar dan heb je wel veel meer kabelmanagement te doen. In de plaats van een parallel driver zou ik eerder kijken naar 2 stroom gebaseerde drivers (cc) met samen 240w of liever ongeveer 300W als je even grote toppen wil dan in het andere tentje 6 van die korte strips past volgens mij net op een driver zoals bv HLG-185H-C1050, alleen nog wel even narekenen om zeker te zijn dat het ook effectief past. De mini spydr lamp is 59,5x58x12cm LxBxH met 240 watt. Dat zal niet slecht werken voor 90*90 (wel minder dan die in je grotere tent) maar de lamp zal wel iets hoger boven de planten moeten hangen. Ongeveer 15 tot 20 cm waar een zelfbouw lamp op 10 cm zou moeten kunnen.
  4. Aansluiten in parallel volgens het schema dat @Piffer al gepost had. Dus de plussen bij elkaar en minnen ook bij elkaar. Let ook op de opmerking ivm draaddikte. Het kan in principe ook met minder wago klemmen (5 aansluitingen/klem), maar als je toch een hele doos koopt dan zou ik zelf kiezen voor die met 3 aansluitingen. Dat is gemakkelijker en ziet er netter uit. Persoonlijk zou ik kiezen om de driver op het frame te plaatsen. Dan kan je pre made kabel(s) gebruiken naar je relaisbox en is de aarding aansluiten op het frame gemakkelijker. De extra warmte die de driver produceert zorgt ook voor een aangenamer klimaat. Enkel tijdens hittegolven zal te veel warmte een probleem zijn. Het frame is er zeker sterk genoeg voor. En een normale tent zou ook geen probleem mogen hebben met dat gewicht.
  5. Er is absoluut een extra risico als het aankomt op werken zonder aarding. Hoe groot dat risico is vindt ik moeilijk om in te schatten. bv met hps kwam ik nooit in de buurt van de lamp, ook niet per ongeluk omdat het altijd wel erg warm werd voordat je te dicht bij kwam. Nu met leds is het metaal in de buurt van de 'lamp' veel groter en raak ik deze wel regelmatig aan, per ongeluk of om te controleren hoe warm de profielen zijn. In een eigen woning zou ik zeker aanraden om hier iets aan te doen. Als huurder ligt dat moeilijker omdat het eigenlijk niet jouw verantwoordelijkheid is. Een bestaande elektrische installatie in een huurwoning zelf aanpassen zou ik niet doen. Een hack die vroeger nog wel eens toegepast werd om toch iets van een aarding te verkrijgen is een draadje trekken van je stekkerdoos naar de koperen leiding van een radiator van de centrale verwarming. En dan nog een draadje van een radiator naar de grond of een bestaand aardingspunt zoals je in je keuken hebt. Dit is niet wettelijk en zal ook niet zo goed zijn als een echte aarding maar meestal helpt het wel. Ik ga dus ook niet adviseren om in de bouwmarkt een paar stekkers met aarding te halen die je zelf op een kabel kan aansluiten. De eventuele stroomdraden niet aan te sluiten en in de plaats veilig te termineren in een lasklem ofzo zodat ze zeker nergens contact mee kunnen maken. En de andere kant van die draad de aarding met een klemmetje aan de koperen leiding van de verwarming te bevestigen.
  6. Dimmen van de driver is relatief gemakkelijk, achteraf nog licht toevoegen is moeilijker. Combineren van drivers in een frame kan, maar er zijn enkele nadelen ivm lichtverdeling en kostprijs. Je zit vast aan een bepaald aantal led strips als je wil dat alle leds evenveel licht geven. bv 4 strips op 240 en 2 strips op 120W. En bij de combinatie van 320 en 120W drivers ga je geen gelijke verdeling kunnen krijgen. Dat een kant van je hokje meer licht krijgt dan de andere lijkt me ook niet de bedoeling dus je moet de strips dan afwisselend aansluiten op de andere driver om het zo egaal mogelijk te krijgen. Dat is iets vervelender om aan te sluiten omdat je dan het dubbele aantal draden hebt lopen over je frame die je op de juiste driver moet aansluiten. Er is nog een mogelijke combinatie die je niet vermeld had. 2 drivers van 185 Watt, met een totale stroom van 3.9A kom je bij 6 strips op 1.3A per strip. De stroom versie (cc) van deze 185W driver kan stiekem 200W halen bij een stroom van 1.4A. Kosten, voor hetzelfde totale wattage zal je meer betalen voor 2 drivers dan voor 1 driver. Een 480W driver zal ongeveer hetzelfde kosten als 2 drivers van 185W.
