Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Miss_j's Tweede Kweekpoging

Recommended Posts

Guest Miss_J

Oke, daar gaan we weer.

Ditmaal is de opzet veranderd naar zes inducties op een oppervlak van 2.30 bij 1.20. John Doe heeft inmiddels een dubbele bodem in de kast gemaakt om de ingeblazen lucht zo gelijkmatig mogelijk over de hele kast te verdelen.

gallery_5822_236_17630.jpg

 

Ik heb op twee deense bodems van 63 bij 100cm elk 15 potten staan van 7 liter. In deze bodems hebben we ook gaten gemaakt voor de beluchting. Boven elke bodem hangen twee inducties. Dan heb ik ook nog een deel van de kast met 8 potten van 10 liter onder twee inducties. Ik heb de reflectieplaten uit de eerste ronde verkleind naar ronde reflectieborden boven de lampen om de doorstroom van de lucht te verbeteren.

gallery_5822_236_35543.jpg

 

Omdat ik een deel van de planten wil gaan scroggen heb ik tussen de planten ruimte gelaten om in de kast te stappen zodat ik de achterste planten ook nog kan bereiken.

 

En dan nu de plantjes:

Links in de kast staan 20 Shacks. Jawel, DE Shacks van Sannie. Ik heb me mogen ontfermen over 20 Shackies. Mooie bossige stekken van zo'n 12 cm hoog toen ik ze haalde. Inmiddels zijn sommige alweer dubbel zo groot.

gallery_5822_236_20525.jpg

 

Daarnaast staan een aantal Sage 'n Sour stekken van mijn eigen moeders. Een deel in 7L potten en een deel in de 10L potten. Deze rechter 8 heb ik inmiddels getopt om ze breder te maken.

med_gallery_5822_236_12719.jpg

 

De Shacks laat ik lekker hun gang gaan. Deze planten worden mooi bossig en niet zo hoog als alles volgens plan verloopt. De S&S ga ik scroggen want ik denk dat dat met deze hogere soort wel de manier is om de toppen gelijkmatig licht te geven.

 

Met zes lampen in de kast is het nog steeds zoeken naar de juiste temp. Deze is nog steeds te hoog terwijl het weer nog koel is deze dagen. De dakramen staan constant op een kier voor frisse lucht, maar omdat we op zolder afblazen warmt het daar toch dusdanig op dat de kast al lucht van 24 graden aanzuigt. En onder de lampen in de kast loopt het dan op naar 34 graden aan het einde van de lichtperiode. En dat is schipperen en bezorgt me weer slapeloze nachten :P De stekken vinden het niet fijn. En de ventilator continu zo hoog zorgt weer voor een lage LV. **zucht**

Bovendien moeten de warme dagen nog komen, dus zullen we een oplossing moeten vinden. We hebben nog maar eens zitten brainstormen over oplossingen en de volgende opties verzonnen:

* een actieve inblaas welke zijn lucht van buiten haalt en dan blijven uitblazen op zolder

* afblazen uit een bestaande pijp op het dak die we dan wel moeten vergroten (en dat moet van binnenuit kunnen, JD heeft hoogtevrees plus JD op het dak roept nogal wat vragen op bij de buren :P ) en de lucht gewoon passief blijven aanzuigen via roosters vanaf de zolder.

* een derde optie is afblazen naar buiten en de inkomende lucht via een pijp bij het open raam vandaan halen of van een verdieping lager uit het huis (is het koelste als het buiten warm is)

 

Maar al deze opties leveren weer een hele verbouwing op en dat moet eigenlijk allemaal terwijl er 38 planten in de kast staan. Pfffff, kweken leek zo relaxt :D

Nou lieve kijkbuisblowers, jullie lezen het alweer. JD en Miss_J zijn weer lekker bezig. Dat belooft weer een fotoverslagje te worden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal zeker een mooi verslag worden,er is maar 1 manier en dat is actief gaan inblazen met desnoods nog een hulpafblazer er bij...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Miss J,

 

ik zal deze thread zeker gaan volgen,

 

welke shack is dit ,,, nr 1 of nr 2 ? :P (de getopte of de niet getopte) :lol:

 

Jammer dat jullie zoveel problemen hebben met de temperatuur (en het is nog niet eens zomer !!! )

 

Gr Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Miss-J/JD,

 

Als het net z'on mooi verslag word als de vorige, blijf ik hem zeker volgen.

 

Misschien kun je in de ruimte waar je uitblaast/inzuigt een mobiele airco neerzetten,

heb ze al bij de bouwmarkt gezien voor ± € 250,-- (aanbieding) scheelt weer een hele

verbouwing.

