Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jaydeem

Kweek Software Voor De Pc

Recommended Posts

Hey, ben nieuw hier.... ik ben net over de trieste verdwijning van mijn 5 buitenplanten heen (zijn s'nachts gejat) maar ik laat het er niet bij zitten.

Ik ben nu bezig om er 5 op zolder te zetten, aangezien ik een programeur in de vriendengroep heb zitten hadden we ons wat uitgedacht, de controle v/d kweekkast via een pc laten lopen.....

 

Er staat bij mij toch altijd een pc te draaien, dus hij kan best wat meer werk gaan verzetten haha, je kan vrij simpel relais laten schakelen via een pc, en ook als tijdschakelaars laten werken, en eventueel nog aan de hand van wat meetwaarden zoals temperatuur, luchtvochtigheid.

 

Om een stukje software te schrijven heb ik eerst alle variabelen nodig, dit had ik me zelf in grote lijnen uitgedacht:

- Lamp(en) laten schakelen

- ventilatoren (aan/afvoer lucht) laten schakelen aan de hand van de temperatuur in de kast (misschien nog in combinatie met luchtvochtigheid?)

- Ventilator in de kast om de zoveel tijd aan laten gaan? (of kan deze continu draaien?)

 

Dit is een beetje de basis, hoop dat het lijstje nog wat aangevuld kan worden, of in iets meer detail.....

 

De Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk project dit.. ga dit volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik ben inderdaad ook met zoiets begonnen. Alleen heb ik besloten het voorlopig alleen bij meten te laten.

 

Dat schakelbordje wat ik heb gekocht heeft ook vier relais. Daar zou ik dus dingen mee kunnen schakelen. Het zijn alleen zulke lichte relais dat ik daar niet rechtstreeks een lamp/kachel op durf aan te sluiten. Ik zou dan dus toch een industrieel relais gebruiken en de schakelstroom voor dat relais dan schakelen met het relais op m'n borje.

 

Uiteindelijk zou ik met het schakelen vanaf de PC dus niet veel kosten uitsparen. Je hebt toch nog zware relais en dergelijke nodig. Je kunt misschien een tientje voor een schakelklok uitsparen, maar je bent dan wel volledig afhankelijk van een PC.

 

Het aansturen voor een dimmer van je ventilatie vanaf de PC zou me op dit moment nog niet lukken.

 

Zelf hou ik het voorlopig wel bij het meten van van alles en nog wat. Met de informatie die ik op die manier verzamel kan ik mijn hokje heel goed tweaken en tunen. Ik ga binnenkort nog een paar temperatuur-sensoren aansluiten om de temp. op meerder plaatsen in mijn hok te meten en ik ga proberen in de aarde zelf te meten.

 

Maar goed, hou ons op de hoogte van je eigen vorderingen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk hier kunnen we al wat mee! Maar aan zo'n bordje komen idd wel grotere relais, op het werk hebben we nog oude schakelkasten staan waar ik voedingen en industriele relais uit kan halen :wOOt

 

Het gaat ook niet echt om kosten besparing maar meer hobby, high tech is altijd cool haha!

 

Er is nog niet veel gecreerd hoor, ben bezig met onderdelen verzamelen, en de basis van de kast (je) is gebouwd.... als er meer vorderingen zijn zal ik die posten, en eventueel foto's plaatsen als het intresant genoeg wordt haha.

 

Grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

we hebben even doorgenomen wat er mogelijk is met de software, en als het goed is kunnen we de temperatuur en lv monitoren, en dan de hand van deze waarden kun je de pc relais laten schakelen, ook aan de hand van tijd(en) die zelf op te geven zijn in de software, evenals er gekozen kan worden voor het aan en uitschakelen van relais aan de hand van de meetwaarden (min/max). :wOOt

 

kan wel geinig worden dus!

 

ik hou jullie op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu écht baanbrekend wilt bezig zijn kijk dan eens naar de c-control unit van Conrad. Als je daar een programma voor weet te schrijven dan hebben we er echt een controller bij die multi-inzetbaar is. Ik maak me sterk dat een traploze toerentalregelaar mogelijk is, sterker nog, ik weet het wel zeker :wOOt

 

Mooi spul, een beetje over my head wat betreft programmeren maar voor de plc/micro junk lijkt het me een paradijs. www.conrad.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

zooo er is weer even gebrainstormt en als de programeur terug is van zijn vakantie gaan we de eerste onderdelen bestellen.

 

De eerste setup gaat ongeveer zo werken; er komt een module in de kweekkast te hangen die de lv en temp meet, deze hang je aan je compoort van de pc (de module heeft zijn eigen netwerkadres), per module is het mogelijk om 2 tot max 4 relais te laten schakelen.

Het mooie is dat de module een eigen ic heeft zodat hij via de pc te programeren is, en hij ook zonder pc de relais kan laten schakelen. Als de pc uitstaat, kan een module ongeveer 3 uur aan gegevens (lv en temp) opslaan, die dan weer in te lezen zijn in de pc, je kan de pc ook constant laten draaien om constant te monitoren......

 

Pffff wel ingewikkelde shit want er komt nog meer, omdat de module via de com poort werkt en zijn eigen adres heeft, is het mogelijk om tot 10 modules aan de pc te hangen! voor de grotere kwekers zeg maar!

 

We beginnen eerst met lv en temp, hierna zullen de toerenregelingen nog komen.......

 

Wil ik meteen wat van jullie weten, hoeveel watt zijn de meeste afzuig fans?? Dan kunnen we ongeveer inschatten wat een toerenregeling moet gaan kosten.

