Cannaz 6 Posted December 7, 2010 Hey mensen zoals jullie waarschijnlijk in dit topic al gelezen hebben gaat het allemaal niet zo voorspoedig in mijn hokkie. Heb dus besloten om het over een andere boeg te gaan gooien, was zo onder de indruk van het mapito verslag van schenkie dat ik het ook zo ga doen. Ga dus mapito in kratjes met eb&vloed en Hypro voeding doen, moet alleen dus wel wat dingen gaan wijzigen in mn hok. Eerst even wat fotos van mn hok: En nou de vraag wat moet ik allemaal aan gaan schaffen zodat ik kan gaan starten. Heb al een lijstje gemaakt voor mezelf, hoop dat jullie nog dingen weten die ik over het hoofd zie. -Vloerverwarming(heb al normaal kacheltje maar mapito koelt sneller af als grond) -Kratjes(455x360x240mm 32liter Karwei/Formido? gaten 20mm 6x onder en 6x zijkanten) -Mapito(atami) -Vlakzuigpomp + slang(tallas ultra zero) -Hypro voeding -Nieuw filter -Nieuwe ph- en ec-meter(Hanna combi) -Vloer vlak maken(opstaande rand 20cm) -Datalogger(voltcraft DL-140TH) -Luchtverdeelslang -Steun net(ipv stokken) -Schilder-afplakfolie(voor hoge lv in het begin) -Circulatiepomp(vat) -Vatverwarmer -Startblokken -Aptus fulvic blast, startbooster, N-boost -Geisoleerde slang tussen filter en zuiger Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted December 7, 2010 hey! mooi dat je op mapito gaat starten, ik start zelf op startblokken, zodra die geworteld zijn op de mapito zetten, werkt perfect. ik gebruik ook nog eens het halve aptus assortiment, hoeft niet, mag wel. ben een 2e (en een 3e) ronde gestart op mapito en ik geloof wel dat wat ik meegeef goed werkt om te starten. fulvic blast, startbooster, N-boost van aptus, gecombineerd met hypro A+B stop ik in de startblokken en daar water ik uiteindelijk de mapito mee in net voordat de startblokken op mapito gaan. en haal gerust 2 Liter ph- om te spoelen;) Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 7, 2010 -Vloerverwarming(heb al normaal kacheltje maar mapito koelt sneller af als grond) ? Mapito is gemaakt van isolerend materiaal. Heeft dat zin denk je? -Kratjes(455x360x240mm 32liter Karwei gaten 20mm onder en zijkant) -Mapito(atami) Niet mijn keuze, maar allez -Vlakzuigpomp + slang(pomp in vat heb ik al) -Hypro voeding -Nieuw filter -Nieuwe ph- en ec-meter -Vloer vlak maken(opstaande rand 15cm) liever nog hoger, is wel makkelijk met spoelen. -Datalogger(welke?) conrad/voltcraft DL-140TH. Heeft een schermpje waarop je ook de actuele RH% en remp kan zien, zonder uit te lezen. -Luchtverdeelslang -Steun net(ipv stokken) -Schilder-afplakfolie(voor hoge lv in het begin) Om een zeiltje te spannen??? -Circulatiepomp(vat) let op dat deze uit staat met vloeden. -Vatverwarmer let op dat deze uitstaat met vloeden. -Iets om er voor te zorgen dat het water uit de ton niet gaat hevelen. Ik gebruik er een AK47 voor. - Is je vat groot genoeg? En misschien zoiets http://www.wietforum.nl/Weer-een-kastje-t76093.html GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted December 7, 2010 vergeet de lichtdichte slang tussen je filter en afzuiger niet te vervangen voor een geisoleerde! khad het in je vorige topic al gezegd Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 7, 2010 En plak die rode lampjes op je fan af GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted December 7, 2010 -Vloerverwarming(heb al normaal kacheltje maar mapito koelt sneller af als grond) ? Mapito is gemaakt van isolerend materiaal. Heeft dat zin denk je? Had ergens gelezen dat mapito sneller afkoeld en met mn kachel aleen is temp nog steeds aan lage kant met dit weer. -Kratjes(455x360x240mm 32liter Karwei gaten 20mm onder en zijkant) -Mapito(atami) Niet mijn keuze, maar allez Waarom die keuze? schenkie rade me atami aan. -Vlakzuigpomp + slang(pomp in vat heb ik al) -Hypro voeding -Nieuw filter -Nieuwe ph- en ec-meter -Vloer vlak maken(opstaande rand 15cm) liever nog hoger, is wel makkelijk met spoelen. Ga ik doen, voldoet 20cm? -Datalogger(welke?) conrad/voltcraft DL-140TH. Heeft een schermpje waarop je ook de actuele RH% en remp kan