Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Markiss

Een 1000watt Licht Installatie

Recommended Posts

Hey iedereen!

 

Ik snuffel nu al een eindje rond op dit forum en man.. Ik wil eerst ff de eigenaars van dit forum feliciteren met de schat aan informatie die ze dankzij dit forum weergeven aan de mensen! Echt klasse!

 

Nu verder on-topic. Ik ben van plan om een 1000 watt licht installatie aan te schaffen. Deze set bevat een adjust-a-wing,1000 watt EVSA van Lumatek (jawel hoor! besteld bij de growshop), Osram 1000 w Nav T Super lamp voor de bloei en een Metal Halide 1000 w Hpi-T Philips voor de groei. Ik zou het "high speed growing" systeem toepassen van Atmosphere (spiegelwanden inclusief). Dit klinkt volgens mij de meest optimale keuze van lichtinstallatie voor dit type kweken. Aangezien er word aangeraden de lamp hoog te hangen (wat het geval sowieso is met een 1000w lamp) dus heb je een dubbel positief effect! Maar er zijn wel weinig mensen die op dit forum gebruik maken van een 1000W lamp.. Zijn er nadelen aan verbonden misschien? Behalve het feit dat ze redelijk warm word en hoog moet worden gehangen?

 

Nu resten er mij wel nog enkele vragen. Ik heb zo beetje mijn twijfels over de osram lamp. Heeft er iemand ervaring met dit type lamp? Werken ze goed als bloeilampen? Zo ja, meningen aub :lol: .

 

Maar nu rest mij de hoofdvraag. Gezien ik direct met 12/12 zou beginnen, zouden normaal gezien de bloeiverschijnselen van de plant beginnen 3 weken (heb ik gelezen in atmosphere zijn topic) na ontkieming. Of klopt dit niet? Ervaring iemand?

Dus.. Zou ik de eerste 3 weken die HPI ophangen en in de derde week als de bloeiverschijnselen komen die osram lamp gebruiken. Is dit effectief? De reden waarom ik dit zou doen is omdat er in de HPI een groter aandeel blauw licht zit en dus beter is voor de groei (en ook meer kans geeft op vrouwen). Ik zou 50 x Sannie's Jack planten in 1 grote aardebak van 1.25 op 1.25m van 25 cm hoog. Met de hoop 15 mooie meisjes over te houden! (Sannie, kun je mij een gokje geven van hoe groot ze zullen worden?)

 

Kan er iemand antwoord geven op mijn vragen? Alvast heel erg bedankt voor de hulp! Elk begin is moeilijk.. Maar ben verdomt leergierig :lol:

 

Groetjes Markiss :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat Atmo graag direct in zijn grote aardebak zaait, zodat hij niet hoeft over te potten. Nadeel kan zijn dat, nadat je de mannen er uit hebt gehaald, de rest niet 'netjes' over de bak is verdeeld, je zult daar rekening mee moeten houden. Verder zal een 1000W HPI de 1e 3 weken voornamelijk je grond op zitten warmen, omdat er verder niet veel aan plantjes is. Zeker als er met je klimaat iets niet in orde is, denk aan afzuiging, kan dat erg nadelig zijn... en verhitte grond zal stress geven, minder vrouwtjes, etc.

 

Misschien dus beter om de 1e 3 weken in potjes van 9x9 of 10x10cm te zaaien, en deze de 1e 3 weken onder TL te zetten. Na 18 a 22 dagen 12/12 zie je wat de mannen zijn, en pot je de vrouwtjes over in je bak, met de 1000W HPS erboven, op grote hoogte, die laat je dan in een paar dagen tot een week zakken naar normale hoogte.

 

Overigens ben ik van mening dat 1000W boven een bak van 1.25m x 1.25m te veel van het goede is. Een 600W voldoet prima. Zeker als je er spiegelwanden omheen zet, kan de warmte van de 1000 watter meer kwaad doen dan het extra licht goed doet...

 

Verder denk ik dat je van 50 zaden, zelfs als je heel erg niet je best doet, er zeker zo'n 20 over zult houden, doe je je best, houd je er 25 over, doe je echt alles goed, zul je wellicht 30 vrouwen overhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een afzuiging hebben van 1250m³ en een adjust-a-wing om enige klimaathinder te voorkomen. daar had ik wel aan gedacht maar in TL intereseerd me helemaal niet net zoals ptjes. Ik zou ook meteen in 1 grote aardebak zaaien en waar er plaats over is door mannen buig ik gewoon mijn super flexibele zaailing naar daar toe om ongelijkheden te voorkomen. Ik weet dat ik er gerust 25 kan overhouden maar ik wil er slechts 15. Zo kan ik kiezen tussen welke vrouwtjes ik zou willen laten staan en welke niet (achterkomers enzo etc..). Om de grond niet te laten opwarmen zou ik de lamp wat hoger hangen tijdens de eerste dagen. Ook zou ik wit plastiek met gaten in op de het aardoppervlak leggen. Is dit voldoende denk je ? Of zal de ruimte toch te klein zijn en te rap opwarmen? Zelfs met die afzuiging,adjust-a-wing en plastiek die de grond beschermd? Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja je moet het gewoon proberen natuurlijk, laat dat duidelijk zijn :lol:

