Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

2e Ronde Hydro Pony

Recommended Posts

Deze zomer in Sativied's Grow: LST, zelf fem zaadjes maken met een natuurlijk product, en m'n eerste zelfgemaakte fem kloon. :D

 

 

Voordat ik mijn kast en hydro setup sloop en herbouw/verander om van een vaste 90x120 naar een losse 120x120 kast te gaan nog ff een rondje met deze setup.

 

Setup:

- 400w en later 600watt

- 6 plantjes

- 2 pijpen met een 65liter reservoir en een waterpomp, paar slangetjes en wat gardena micro sprayers

- Ruck afzuigertje met Phresh filtertje

- actieve inlaat + passive inlaat sluis met diverse cooler fans

 

Toevoegingen aan setup:

- Gavita Tripplestar reflector

- 400watt philips agro bulb (voor groei en begin bloei/sexen)

- Luchtpomp met 2x200L p/h (naast de huidige 120lp/h) - staat in actieve inlaat sluis waardoor de inhoud van het reservoir wat minder snel opwarmt.

- Weerstation van Alecto met remote sensor. Is een beetje nep-iPad-achtig ding. Naast temp ook de RH (ipv de LH op mijn andere meters), dew point.

 

Verder wat kleine aanpassingen zoals waterpomp iets lager (minder vaak vat bijvullen, minder voeding verspilling, minder werk), water niveau 5 mm hoger (zelfde nu als in DWC bakje, minder transplant stress). Geheel zo'n 3 cm verlaagt. Geheel omringt met radiator folie. Dat wil zeggen het vat staat nu 'onder' een laag folie (met gaten voor verse lucht van onderen). Scheelt bijna 2 graden celsius. Ongecontroleerd is het max nu 23 ipv 25. Met zo nu en dan een koelelementje er in zit het reservoir op 19-20 graden.

 

Op verlanglijstje voor deze ronde staat:

- Een chiller (duur in aanschaf, 400+ euro. Hoeft niet 24/u per dag en niet 60 minuten per uur aan, m.a.w. stroomkosten vallen mee)

- Fuck wat was het nou… :stoned: oh ja, een RO filter (zuiver water)

- Een ontvochtiger (op het wat te optimaliseren)

 

Voeding:

- H&G Hydro lijn zoals vorige ronde (A+B , Multi Enzym (groei N), Bud XL (bloei N), Top Booster (PK13/14), Magic Green (bladvoeding), Drip Clean (voorkomt zoutophoping), Root Excelurator (inhoud onbekend, root stim hormonen goedje die ook bijdraagt aan een gezond wortel stelsel).

- Nieuw er aan toegevoegd Calgel (calcium, magnesium, en weer N…)

 

Veel N op het menu, te veel, vorige ronde al op het randje. Wilde toen de officiële H&G charts aanhouden om een baseline te hebben waar ik nu op ga variëren. Onder andere door minder lang Multi Enzym te gebruiken en iets minder Bud XL (die overlapt met calgel).

 

Had alles behalve A&B nog van de vorige ronde. Goeie deal dat Startpakket van H&G. Kan er hierna nog een 3e ronde mee behalve Multi Enzym. Magic Green en Drip Clean gaan 'nog' langer mee. Ruwweg 40 euro voeding per ronde, en da's zonder zuinig doen. Ik weet niet hoe lang ik doorga met H&G, maar die drip clean, magic green en voor root excel blijven van de partij.

 

Genetica:

- 2x Skywalker Kush van Reserva Privada (via DNA Genetics) (Skywalker x OG Kush)

- 3x Chocolate Fondue van DNA Genetics (Chocolope x Exodus UK Cheese)

- 1x Kolossus van Sannie (stekje)

 

 

Wat fotos voor de afwisseling :D

 

gallery_36382_15929_617049.jpg

Ben weer aan het kloten geweest met ontkiemen, 2 gekookt (niet letterlijk) en voelde het al een beetje aankomen dus nog maar wat zaadjes geplant. Paar dagen verschil dus.

