Jump to content

denBoom

Members
  • Content Count

    75
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

denBoom last won the day on May 17

denBoom had the most liked content!

Community Reputation

18 Positief

About denBoom

  • Rank
    Hang hier wat rond lid

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Recent Profile Visitors

166 profile views
  1. Zelf heb ik een buiventilator en ik heb tegenwoordig meer last van mijn vingers bij het bevestigen van de slang. Alle adviezen om dit gemakkelijker te maken zijn welkom voor mij. @lostchild heeft hier al vele tips gegeven die hierbij kunnen helpen en het is verstandig om deze eerst te proberen. Ik heb minder ervaring maar ik denk dat ik kan bevestigen dat alle tips een beetje helpen. Slang (verder) inknippen en eventueel terug dicht tapen. Bevestigen wanneer alles op de grond staat. Flens fractie kleiner maken door deze op een plaats beetje naar binnen te buigen. Binnenmantel is beter rekbaar dan buitenmantel. Een geïsoleerde sonoconnect is dus gemakkelijker dan simpele combiconnect. Als deze tips niet goed genoeg werken zal je moeten gaan experimenteren. Mijn boerenverstand zegt dat een koppelstuk bedoelt voor een flexibele slang van 160 wel iets kleiner moet zijn maar weten doe ik dat dus niet. Er bestaan ook koppelstukken voor flenzen, geen idee welke je eventueel nodig hebt en of dat het werkt. En als je een softbox hebt dan kan je ook nog de flens daarvan vervangen zoals lostchild ook al aangeeft. Als je 1 van elke soort bestelt ben je een tientje kwijt, je kan dus wel wat experimenteren. @Buyuk Indien je besluit om te gaan voor iets koppelstuk achtig, laat je dan nog iets weten als je een stuk gevonden hebt dat goed past? Dat scheelt mij weer de moeite van experimenteren en/of de kosten van een nieuwe 125/127 mm setup.
  2. Er bestaat een koppelstuk om luchtslangen met elkaar te verbinden, dit zou iets kleiner moeten zijn dan 160 mm. Ik zou denken dat zo een verbind stuk ook gebruikt kan worden tussen afzuiger en slang.
  3. Helemaal niets mis met deze keuze. De lichtverdeling zal beter zijn dan met bv 2 kits van 480w of 2 hps lampen. Het totaal aantal watts op jouw oppervlak is goed. Met de meegeleverde heatsinks zijn eventuele koel en ophangproblemen opgelost. Volgens mij veroorzaakt een extra circulatiefan wel genoeg turbulentie om de warmte van de leds te mengen met de lucht in de tent. Misschien niet onder een dicht bladerdek maar dat probleem heb je bij hps lampen ook al.
  4. De eerste lamp die je liet zien was een beetje weinig om 120X120 te belichten, zelfs op 60 cm hoogte had die moeite met 90x90 te verlichten. Ook ben ik niet overtuigd van de andere leds in die lamp en of die het spectrum verbeteren. De cree cob's zelf zijn wel goed, maar daar iets voor bouwen is een beetje moeilijker. De efficiency van cob's zal ongeveer hetzelfde zijn als de strips maar ze zijn moeilijker te koelen. De quantum boards zijn eigenlijk hetzelfde als strips, maar de individuele leds zijn gewoon anders geplaatst. Voor de quantum boards zal je ook nog iets moeten bouwen om ze op te hangen denk ik. Kostprijs = ((10 strips voor € 365,31) + (2 driver x €122.85)) x 1.21 btw = € 740 of 750 als er nog een beetje verwerkingskosten bij komen. Achter de bedragen staan links naar de componenten. Ik ben zelf ook bezig met een frame te maken. Daar staat een shopping list, ik heb wel gekozen voor 6 strips en een ander type driver dus die niet zomaar overnemen. Alu T profiel zijkanten 25x25x3 en 1040 mm lang Alu U Profiel leds 40x40x2 en 1180 mm lang Bouten Schroeven Aansluitkabel 0.75mm2 om de aansluiting op de led strips te matchen. Aansluitkabel 1.5mm3 zwart Aansluitkabel 1.5mm3 rood Wago lasklem Gegoten stekker stroomkabel om drivers op stopcontact aan te sluiten. De afmetingen van profielen zal je zelf nog wel even na moeten rekenen wat een goede verdeling is voor 5 strips. Ik heb 3 mm dikke T profielen genomen maar deze zijn zeker dik genoeg en je kan ook voor hoekprofielen kiezen. Ik heb ook dikkere aansluitkabel toegevoegd, deze zijn bedoeld om door te lussen tussen wago klemmen.
