Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

wat heb je nodig om een kast/hok te maken ?? (en hoe doen ?)

Recommended Posts

Ligt er natuurlijk geheel aan wat je wensen zijn,

maar zal het omschrijven voor een hok van 1.20 - 1.20 - 2.00 meter,

voor zelfbouw een handig formaat aangezien gipsplaten 60 cm breed zijn.

Kan je er mooi 2 naast elkaar doen; scheelt een hoop werk :wink:

 

 

benodigdheden:

7 gipsplaten (evt 6 of 4, afhankelijk of je gebruik maakt van bestaande muren, nu niet dus)

1 plaat hout van 60 cm - 2.00 meter (voor deur, gipsplaat niet stevig genoeg voor)

8 balken van 1.90 meter (5-5 cm)

4 balken van 1.20 meter (5x5 cm)

5 balken van 1.10 meter (5x5 cm)

2 platen hout 1.20 - 1.20 meter (spaanplaat ofzo -> bodem en onderkant, evt geen onderkant)

1 rol tape (eventueel, om mogelijke naden af te dichten, speciaal tape hiervoor)

1 emmer latex (en een blokkwast om binnen zijde en balken te witten)

1 stuk stevig folie (circa 1.30-1.30 m, als bodembedekking/waterdichte vloer)

1 doos schroeven (circa 100 stuks) voor bevestigen balken/maken skelet (evt. spijkers)

1 doos schroeven (circa 200 stuks) voor bevestigen gipsplaten (evt. spijkertjes)

1 doos schroeven (circa 20 stuks) bevestiging afzuiger, scharnieren, sluitwerk, ed.

2 oogschroeven (voor bevestiging aan plafond, geleidenogen voor touw aan/van lamp

2 stukken touw van 2,5 meter om lamp aan op te hangen (liefst gevlochten nylon)

2 kikkertjes of andere touwvasthouders (die dingen op een boot, vlaggenmast ed)

2 of 3 scharnieren voor maken deur (let op de dikte/het gewicht van de deur)

1 sluitwerk voor deur (volop keus, vanaf magneetjes tot aan gouden deurklinken enz)

1 rol isolatie/afdicht/tochtrubber (voor afdichten spleten rondom de deur, in/uitlaat lucht)

1 afzuigslang voor afzuiger (voor afvoer lucht naar buiten)

 

en dan verder natuurlijk een afzuiger, koolstoffilter, lamp, ventilator, bedrading

en een labyrinth (voor bij luchtinlaat, zelf te maken -> voorkomen inval licht)

 

 

hoe te bouwen:

we nemen de bodemplaat van 1.20-1.20, leggen die op de grond en bevestigen aan de bovenzijde 2 balken van 1.20 tegenover elkaar plat op de bodemplaat, daarna plaats je 2 balken van 1.10 hier tussenin, zodat er mooi vierkant ontstaat, ook vastzetten en de basis is er.

Ditzelfde doe je op met de "plafondplaat" (die andere). Hier plaats je echter in het midden van het vierkant nog de laatste balk van 1.10; nodig voor bevestiging van afzuiger en lamp straks.

Vervolgens aan de slag met de 8 balken van 1.90. Die bevestig je nu dus tussen de bodemplaat en de plafondplaat; dit gaat het best op de grond: zet de twee platen overeind op de grond neer (op een afstand van 1.90 meter) en plaats dan de balken ertussen, schroeven maar! (dus 4 op de hoeken en 4 ertussenin, weet je nog, voor bevestiging gipsplaten van 60 cm breed)

Zitten de balken nu vast dan zit het ook muurvast en zit er geen beweging meer in/tussen. Het skelet kan nu overeind gezet worden, let op dat de bodemplaat (zonder extra balk !!) zich aan de onderkant bevindt.

Bevestig vervolgens de gipsplaten tegen de balken aan, er passen er dus precies 2 tegen elkaar per zijde. dan blijft er nog 1 stuk van 60 cm breed open, hier komst dus de "deurplaat".