Ik geef alleen even aan wat voor problemen je kunt verwachten. Je gaat heel erg veel licht (lees: heel erg veel hitte) op een zeer klein oppervlakte brengen. Je zult heel goed de boel voor elkaar moeten hebben wil je dit goed laten werken, maar ja, dat is ook weer het leuke aan de hobby toch? Ben persoonlijk erg benieuwd, ik hoop dat je een verslag maakt. Wil je verder info over het 12/12 systeem, neem dan eens een kijkje bij ons op het NoMercy forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal vast en zeker een mooi en uitgebreid(t?) verslag posten. Maar mijn kweekwplannen zijn nog lang niet voor in de nabije toekomst. Ten vroegste februari en ten laatste september (Ik ga pas studeren en op kot in september en heb wat probs met oudjes en kweken enzo.. Maar misschien dat ik bij een vriend mag die zelf ook kweekt. Vandaar de startdatum misschien in februari.) Ik geef je zeker een PM indien ik mijn eerste verslagpost heb gepost :lol:

 

Als er nog iemand raad kan geven mag dat gerust!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plant laat geen bloei verschijnselen zien tot ze haar maturiteit behaald heeft, onafhankelijk van het aantal uren licht en dit duurt 4 tot 6 weken ook op 12/12. Dus ook op 12/12 gaat ze eerst alleen maar groeien en heel deze periode geef je ze dus 6 uur minder energie per etmaal, reken zelf maar uit. ;)

 

Het word al meer dan 20 jaar gepromoot door Space Cees en adepten. Je moet altijd meer stekken of zaad zetten om het te kort aan opbrengst te compenseren, vooral de zaadboer/stekkenboer word er beter van. :lol: Ja het werkt, maar meer dan dat ook niet imho. :lol:

 

Laat ze gewoon wat groeien en profiteer van de kracht van die 1000watt pit, het grote voordeel daarvan is net dat je er ook flink grote planten goed onder kan afbloeien en je lamp tot diep in de plant grote vaste buds opleveren. :tu

 

Daar zit ook de adder gelijk, je hebt die hoogte door de warmte ontwikkeling ook gewoon echt nodig, 1m bijna tussen lamp en planten en boven je lamp liefst ook nog flink wat ruimte als warmte buffer. B)

 

Ach heb er genoeg woordjes aan geschreven, probeer het gewoon zelf, uit eerste hand ervaring leer je toch het meeste. Verwacht wel met die 1000watt lamp een steile leercurve als het je eerste keer is, want veel power is moeilijk onder controle te krijgen, alles moet kloppen, eerste zorg is je klimaat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daar zit ook de adder gelijk, je hebt die hoogte door de warmte ontwikkeling ook gewoon echt nodig, 1m bijna tussen lamp en planten en boven je lamp liefst ook nog flink wat ruimte als warmte buffer. :lol:

 

En daarom dacht ik net dat een 1000watt ideaal ging zijn met spiegelwanden. Omdat bij spiegelwanden je lamp sowieso hoog moet hangen!

 

Hmm daar van die voorgroei zeg je me wat.. Ik zou sowieso met zaad werken (België :lol: ). Sativa zaad dat meteen op 12/12 vliegt word op zich al al ong. 1m hoog! Misschien kan Sannie mij helpen en vertellen hoe hoog Sannie's Jack word als je ze meteen op 12/12 zet uit zaad? En in een hok van 2m hoog met een 1000 watt lamp heb ik toch geen keus om ze voor te groeien of niet ?! Ik kan gewoon niet. Ze mogen echt niet hoger worden dan 1m... Zijn er dan andere opties?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de sannie jack niet teveel voorgroei geven. Zelf direckt op 12/12 zou mijn voorkeur zijn.