 

succes met de nieuwe ronde.

 

Gr.

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk he kweken? :lol:

 

Ik zou toch proberen de gaten in de bodem groter te maken,kan eigenlijk niet groot genoeg als ze maar gelijkmatig zijn.

Tevens zal de aangezogen lucht 20 graden moeten zijn ipv 24 graden.

I have been there;)

 

Shack2 :P

Dit is een plant welke van zichzelf laag blijft,een plant met een top waar je iemand mee doodslaat :P

Een indica met een citrus spicey smaak :D

Doe je lief voor mn schatjes :wOOt

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Blauwezand: een mobiele airco is wel een uiterste redmiddel en een energievreter. Eerst maar eens een nieuwe ronde tunen en tweaken :P

 

@Sanman: hopelijk hebben we na een jaar kweken een beetje een stabiele omgeving kunnen maken en kijken we met een zucht terug naar 'toen het nog niet zo liep'. En kunnen wij ook roepen 'we have been there' :P

En ik ben heel blij met de shackies, ik heb al een troetelshack :lol:, dat zegt genoeg.

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Miss J

@john Doo

 

Echt onwijs om te zien wat jullie er aan doen. Balen dan dat het nog niet loopt hoe je wil maar dat komt er aan dat is zeker..

 

 

Succes met julie mooie topic.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfoei... nog 34C met dit frisse weer?... afgelopen warme periode in mei werd het bij mij max 33C... ik denk niet dat mijn plantjes meer aankunnen... ik heb een extra fan in de koude gang gezet, deze blaast frisse lucht in de kamer waar mijn hokje staat...

 

Je hebt al die koele lampen... je kunt de gaten in de bodem inderdaad wat vergroten... en de capaciteit van de afzuiger verhogen... maar aanzuig van koelere lucht en uitblaas van warme lucht naar buiten, lijkt me essentieel voor jullie zoldergrow... als dat niet op een gemakkelijke manier kan, zou je een zomerreces kunnen overwegen... lekker pauze, dan hoef je ook geen stress te hebben met de taxatie...

 

Succes!

 

SB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ja SativaBelieva, het is om gek van te worden. Nu hebben we die dubbele bodem erin gezet, maar met 2 lampen erbij (zes totaal) lijkt het niets uit te maken. Vanmorgen werd ik wakker en dan galoppeer ik eerst al naar zolder, 34 graden weer. Dus deuren open en ventilator erop om direct te koelen. John Doe uit zijn bed gerost om in zijn onderbroek en t-shirt een actieve inblaas te fabriceren van een buisventilator die we nog hadden liggen. Buis naar het open zolderraam en verder alle roosters dicht. Nu is het niet een grote (400 kuub geloof ik) maar hij zuigt lucht direct van buiten, dat zou toch iets moeten uitmaken. Kast dicht en gemeten op de toppen van de planten is het een uur later weer 34. Ik krijg zo nog grijze haren!!!! :lol: :unsure:

Nu zijn de lampen uit en heb ik de plantjes maar even verkoelend gesproeid. De inblaas gaat door. Zo wil ik ook de zolder een eind afkoelen. Alle ramen open op de eerste verdieping.

 

Als het echt niet anders kan dan schakel ik twee lampen uit en kijk ik hoe dat gaat. Er zijn nu toch een aantal S&S stekken die ik niet florisant vind gaan. Dan doe ik die weg en ga ik met vier lampen verder. Als ik de planten eerst maar eens die eerste weken doorheb. Dan maken ze het door hun bladerdek een stuk koeler onder de plant en is het misschien te doen. Mijn moeders hebben in hun kleine kast geen problemen, terwijl die nu alleen passieve afzuiging heeft via de kweekkast.

 

Ik ga net zolang door tot we de boel draaiend hebben, maar het is wel superfrustrerend :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou toch eens naar je afzuiging kijken, of die fuctioneerd niet goed, of je controller werkt niet goed. of onvoldoende afzuigmogelijkheid, 34c is veul. wordt spint ++

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel eens aan gedacht dat je potten op die gaten staan? En dat je potten erg dicht tegen elkaar aan staan, waar door er juist geen lucht tussendoor kan gaan? De lucht kan niet door de pot heen komen natuurlijk :P

Klein computerfannetje direct onder je lampen kan ook een berg schelen!

 

Voorderest heb ik alleen maar bewondering voor jou en JD. Vindt het wel leuk als mensen een beetje expiremteren. Aparte soortjes, inducties (al geloof ik er zelf niet zo in, maar tog), je eigen stekken maken.

