Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hoewel mijn kasnieuwbouw project nog niet helemaal af is ga ik toch al beginnen met het planten van mn zaailingen.. Beter nu, anders is de kans groot dat de damens niet zo groot worden als dat mijn bedoeling is.. Ze zullen er in ieder geval geen moeite mee hebben dat de kas nog niet volledig gesloten is.. :smoke

 

In de kas ga ik weer zoals voorgaande jaren 4 planten zetten, de keuze is gevallen op de volgende soortjes:

Blue Top

K.C.39

NYCD

Shack#3xssm

 

In elk plantgat ga ik minimaal 4 plantjes zetten om er zeker van te zijn dat ik 1 vrouwelijke plant over blijft.. Ik zal val elke zaailing een stek maken om te kijken welk geslacht deze heeft.. Verder ben ik van plan om deze stekken af te bloeien onder een lampje om te kijken wat voor wietje het worden zal..

 

 

Vandaag begonnen met het graven van de gaten:

med_gallery_5639_2054_55428.jpg

 

 

Grondje staat al klaar.. Een grote zak met oude grond van voorgaande jaren, een zak met 1 jaar oude vercomposteerde koemest en nog 6 zakjes allmix, dit zullen er nog een paar meer gaan worden.. Alles moet alleen nog even in de gaten worden gestort en gemengt worden, klusje voor morgen..

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_7826.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Oude grond van de planten van vorig jaar..

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_142265.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Levende aarde.. Dat kan ik ook! Al bij het openmaken van de zak met vercomposteerde koemest zag ik van alles rennen..

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_35005.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Worm..

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_121358.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_67326.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Duizendpoot..

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_27502.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Wie zie ik daar gluren?

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_115949.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_51129.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Als de grond er in zit zullen de zaailingen meteen in het gat geplaatst worden, dit is wat helaas overgebleven is na 2 mislukte pogingen tot zaden ontkiemen.. Het werkt gewoon niet als je een weekend weg gaat vlak voor dat ze hun kopje boven de grond gaan steken.. Bijna allemaal verdroogd ;) Bij de 2e poging werd ik ziek waardoor ik weer te lang niet bij de plantjes was :D

Ik heb mijn lesje geleerd en heb nu vershoudfolie gebruikt om het uitdrogen van de kleine potjes tegen te gaan..

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_53613.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_16028.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

2 x K.C.39

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_38245.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_59679.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

NYCD

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_31729.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Blue Top

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_5639_2054_7455.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

 

Zojuist ook nog 10 zaden in een jiffy gedaan.. De andere zaden ga ik gewoon direct in het gat zaaien.. Kijken of dat gaat lukken.. :P

 

Groeten PK :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had me verstandig geleken om met dit proces eerder te beginnen, had je de kas en de lampen kunnen vergeten. Ik wil juist in de zomer de planten in de frisse lucht hebben staan.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk proces eerder beginnen?? Ontkiemen? Dan heb je toch juist een lamp nodig :lol:

 

Kas vergeten, waaromdat? Naar mijn mening groeien de planten in de kas toch net even sneller dan buiten, ook hebben ze totaal geen last van de wind of regen waardoor alle energie in de groei of topopbouw gestoken kan worden.. In de zomer zet ik de ventilatie aan waardoor ze ook frisse lucht krijgen.. In de herfst heb ik liever planten in een kas, regenen ze teminste niet nat en hebben aanzienlijk minder last van toprot.. Je kan zelfs nog bijverwarmen als je dat nodig vind..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er netjes uit man :lol:

benieuwd wat die Kc 39 gaat doen

vooral omdat ik Kc 33 en Kc 36 zelf heb gehad.

 

ik ga je volgen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes deze ronde Plantkas :lol:

Ik ga er even lekker voor zitten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar gaan we weer

TnT vraagt aan sannie de popcorn door te pasen

 

 

Heel veel succes plantkas

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nu gaan we echt beginnen.

de bouw was leuk maar hier gaat het om natuurlijk!

 

plezier

 

 

Greetz BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe een buitenkweek, zelfs een kaskweek, duurt te lang voor popcorn hoor :verrygood

 

Ik hou het op een sloot koffie en een krantje. coffee1.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Here we go again!

 

Succes plantkas, en laat het weer zoon lekkere opbrengst worden :verrygood

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) tussen de koffie, popcorn, :verrygood en krantjes door..

 

Is er nu een gat of 4..

med_gallery_5639_2054_66267.jpg

 

 

Als je naar het voorste gat rechts kijkt zie je de grijze zeeklei, dit houd veel water vast.. Een van de redenen waarom ik geen water geef als de planten groot zijn..

 

Het werd wat donker dus morgen maar de grond er in..

 

Wel vandaag nog de overige zaden tussen vochtig keukenpapier gedaan..

 

Groeiten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje, aangezien jij ze nu al in volle grond zet terwijl de plantjes nog vrij klein zijn, hoe haal je ze uit de potjes en zet je ze in de grond zonder de wortels al te veel te beschadigen? ik kijk erg tegen het overplanten op omdat ik bang ben wortels te beschadigen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zaailingen mogen dan nog wel klein zijn maar de hebben onderhand het volledige potje wel volgeworteld, je ziet aan alle kanten de wortels onder uit het potje komen.. Tekenen om over te gaan potten..