Ik heb een rondje met de sannie jack gedaan en ongeveer 2 weken op 18/6 en ze stonden tegen mijn plafond te groeien :lol: +/- 2m hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een ruimte van 2m hoog kom je nooit weg met een 1000watt bulb, +3m moet je minstens op rekenen :lol: en dan maakt het helemaal niet uit of je ze 1 m laat worden of niet, je krijgt die warmte niet afgevoerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. Ok :lol: Een 600+400 watt beide in cooltubes word het. Hartelijk dank iedereen voor het advies! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou ik liever 2x400W doen ZONDER cooltubes... Dat is ongeveer hetzelfde licht, ietsje meer warmte, maar het moet geen probleem zijn om weg te zuigen. Je lampen in buizen stoppen is hetzelfde als je motor laten draaien als de brug een kwartier open staat, energieverspilling...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 1k en 600w hangen ... kijk in maar in mn gallerij .op foto 7 en foto 12 zie je hem (niet helemaal goed te zien )..wel van philips dan... ik zou alleen met opstarten dat ding meteen aan het plafond hangen en ze erna toe laten groeien ... 1m afstand hoeft niet ..althans ik niet,hangt een beetje van je afzuiging af en wat de temp is waar je hok/kast staat ..op een koude zolder valt het echt wel mee ... alleen zomers een beetje afstand zien te houden ...ik hou hem er dan 50 tot 60cm boven ..en mn toko is ook ongeveer 2m hoog en dan staan mn wijfies nog in hoge emmer ook ..dus tja .. beetje aanvoelen !!...

 

 

Suc 6!!!

 

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kees: Hmmm...Ben je daar zeker van dat cooltubes de lichtsterkte doen dalen? Ervaring iemand?

 

@ MRDUNHILL: Hoe groot is jou hok exact? :lol: En hoeveel kuub afzuiging gebruik je ? Heb je echt nooit problemen ? leuk om nog iemand te zien met een 1000watter. Waar heb je die 1000watt phillips lamp vandaan en hoe heet ie? En hoe zijn jou oogsten, hoeveel gr per watt haal je zo met die 1000watt

 

edit: nvm.. gevonden! Philips Son-T Pia pro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je plant laat geen bloei verschijnselen zien tot ze haar maturiteit behaald heeft, onafhankelijk van het aantal uren licht en dit duurt 4 tot 6 weken ook op 12/12. Dus ook op 12/12 gaat ze eerst alleen maar groeien en heel deze periode geef je ze dus 6 uur minder energie per etmaal, reken zelf maar uit

Dit is absoluut niet waar. Uit eigen ervaring weet ik dat na ontkiemen met de klok meteen op 12/12, de plantjes na 16 tot 22 dagen sexe tonen. Als je dit tegenspreekt heb je het nooit geprobeerd. Ik doe niets anders afgelopen jaar.

 

Het succes van meteen op 12/12 moet ik toegeven is nog niet optimaal. De meeste planten worden bij mij zo'n 40 a 50cm hoog, dit worden vaak toppen van onder tot boven. Een klein aantal wordt een cm of 75 a 80, deze planten geven gewoon zo'n 60 a 75 gram droog, en worden echt dik en vet. Probleem is nog dat er ook, bij mij tenminste, ook een aantal zwaar onder de maat blijven. Maar inderdaad kun je dat compenseren door er iets meer per m2 te planten.

 

Zelf ben ik aan het experimenteren om toch na ontkiemen een aantal dagen (!) en dan moet je denken aan 2 of 3 of 5 max, 18/6 te geven, om ze dan alsnog op 12/12 te zetten, zodat ze in totaal 4 weken in potjes verblijven en na 4 weken sexe tonen ipv ca 3. Ik hoop op deze manier ze toch een extra zetje te geven zodat in ieder geval de bonsai gevallen niet meer voorkomen, maar goed daar zijn we druk mee aan het experimenteren. M

 

Het word al meer dan 20 jaar gepromoot door Space Cees en adepten

Ook dit is weer onzin. Het direct op 12/12 na ontkiemen wordt door Cees pas een jaar of 1,5 a 2 max. gepromoot. Dat is iets anders dan 20 jaar. En zogezegd, er wordt nog druk geexperimenteerd om de methode wellicht aan te passen of te verbeteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan alle voordelen zit ook weer een nadeel en die vlieger gaat hier dus ook weer op.

De 12/12 methode is naar mijn idee een prima methode al zitten er wel wat kant tekeningen aan deze vorm van kweken.

Als je op 12/12 direct kweekt heb je een vaste groei periode van je zaailing waar je niet aan kan tornen,gaat er hier iets fout dan kun je je fout dus niet even goed maken door je planten wat langer te laten groeien waardoor je een niet goed gevulde kast kan krjgen.Dit fenomeen zie ik steeds meer opduiken en is erg triest om te moeten aanschouwen.