Dat doen de meeste mensen niet als ze voor het eerst beginnen met telen! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

We hebben een 1500 kuub afzuiger op een kast van 7,5 kuub. Dit wordt bestuurd door een klimaatcontroller. Lijkt me dus het probleem niet. Dus moet ik meer kijken naar de lucht die erin gaat: de temp, waar vandaan, hoeveel, hoe erin en hoe door de kast.

Het verschil met HPS is ook de afstand van de lamp tot de plant. Inductie moet er zo dicht mogelijk op. Dus ze zijn wel koeler, maar hangen ook maar zo'n 10 cm van de top van de plant af. Dus heb je eigenlijk geen ruimte om er een ventilator op te zetten. Het moet dus allemaal komen van de ventilatie van de kast.

 

@Jopieaandedopie: bedankt voor de complimenten. Ik heb ook enorm lol in alles rondom het kweken. Daarom is het des te frustrerender dat we die kast nog niet onder controle hebben. Wat betreft de potten, ze staan wel dicht op elkaar maar het is niet veel beter aan de rechterkant van de kast waar ik de ronde potten op schotels heb staan. Daar zijn meer gaten vrij en toch scheelt het daar niets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anders zou je misschien alle vents even rustiger kunnen zetten en dan een beetje smaaktabak op een schaaltje met een kooltje er bovenop voor de inlaat zetten, of je leent even een mister ofzo..of een hazer zoals die op dance feesten gebruikt word. De rook daarvan is niet giftig, t bied gewoon een mooie mogelijkheid de luchtstromen in je kast in beelde te brengen :lol: zo'n aero-dynamica test..maar dan in je kast.. Succes in iedergeval! Ik zal blijven volgen..

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien is het verstandig om eerst eens te kijken naar de oorzaak van je proleem. Komt het door de lampen of komt het door de omgeving die de kast opwarmt?

 

Als het om de lampen gaat kan je msichien een pc-fan op elke lamp monteren, die ronde vorm is daar ideaal voor lijkt me. Mischien kun je zelfs de totale afzuiging aan 6 buizen koppelen welke je dan aan kunt sluiten op de ronde gaten in je reflectoren.

 

Als je er verder voor zorgt dat al je warme lucht naar buiten gaat, en je verse lucht van een koele plaats naar binnen zuigt moet je probleem snel verholpen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bereken de diameter van alle luchtgaten bij elkaar opgetelt eens, ik denk dat het nogal tegenvalt .

 

vb : door een gat met diameter 2 gaat niet 2 keer zoveel lucht als een gat met diameter 1 maar veel meer nog ! dus wil je een gat van 15 cm vervangen door meerdere gaten van 1 cm dan zul aan 15 gaten nog lang niet genoeg hebben.

 

De lucht via meerdere kleine gaten laten gaan geeft ook nog een hoop extra luchtweerstand !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey miss J (en JD),

ik wil ff zeggen dat ik het ook heel gaaf vindt dat jullie zo "profesioneel" en experimenterend bezig zijn.

het is heel leuk om je topic te volgen en erg leerzaam.

blijf je onder inductie kweken of ga je ook onder andere verlichting kweken? zodat je het een beetje kan vergelijken? (als je hok daar de ruimte voor bied).

 

ik zou graag een keer onder inductie kweken, alleen heb ik nu niet het geld om mn hok om te bouwen :P misschien later :P

 

nou heel veel succes en ik blijf je volgen!!!

 

en ik hoop dat het temperatuur probleem opgelost is :lol:

ik had er in het begin ook last van, maar dankzij mijn grotere afzuigvermogen is dat helemaal opgelost. het klimaat in mn kast is nu perfect. s´nachts 21-23 graden en overdag (met lamp aan) 28-30 graden. en met een goede LV.

klik hier voor m´n kweekje :D http://www.wietforum.nl/index.php?showto...hl=kweekverslag

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Yoesem: we hebben tijdens de eerste kweek al eens heel krachtige pc-fans in de gaten boven de lampen gezet. Het leverde, behalve veel lawaai, geen temp-winst op. Ik heb de grote reflectieplaten die eerst boven de lampen hingen nu verkleint naar een circel boven elke lamp.

 

@Atmosphere: je hebt gelijk. Hier valt wellicht nog wat te tunen. JD had de formule pi*r2 er al op losgelaten, maar toen heb ik me ermee bemoeit en is het aantal gaten danig terug geschroefd ('k was bang door de bodemplaat te zakken als ik in de kast moest staan :lol:

 

Eigenlijk vormde de hele situatie in en om de kast een te gesloten systeem. Hete lucht uit de kast ging de zolder op en werd niet genoeg ververst voordat het weer de kast inging. Het moest zichzelf wel opwarmen. En na 18 uur draaien bereik je dan 27 graden op zolder en 34 in de kast.

