Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Moeten je planten langzaam wakker worden?

Recommended Posts

Er is een leuk gesprek gaande tussen Weetje en mijzelf.

Dermate leuk dat het zijn eigen topic verdient.

 

Wat er aan vooraf ging.

 

staan al mooi wat vragen op rij...

m.b.t. de canna vragen:

deze vragen zullen eerder via het biologische pad beantwoord worden, denk ik.

kijk wat de geologische en meterologische omstandigheden zijn waaronder landrassen groeien en bloeien.

Bestudeer anderzijds de betreffende plant.

dikte van het blad, opbouw van de pigmenten, bladverdamping etc.

 

Op deze manier kun je kijken hoe het "ontwerp"van een plant zich aangepast heeft aan de regionale factoren.

En dus ook hoe de plant zich aangepast heeft

op het regionale licht.

 

Denk aan:

hoog in de bergen= dichter bij de zon=meer uv en straling

dichter bij de evenaar=minder lichtbreking door de dampkring=meer uv

 

Persoonlijke insteek is altijd:

vind ik het in het ontwerp van de natuur terug.

Dus: hoe komt de zon op,

pats boem en stralen maar?

of

langzaam opbouwend naar een hoogtepunt op elke dag.

 

Ik ben helemaal happy met mijn lumatek,

maar hoe die opeens op mijn plantjes knalt...!

temeer reden om een tl'tje op te hangen die een half uur eerder opstart.

 

aha, dan heb ik dus toch nog een vraag;

Is er in de lichtindustrie gekeken naar de verschillen in opbrengst t.a.v. dit aspect?

Het zal mij namelijk niet verbazen dat opbrengst hoger is bij het

lekker ontwaken van een gewas, tegenover knal boem de lamp is AAN.

 

DIt is dus geen lichttechniek op zich,

maar de toepassing ervan.

 

 

groetels Weetje

 

@weetje

Hebben planten dan ook een ochtendhumeur???

Behandel je je planten niet te veel als mensen??

Waarom zou het uitmaken of het rustig licht wordt of niet (voor de plant).

Heb je hier een onderbouwing voor??

 

gewoon nieuwschierig

 

Doc

het klopt overigens wel dat de langzaam licht worden invloed heeft.
Door dat te doen hebben je planten het lekker.

Maar voor de resultaten gram per watt per meter per week lijkt het me minder.

Alleen al de lumen die je mist in de zwakkere periode zal voor minder resultaat zorgen of voor een langere kweekperiode.

 

Nou de onderbouwing is eigenlijk heel simpel,

omdat het zo in de natuur in elkaar steekt,

en het ontwerp van de plant daar dus ook helemaal op ingespeeld is,

en dat rammen we er echt niet uit met een paar decenia indoor kweken.

En ik ben niet zo;n bomenprater, maar tja gevoel,

ik durf wel te zeggen dat de planten het wel pittig vinden om zo in1 om te schakelen.

 

Ga jij vaak onder de douche met een bouwspot in je ogen,

of wordt je eerst liever ff een beetje wakker alvorens aan t werk te gaan.

 

Je moet het met me eens zijn,

in verhouding met de natuur,

is het een shocking overgang.

 

Als ik het vergelijk met het terug zetten van de klok bij landrassen of echte buitensoortjes.

doe dit niet in 1 klap,

want dan zul je zien dat de plant het niet prettig vind

en erg stressy in de bloei slaat,

met een kortere bloeiperiode

en kleinere opbrengst.

 

groetels Weetje

 

Ok tot hier zijn we gekomen.

Wat denk jij???

Wat zou iemand zeggen die plantenkunde gestudeerd heeft??

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe zo he,

da's lekker wakker worden.....

 

Mooi om dit georakel boven elkaar te zien staan.

en benieuwd wat andere disciplines er over te zeggen hebben.