Elke soort zaad heeft weer een andere groei periode als de andere en juist deze info heb je hard nodig wil je weten hoeveel planten je op je ruimte neer gaat zetten.

Zoals je kunt zien is het voor een kenner welke zijn planten goed kent best te doen maar voor een beginner welke nog veel te leren heeft raad ik deze methode dan ook af vanwege bovenstaande redenen.

 

Als je op de oppervlakte welke je aangeeft 20 jacks dames zou neerzetten op 12/12 geef ik je een goede kans van slagen,maar vergeet niet wat ik hierboven probeer te vertellen :lol:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

net daarom dat ik er 50 zou planten! Zodat ik zij die mislopen (ook al zijn het vrouwen) kan wegdoen en enkel de goeie kan laten staan. Alvast heel erg bedankt aan iedereen zijn hulp die ik tot nu toe gekregen heb. Zeer sportief zou ik zeggen.

 

Maar.. Dit gaat volgens mij een beetje off topic :lol: ik zou de eerste 3 weken die HPI ophangen en in de derde week als de bloeiverschijnselen komen die osram lamp gebruiken. Is dit effectief? Je moet wel in je hoofd houden dat dit allemaal meteen gebeurt op 12/12 en dat 18u nergens voorkomt.. Heeft die groeilamp effect?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Markiss ........

 

244x140x2.10 Hoog (daar waar mn bulben hangen) .loopt een beetje schuin bovenin...de eerste 60cm benut ik niet zodat ik nog in mn toko kan staan en mn deurtje achter mij kan sluiten,dus ik benut maar een ruimte van 1.80x1.40x2.10... ik heb er een verse foto bijgezet waarop alle 2 de bulben te zien zijn..valt best mee hangt 1600watt boven ...mn afzuiging is + - 350\400 kuub ..dat moet ik even gokken ... wel heb ik een overmaats koolfilter...en nee ik heb nog nooit problemen ermee gehad...

Type Bulb .. Philips Sont-t Pro 1000w E E40 Bestelcode 184122XX ..via een kennis geregeld .. heb er een doos vol van ..dus voorlopig kan ik nog wel ff :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook dit is weer onzin. Het direct op 12/12 na ontkiemen wordt door Cees pas een jaar of 1,5 a 2 max. gepromoot. Dat is iets anders dan 20 jaar. En zogezegd, er wordt nog druk geexperimenteerd om de methode wellicht aan te passen of te verbeteren.

 

Shoot me voor het juiste jaartal, maar ik ben in positronic door Cees op 12/12 gestuurd en misschien geen 20 jaar geleden het zullen er dan 17 zijn geweest ofzo, sry ik blow ook weet je wel. En geloof me ik heb grootste respect voor Cees hoor, zonder de kerel had ik waarschijnlijk nooit gekweekt.

 

En niet geprobeerd B) tot ik het kon, ben niet alleen blower/grower maar ook zo koppig als de pest. En wat voor jouw nieuw is moet je even aan die oudjes vragen, ik leer alle dagen er nog van bij, van die oudjes dan. :P

 

Maar over 12/12, blijf ik 100% achter men standpunten staan, het werkt, maar dan ook niet meer dan dat. En het is niet zozeer dat wat me stoort, maar er moeten mensen geen gouden bergen belooft worden en dat word met 12/12 wel elke keer opnieuw voorgeschoteld. X keer meer oogsten per jaar en zoveel opbrengsten en wat voor reclame kreten nog allemaal. De realiteit is dat je per keer zoveel meer stekken/zaad nodig hebt en dat de opbrengst en kwaliteit toch iets wat achter blijft. Commercieel misschien nog allemaal te ondervangen, maar voor de hobbykweker en zelfrookgenot verschaffende narcist toch echt niet de goeie manier.

 

En wat betreft je voorbloei op 22 dagen, nou met het juiste soortje zal je dat misschien heel net halen. Maar met het grote gros van zaad al niet :) en voor je zegt niet gedaan, jawel hoor ... ook jaartje of 15 geleden al. Sterker nog, hetzelfde zaad zal dat ook in een 18/6 setup dan al laten zien en naar alle waarschijnlijkheid nog iets sneller, nee ik heb niet de plaats noch tijd om je dat te gaan bewijzen, maar jij mij misschien het tegendeel wel, vind ik dan net zo leuk :lol:

 

Maar je hoeft mij ook helemaal niet te geloven natuurlijk, zou te gek zijn, lees even wat er al zolang beschreven staat dan over cannabis, het is echt niet allemaal zo fout hoor wat die oudjes al wisten. Neem het hoofdstukje maturiteit van Robert Clarke er even bij in Marijuana Botany '53, of wat recenter de grow/breeders bible's van Greg Green '03 & '05, ach je komt er zelf wel uit, het spreekt voor zich.

