Jump to content

denBoom

Members
  • Content Count

    97
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

denBoom last won the day on May 17

denBoom had the most liked content!

Community Reputation

26 Positief

About denBoom

  • Rank
    Hang hier wat rond lid

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Recent Profile Visitors

258 profile views
  1. Is gewoon de normale btw + een bescheiden onkostenvergoeding voor ups (minder dan 5€ bij mij). Dat bedrag in cash hebben is wel handig want ik weet niet of ze een pinautomaat bij hebben. De leds kan je op een U profiel schroeven, de U profielen op een L of T profiel bevestigen om er een geheel van te maken. Ik had voor mezelf berekend dat je de beste lichtverdeling hebt op 120*120 met deze afmetingen en ook nog ruimte over houd om het aan elkaar te bevestigen. Zelf had ik ook nog een extra U profiel genomen om de driver op te monteren maar daar moeten betere alternatieven voor zijn. 2 x Alu T profiel zijkanten 25x25x3(of2) en 1120 mm lang 6 x Alu U Profiel koeling 40x40x2 en 1175 mm lang
  2. Wanneer de planten nog heel klein zijn vind ik het zonde om ze al maximaal licht te geven. Ze vangen met 2 strips dan nog niet echt meer licht dan als ik de potten onder recht onder de lichtgevende strips plaats. Ik heb mijn strips ook afwisselend op de verschillende drivers aangesloten. Als ik in de zomer de warmte niet meer onder controle kan houden heb ik nog de optie om gemakkelijk de helft uit te schakelen. Daarnaast heb ik ook gekozen voor een type driver die alleen een vaste stroom (Constant current CC) levert. Met 2 drivers blijft de spanning beperkt tot ongeveer 140 of 145 volt, bij een enkele grotere driver is dit al bijna 300V. Dat begint hoger te worden dan waar ik mezelf comfortable bij voel. Bij het type drivers dat ik gekozen heb is het ook zo dat als er een probleem mocht zijn met een enkele led (bv draadje dat niet goed vast zit of los trilt) dan vallen alle leds uit. Met 2 drivers blijft de andere nog werken en ervaren de planten alleen een 'bewolkte dag' in de plaats van een totale zonsverduistering. En misschien wel de belangrijkste reden, ik heb ook geen groot hok waardoor kosten voor mij minder relevant zijn. Ik heb voor mezelf iets meer geoptimaliseerd naar volledige controle en energie efficiency, Een Constant Voltage + Constant Current (CV+CC) zoals ik hier gelinked heb werkt altijd op +- 48 volt en heeft geen van de nadelen die ik hierboven noemde. De stroom is wel hoger dus als het kan wil je eigenlijk 2 verschillende draaddiktes gebruiken. Een dunnere draad voor de leds zelf omdat de aansluiting niet groter is en een dikkere draad om de stroom door te laten lopen. 1.5mm2 van de driver naar de wago klemmen en tussen de wago klemmen onderling 0.75mm2 tussen de wago klem en de led strips Waarom heb ik dan toch voor dat andere type driver gekozen? Degene die ik voor mezelf gekozen heb zijn in staat om net een klein beetje meer te leveren dan wat naam aangeeft (250W). Toen ik die keuze gemaakt had was mijn kennis van led technologie blijkbaar toch al een beetje verouderd en ik hield nog rekening met mogelijke problemen die vandaag de dag eigenlijk niet meer van toepassing zijn. Iets verderop in dat topic kan je daar meer over lezen. Als ik mijn bouw nog eens over zou doen, dan weet ik niet of ik nog steeds dezelfde keuzes zou maken. Waarom adviseer ik dat andere type driver niet aan anderen? Het vraagt een iets andere manier van denken om alles te berekenen en aan te sluiten en het is iets minder breed toepasbaar. Het concept van een CV+CC driver zoals deze is voor de meeste mensen gemakkelijker te begrijpen. Een enkele driver is goedkoper dan 2 stuks voor hetzelfde vermogen en ook gemakkelijker aan te sluiten.
  3. Er is 1 of andere vorm van blokkade, als het niet afkomstig is van de voeding dan moet het al bijna een hoge ph zijn. Begin met deze te corrigeren. Als je iets van bladvoeding in huis hebt kan dat je planten misschien ook nog een boost geven. Herstellen zullen de vergeelde bladeren wel niet, maar het goede nieuws is wel dat alleen de oudere bladeren getroffen lijken en het jongere blad er nog goed uitziet.
  4. Klopt, het is meer dat je niet zo veel zal winnen in temperatuur, en die temperatuur bepaalt slechts voor een beperkt deel de efficiëntie. De arctic silver die je nu hebt is al 1 van de betere koelpasta's. Merkbaar gaat het verschil niet zijn. Meetbaar, misschien met een hele goede meter.