 

Het is gevoels gebrabbel hierboven,...

maar wat ik wel weet:

De mens staat de eerste 30/60 minuten na het ontwaken

het dichtste bij zijn/haar eigen creativiteit.

 

Dit verklaart de "heldere ideeen" die er soms in de vroegte bij je opkomen.

Het is ook bewezen dat als je juist dit uur bij een mens verstoort,

dat de productiviteit niet ten goed komt.

 

En ook die voel ik wel weer.

Meteen naast je bed getrommeld worden, kan een brak gevoel geven,

voor de rest van de dag heb je het gevoel er niet echt bij te zijn.

Dit snelle ontwaken zou dan dus contra productief werken.

Dat lijken mij echt van die praktijken wat ze in het leger getest hebben...

 

Oke back to plantje:

de temperatuur bij nacht, en de stand van de huismondjes(?)

Die oeten dus ook in 1 keer omklappen naar dag.

zonder voortekenen in:

Ochtend:

 

- temperatuur verandering voordat de zon opkomt.

-verandering in LV

-verandering in geluid.

 

 

Tekenen die je duiden op het komende ontwaken.

tekenen die je vragen: zullen we zo weer actief gaan doen...

 

Terwijl mijn fijne lumatek, binnen 5 minuten beveelt:

Bloeien kreng...

 

Uhm, tja zo maar weer is. ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel dat je langzaam begint met het opbouwen van je licht.

Dan mis je dus in het eerste uur een bepaald aantal lumen.

Daardoor heeft de plant dus langer nodig om dezelfde omzetting te kunnen doen.

Ook is er weinig natuurlijks aan wat wij binnen aan het doen zijn.

En ook jij bent een techno grower Weetje??

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja,da's waar..

ik begon als technogrower.

15 jaar geen hobby gehad, dus toen ik begon, mocht ik het meteen goed doen, qua apparatuur.

afstellen tunnen, pielen met de meters..

totdat er eens iemand in het lab kwam,

2 passen deed, (veel verder kan ook niet)

zijn ogen dicht deed, en een paar keer diep in en uit ademde.

"t is hier benauwd, zei die...

En sindsdien zjn er eerst heel veel apparaatjes afgekoppeld,

omdat ik toen pas begreep waarmee ik bezig was: de natuur na te bootsten.

 

dus bij het ontkiemen wil ik door een klam, bijna kil, voorjaarsbos lopen,

helder koud licht prikt in mjn ogen.

enz. enz.

 

Dus in mijn ogen en zolang het lijdend voorwerp groen is,

proberen wij dus de techniek te sturen naar wat het plantje vraagt.

En is de natuur dus eigenlijk wel het uitgangspunt.

 

Tja en met de efficiente omzetting van het licht;

als je met een overkill wakker wordt zou je dus minder productief kunnen zijn voor de rest van de dag.

 

dus:

100% licht met wakker worden zorgt idd voor dat extra uur licht.

maar indien de plant gedurende die 11 uur(= 660 minuten) maar voor 90 % fuctioneert

verliest zij 66 lichtminuten per dag.

Daarbij het verlies van de eerste 60 minuten,

waar zij ten eerste nog niet in staat is om het licht efficient te gebruiken,

en daarnaast als zij wakker is het licht ook maar voor 90 % verbruikt.

 

 

Ik denk opeens aan een verzopen moter.

teveel benzine erin gepompt in het beginnetje.

 

Het moet de lezer wel duidelijk zjn dat ik onverdeeld happy ben met een lumatek,

en hier dus niet de snelle opstarttijd ter discussie stel!!!

Sterker nog, misschin gaat blijken dat we op een zelfde resultaat komen met een half uur

tl wakker wordt tijd,

en dan nog maar 11,5 uur lumatek nodig hebben.