Nu hebben we de cyclus doorbroken door aan te zuigen van buiten via een geimproviseerde aanvoer. Tijdens de licht-uit periode hebben de zolder en kast de kans gehad om af te koelen naar 20,5 voor de kast en 23 op zolder. De lampen zijn weer aangegaan om 17:00 uur en we hebben toen ook twee digitale temp meters (eentje links en eentje rechts) geinstalleerd zodat we buiten de kast de temp af kunnen lezen die er op de toppen van de planten is.

Bovendien hebben we het labyrint van de moederkast afgesloten zodat deze geen invloed kan hebben op de kweekkast. Wellicht had het aanzuigen via de moederkast minder weerstand dan het aanzuigen via de dubbele bodem. En de lucht uit de moederkast was dan ook al rond 28 graden.

Nu zijn we 2 uur verder en de temp lijkt zich te stabiliseren op zo 26 voor links en 29 voor rechts. Het verschil is te verklaren doordat de aangevoerde lucht op de linkerkant binnenkomt. Dit stemt voorzichtig optimistisch. En nu moet ik nog benadrukken dat de inblaas die we nu gebruiken maar 375 kuub is. Mocht dit een oplossing bieden dan gaat de definitieve versie natuurlijk met een krachtiger buisventilator worden.

 

@Burning seed: ik heb nog steeds alle vertrouwen in de inducties en ben van plan er nog lang onder te kweken. Het zou niet eerlijk zijn om na 1 kweek te roepen dat het aan de lampen licht en die bij de vuilnis te zetten. Het zou pas eerlijk zijn als je het klimaat volledig onder controle hebt en dat dan blijkt dat de lampen gewoon niet genoeg lumen geven of een ander mankement vertonen die het kweken bemoeilijkt. Maar ik heb er vertrouwen in. Als ik met HPS was gestart had ik waarschijnlijk de zelfde problemen gehad. Tuurlijk heb ik me ook wel eens tijdens een wanhopig moment afgevraagd of HPS niet makkelijker was geweest. Maar ik denk dat we over een jaartje een prima draaiende kast hebben, MET inducties.

En als er nog twijfel is dan rook ik gewoon het wietje wat ik net heb geoogst en dan weet ik het zeker: inductie + biologische voeding betekend heerlijke wiet! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
En als er nog twijfel is dan rook ik gewoon het wietje wat ik net heb geoogst en dan weet ik het zeker: inductie + biologische voeding betekend heerlijke wiet! :lol:

 

Heeeeeeeeeeey en ik dan?.......wil ik ook proeven :P

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Voor jou ligt ook wat klaar Sanman, en ik denk dat je het wel kan waarderen. Misschien ben ik bevooroordeeld maar het was lekkerrrrrrrrr :lol:

 

Alleen daarom al blijf ik doorbijten tot die kast doet wat ik wil :P

 

Ik weet dat je Den Haag nogal ver vindt maar er staat een bakkie voor je klaar hoor. En natuurlijk ook een fijn rokertje. .... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, die lampen moet je zeker niet bij het vuilnis zetten. ik vind het juist heel mooi dat jullie zo kweken.

en ik geloof je gelijk als je zegt dat het een lekker wietje is!!! :P :lol:

(btw ik woon wel in den haag :P hehehe...)

 

nou heel veel succes en met zo´n enthousiasme als jullie weet ik zeker dat je hok de volgende oogst al met een topklimaat draait!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Update van de tempproblemen:

We lijken met de actieve inblaas een oplossing gevonden te hebben. :P De temp is eigenlijk de hele nacht 27/28 graden gebleven. Door het afblazen op zolder is deze nog opgewarmt van 23 naar 25. Bovendien had ik 1 dakraam dicht vanwege de storm en regen. We hebben het labyrint naar de moederkast weer open gemaakt en dat scheen geen invloed te hebben op het klimaat van de kweekkast. Al was het toch al de bedoeling om de moeders een eigen filter en ventilator te geven.