 

Nagels ff gedaan voor jullie :wOOt

gallery_36382_15929_81337.jpg

gallery_36382_15929_39214.jpg

 

Heb geen foto van de wortels van het stekje helaas, die had meer dan de rest samen.

 

De Liberty Haze van de vorige ronde had langer nodig dan verwacht, dus ze konden nog niet naar de grote setup, dus nog ff rekken:

gallery_36382_15929_31187.jpg

 

gallery_36382_15929_56215.jpg

 

Geen transplant stress deze keer en ze gingen dus direct als een sneltrein:

gallery_36382_15929_77545.jpg

20 uur later, vlak na een bindsessie:

gallery_36382_15929_4633862.jpg

Weer 3 dagen later:

gallery_36382_15929_952756.jpg

 

Die achterloper heeft een ongelukje gehad, die zat te spelen met de sprayer er naast en kreeg een douche van 1,0 EC op de eerste fan leaves en die waren de volgende dag helemaal verbrand (grower error dus...). Is inmiddels goed hersteld maar krijgt dus wat minder "oppervlakte" dan de rest in het uiteindelijke geheel. Net als de SK ten opzichte van de CF en de Kolossus.

 

LST

Van veel te lang (strek in vorige ronde) naar superlaag. LST staat voor low stress training (tegenover (laat) knakken e.d. als high stress training). Kort houden, africhten, zonder knakken en dus zonder stress+vertraging+afbreken etc. De foto is van "Bigby" uit de UK. die is gek op Sannie soortjes, dat is een Sugar Punch.

 

gallery_36382_15929_262689.jpg

Zijn sugar punch (en Kolossus zit er ook bij) verslag is een van mooiste op het internet. Dat komt mede door LST, hij kan namelijk zijn plantjes nog steeds afzonderlijk uit de kast halen (zitten niet aan een scrog net vast) om mooie foto's te maken. :lol: Mag duidelijk zijn dat de opbrengst hoog is. Net als met toppen en scroggen maak je de planten wijs dat er niet 1 ideale piek is maar overal dikke toppen moeten komen. Hormonen en vrouwen he…

 

Voor mensen met niet al te veel planten en hoogte gebrek en een excuus willen om wat meer met hun planten te spelen zonder ze al te veel aan te raken.

 

Ben al even aan het 'experimenteren' geweest. Dit is dezelfde Kolossus die ik voor aan aarde vs hydro groei test heb gebruikt in February en is ook de moeder van de Kolossus kloon in mijn kast. Staat al een paar weken onbehandeld in de woonkamer waardoor gestrekt en het effect is dus minder zichtbaar. Dat is het bij de kloon wel inmiddels.

 

Fotos zijn al wat ouder:

 

(rechterkant voor stekkentest gebruikt).

gallery_36382_15929_148843.jpg

gallery_36382_15929_424440.jpg

 

Kolossus stekje foto van gisteren:

gallery_36382_15929_227628.jpg

 

Ik heb dus geen potten waar ik ze aan vast kan binden, en omdat ik volgende ronde een nieuwe setup ga bouwen gebruik een simpele methode: (weer) aan mijn buizen vast knopen, maar nu vanaf het begin. Ik kan dan de potten er niet meer uit halen, maar dat gaat toch al niet meer (wortels verstrengeld).

 

Dit is de SK:

 

gallery_36382_15929_1247360.jpg

gallery_36382_15929_430279.jpg

gallery_36382_15929_1921006.jpg

gallery_36382_15929_1768757.jpg

 

Tiresias Mist

Ik ga deze ronde ook Tiresias Mist gebruiken. Dat is een, schrik niet, "natuurlijk" product om zelf feminized seeds mee te maken. Ik heb geen breeder ambities, wil "gewoon" (wat het hopelijk "weer" word) wat zaadjes maken. Feminized zaadjes. En daarvoor heb ik een "beetje" stuifmeel nodig van een vrouwtje, en daarvoor is TM heel geschikt. Op youtube staan wel een paar leuke videos, ook van gebruikers. Als je die van 'day 8' ziet, kijk dan ook ff naar die van "spoke too soon" :lol: Het is zover ik heb gezien "nog" niet in NL verkrijgbaar, maar op ebay zijn er leveranciers die het voor 21 euro ofzo leveren (incl bezorgkosten).