  5. Dat is vaak een gevolg van overvoeding. Hoeveel voeding gebruik je? De helft van wat de meeste fabrikanten aangeven is vaak al ruim voldoende. Geef de planten voorlopig even alleen water.
  6. Uit zaad heb je geen spint tenzij er nog een overlevende uit een vorig rondje in je ruimte was. Op de rechtse foto zie ik misschien een enkel beestje op een blad, verder zie ik weinig. Als er iets is dan vindt je dat meestal aan de onderzijde van het blad. Die witte waas die je volgens mij probeert te tonen zie je wel vaker.
  7. In een kast van 0.5m2 wil je ongeveer 160W led licht, 3000K Als afzuiging is een ruck RK100 buisventilator al groot genoeg, samen met een filter van 250-300m3, 125mm flens en ook nog iets van een dimmer. Met 2 plantjes kan je de lucht meestal zonder probleem binnen kwijt. Het kost misschien een paar centen meer dan gehoopt, maar zonder filter wil je echt niet werken. Deze spullen en andere zaken zoals een relaiskastje zijn te koop via de bekende sites zoals greensell.nl , onlinetopgarden.com en nog vele anderen. Je spullen halen in die winkel in ijzendijke is misschien ook wel een optie voor jouw.
  8. Zo lang je elektronica onder de 70°C weet te houden zijn de verschillen in prestaties en levensduur klein. Koeler is een fractie beter, maar echt verschil zal je niet merken. Af en toe even stof verwijderen van de heatsink is al beter dan hoe de meeste computers behandeld worden. Welke koelpasta gebruik je? Ik heb 20 jaar geleden eens een tube artic silver gekocht en ik kan me niet herinneren dat die echt hard werd, volgens mij kon ik die na jaren gebruik nog met een stukje papier van de cpu afvegen. Koelpasta dient alleen om de oneffenheden in de koelende oppervlakken te overbruggen en gebruik je dus liefst in een zo dun mogelijk laagje.
  9. Het aansluiten van leds kan zo simpel zijn als de bruine draad verbinden met een + , en de blauwe draad met een - op elke strip. Een frame bouwen is ook goed te doen als je een boormachine kan vasthouden om een paar gaatjes te boren en enkele bouten vast kan schroeven. Bij mijn build was het moeilijkste deel verzinnen hoe ik de driver netjes op het frame kon monteren en eigenlijk ben ik nog niet helemaal tevreden met de manier waarop die van mij nu gemonteerd zijn. Met een beetje hulp zou dat wel moeten lukken.
  10. De Links naar de strips en drivers lijken nu stuk te zijn. Toen ik ze postte werkten ze nog, en alles op hun website lijkt nu offline te zijn. Probeer nog eens na het weekend, misschien is de leverancier gewoon onderhoud aan het uitvoeren. Ik heb destijds deze datasheet van samsung gebuikt die een overzicht geeft van veel leds. Deze leds zijn ontworpen om TL te vervangen en zijn beschikbaar in lengtes van 24, 56 en 112 cm Ik heb daarbij vooral gekeken naar de industrial lighting vanwege de hoge lumen density, de dubbele rij leds. Met een enkele rij leds heb je veel meer aluminium nodig om je frame te bouwen en bespaar je niets meer. Ook is het meer gedoe om een passende driver te zoeken en op de correcte manier aan te sluiten. De h - influx series is de krachtigste (en duurste) maar is slechts 24 of 56 cm lang. Met een breedte van 120 cm moet je dan 2 strips van 56 heel dicht achter elkaar monteren en hopen dat er voldoende ruimte over blijft om ze aan te sluiten. De F Series is ook beschikbaar in een lengte van 112cm, die strip heeft een normaal vermogen van 100W en geeft dus een bak licht af.
  11. Klinkt alsof er nog iets anders is mis gelopen bij je maatje. Leds geven je ook nog veel meer vrijheid om zelf de lichtsterkte te bepalen door de stroom te controleren. Die CLU048 leds kunnen werken met een stroom van 0.7A maar ook met 2.1A. In het 2de scenario geven ze 2.5 tot 2.8 keer zoveel licht. Met je budget kan je best een leuk zelfbouw setje samenstellen. bijvoorbeeld: 24 strips van 112cm kan je bestellen voor ongeveer 1000€, 4 drivers van 480W kan je bestellen voor ongeveer 600€. Dan blijft er nog ruim voldoende over om alles aan te sluiten en op te hangen.