zien, zonder uit te lezen. -Luchtverdeelslang -Steun net(ipv stokken) -Schilder-afplakfolie(voor hoge lv in het begin) Om een zeiltje te spannen??? idd net zoals schenkie -Circulatiepomp(vat) let op dat deze uit staat met vloeden. -Vatverwarmer let op dat deze uitstaat met vloeden. -Iets om er voor te zorgen dat het water uit de ton niet gaat hevelen. Ik gebruik er een AK47 voor. Schiet je je vat vol met gaten met die ak? Wat is het? - Is je vat groot genoeg? Heb nu 200 liter, zou dit voldoen? En misschien zoiets http://www.wietforum.nl/Weer-een-kastje-t76093.html Netjes maar ga het lekker met de hand doen voorlopig.GrR @amnees Als jij er voor kiest zal het wel goed zijn toch Waar plaats jij de startblokken, in zon plastic stek-kastje ofzo? Zal de aptus ook even toevoegen aan de lijst. Heb nog het hele Canna assortiment staan, kan ik daar nog wat mee? (vega, flores, cannazym, rhyzotonic, boost, pk13/14) Gewoon ph- groei in het begin toch? @Chriet Thnx was het nog niet vergeten, zal het ff in het lijstje zetten. @racker Haha wtf. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted December 8, 2010 en oh ja nu ik ff de foto's zie het gaat echt niet slecht hoor je weet zelf niet wat je hebt staan maar het ziet er echt zeer goed uit allemaal dezelfde hoogte knotsdikke planten enkelt iets te weinig gezet gewoon iets kleinere potten dit keer en weer zo'n draai maken ik zou echt in mn handjes wrijven als ik dit zo had staan in m'n 11Liters Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 8, 2010 De moeite van de vloerverwarming zou ik me sparen. Die warmte krijg je zeker met jonge planten nooit aan je wortels. Zorgen dat je water op temperatuur is lijkt me voldoende. In een kelder is het misschien anders...(ik neem aan dat je geen spits dak in je kelder hebt ) De mapito van atami zit vol met coco en schors. De cappilaire werking is toppie maar het is gebruikt materiaal uit de kassen. Ik heb er al vaker varenrouwmug in gehad, en miet zo'n beetje. De cocokruimels komen ook los waardoor je een hoop rommel in je pomp krijgt, zeker met spoelen. Maar ieder zijn ding he... 20cm hoogte is voldoende, als je afgezuurt water maakt met enzymen, kun je dit laten staan/weken waardoor je spoelen een stuk makkelijker gaat. Spoelen moet je met atami-mapito ook de 1e keer doen. Er zitten nog zouten in. Een ak 47 is een watergeef-setje voor "ton staat hoger als bak" systemen. Er zit een kraan op om water te geven, een om te mengen, een pompaansluiting en een beluchter zodat je vat niet kan leeghevelen. Zal er een foto van posten. Ik bepaal de grote van mijn vat aan de hand van de maat van de bak. HxLxB. Wel de vloedhoogte uiteraart. Als je daar 2/3 van pakt zit je meestal ruim goed. Als de mapito zeiknat is, gaat er veel minder water in dan als hij droog is. Succes met watergeven Ik heb eens een rood nachtlampje laten branden, zo eentje voor kinderen. Om het lampje heen was het mooi mis. Vandaar mijn opmerking over de fan. Planten zien graag rood licht, al weet ik niet of die ledjes sterk genoeg zijn. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted December 8, 2010 Waar plaats jij de startblokken, in zon plastic stek-kastje ofzo? Relatieve luchtvochtigheid hoog houden. Je ziet het zelfs op de foto. Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted December 8, 2010 tja staat in dat intense topic hoe ik ze plaats.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted December 8, 2010 Ik begrijp dat jij de dames ook laat aanslaan in de startblokken en ze daarna in de mapito zet. Nou ik doe hetzelfde dus ik dacht 'k zet effe een fototje... Wil jouw niet op je tenen trappen... Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted December 8, 2010 ken wel wat hebben hoor.. maar ik kreeg de vraag hoe ik dat deed, gaf een verwijzing naar m'n topic, etc.. maar lief dat jij een foto'tje plaatst, idee is hetzelfde. voordeel van die blokken dicht op mekaar vind ik dat je een hoge LV kunt creeeren door de afzuiging uit te zetten, 1 lamp (van de 6) aan te doen precies boven de stekken, en de temp loopt niet uit de klauwen maar de stekken krijgen wel allemaal een berg licht wat de ontwikkeling versneld. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted December 9, 2010 @Chriet Thnx man heb ook echt mn best gedaan deze ronde, word ik nou vrolijk van zulke reacties Zijn echt super dik en compact, nog wat fotos voor jou dan! @racke Als jij het zegt, dan laten we de vloerverwarming achterwege. Weet nu even niet meer welke mapito ik moet nemen, moet er wel een paar jaar op gaan draaien. Wilde eigenlijk gewoon gaan werken met 2 pompen en 2 slangen met kranen ertussen tegen hevelen. Thnx voor die tips, rode ledje heeft geen effect naar mijn weten maar wil hem wel afplakken als dat je gerust stelt. @Zwemvis lv hoog houden lijkt me logisch, staan netjes zo btw. Ga denk ik de stekken gelijk op de mapito zetten, zie de meerwaarde van de startblokken niet zo in. @amnees Heb intense topic ook nog maar een keer doorgelezen. Raad je me nu aan om enzymen te gebruiken of niet? Begreep dat je ec toen flink omhoog schoot. En welk merk mapito heb jij gebruikt? Verder nog een vraag over het voorspoelen. Begrijp dat het vrijwel onmogelijk is om naar de juiste ph te spoelen, dus gewoon starten op te hoge ph en altijd 5,7 geven? En spoelen tot de ec van de mapito gelijk is aan kraanwater? Ken iemand die heeft een grote metalen kookketel van 250 liter die heel snel gevuld en geleegd kan worden. Is dit niet ideaal om mn mapito in te gaan spoelen? Dus vullen met flinke mik ph- erin en leeg en dan weer vol enz. Of zeg ik nou iets raars? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 10, 2010 Eerst even dit: Dit is een ak47, dankt zijn naam aan de vorm waarschijnlijk. In het vat staat een pomp, die zit met een dikke gele slang aan de AK vanonderen. Als de pomp loopt, gaat het water via de filter (die je bij eb&vloed eruit moet halen) via de pe leiding naar je vat. Als de pomp stopt, zuigt het water in de pe leiding de messing klep bovenop open. Daardoor komt er lucht bij en kan het niet hevelen. Achteraan zit nog een kraan met een uitgang om te mengen als je je voeding maakt. Simpel en goedkoop. Via de 2 gele tuinslangen, wordt de het water weer uit de bak in het vat gepompt. Deze mogen niet onder water staan. Bij mapito kun je het beste met gewoon kraanwater spoelen en dan achteraf je waardes weer goedzetten bij de laatste spoeling. Als je vlak na het terugpompen je drain ff meet, weet je ongeveer wat je nieuwe ton voor waardes moet hebben. Bij mij is dat de eerste x meestal ph5,0 om aan ph 6,0 uit te komen. De eerste voedingsbeurten hou ik de ph iets aan de lage kant, achteraf wat hoger. Bij quantigo of rfx wat van nieuw materiaal gemaakt is, hoeft dat niet. 1x inwateren met de juiste waardes en je bent vertrokken. Dat is natuurlijk alleen de eerste ronde een voordeel. grR Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted December 10, 2010 dat zijn niet mijn woorden dat je je medium niet naar pH 5,5 kunt dirigeren met spoelen. ben vandeweek ergens gestart. spoelen met kraanwater om de ec terug te brengen naar 0,5. daarvoor heb ik elke pot 2 x vol laten lopen. dan zit m'n ec op 0,7 ipv 2,0. pH van 7,1 vervolgens flink vat aanmaken met pH van 3,0 en gewoon van bovenaf geven, dan zakt je pH al naar 6,0. retourwater heeft dan een pH van 5,5 ofzo. dit kun je opnieuw afzuren maar ik doe dit niet omdat ik de voeding er gewoon helemaal uit wil hebben omdat ik zelf wil bepalen wat er aan voeding in de mapito zit. dus nog een vat aanmaken. als je 6,0 in je mapito had, kun je gerust 4,0 meegeven. bij mij was het toen zo dat ik op een pH van 5,6 uit kwam en een ec van 0,5. en dan 2x inwateren met de juiste voeding om uiteindelijk op ec 1,4 pH 5,6 (of net wat jij wilt) uit te komen. de voeding die ik in de startblokken doe daar water ik ook m'n mapito mee in, daarom zie ik geen stress bij het overzetten van startblokken op mapito. alles blijft perfect groen en ze gaan meteen door met groeien. dit is hoe ik het doe, iedereen doet het weer anders, de logica van een pH van 7,0 om mee te starten volg ik niet, tijdgebrek is de enige reden die in me opkomt om zo hoog te starten..? edit: enzymen of niet.. tja ik heb me niet helemaal aan het enzymen schema gehouden waardoor er in 1 keer heel veel oude voedingszouten vrij kwamen, beter dus 1 keer in de week ofzo meegeven. de reden dat ik dat niet deed is omdat ik haast elk vat met retourwater opnieuw geef en enzymen moet je eigenlijk meteen weggooien. je ziet de meerwaarde van startblokken niet? ik wel! Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 10, 2010 Misschien een beetje vaag geschreven, met achteraf bedoel ik natuurlijk na het spoelen en VOOR de planten erin gaan. Als de planten erin gaan moet alles juist staan. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted December 10, 2010 jep, maar er zijn er die wel met kraanwater pH starten als ik het zo links en rechts lees. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted December 11, 2010 @racker Vat nog nie helemaal wat de meerwaarde van de ak is tegenover gewoon 2 slangen, 2 pompen en 2 kranen.. @amnees Spoelverhaal is me nu wel vrij duidelijk denk ik. Heb alleen geen afvoer in m'n hok dus kan het spoelen dan het beste in de tuin of de badkamer doen toch? Vandaag mapito van atami besteld bij de shop. Kratjes verkopen ze helaas niet meer bij de formido. Alleen curver kratjes die anders zijn dan die schenk gebruikt. Iemand enig idee waar ik ze wel kan scoren? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted December 11, 2010 Nu vraag ik me af of jij nu ook van die smerige turftakkenschorstroep in je mooie mapito krijgt. Ik dacht dat mapito gewoon was: matras en steenwol. (weliswaar steenwol geschikt voor planten) De laatste zak die ik kocht waarmee ik de potjes een beetje aanvulde zat dus die takkenschorstroep in. Volgens mij heb ik daar ook de beesten van. Die schorstroep was me anders niet eens opgevallen. Dus ik ben benieuwd Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 11, 2010 @zwemvis, die krijgt hij nu ja Met een pomp in je bak en daar een lange slang aan naar je wc of dakgoot, kun je spoelen in je kratten in je bak. Kratten haal ik bij hornbach, 2,50Euro. Dat met 2 pompen en 2 kranen gaat natuurlijk ook. Met een ak hoef je alleen maar de schakelaars voor de pomp te bedienen. foolproof zal ik maar zeggen. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted December 12, 2010 @Zwemvis Hoorde ergens dat er ook cocos inzit ofzo, ben benieuwd. Schenk zegt dat atami de enige echte is en aangezien ik zijn kweek een soort van na wil bootsen neem ik die ook. @racker Goed idee ja slang naar dakgoot of plee. Bedankt voor de kratten tip, ga morgen naar de hornbach. Zijn die ook 32 liter en zelfde afmeting? Zijn ze van curver? Waar koop ik die ak en wa kostie? Morgen dus mapito en kratjes halen en ff hokje ontsmetten met alles-reiniger, dettol en groeneaanslag-reiniger. Dan ff bakje timmeren want de vloedbak die ik nu heb is groter dan de oppervlakte waar kratjes komen te staan en wat aan de lage kant. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 13, 2010 Kratten zijn een liter of 30 en 33x43 zijn de afmetingen. Ze zijn er in blauw en wit, de witte laten staan. AK krijg je normaal in een growshop en kost een paar tientjes. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted December 13, 2010 Vandaag 60 blauwe kratjes bij de hornbach gescoord. Morgen mapito ophalen twv 600e! Ak heb ik ook al zien liggen bij shop dus die gaat ook mee. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted December 14, 2010 Mooi, is wel nipt, 30 zakken Je moet die kratjes goed vullen! Koop ook een soldeerbout om gaatjes in de kratjes te maken. Gaat sneller als boren en je hebt geen bramen/scheuren die je zeil achteraf kapot maken als je eroverheen kruipt. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cannaz 6 Posted December 14, 2010 Heb 25 zakken maar ga niet alle kratjes gebruiken. Gebruik er 49, de rest is extra. Heb je mischien een foto van hoe jij de gaten hebt gemaakt? Quote Share this post Link to post Share on other sites