Bevestig de scharnieren op de juiste plek/afstand op de deur en op de balken rondom die open plek (je zal zien dat rondom voorzien bent van balk, als deurpost (en al groot deel lichtdichtheid)).

Zit de deur er ook in, dan het sluitwerk bevestigen (afhankelijk van het soort sluitwerk); hierbij wel zorgen dat de deur zo strak mogelijk afsluit tegen de balken rondom.

 

-------------------

einde deel 1

-------------------

 

 

(moet eten :wink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan kan je even testen of je hok al goed lichtdicht is; ga in je hok zitten en doe de deur dicht (let wel op dat je deze dan ook weer open kan doen !). Het moet nu echt pikkedonker zijn (kan handig zijn een felle lamp buiten het hok aan te zetten). Is dit het geval.... prima gedaan dan; zoniet, geen probleem...... hiervoor heb je nog dat tape en tochtrubber liggen, afdichten die kieren en naden.

Alles lichtdicht dan kan je aan de slag gaan met het witten van de binnenzijde van de kast.

 

Vervolgens maak je in de linkerbovenzijde (in zijkant !) een gat in de gipsplaats ter grote van diameter afzuigslang, en vervolgens de afzuigslang erdoorheen. Bevestig nu ook gelijk de afzuiger aan de plafondplaat of aan de balken daarop. Kan raadzaam zijn dit te doen aan rubber ringen of een binnenband ofzo (ter voorkoming van trillingen; kan anders erg doorklinken).

Maak vervolgens in de tegenovergestelde zijde aan de onderkant een gat voor de luchtinvoer, en bevestig hier het labyrinth voor (hoe precies te maken omschreven in andere topics).

 

Maak dan de touwtjes/touwen vast aan de lamp en meet uit waar deze moet komen te hangen, kijk hoe de touwtjes dan lopen naar de plafondplaat en bevestig daar de 2 oogschroeven, laat de touwtjes er doorheen lopen en meet nu uit waar de kikkertjes moeten komen aan de zijkant (zal deze op balk bij deuropening plaatsen, gemakkelijker te verstellen dan), kikkertjes vastzetten en de lamp hangt ook. Laat de electriciteitssnoer met 1 touwtje door een oog "meelopen".

Maak voor de bedrading van de lamp, afzuiger en ventilator (liefst)1 gat naar buiten zodat er zo min mogelijk bedrading in de kast aanwezig is (vul dit gat daarna wel weer goed op !! lichtdicht), de stekkers dus bij voorkeur aan buitenzijde kast.

 

Nogmaals een testje, in de kast, licht uit, moet pikkedonker zijn/blijven, daarna lamp aan, uit de kast en er mag buiten geen licht zichtbaar zijn. Indien er toch licht is, had je niet goed afgedicht, dus mag je het nogmaals doen (nu wel gelijk goed :wink: ).

Uiteindelijk komt de afronding dan: het folie op de grond bevestigen (kan dus overal een opstaande rand van 5 cm hebben -> de balken).

de ventilator ophangen (zodat deze niet rechtstreeks op toppen zal blazen maar bijv via een muur, of net onder je lamp door (<- let op, verschillende hoogtes),

ophangen thermo/hygrometer (ter hoogte van je toppen het best (circa 80-120 cm hoogte).

 

en klaar ben je !

 

 

Neem je om te beginnen 8 planten onder een 600 Watt natriumlamp,

dan staat er hier op het forum hoeveel het allemaal gaat kosten, wat je precies nodig hebt, enz (en dat allemaal nog in 1 rubriek ook).

:P

 

 

--------------------

einde deel 2

--------------------

Edited by Onimusha

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat was dus 1 manier, maar je kan je ook wat werk (en mogelijk kosten) besparen.

 

 

 

De meesten hebben vast wel een (oude) simpele kledingkast (van de woningbouw) staan,

die kan je ook gebruiken; of ga de winkel er 1 halen .

nadeel is wel dat deze een stuk(je) kleiner zijn, 80 cm diep als ik het me goed herinner.