Nu is de inblaas maar 375 kuub. Een definitieve oplossing zitten we nu over te brainstormen. Dit zal toch een dikkere inblaas zijn omdat deze het klimaat schijnt te bepalen in de kast. Dan liever wat overcapaciteit ivm herrie en warme perioden. En we willen eigenlijk ook een soort van passieve uitlaat naar buiten maken. We hebben in de schoorsteen een ongebruikt pijpje van 12,5 cm doorsnee. Als we die niet kunnen verbreden dan gaan we deze toch gebruiken, alleen sluiten we de uitblaas niet aan. We hangen de pijp er gewoon boven met een soort van trechtervormige grote flens eraan. Nu zal een deel van de afgeblazen lucht hopelijk door de trek toch door die afvoer verdwijnen. Dat scheelt toch weer. Nu nog de grootste horde: hoe fabriceren we de ventilatiekanalen naar buiten? Want een dikke inblaas heeft een grote pijp nodig. We hebben nu een 12,5 cm slang met een tairep bij de kier van het raam vastgebonden. Maar een grotere pijp geeft weer zijn eigen aansluitproblemen. Het raam kan niet verder open ivm inregenen. We moeten dus nog even brainstormen :P Maar een oplossing komt in zicht en de plantjes hadden het duidelijk prettiger gehad dan de nacht ervoor. Gelukkig groeien ze nog steeds.

 

Zo, lieve kijkbuisgrowers, hebben jullie het plaatje nog compleet? Of ben ik nu zoveel aan het omgooien dat het overzicht weg is. Als de plannen definitief zijn gaan we een compleet overzicht + foto's posten. Voor diegenen die er nog niet zat van zijn :D :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed om te horen dat het alweer wat beter met ze gaat. Maar je zult inderdaad nog wel het een en ander moeten doen om ook 27-28 graden vol te houden als het straks warmer word. Mocht het deze zomer nog tegen de 30 graden buitentemperatuur aanlopen kan je er op rekenen dat een zolder al snel zo'n 35-40 graden kan worden als deze slecht is geventileerd. Ik denk dat je er toch goed aan zult doen om de verse lucht van een andere verdieping te halen, een simpele slang in bijv. een gangkast of het trappenhuis lijkt mij een goede oplossing. Zo kan je je kast op zolder laten staan, maar de planten toch in een wat milder klimaat laten vertoeven. Persoonlijk doe ik dingen het liefst een keer even goed aanpakken om daarna problemen in de toekomst te kunnen vermijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig Miss J!

 

Op overgrow ("vroegâh had je auvâhgrâh") zag ik een opstelling waarbij de luchtinlaat over een bak water werd gevoerd. Dat had een afkoelend effect en bovendien een verhoging van de luchtvochtigheid tot gevolg (dat was in die situatie gewenst). Het was gewoon een flinke grote tupperware box met aan de ene korte kant een inlet en aan de andere kant een outlet. De lucht stroomde gewoon over het water, verder niks. In het vervolg daarop ook nog een opstelling gezien waar ze filterpapier in het water hingen om de verdamping te bevorderen. Zelf absoluut geen ervaring met binnenkweek maar ik dacht ik geef het effe door. Overigens werken goedkope luchtkoelers ook op dit principe van verdamping, dat onttrekt warmte. Ik geloof wel dat de inlaat fan vóór de box zat maar dat weet ik niet meer zeker (overdruk, onderduk?).

 

Bij een ander topic zag ik dat de afzuigbuizen boven de armaturen waren geplaatst. Een PC fan heeft inderdaad niet zoveel zin, die verplaatst gewoon te weinig lucht.

 

Een ander opmerking die ik me kan herinneren: De temperatuurmeting vlak onder de lamp was moeilijk vanwege het feit dat de stralingswarmte de sensor meer verhitte. Je kent dit effect wel van buitentemperatuurmeters in een auto: Als je instapt dan zegt hij dat het buiten 45 graden is... als je gaat rijden dan koelt hij door de rijwind af en geeft hij de werkelijke luchttemperatuur aan. Wat ik me kan herinneren is dat ze de temperatuursensor onder een wit "afdakje" plaatsten.

 

Ik weet niet waar je je inlaat in de box hebt, maar als deze aan één kant zit dan zul je zien dat de meeste lucht door de gaten aan die kant zal gaan en veel minder aan de andere kant. De lucht zoekt de weg van de minste weerstand namelijk. Dat kun je alleen met gaten oplossen door de gaten aan de ene kant kleiner te maken dan aan de andere kant. Maar da's een heel gereken!

 

Of...onder je gaten een flinke overdruk maken om de lucht gelijkmatig door alle gaten te persen, dat zou pleiten voor een grotere invoerventilator dan je huidige uitvoerventilator.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt en als ik jok, dan jok ik in commissie :lol:

 

Veel succes!!

 

edit: tip! bij conrad kun je redelijk goedkoop contactloze temperatuurmeters kopen. Met een laserpointer richt je op het oppervlak waarvan je de temperatuur wilt meten en je krijgt direct de meetwaarde digitaal in je display. Zo kun je daadwerkelijk meten hoe warm je plantenblaadjes worden!

Edited by whazzup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...