Dus energie-lichtwinst blijft een feit.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou me voor kunnen stellen dat een grote dosis licht in één keer een verkoelingsprobleem geeft op het moment dat de bladmondjes nog niet volledig van positie veranderd zijn. Ik kan me dus voorstellen dat planten baat hebben bij het langzaam stijgen van de zon, net als Weetje's dieselmotor zou het zo kunnen zijn dat de plantjes gewoon even warm moeten lopen alvorens hun fotosynthese van de grond komt.

 

Dit lijkt me maar op één manier te testen... Tent a en tent b.

 

Zoals ik eerder ook al in het andere topic verteld heb, de dikte van je bloem is niet altijd afhankelijk van de hoeveelheid licht maar is door vele andere factoren veranderlijk. Zo worden mijn toppen veel dikker als ik de laatste week het licht UIT laat. GEEN licht, en ze groeien groter, harder en witter dan op een andere manier, bizar ? Mwah. Als je weet hoe groot een plant kan worden zonder licht, puur op het aangeboden voer van het bodemleven, je zou schrikken... De plant wordt wel wit en een beetje gestrekt, maar groeit zeker uit!

 

Nu heb ik enkele vragen, hoeveel lux geeft de maan (vol/half/leeg), de zon die rustig op komt doet hier ongeveer een half uur tot een uur over hierna is de felle schijf in zicht en loopt de luxwaarde hard op... Het is buiten in de bloei natuurlijk ook zo dat de dagen vaak nog 14-15hr zijn als de planten al in de bloei vliegen... Binnen doen we dit sowiso al anders door alleen op 12hr te kweken.

 

Ik denk dat het al een voordeel zou hebben door de groeiperiode langzaam over te laten lopen in de bloeiperiode, door iedere dag een kwartier van de 18hr af te trekken kom je toch een dag of 12/15 in de groei, grote planten dus, maar ze groeien nog wat extra door in de breedte door de verkortte tijd...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje

 

Het gaat niet om de Lumatek.

Als ik zou willen kan ik de microprossesor anders laten programmeren.

Dan start hij langzamer op.

Technisch geen probleem.

Het verhaal is dat mijn gesprekken met specialisten mij wat anders vertellen.

Dit is ook de reden dat de snelle opstart van een evsa gewenst is ivm lichtminuten.

Mijn ervaringen met gebruikers van digitale ballasten is dat ze ook iets eerder klaar zijn dan onder een magneet.

Natuurlijk kan dit ook door het hogere lichtrendement over de hele groeiperiode zijn ipv de snellere start.

Ik zou kunnen vragen of ze er eentje anders voor mij in kunnen programmeren.

Dat zou een mooie test kunnen geven.

 

Ik begrijp je stelling wel maar ik vindt hem licht zweverig.

Toch is het mooi om de stellingen naast elkaar te leggen.

Ook zal ik vragen gaan stellen aan mensen die meer weten hierover als ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, dat zweverige gevoel snap ik helemaal hoor,

los van de oliejoints, ;)

 

Dat gevoel kom je vaak tegen als je het over creeren hebt.

Een fragiel onderwerp om over te praten omdat de intensie die erachter stekt zeer zeker niet zweverig is.

 

Het pad om tot vernieuwing te komen( of niet) kruist vaak de gebieden

van psychologie/intuitie en andere onraakbare vlakken.

Het is altijd de kunst om dit down-to earth te kunnen communiceren zodat dit niet in zweverigheid blijft steken,

want dan komt de bedoeling niet aan, en daarvoor doe ik het...

 

Nu wil het feit dat het wordt minlab verbouwt, en dat er dadelijk 2 identieke units staan.

Als we nu is afwachten wat dit topic opleverd, en anders 1 lumatek aanpassen en een test gaan draaien.....

 

Tja en je zou zeggen dat er in de kas en tuinbouw ook naar dergelijke dingen gekeken is..

Oh neej, vandaar is dit topic begonnen..hihihi

 

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klopt dat dit in de proffesionele tuinbouw ook bekeken is maar resultaten zijn er niet.