  7. PWM dimmen kan op lage frequenties een stroboscoop effect geven. PWM of pulse with modulation is eigenlijk gewoon (snel) aan en uit schakelen van het signaal of elektriciteit. Het hangt ook zeer sterk af van de gebruikte driver zoals je zelf ook al aangeeft. Van andere fabrikanten weet ik niet genoeg, maar in het geval meanwell HLG serie is het pwm signaal enkel een manier om te praten met de dimmer die in de driver ingebouwd zit. Het eigenlijk dimmen van de leds maakt geen gebruik van pwm maar gebeurt door de stroom te verlagen. Dali (Digital Addressable Lighting Interface) dimmen is een mooiere oplossing dan pwm. Al is het alleen maar omdat de controller die je moet gebruiken iedere driver individueel kan aansturen. De voordelen hiervan komen imho het beste tot hun recht in grote commerciƫle installaties. DALI is ook niet exclusief voor led, volgens mij gebruikt dimlux deze techniek ook om hps lampen aan te sturen.
  8. Licht specifieke termen zijn ook niet mijn sterkste punt. Fluence heeft hierover een (marketing) stukje geschreven dat helpt om die termen te begrijpen. Vergelijkingen met andere lampen zoals de fluence spydr kunnen wel een redelijk idee geven. Al is het natuurlijk wel zo dat zij hun spectrum nog een beetje aangepast hebben wat de vergelijking vertekend. De spydr lampen zijn gemaakt voor 120*120. spydr2x = 345W spydr2i = 630W spydr2p = 645W High ppf voor deze lampen ligt dus rond de 450W/m2. Wat dit betekend voor een zelfbouw setje, geen idee. Al zijn er geloof ik wel enkele members die aan het experimenteren zijn met high ppf, mogelijk kunnen zij hier meer over vertellen.
  9. Dat is zeker genoeg. Ik heb 480w met 6 strips maar dan in een tentje van 120*120 of 1.44m2 en het voelt als een upgrade over hps. Ongeveer 320W/m2 zou te vergelijken zijn met het licht van een 600w hps.
  10. Dat was ook mijn idee, ik heb zelf 6 van de lange strips genomen. Voor een hobby is valt de kostprijs goed mee. Vergeet niet dat er voor een extra led strip ook een extra aluminium profiel moet komen om de leds te koelen en bevestigen.
  11. Technisch kan dat zeker. De B variant van de drivers hebben een externe aansluiting waar je een dimmer op kan aansluiten. Die dimmer kan in principe van alles zijn, een simpele weerstand, een eenvoudige pwm dimmer of een volledige computer zoals een raspberry pi, zolang het maar een signaal tussen 0 en 10V kan doorgeven. Het kan dus ook een schermpje met toetsen zijn, ik heb alleen geen idee waar je dat kan kopen zonder er zelf nog knutselwerk aan te hebben. Integendeel, minder stroom betekend juist dat de efficiency toeneemt. Een vuistregel hierbij is dat als de stroom gehalveerd wordt, dan neemt de efficiency met 10% toe. Dus als de leds maar 50% van de stroom krijgen, dan geven ze nog ongeveer 55% licht. Meer leds op dezelfde driver zal efficiƫnter zijn en een beetje meer licht geven, maar daar staat een (veel) duurdere aanschafprijs tegenover. Bij teveel stroom neemt de efficiency af en dat gaat vaak sneller naarmate je dichter bij de maximale stroom komt. Ik zou dus altijd op of onder de nominale stroom van de leds proberen te blijven. Bijvoorbeeld: 480W 48V driver, stroom van 10A te verdelen over het aantal strips F series 112cm, nominale stroom van 2.24A met als maximum 3.6A 6 strips = 1.67 A per strip 5 strips = 2 A per strip 4 strips = 2.5 A per strip 3 strips = 3.33 A per strip. Het kan nog maar deze situatie kan beter niet te lang bestaan. 2 strips = 5 A per strip. Veel te veel Of 480W 48V driver, stroom van 10A te delen door het aantal strips H influx 56cm, nominale stroom van 1A met als maximum 1.38A 12 strips = 0.83 A per strip 10 strips = 1 A per strip 8 strips = 1.25 A per strip 7 strips = 1.42 A per strip. Dit is al te veel, voor korte tijd gaat dit mogelijk nog zonder schade.