  5. Dat is gewoon een standaard maat voor zover ik weet, er zijn genoeg 160 mm slangen dus een verloopstuk lijkt me overbodig. Vele doe het zelf zaken en growshops hebben deze slangen op voorraad. Als er iets is dat je toch niet kan vinden dan hebben ze hier een uitgebreid aanbod.
  6. Kunnen zelftappende RVS schroeven (deze met rode punt?) door het aluminium zonder eerst een gaatje voor te boren? Met het materiaal dat ik heb lijkt me dit de gemakkelijkste oplossing. Een dunnere schroef van 3mm is dan waarschijnlijk beter dan eentje van 4mm of niet. Klinknagels klinken ook als een verdacht efficiënte en snelle manier om alles vast te maken. Gaatje boren, klinknagel erin en tang dichtdrukken. Als direct schroeven niet werkt dan ga ik toch eens kijken wat een klinktang kost en of ik er eentje kan vinden die de opstaande randen van mijn u profiel geen probleem vind. En een nieuwe boor natuurlijk, want mijn kleine boor van 3mm ligt in stukken en 4mm lijkt me al te breed voor de strips.
  7. Bouwupdate: Het frame is in elkaar geschroefd. Nu ja, toch bijna. Een paar hoekverbindingen om het frame recht te houden zouden waarschijnlijk geen slecht idee zijn. Gezien mijn handigheid vindt ik het verbazingwekkend goed gelukt. Het helpt dat al het aluminium al op maat gemaakt was. Nu moeten de leds en de drivers nog bevestigd worden aan het frame. Het plan was om deze eerst voor te boren en dan vast te schroeven. Vraag: Met welke diameter boor hebben jullie de gaatjes voor de leds voorgeboord en welke schroeven (afmetingen, type, merk) heb je gebruikt om de leds vast te schroeven?
  8. 85 cm is niet hoog, dat zou binnenkort ook beter moeten gaan. Je kan leds dicht bij de planten hangen. Wietefras heeft ergens -geen idee waar ik die gezien heb- een berekening gemaakt van wat de ideale hoogte is. Had iets te maken met de afstand tussen de strips. Als je gaat dimmen en voldoende strips (minimaal 8) neemt kan je ook denken aan 2 drivers van 120. En dan misschien ook 2 frames zodat je die ook zeker in je hokje geïnstalleerd krijgt.
  9. In dit topic staat ondertussen ook veel technische informatie die niet echt belangrijk is bij het kiezen maar alleen verklaart waarom je die keuze mag maken. Ik ben ook niet van de handigste, zelf heb ik nog ergens een boormachine moeten gaan lenen om een gaatje te kunnen boren in het aluminium. Wil je een simpel pakket ter vervanging van 2 hps lampen, dan zijn 10 strips (LT-FB24B) volgens mij ideaal in combinatie met 2 HLG-480H-48A drivers. Kostprijs = (10 strips voor € 365,31 + (2 drivers x €105.70)) x 1.21 btw = € 698 voor een vervanging van 1200 W aan hps lampen. *Exclusief kosten voor frame en aansluiten elektriciteit. Voor een bedrag van 900€ all in zou je dus die nieuwe tent van je al kunnen volproppen met leds. Ter vergelijking. Het goedkoopste(?) setje evsa's kost € 250 voor 2. En 2 setjes van bv dimlux kosten je € 640 edit: Ziet er naar uit dat je niet kan bestellen via meanwell-web.com. Die besparing gaat dus niet door.
  10. Met de HLG-120H-C1050 driver ben je beperkt tot 5 of 6 strips. Op de HLG-120H-24 of HLG-150H-24 kan je het aantal leds vrij kiezen zolang het er maar meer dan 5 of 6 zijn. (eigenlijk 4 of 5 maar dan gebruik je de leds boven typical specs) Ja, de HLG drivers komen in een A en B variant die beiden dimbaar zijn. De A variant heeft een interne dimmer. De B variant heeft een aansluiting voor een weerstand, potentiometer of pwm dimmer. De stroom is dimbaar en indien van toepassing ook de spanning. Als je mogelijk gaat dimmen kan je eventueel ook nog kijken naar 185 of 240 versies van de driver als je wil experimenteren met de max hoeveelheid licht in je kleine ruimte