 

Heb toch weer heleboel mensen aan het denken erover gekregen en met een lekker jointje erbij kan dat alleen maar positief worden ;)

 

Peace :lol: en weet dat :tu alles oplost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja het is ook geen aanval hoor :lol: en het zal zeker per soort verschillen. Maar goed, ik werk met Cees' DoubleFun, en verdomd na 16 dagen zie je al de eerste mannen en een paar dagen later de vrouwtjes. Ik geef ook toe dat het allemaal (nog) niet zo perfect werkt als Cees ons graag wil doen geloven :lol: de man is gewoon enthousiast en dat is ook wat waard. Iedereen heeft een ander hok, spullen en klimaat, bouw 2 exact dezelfde hokken en je krijgt 2 totaal verschillende resultaten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MRDUNHILL:

wow zoveel watt en zo weinig afzuiging :lol: heel erg bedankt voor de fotoz. Kheb al reeds een growshop gevonden die mij deze kan leveren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat gaat als een tiet !! .... als ik opnieuw opstart ,met een week of 2 dan zal ik om de 3 dagen een foto posten .....

Dat van die afzuiger is echt een gok ... kwam hem tegen voor weinig en heb toen mn torrin 700kuub vervangen voor deze want hij zat al in een mooi kistje duszz vandaar ... maar 400 is ie wel hoor ...,maar 500 ?..denk het niet ...

 

Suc6 !!!

 

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar eigenlijk is mijn hamvraag nog steeds niet beantwoord :D

Als je meteen met 12/12 begint vanaf het ontkiemen.. Is het dan effectief om een HPI lamp op te hangen tot wanneer de eerste bloeiverschijnselen komen en dan van lamp wisselen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet meer gevolgd, maar JA. Het zou nut hebben, bij iedereen trouwens, gewoon HPI tot bloei goed doorzet en dan overschakelen naar HPS zou heel mooi systeem zijn. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk vind ik de 12/12 wel een goeie methode. Ik heb bij mijn aller eerste kweek ooit 0.75g/W gedraaid met overwegend indica op 12/12. Dat was 592g op 800W op 2m² met 24 planten. Dit is wel exclusief de wiet die we hierthuis ondertussen hadden gerookt (zo een 90g ongeveer met 3 man op 3 weken). Dus als je dat er bij rekent kom je op 682g van 800W.

 

Bij 12/12 zijn gewoon een aantal zaken vrij belangrijk.. zoals niet overpotten en een groot genoeg medium. Kijk maar naar Atmo's topics., daar tikt hij ook iedere keer bijna de g/w aan.

 

Verder heb ik ook ergens gelezen gehad dat 400W beter is om haze planten af te bloeien, omdat ze minder intens licht krijgen en zo iets trager bloeien.

 

Kees stelde op de 1e pagina al voor om 2x 400W te zetten. Ik zou je de zelfde raad willen geven. Met 2 lampen kan je veel efficienter verlichten, ongeacht of het nu net iets minder aantal watts heeft. Ik denk dus ook dat je met 800W zeker goed zit. 600 kan ook, maar ik denk ook dat je met 1000W net iets teveel warmte gaat hebben.

HPI is zeker goed in de begin fase! Omdat ze meer blauw licht geven, wat beter is voor de groei. Eens dat het geslacht kenbaar is , of na de 3e week na het ontkiemen zou ik zowiezo overschakelen tot HPS.

hopelijk heb je er wat aan.

 

Boks,

 

Domi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien omstandigheden met mijn ouders enzo kan ik me niet verantwoorden om 2 hokken met elk een lamp en planten onder elke lamp te huishouden. Daarom dat ik moet hanteren naar een kleine opp. en een lamp. Ik ga gewoon een 600 watt green power en een 400watt HPI beide op EVSA met spiegelwanden zoals van atmo + elk hun adjust-a-wing. Die 400watt groeilamp haal ik gewoon bij de bloei dan weg. Ik kan me moeder wijsmaken dat ze beide lampen nodig hebben voor een bepaalde periode. 2 hokken of 1 groot hok met 2 lampen geven mijn ouders al meteen de indruk van een professionele drugsmachine die je omvormt tot gespuis.. Daarom probeer ik mij zo klein mogelijk te houden met het meest mogelijke aantal watt per m² het beste effect te halen. Een 1000watt lamp zou idd te warm zijn op die opp. Maar er hangt 1225m³ afzuiger op + adjust-a-wings dus daarmee probeer ik het in toom te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...