  12. Op het eerste zicht is die lamp niet verkeerd. 480W voor 120*120 is goed. Met 48 cob's zit het ook wel goed met de spreiding van het licht. De gebruikte leds blijven voorlopig nog onbekend. Ik zie niets staan van merk ofzo, maar als ik ik naar de rest van de site kijk dan denk ik dat die gozer probeert om zijn zelf gebouwde huismerk setje op de markt te zetten. De bouw van de lamp geeft mij ook het gevoel dat dit een verder ontwikkeld zelfbouw setje is. De prijs zit op een niveau waarvan ik denk dat hij maar net uit de kosten komt met deze lamp. Maar dat kan nog wel kloppen als de aanname is dat hij zelf een huismerk probeert te introduceren, een stevige korting helpt altijd om de eerste klanten over de streep te trekken. Als je die lamp al in het echt hebt gezien dan heb ik er wel vertrouwen in dat die je niet zal teleurstellen.
  13. Die 2 meter extra snoer die je hebt is echt geen probleem. Als je nog veel meer snoer zou hebben dan moet je even opletten dan je geen tiental wikkelingen hebt. Langere verlengkabels van 20m+ worden vaak verkocht op een rol of haspel, vandaar het advies om die niet opgerold te laten. Je moet al een gevoelige meter hebben als je dat effect wil meten met een paar meter snoer.
  14. Een volt driver (cv+cc) neem je de spanning net iets hoger dan wat je leds nodig hebben. 48 volt driver voor leds die werken op 46 volt. Omdat deze in parallel is aangesloten zal de totale stroom die de driver levert verdeeld worden over alle leds. Dit kan een voor en een nadeel zijn. Voordeel alles blijft werken als er een strip is die het niet (meer) doet. Nadeel, als je te weinig strips hebt krijgen de overgebleven meer stroom dan ze aankunnen en kan het zijn dat deze strips ook stuk gaan. Het concept is voor de meeste mensen gemakkelijker te begrijpen, de + van de driver verbind je met de + van de leds. Een ampere driver (cc) kijk je naar de ideale stroom per led strip. De stroom zal altijd hetzelfde zijn en door alle leds lopen. Een led zal dus nooit teveel stroom krijgen, maar bij een defect zullen alle leds op die driver stoppen met licht geven. De - van de ene led verbinden met de + van de andere led klinkt voor velen vreemd. Vroeger werden alle leds aangesloten op een stroombron (cc), Een volt driver (cv+cc) is een recentere ontwikkeling en bevat wat extra interne elektronica om op tijd over te gaan van volt regeling naar stroom regeling. Een ampere driver heeft 1 schroefje (Io) om te dimmen, een volt driver heeft 2 schroefjes (Vo en Io) draai het foute schroefje te veel terug en alles zal tijdelijk stoppen met werken tot je het schroefje terug goed zet. Soms zijn er ook nog kleine verschillen in wattage, bv een 240 W driver die in cc uitvoering toch net iets meer dan 240W kan leveren. De stroom bij een volt driver (cv+cc) is veel hoger waardoor het vaak nodig is om te werken met 2 verschillende draaddiktes om de leds volgens de regels aan te sluiten.
  15. Klinkt als een typische woningcorporatie. Elke maand geld vangen voor een woning die al jaren afbetaald is. Zogenaamd om andere projecten te kunnen betalen, in de praktijk betaal je gewoon mee aan de nieuwe auto voor de directeur. Een gegoten stekker (aangesloten en nadien een laag plastic er over) als deze kan je niet afknippen en hergebruiken. Eventueel kan je de stekkerdoos openmaken en het daar inkorten of een andere niet gegoten stekker gebruiken, maar koop dan gewoon een stekkerdoos met een korter snoer.
×
×
  • Create New...