 

Het makkelijkste is om de grond iets in te laten drogen, dan krimpt de grond iets en valt de kluit makkelijker uit het potje.. Zelf leg ik altijd mijn hand op de aarde zodat het plantjes tussen mijn vingers door steekt, potje op de kop houden en meestal valt de kluit er dan al vanzelf uit.. Zo niet dan druk of klop ik zachtjes tegen de onderkant van het potje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, bedankt voor de tip, ik heb even onder mijn potten gekeken, maar er komen nog geeen wortels onder uit :verrygood dus dat kan nog wel ff wachten, maar ik weet nu in ieder geval hoe ik het ga doen, bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik volgend jaar, net als atmo, gewoon in ieder gat een paar zaadjes doen en de mooiste laten staan. Dus gelijk buiten in de kas! een klein kuiltje zaai- en stekgrond, zaadje er in en gaan. Krijg je de mooiste penwortel.

 

Het is weer prettig je kas te volgen plantkas :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Plantkas,

Nieuwe gaten !!!

Goed man die levende aarde, dat is een voordeel van buiten kweken en krijg je er gratis bij(die beestjes dan) .

Ben benieuwd wat voor botanische wereld je gaat creeeren .

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ buble,

Ja mooi he, deze zijn ongeveer 600 liter de stuk :)

Zeker een voordeel, vorig jaar had ik opeens last van luizen, maar na 2 weken waren ze ook allemaal weer verdwenen.. Ik zag enkele monsterlieveheersbeestjes hun werk doen :wOOt

 

@ wazzup,

Waarom volgend jaar?? Ik was er al mee bezig.. Helaas was ik vandaag net te laat bji het tuincentrum voor zaai en stekgrond.. Morgen als eerste maar..

 

Deze 10 zijn langzaam aan wortel aan het schieten.. Als ze hun kopje laten zien gaan ze meteen in de kas in een gat met kuiltje zaai/stekaarde..

med_gallery_5639_2054_114746.jpg

 

 

 

Verder heb ik nog een aquarium..

med_gallery_5639_2054_69769.jpg

 

 

 

En daar zit meer in dan tropische visjes.. :verrygood In de bak is het 25 graden, idiaal om zaden te laten ontkiemen.. Deze zijn 1 dag later "gezaaid" dan de zaden in de jiffy's

med_gallery_5639_2054_4832.jpg

 

 

 

Morgen meteen de grond in.. Hoog nodig!

med_gallery_5639_2054_5450.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verder verslag van de vorderingen van vandaag:

 

De gaten zijn opgevuld met ongeveer 3.5 kruiwagen van alles wat..

med_gallery_5639_2054_114110.jpg

 

med_gallery_5639_2054_52075.jpg

 

 

Meteen de zaailingen in het gat gezet, ze waren hier aan toe, beetje veel wortels al.. Deze Blue Top is nu 16 dagen oud..

med_gallery_5639_2054_54681.jpg

 

Er blijft zo weinig over van zo'n plantje in een gat :verrygood |

med_gallery_5639_2054_57840.jpg

 

med_gallery_5639_2054_12232.jpg

 

 

De K.C.39 zijn nu 23 dagen oud..

med_gallery_5639_2054_1333.jpg

 

med_gallery_5639_2054_90815.jpg

 

Helaas heeft de mooiste een bladprobleem, misschien door het vervoer of door de heftige zon.. Ik verwacht dat deze er wel doorheen groeit met zoveel ruimte voor de worteltjes..

med_gallery_5639_2054_60171.jpg

 

 

En als laatste de NYCD, ook 23 dagen oud..

med_gallery_5639_2054_46199.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat het voor de kleine plantjes nog wat onwennig is zo veel wortelruimte, krijgen ze morgen lekkere wilgenthee :)

Eerst even een wilg deels strippen..

med_gallery_5639_2054_91302.jpg

 

 

Aan bladeren heb je niets, de werkzame stof zit in de bast..

med_gallery_5639_2054_8079.jpg

 

 

Hele takken passen niet in een emmer.. vandaar..

med_gallery_5639_2054_63376.jpg

 

 

Kokend water erbij en een dagje laten trekken..

med_gallery_5639_2054_76549.jpg

 

 

Tot zo ver vandaag, tijd voor :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds donderdag zitten de zaden ook in de grond.. 17 van de 18 zaden waren ontkiemd dat ik ze in het gat stopte.. Eerst een kuiltje gemaakt, daar wat zaai en stekgrond ingedaan, nat gemaakt en het zaadje er op gelegd.. 2 Milimeter vochtige grond er overheen en vervolgens nog 8 milimeter drogere zaai en stekgrond er overgeen gestrooid tegen het uitdrogen van de grond.. Het zal mij benieuwen wanneer ik de eerste plantjes boven zie komen :verrygood

 

Shack#3xssm gat

med_gallery_5639_2054_132999.jpg

 

K.C.39 gat

med_gallery_5639_2054_40692.jpg

 

 

 

med_gallery_5639_2054_75883.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...