Het lijkt me gezien de energiebesparing dat als het zou werken er voor de tuinbouw veel te halen valt.

Ik zal Lumatek vragen of ze er 1 kunnen bouwen die we of kunnen sturen of geprogrameerd is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees:

 

* Zonlicht: 100.000 - 130.000 lux

* Daglicht, indirect zonlicht: 10.000 - 20.000 lux

* Bewolkte dag: 1000 lux

* Kantoor: 400 lux

* Erg donkere dag: 100 lux

* Schemering: 10 lux

* Donkere schemering: 1 lux

* Volle maan: 0,1 lux

* Kwartier maan: 0,01 lux

* Nieuwe maan zonder wolken: 0,001 lux

* Bewolkte nacht zonder maan: 0,0001 lux

 

Overigens moet je je bedenken dat onze ogen zich aanpassen aan veel en weinig licht (Doe het licht maar eens uit, eerst zie je niks, langzaam wennen je ogen aan het donker en zie je dus weer wat)

 

Een volle maan lijkt dus wel fel, maar is in feite toch erg weinig licht. Hetzelfde heb je met straatlantaarns, buitenverlichting etc. Het aantal lumens is zeer laag.

 

De vraag is ook: Wat wordt door de plant nog gezien als nacht, wat als dag? Als de zon op komt is het al licht vóór de zon op is. Toch rekenen we voor onze 12/12 cyclus meestal van zonsopkomst tot zonsondergang, maar half augustus is er volgens de zonsopkomst tabel nog steeds maar liefst 14,5 - 15 uur licht! Toch gaan de meeste cannabis planten zo rond die tijd bloeien. De snelle afname van de hoeveelheid zonlicht is mogelijk een beïnvloedende factor

gallery_5211_120_204524.jpg

 

Bij de chrysant gaat men ook uit van 14 - 14,5 uur al kritische lichttijd (zie bijlage).

 

Kortom... mijn stelling is dat je voorafgaand en afsluitend aan de 12 uur HPS cyclus extra tijd kunt inruimen voor zonsopkomst en zonsondergang zonder dat je de bloeicyclus van de plant verstoort. We hebben al eerder gezien dat 14 uur licht vol licht óók werkt, maar dat je dan wel een goede balans moet vinden, je kan dan te veel productie van je planten vragen.

 

Het is ook maar de vraag of die 12 uur die wij gebruiken absoluut correct is. Wellicht is 13-14 uur veel effectiever, mits de hoeveelheid licht wel afgestemd is op wat de plant aankan in die periode.

 

De vraag is: wanneer wordt een plant wakker en gaan de uren tellen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat dat ongeveer een half uur duurt maar ik ga wel weer eens de boeken in ;)

 

Licht_20in_20de_20chrysant.pdf

 

Het klopt dat dit in de proffesionele tuinbouw ook bekeken is maar resultaten zijn er niet.

Dat ben ik niet met je eens doc. De zon gaat ook op in kassen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup, bedankt voor de info, ik had meer verwacht van de maan, echt meer... 0,1 lux ? ? Sowiso een donkere dag maar 1000lux brrrrr dat is wel erg weinig hoor... Het is behoorlijk donker vandaag maar we zitten toch op 1/2 van de volle zonkracht ongeveer...

 

Ik had niet gedacht dat dit zo weinig zou zijn, echt niet... Ik weet dat je ogen ±1500x gevoeliger kunnen worden van vol licht naar vol donker, maar wel grappig, 0,1lux, doe dat binnen en een ledje haalt dat al... TL's geven een paarhonderd lux op een meter afstand, toch? Die stressen je planten wel, maar de maan dus niet, grappig...

 

Straatverlichting is LPS, dat moet veel lux geven.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat ben ik niet met je eens doc. De zon gaat ook op in kassen ;)

 

Ik heb techniek gezien zoals evsa's die je met de computer kan insturen.

Op deze manier kan je op donkere dagen de natuur simuleren.