  12. In grote lijnen zijn er 3 varianten waarin deze soort leds beschikbaar zijn. COB's: alle leds dicht op elkaar gepakt. Actieve koeling nodig. Strips: leds verdeelt over een lengte van 56 of 112 cm. Quantum boards: leds verdeelt over een rechthoek. Vooral populair in de US. De leds die je opnoemt zijn zeker geen verkeerde keuze. Ik had ze zelf ook op mijn radar tot ik besloten had dat strips voor mij toch handiger waren om te bouwen. Ik heb me laten wijsmaken dat 320W/m2 ideaal is. Met 8 setjes blijf je daar nog onder, met 10 setjes zit je er boven. Ik zou zeggen kijk naar wat het gemakkelijkste is om te bouwen met een gelijke lichtverdeling en hoeveel je wil uitgeven. Ik heb zelf een fractie meer dan 320W/m2 en de planten zijn bezig om de wanden van mijn tentje naar buiten te duwen, ruim voldoende dus.
  13. Hoeveel leds van welk type heb je in je ruimte? Hoe hoog hangen deze boven de planten? Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze '600W' leds dan zie ik staan dat deze maar 132W verbruiken en op 60 cm boven de planten zouden moeten. Leds zijn efficiënter dan hps maar dit is wel heel extreem, zelfs als we uit gaan van 400W vervanger dan is dit nog heel optimistisch. De aangegeven hoogte boven de planten is volgens mij ook veel te groot en enkel gekozen omdat de lamp anders niet de oppervlakte uit de marketing kan bedekken. Als ik naar de planten kijk dan zie ik dat enkel de hoofdtop een beetje hoogte heeft, de rest van de plant blijft erg achter en komt niet boven het net uit. Voor volgende keer zou ik proberen om de planten te toppen en 1, 2 of 3 weken langer voor te groeien. Scroggen, zodat je meer toppen dichter bij het licht hebt kan ook. In de hoofdtop die je hebt zie ik ook dat de planten behoorlijk naar het licht toe buigen. Dit is ook een signaal dat je weinig licht hebt. En dan worden die toppen ook niet zo dik als gehoopt. Daar komt nog bij dat ik bladeren zie met maar 3 fanleaves. Dat is dan weer een gevolg van stress (te warm, foutieve balans voedingsstoffen,...) Het kan bijna niet anders dan dat het een merkbare invloed heeft gehad en er een stilstand van de groei is gekomen. Door de stilstand die je planten gehad hebben zal het nog wel een week of 2 langer duren voor deze planten klaar zijn. Dat de grootste en oudste fanleaves eerder beginnen te verkleuren vindt ik ook niet abnormaal. Je zit ten slotte al in week 8. Helemaal onderaan de plant kan het ook zijn dat de plant zelf besluit dat die bladeren niet nuttig genoeg meer zijn. De plant gaat dan alle voedingstoffen uit dat blad halen en het blad afstoten. Als ik jouw was zou ik nu de leds ophangen op de helft van de ruimte en de planten daaronder dichter bij elkaar zetten. Zo vangt elke plant nog net iets meer licht en zo te zien hebben ze ook niet de volledige ruimte nodig. Voor volgende ronde: De hoeveelheid licht herbekijken, het licht dichter op de planten hangen. Planten toppen en langer voorgroeien zodat je net vol komt te zitten met toppen.
  14. De LV ligt momenteel heel hoog, daar is weinig aan te doen als je geen fortuin wil uitgeven aan apparatuur. Ik denk dat je planten bij die LV wel gebaat zijn bij een iets hogere omgevingstemperatuur. Niet alleen zal de RLV een klein beetje dalen doordat het warmer is. De VDP tabel geeft ook aan dat een hogere luchtvochtigheid beter is als de temperatuur oploopt tot boven de 30°C. Met het warme weer dat voor volgende week voorspeld wordt komt dat goed uit. Ideaal is het niet maar ik denk dat een iets hogere temperatuur bij je planten de gemakkelijkste oplossing is.
  15. Tja, Nauwkeurig werken is niet mijn sterkste punt.... Ik had eigenlijk alles netjes af moeten meten en elk profiel afzonderlijk moeten boren met een kolomboor. In de plaats daarvan heb ik zo'n schroefmachine op batterijen gebruikt en in 1 maal door de 2 stukken alu geboord. Ik denk dat het onderste profiel hierbij toch een klein beetje verdraaid of verschoven is geweest. Het zou ook nog kunnen dat de bout in de geboorde gaten (6mm boor met M6 bouten) nog een klein beetje kon schuiven. Er zat nergens meer dan een mm speling op, voor mijn doen al erg strak. Bij het opnieuw uit elkaar halen heb ik nog wel gemerkt dat er een paar bouten niet meer goed vast zaten. Alles beter vastschroeven met een veer-ringetje er tussen was alles dat nodig was om het schranken te stoppen. Geen idee waarom dit zo goed werkte maar ik ben blij dat er geen beweging meer in zit nu. 2€ voor een zakje van die dingen is voor mij een goede aankoop geweest.
×
×
  • Create New...