(geen zin om dit even op te meten)

Maar het zal ook gebruikt kunnen worden, voordeel is dat een 400 Watt dan ook zal voldoen (en een wat lichtere afzuiger), extra nadeel dat deze meer licht doorlaten (veel werk om lichtdicht te maken) en dat de binnenkant glimmend wit zijn, mat is beter (en wat minder stevig om materiaal te bevestigen).

 

 

En ja, in beide gevallen zit ik zonder isolatie,

kan vaak wel nuttig zijn, niet altijd nodig.

 

 

succes met de bouw.

 

En mochten er nog vragen/opmerkingen zijn dan zie ik dat wel :wink:

 

 

----------

einde

----------

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet het mat zijn?

Ik had alleen nog hoogglans wit over en heb dat op de binnenzijde gedaan.

Kan dat kwaad?

Glimt overigens als een spiegeltje. kunnen mijn dametjes zelf zien hoe ze er bijstaan.... :P

als materiaal heb ik mdf gebruikt (isoleert gelijk). gips werd afgeraden (kromtrekken van het vocht).

mijn grondoppervlak is 1 m2, hoogte kast 2 m.. is 400W genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Glimt overigens als een spiegeltje.

juist daarom mat :wink:

 

als materiaal heb ik mdf gebruikt (isoleert gelijk). gips werd afgeraden (kromtrekken van het vocht).

mogelijkheid zit erin, maar als je naden dichtmaakt en goede laag latex aan de binnenkant er tegen heb zitten. Wil je wat meer zekerheid (EN kan/wil je meer geld uitgeven) dan is het zeker een goede oplossing; die gipsplaten met goene zijde zijn dan zelfs nog beter (maar kosten dan ook weer meer). Slechte keus is het niet van je :wink:

 

mijn grondoppervlak is 1 m2, hoogte kast 2 m.. is 400W genoeg?

zoals smith al zegt is het net genoeg; je kan er een goede kweek mee halen, maar 400W heeft een "effectief bereik" van 0,7 m2 volgens de boeken,fabrikanten enz. Is dus eigenlijk te weinig voor optimale omstandigheden, maar kan je beetje verhelpen door potten af en toe van plek te verwisselen. 600W zal effectiever zijn, dat wel

 

al blijft het de vraag in hoeverre je werkelijk de gehele m2 benut,

blijf je bij de zijkanten 15 cm van de wand, dan zit je (net) goed met een 400W.

 

mag :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips, dat van die 15 cm ga ik zeker toepassen.

ben zowiezo niet van plan de kast vol te proppen.

Ik wil voor kwaliteit gaan.

:P :P Sterker nog, ik ben van plan soorten te kruisen om betere kwaliteit te krijgen.

De laatste jaren buiten gekweekt en heb de ruderalis skunk gehad.

Rete grote toppen maar gevaar voor toprot in de herfst.

ook heb ik zaadjes nog van de gewone skunk en van de Fuma con dios.

De laatste wordt aanbevolen voor medecinale toepassing.

Volgens mijn redenering krijg ik dus binnenkort super toppen (ruderalis) en volle toppen voor de medecinale toepassing.

Ik hou jullie op de hoogte (als het interessant voor u allen is tenminste) :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me zeker leuk het te horen (als het lukt :wink: ),

zal zelf dus waarschijnlijk kleine toppen met toprot kweken.

Hoe weet je nou hoe je alleen die goede eigenschappen samen kan voegen,

je kan toch ook juist de verkeerde eigenschappen met elkaar kruisen

(maar dat ter mijner frustratie :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis een gok dat wel.

ik ben geen geneticus maar schakel door de overgang naar de binnenkweek de buiten nadelen uit :(vuile) regen, wind, te lage temperaturen, ongewenste schaduw, om maar niet te spreken van de struikrovers hoewel die geen invloed hebben op de kwaliteit hooguit de kwantiteit.