Ook hebben deze lampen sensoren die kijken hoeveel daglicht er is zo kunnen ze harder en zachter branden afhankelijk van hoeveel lux het daglicht geeft.

Ik begrijp de gevoelswaarde van "het wakker worden van je plant" maar denk dat het simpeler zit.

Een plant heeft geen hersens en daardoor ook geen ochtendhumeur.

Ik denk dat als je klimaat goed is dat er geen probleem voor je plant is.

Ik weet dat het een soort dogma is op het forum maar ik zie de plant als een simpele entiteit.

Het "voelen" van de plant is op een heel rudimentair niveau.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik nog een jonge frisse"god" was en de wekker ging af, dan sprong ik direct kraakhelder uit bed, en was ook altijd goed gehumeurt! (ben nu 2x zo oud, dus wordt het wat minder allemaal ;) )

 

Als ik de kleine groene dames bekijk zijn ze ook jong en fris. Dan kunnen ze dus ook veel meer verdragen en dus zegt mijn halve hersencel op stand-by; Knallen met die dames, lumatecs ervoor, en gelijk volledig gaan!!! Kleine kinderen hebben ook 12 uur per dag rust nodig, dat doen onze jonge plantjes ook, ....... niks mis mee lijkt me.

 

Niks langzaam opstarten, daar worden de fabriekjes lui van :rolleyes:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik denk toch dat jullie je een beetje vergissen. sapstromen die op gang komen en huidmondjes die openen en sluiten... dat gaat in de natuur veel geleidelijker. Sterke temperatuur / licht fluctuaties kunnen hierdoor bladverbranding tot gevolg hebben en daar mag je de literatuur gerust op nalezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is het bioritme wat je ze zelf meegeeft, kijk maar naar jezelf.

 

Je kan overal aan wennen, zonder stress.

 

Luister naar je gevoel.

 

En hou zoveel mogelijk de tijden van de natuur aan.

 

Zodra de wekker ga en het is licht, heerlijk dan jump ik mijn bed uit.

 

Als ik de planten die in bloei staan smorgens het daglicht laat zien, schieten de bladeren omhoog.

 

Heerlijk gezicht is dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeilijk hoor er zijn 2 partijen in dit topic die gevoelsmatig iets aannemen.

 

@whazzup

Ook al duurt het wat langer voordat de sapstromen gaan lopen het klimaat in je hok duurt ook even voor het stabiel is.

Het duurt zeker 20 minuten voordat de temperatuur begint op te lopen in je kweekhok.

Dat lijkt megenoeg tijd om wakker te worden.

Ik heb smorgens ongeveer 5 minuten nodig. ;)

Dus mischien helpt de warmte in het begin wel juist.

Wel er van uitgaand dat je klimaat klopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zodra de wekker ga en het is licht, heerlijk dan jump ik mijn bed uit.

 

Zo te zien ben jij nog zo'n "jonge god" ;)

 

p.s. @Whazzup, jij gaat toch niet de lumatec verbannen hè?!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Greenlady, als jij 40+ een jonge god vind ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
p.s. @Whazzup, jij gaat toch niet de lumatec verbannen hè?!

 

green-lady

 

Je vergeet dat ik dit topic zelf heb opgestart. ;)

Ik wil weten hoe dit zit.

De microprocessor van de Lumatek is programeerbaar.

Maar dan moet ik minimaal overtuigd zijn van het voordeel.

En dat ben ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook al duurt het wat langer voordat de sapstromen gaan lopen het klimaat in je hok duurt ook even voor het stabiel is.

Het duurt zeker 20 minuten voordat de temperatuur begint op te lopen in je kweekhok.

Dat lijkt megenoeg tijd om wakker te worden.

 

Effe wat theorie over sapstromen ter verduidelijking. Belangrijk hierbij is om te bedenken dat de meeste warmte op de bladeren de stralingswarmte van de lamp is. De bladeren worden dus al snel warm en gaan verdampen, waardoor de sapstroom door capilaire werking heel snel op gang moet komen. Als dat te snel gaat krijg je verbranding.