 

We weten ongeveer wat de onderdelen gaan kosten, maar dit moet nog in elkaar gezet worden, en de software moet nog geschreven worden! Nu ben ik benieuwd wat jullie voor zoiets over zouden hebben, laten we zeggen, de software, een module die de lv en temp meet, en een traploze regeling voor je fan.....

 

En als iemand nog ideeen of aanmerkingen heeft horen we het graag, we kunnen eventueel nog uitbreiden!

 

 

Yooooooo Gr Wouter

Share this post


Link to post
Share on other sites

CO2 meet en aansturing :no

 

Leuk project.. ook deze gaan we volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De electronische schema's zijn af, de producten moeten echter nog besteld worden. Daarna zal de software geschreven moeten worden, zowel voor de controllers als voor de PC.

 

Hier alvast een plaatje van de systeemopzet:

globaal.jpg

 

 

 

Module1: Een converter voor compoort naar busnetwerk.

Module2: Een module die schakelt de bevochtiger en ventilator.

Module3: Een module die de lampen op tijd schakelt.

 

Schakelvermogen voor alle apparaten: MAX 2500W @ 240V/50Hz

Module 2 kan de ventilator traploos in toerental regelen. (nog wel getest worden)

 

Er kunnen maximaal tot 32 modules worden aangesloten!!

 

Er komt ook een andere variant van Module 2 die 12V motoren kan schakelen en regelen.

 

Tijd om weer te ontwikkelen.

Edited by Honda

Share this post


Link to post
Share on other sites

k vind dit echt heel vet.. hoe jullie het helemaal ontwikkelen en zo.. miss wel een gat inde markt? :specool

sucsess

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Ik gebruik home automation x-10 protocol:

Dat wil zeggen via een interface worden er signalen verzonden/ontvangen van af je pc naar los te kopen modules via je bestaande 220V~ netwerk. (dus bijna wireless geen kabels leggen)

 

Wat kan je er allemaal op aansluiten:

Schakelaars aan/uit

Dimmers (tot 1000watt)

Bewegings melders

Rook melders

Camera's

Telefoon functies

Irrigatie (sprinkler systems en druppelaars)

Temperatuur besturing

Video/audio

En nog veel meer

 

Je kan zelf je software programmeren of kopen een webserver is standaard dus kan je alles waar ter wereld regelen bekijken (webcam)

 

Ik zelf heb m'n hele huis automated van licht tot video muziek en alarm ben oa. ook bezig met de tuin.

Er zijn zoveel mogelijkheden op dit gebied, neem eens een kijkje www.homeseer.com

 

Daarnaast nog een paar leuke dingen gevonden die goed betaalbaar zijn:

Sick of paying a fortune to monitor temperatures in your Server rooms, green houses, or other temperature controlled rooms

Dit ga ik later aanschaffen als het me lukt een oogst binnen te halen.

 

Okay het zijn maar ideeen,

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Na een lange periode dan een (kleine) update.

 

Als eerst een reactie op het vorige: X-10 is een leuk protocol, maar de implementatie ervan, ook

wanneer je het zelf maakt blijft prijzig. Ook de constructie is redelijk gevoellig omdat je de 120khz

frequetie gesynchroniseerd over de netlijn van 50hz moet gooien. De kosten zullen aanzienlijk stijgen

wanneer alles X-10 wordt.

 

Twee modules zijn reeds gebouwd en in testfase. Module 1 en module 2 draaien al. Module 1 is volledig operationeel en getest. Module 2 draait, de unit tests zijn gedaan, nu de combinatie nog. Dit laat zich wachten

tot dat de software voor de pc iets verder is ontwikkeld. De andere modules zijn vooralsnog niet in aanbouw, maar de schema's zijn er al wel. Een extra toevoeging van module 3 is dat hij klokradio gestuurd wordt.

 

Alvast een screenshotje:

kwk3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, dat ziet er wel erg handig uit zoiets.

Over hoeveel kosten hebben we het dan ongeveer?

 

Priet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nooit geweten dat ik jou op IRCNet zou treffen ;)

Normaal klik ik nooit op URL's wat in een kanaal gespammed wordt :smoke

 

Als je ooit een test ruimte of iets dergelijks nodig hebt, dan kan dat wel geregeld worden ;)

 

Mooi systeem

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. kun je de plaatjes voortaan in je album zetten? zit na 5 minuten nog te wachten op het laden van dat plaatje ;). Lycos is weer rete traag vandaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nergens last vanmet de foto's

Btw ik vind het echt leuk ik hoop dat het jullie lukt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest TheGrowshop

Er bestaat al een growgame om het zo maar even te noemen check Highgrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thegrowshop: Wat moet ik met een spelletje, ga ergens anders heen met je reclame of lees de topic.

@Whazzup: Ik heb geen probs met laden?

@Mikeh: Tnkx :no

 

Even een refreshment:

Dit gaat vooral om module2 en module1:

 

Module1:=

Voor communicatie naar de pc (in toekomst USB)

 

Module2:=

een module die tempratuur en luchtvochtigheid meet en daarop een ventilator en luchtbevochtiger aanstuurt.

Deze kan zowel in volledige automatische mode of manuele mode functioneren.

 

De software:

Deze software houdt de metingen bij van de verschillende modules die aangesloten zijn op het netwerk van module1. Ook kunnen modules ingesteld worden met deze software. Enkele screens van de nieuwe functies.

 

Screen wanneer een device in automatische mode staat:

kwk4.jpg

 

 

 

En een screen wanneer een device in manuale mode staat:

kwk5.jpg

 

 

@Priest en andere: de kosten van software + module1 + module2 zal tussen de 100 en de 150 euro neerkomen.

 

Tot de volgende post..

Edited by Honda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...