Ik ga er van uit dat de sterke kenmerken overleven en dus overgaan op de nieuwe soort.

 

Vraagje : als het lukt een betere kwaliteit te krijgen/ kweken

- wie geeft daar een naam aan?,

- moet ik de nieuwe soort "vermarkten" / of deponeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal theoretisch ook zeggen dat sterke eigenschappen overheersen over negatieve eigenschappen (sterkste soorten overleven het best), maar voor mij nog te ingewikkelde kost (zie op het moment de lol en de tijd er ook niet voor) maar wil het wel (ooit :? ) een keer gaan proberen. Lijkt me echter dat je met weinig kennis over de genetica niet zo ver zal komen (like me).

 

Denk dat het handiger is om voor deze vraag een aparte topic te maken, je onderwerp zal men hier niet zo snel verwachten, dus goed antwoord zal mogelijk een toevalstreffer zijn. Ben dus maar zo vrij geweest dit deel te citeren en als nieuwe topic in de plantenkamer te plaatsen. Zal je vast eerder antwoord krijgen (tis wel een goeie vraag overigens :P )

 

Suc6 in ieder geval met je experiment 080402gudl_prv.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je choppie.

Ik liep "toevallig" tegen een laborant aan in ons bedrijf en die heb even uitgehoord.

Het is raadzaam alle gegevens en parameters te noteren van het gehele proces (water temp, kast temp., grondsamenstelling en ga zo maar door) ; dit vanwege de reprociteit of zo iets.

Dat wordt dus boekhouden tot ik er bij neer val.

Ondanks dat zeer benieuwd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

he choppie

die palen waar je het over hebt over een kast bouwen.

kan je die niet beter vervangen door stalen liggers en staanders die worden gebruikt in de bouw om zeg maar gips platen tegen een muur te vestigen

ze zijn namelijk niet duur sterk en makkelijk gips platen of houten platen te bevestigen.

dit zal zeker de kosten drukken.

ben benieuwd wat je er van vind

:evil:

 

groeten robbie taliban

Share this post


Link to post
Share on other sites

(sorry voor de late reactie, had geen abonnement op deze topic :oops: )

 

Zal op zich ook zeker te doen zijn, al weet ik daar de prijzen niet eens van.

Lijkt mij alleen wel lastiger om mee te werken, je moet die u-profielen tenslotte eerst allemaal bevestigen aan muur/grond/plafond. verplaatsen van de kast zal je dan ook niet meer kunnen doen denk ik (al zal dat toch al niet kunnen als je een bestaande wand betrekt bij je hok, maar toch).

 

Of wilde je een heel los geraamte maken van die profielen ?

(en weet je het prijsverschil ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je op een investering van ongeveer 500 € rekent zal je waarschijnlijk je al wat luxe kan veroorloven :evil: :wink:

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ook gewoon een oude kast nemen van de woningbouw vereniging zijn welliswaar wat kleiner maar bespaart een hoop gelazer en je hebt aan een 400w genoeg... heb ik ook tot nu toe gaat het prima :evil: raad ik aan, kost minder en als je maar 4 plantjes ofzo wil is het ruim voldoende...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, ik heb een zolder tot mijn beschikking. De zolder is heel het jaar door warm, zo ongeveer 25 graden of meer, best eens meten. Nu ik wil ook men intrede doen in de kweekwereld, ik ben nog een groentje maar heb al wat informatie opgedaan. 't Enige dat ik wou weten:

* wanneer is de temperatuur te warm?

* kan het kwaad dat men zolder maar 1m50 hoog is?

* wanneer zie je of je een mannetje hebt of een vrouwtje?

* welk is een goede meststof?

Ik stop alvast met men vraagjes, andere vragen zijn niet dringend.