 

Een deel van het water komt binnen door de opperhuid van jonge niet verkurkte worteldelen en gaat vooral via het cytoplasma naar de houtvaten, een ander deel komt binnen door de wortelharen (groot oppervlak) en gaat vooral via de celwanden. De endodermis bestaat uit cellen met bandjes van Caspari, zodat al het water door het plasma van deze cellen moet.

 

Opname van water:

 

* Osmotisch proces: door ophoping van zouten in de hartvaten ontstaat hogere osmotische waarde, waardoor het water volgt.

* Actief proces: stofwisseling is noodzakelijk, daardoor hebben temperatuur en zuurstof invloed.

* Verschil in waterdruk in de bodem en in de houtvaten: meer negatieve druk in de houtvaten à meer opname water. Meer negatieve druk in de bodem (bij droogte) à minder opname water.

 

Factoren die invloed hebben op de worteldruk:

 

* Worteltemperatuur (bodemtemperatuur): bij hogere temperatuur verloopt de stofwisseling sneller, dus een versnelde wateropname.

* Zuurstofgehalte van de bodem: wortelcellen hebben zuurstof nodig voor de stofwisseling.

* Vochtigheid en samenstelling van de bodem: deze bepalen de negatieve worteldruk. Wortels moeten om water op te kunnen nemen de negatieve waterdruk uitgeoefend door de zwaartekracht en het vasthouden van water door bodemdeeltjes overwinnen. Daarnaast verdrijft water lucht en daardoor zuurstof uit de bodem, in zeer natte bodems zal er dus niet genoeg zuurstof zijn.

* Gezamenlijke oppervlak van het wortelstelsel: er is altijd een positief verband tussen de hoeveelheid stoffen die een membraan kunnen passeren en het oppervlak ervan.

 

In houtvaten ontstaat een positieve druk wanneer de worteldruk groter is dan de negatieve druk veroorzaakt door de ‘zuigkracht’ van bovengrondsedelen van de plant. Als er veel verdamping vanaf de bladeren is en door de capillaire werking (nauwe haarvaten zuigen vanzelf water op) is de ‘zuigkracht’ zo groot dat het de worteldruk onvoldoende compenseert voor het ontrekken van water uit de houtvaten, er is dan een negatieve druk. Overdag zal dus de druk negatief zijn en ’s nachts positief.

 

@greenlady: nee, integendeel ;) Ik zie er al van komen dat de volgende versie de "sunrise" versie wordt, in urban ook wel de "from dusk to dawn" versie genoemd :rolleyes:

 

edit: let wel.. in de kasbouw is die vaak helemaal niet nodig. En met magnetische VSA's is het ook niet zo makkelijk om te realiseren, met elektronische gaat dat een stuk makkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp wat je zegt maar bewezen zie ik het nog niet.

Of dat ook in een tentje of zo opgaat weet ik nog niet.

Je zou de plant moeten aansluiten op sensors om dat uit te meten.

Het lijkt me bijna raar als niemand die test al eerder heeft gedaan.

Je zou het met een infra rood camera kunnen zien.

als het blad niet koelt neemt hij de omgevingstemperatuur aan en begint te verbranden.

Dat gebeurt dus als de sapstromen nog niet op orde zijn.

Das natuurlijk ook een verhaal van worteldruk.

Je kan natuurlijk als het lcht aangaat een waterbeurt geven om de worteldruk op te voeren.

Als een blad koelt moet de temperatuur van het blad iets lager liggen als de omgevingstemperatuur.

Dat is de reden ook dat als je in de zomer op het gras gaat liggen dat het lekker koel is.