  11. Bouwupdate: Vandaag zijn de laatste bestelde spullen binnen gekomen. De led strips en drivers kwamen aan in een driehoekige doos. En een extra rekening, of ik nog even de btw cash wou afrekenen. Die aluminium profielen lijken helemaal niet zo zwaar wanneer je ze zelf Op de keukenweegschaal wegen ze iets meer. T profiel 30*30*3 en 104 cm weegt 492 gram * 2 stuks U profiel 40*40*40*2 en 118 cm weegt 736 gram * 6 stuks Samen goed voor 5.4 kilo aluminum., meer dan 6 kilo als ik nog een extra profiel neem om de drivers op te monteren. Met zoveel aluminium moet de koeling wel goed komen. De profielen zijn ook meer dan stevig genoeg dus ik had ze volgens mij ook een beetje dunner kunnen nemen. Even een gaatje boren in een profiel klinkt simpel maar was uiteindelijk nog een heel gedoe. Boormachine gaan lenen want de batterijen in dat van mij zijn stuk. Zelfs met 2 boormachines gecombineerd had ik alleen maar universele of houtboren. Dat werkt alleen als je heel erg veel geduld hebt. Een setje metaalboren gaan kopen. Eerst een kleiner gaatje boren ter voorbereiding van de grote boor. Voor het eerste profiel geboord was knapte mijn metaalboor in stukken. Een dikkere boor (6mm voor mijn m6 bouten) genomen en op goed geluk door 5 mm aan profiel gedrukt. Nu nog extra bouten en schroeven halen om het frame vast te maken en gaatjes boren om de strips aan de profielen te bevestigen. Hopelijk heb ik om de strips vast te schroeven niet die gebroken boor nodig.
  12. @cannarie Goede tip. meanwell-web.com is nog een beetje goedkoper om drivers aan te kopen. Als je 10 of meer strips gelijktijdig aankoopt daalt de prijs van de leds ook nog een beetje naar €36.54/strip ex btw. @pindarots123 De minimum spanning per strip is 43.7 volt, de maximum spanning per strip is 48.2 volt. Tussen een minimale stroom van 0 (ongeveer, -- volgens datasheet) en een maximale stroom van 3600 mA zit 4.5 volt verschil. Over dat verschil van die 4.5 volt loopt de curve van een led redelijk recht en gedraagt een led zich als een weerstand. Per stapje van 0.1 volt verandert de stroom ongeveer met 0.08 A of 80 mA (3600 mA / 45 stapjes van 0.1 volt) Ik heb in mijn vorige antwoord niet de hele berekening gemaakt maar ik denk dat ik redelijk in de buurt zit. Bron
  13. led strip is een LT-FB24B (brede en 112 cm lange F series) en driver is een HLG-480H-48A in dit voorbeeld Hoe hard wil je elke strip laten schijnen? Of je nu 4 strips aansluit of 10 maakt praktisch geen verschil op een spanningsgebaseerde driver. Met 4 strips zal de driver werken op +-46.3 volt. De stroom is altijd 10A dus totaal van 463 watt of 115W/strip. Met 10 strips zal de driver werken op +- 44.5 volt De stroom is altijd 10A dus totaal van 445 watt of 44.5W/strip. Op het eerste zicht is dit minder maar omdat de stroom per strip veel lager is geven deze ruim 10% meer licht per watt. Wil je een simpel pakket ter vervanging van een 600w hps, dan zijn 5 strips (LT-FB24B) volgens mij ideaal in combinatie met een HLG-480H-48A driver. Een 6de of 7de strip toevoegen zal het nog efficiënter (en duurder) maken. Je kan daarna nog meer strips toevoegen maar die 'verdien' je waarschijnlijk niet terug. kostprijs = ((5 strips x €42.91) + (1 driver x €122.85)) x 1.21 btw = € 409 voor een 600W hps vervanger*. Heb je een beperkt budget dan kan je nog wat besparen door maar 4 van deze strips te nemen en deze een beetje harder te draaien. kostprijs = ((4 strips x €42.91) + (1 driver x €122.85)) x 1.21 btw = € 357 voor een 600W hps vervanger*. *Exclusief kosten voor het frame en om de elektriciteit aan te sluiten. Je kan ook nog kiezen voor een ander type driver maar daar kan je geen echt standaard advies voor geven (kost ongeveer even veel als het voorbeeld hier). Je moet dan ook op een hele andere manier denken en dat hier verder uitleggen leidt alleen maar tot hoofdpijn.
  14. Ik denk dat ik weet waar de verwarring ontstaan is. De voltage of spanningsgebaseerde drivers zijn eigenlijk constant voltage + constant current. Zie ook helemaal bovenaan de datasheet. Op het ogenblik dat de leds stroom beginnen te geleiden gaat de driver over in constant current mode en zal de driver de spanning in kleine stapjes aan beginnen passen om de stroom op 10A te houden. Op p3 van de datasheet staat een grafiek die dit laat zien. Op een gegeven moment maakt deze een hoek, dat is het moment waar de driver over gaat naar constant current mode.
×
×
  • Create New...