 

Alvast bedankt! Groeten Marrek den Junk : wink :

Share this post


Link to post
Share on other sites

temp is te hoog als het boven de 34 graden komt en op zolders loopt de temp aardig op in de zomer dat kan ik je wel zeggen goede afzuigening hebben van je warme lucht

 

1.50 hoog kan je in kweken wel zoregn dat je planten niet te groot worden

als je stekken koopt zijn dat altijd vrouwtjes uit zaad is dat altijd afwachten tenzij je gefeminiseerd zaad koopt

mest stof ligt aan het soort medium waar je op gaat kweken aarde/hydro/mapito

daar zijn verschillende soorten in te verkrijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercie Micky, met je hulp sta ik al weer wat verder achteruit. :D Geen probleem, want ik zou niet liever willen dat men plant zich goed voelt en goed kweekt tjein. Ik heb nu nog een aantal vraagjes omdat de antwoorden op men vorige wat tegensloegen. Ik vroeg me af of:

* wanneer is het dan te koud voor de plant?

* en kan het kwaad dat die teveel of teweinig licht krijgt? Of is de oogst afhankelijk van de dosis licht.

 

Yuuu, grtz Marrek den psycho : wink :

Share this post


Link to post
Share on other sites

* wanneer is het dan te koud voor de plant?

te koud is het onder de 15 graden dat is echt de minimum temp voor je planten

mooiste zal zijn rond de 18 graden min temp

 

* en kan het kwaad dat die teveel of teweinig licht krijgt? Of is de oogst afhankelijk van de dosis licht.

stelregel is licht is gewicht hoe meer licht hoe beter je planten het zullen doen

met een 600 watter heb je over het algemeen een betere opbrengst dan met een 400 watter

minder licht is dus minder opbrengst en je planten zullen daardoor erg gaan strekken (lang worden)

 

maar als je het forum een beetje goed door spit zal je een hoop tegen komen over dit onderwerp

 

kijk hiervoor anders bij de INFO

staat alles beschreven misschien iets makkelijker voor je

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yuu micky, ik heb nog twee vragen waarop ik geen antwoordt heb gevonden op dit forum. Korte mette... mijn vragen zijn:

* kan ik mijn plant zo snoeien dat ik makkelijk hem onder 90cm (of zeg mss 1m) kan houden?

* is het mogelijk vezelplaat te gebruiken voor mijn bouwdoos?

Ik had gedacht aan de hoge vochtigheid en dat dan men bouwdoos gaat vervormen :D natuurlijk heb ik het over al een verniste plaat. Desnoods niet aan de buitenkant zodanig toch opgeslorpt vocht verdampt langs buiten...

 

Yuuu alvast bedankt! Marrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je planten eerder in de bloei zet blijven ze ook een stuk kleiner maar je zal ook kunnen buigen of toppen

 

vezelplaat denk spaanplaat ofzo?

zal wel kunnen en je had het over vernissen je zou de binnen kant kunnen verven met misschien waterafstotende verf en daarover heen je folie maar blijft denk ik wel risico dat het gaat uitzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

k micky! Ik ga het proberen met die vezelplaat, eerst een laagje vernis zodanig dat het hout nog ademt en de binnenste kanten met speciale verf. Daarvoor ben je al bedankt! Het kort houden van men 'toekomstige' plantjes zal ik grotendeels uit ervaring moeten ondervinden. Je bent bedankt!

 

Yuuu Greetz Marrek

Share this post


Link to post
Share on other sites
en dan verder natuurlijk een afzuiger, koolstoffilter, lamp, ventilator, bedrading

en een labyrinth (voor bij luchtinlaat, zelf te maken -> voorkomen inval licht)

voor dat labyrint heb ik nog een andere oplossing gevonden.....

je kunt ook ff naar de vw dealer rijden en dan vragen om een interieurfilter, deze laten namelijk geen licht door maar wel lucht... en je lucht word ook nog eens gefilterd , dus minder last van beestjes enzo het werkt perfect gebruik het zelf ook nu.

 

 

deze filters zijn tevens in verschillende grotes te verkrijgen,(die van een golf4 is b.v vierkant en die van een vw sharan is een rechthoek) en gemakkelijk te bevestigen d.m.v het filter aan je hok te kitten met ZWARTE montage kit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...