Dat is dus geen gevoels interpretatie maar een feit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe dit is een topic over het circadiaans ritme bij planten, niet gedacht dat ik dat hier ging tegen komen :rolleyes: . dit is zeg maar de biochemische klok van een plant. dit wil zeggen dat er in een plant een ~24h durende cyclus plaats vindt. er is veel onderzoek naar gedaan met variabele resultaten afhankelijk van de soort. deze ritmes zijn endogeen en worden gestuurd door omgevingsfactoren. zo is er een boom die zijn bladeren naar de zon richt, wanneer deze boom in het donker wordt gezet draaien de bladeren nog steeds! wanneer de boom onder een kunstmatig ronddraaiende zon (tegengesteld aan de natuurlijke richting) werd geplaatst volgden de bladeren dit patroon. ben de naam van de boom vergeten maar dit is een echt voorbeeld van een circadiaans ritme. het punt is dat een plant zich aanpast, zeg maar dat zijn circardiaans ritme afgesteld wordt met de natuur. als je een plant kunstmatig belicht (op regelmatige wijze anders ->stress) past hij zich aan. als je een ochtend-dag-avond-systeem toepast zullen alle processen die te maken hebben met de fotosynthese langzaam op- respectievelijk afbouwen. of dit beter is qua opbrengst stel ik mij grote vragen bij, mij lijkt het niet anders zouden indoor kwekerijen met reguliere planten deze techniek ook gebruiken. ik denk wel dat het zeker geen kwaad kan om het te doen maar dan je klok geleidelijk van 18/6 naar 12/12 brengen. als je dan toch timers begint in te stellen dan kan je het beter meteen perfect doen ;)

 

ps: bubblepower heeft/ of is van plan om een hok te bouwen waarbij het natuurlijke dag/nacht ritme blijft behouden. hij gaat ook gebruik maken van uv-b licht. hier

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook zijn de meeste soorten die we kweken geselecteerd en afgestemd op de binnenkweek.

Dze planten zien al generaties het zonlicht niet meer.

Natuurlijk selecteer je de plant die dominant is onder een hps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou m'n planten langere dagen EN langere nachten willen geven.

 

Het gaat vooral om het geven van langere nachten, maar een langere nacht betekend dat er meer energieopbouw kan zijn en daardoor de dag ook langer moet worden.

 

Overdag doet de plant vrij weinig behalve vechten tegen de bizarre hitte die wij ze geven, het licht wat ze opvangen zetten ze om in tijdelijke energie die eventueel in de long storage kan worden gezet (grote buffer hoor!!!). 'S nachts gaan planten groeien... Als de nachtperiode dus langer is hebben ze meer tijd om uit te groeien...

 

Lijkt stom, want je kunt natuurlijk ook 12/12 doen, maar 14/14 geeft als voordeel dat de hormoonhuishouding van de plant beter geregeld is. De plant gaat erg veel bloeihormonen aan maken, hiermee kun je dus groei goed remmen en waarschijnlijk doorschieters wel een beetje in toom houden. De planten gaan bloeien door lang donker, niet door de lengte van de lichtperiode...

 

Hoe moeilijk is het om een kastje te maken waarbij je 2 tijdsintervallen vast kunt zetten welke afgewisseld worden, op deze wijze kun je bijv. 14/16 doen of 12/14 etc. Een simpele display die aangeeft hoeveel uur/minuten het nog duurt tot het licht danwel aan/uit gaat...

 

Is dat mogelijk ? Ik heb er wel interesse in. Dat i.c.m. een voorgeprogrameerbare lumatek (USB bitte... ;)).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je zou het met een infra rood camera kunnen zien.

als het blad niet koelt neemt hij de omgevingstemperatuur aan en begint te verbranden.

Zou goed kunnen. Het verbranden is niet letterlijk verbranden door de temperatuur maar door te weinig verdamping. Ik weet niet of je dat kunt relateren aan absolute temperatuur van het bladoppervlak.

 

@kasperfish: tja, dat zijn zo de vragen he ;) Proef ik weer een test? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...