 

Om er geen lang verhaal van te maken :D

(die 5 dagen niet te nauw nemen, verschilt).

 

Ik ga geen uitgebreide selectie doen, geen stekjes en moeders daarvan eerst afbloeien o.i.d. Het is dus maar een testje, gewoon, omdat het kan. Helemaal random ga ik het nou ook weer niet doen, dus de toepasselijke vraag: Wie is nou de lul? Ik ga het gebruiken op 1 tak van 1 van de plantjes, de Skywalker Kush voor in het midden. Die in die 3 bovenstaande fotos. Is wat later geplant en dus ietsje kleiner maar die lijkt het minst gevoelig voor temp verschillen van het water (wat nog niet constant optimaal is) en heeft een 8-vingerig blad waar ze normaal 7 hebben, en een 10-vingerig ipv 9. The force is strong in this one (zo, die cliché gehad), mooi groen en happy.

 

Wanneer ik het stuifmeel ga gebruiken weet ik nog niet. Misschien wordt het niets met de (rest van de) plant (flut pheno of herma :lol: ) en dan spoel ik het weg. Als ze nou wel lekker gaat, ik verwacht dat ze iets eerder klaar is dan de Chocolate Fondue, en daar zit 1 bij die gaat ook heel erg lekker (midden achter) dan misschien deze ronde al gebruiken, eventueel gedeeltelijk.

 

Eerst maar hopen dat er ballen aan komen :lol: ja ik weet hoe dat klinkt. Ze bieden overigens een 100% geld terug garantie (als het niet werkt). ALS het niet werkt, betekent dat dat er gewoon wiet aankomt, rookbare en nog steeds gezonde wiet. Het is een klein potje…. hopelijk genoeg. Ben al begonnen met het sprayen van de tak, over 5-7 dagen om naar 12/12 (geen keus, moest wachten tot plantje oud en groot genoeg was en moet 5-10 dagen voor 12/12 beginnen met sprayen), en dan nog zo'n 2 weken sprayen. Het komt niet zo heel precies (weekje voor en weekje na 12/12 is vaak genoeg) maar ik volg het advies van iemand die het al veel heeft gebruikt, ik doe maar 3 ronden per jaar en wil ik graag dat het de eerste keer goed gaat natuurlijk.

 

 

Ze hebben gisteren (voor laatste totaal overzicht foto) een douche gehad met Magic Green. Krijgen momenteel ongeveer 1,4EC, temps zijn ergens tussen de 20-28, afhankelijk van de hoogte van en welke meter :smoke Verschil tussen dag en nacht bewust laag (ongeveer 5 graden), zal in een volgende update internodes en stammen fotos posten.

 

Ondanks dat het al weer behoorlijk vol staat is dat een beetje vertekent door dat volle stekje linksbovenin en de bladeren van de anderen zijn enorm groot, sommige groter dan mijn hand. Als het dan weer te vol blijkt te worden (wat er dik in zit ;) ) ga ik deze keer wat meer blad en takken wegknippen. De reflector kan op 3 standen (diep, breed, en daartussen in) en ik wil die dus graag op 'diep' houden. Het doel is ongeveer het zelfde resultaat als de vorige keren qua gewicht maar zonder de fluf. Nog ongeveer 6 dagen dus dan gaan ze op 12/12 en dan post ik nieuwe fotos.

 

 

Bijna alle fotos zijn gemaakt onder HPS. Als je photoshop hebt, ga naar Image menu -> Adjustments, Match Color..., en dan Neutralize aanvinken :rofl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant verslag.

 

Je vorige kweek was ook leuk om te volgen,

 

Hoef je niet het stuifmeel van de plant die je nu 'even' mannelijk maakt op te vangen en dit gebruiken om een vrouwelijke plant te bevruchte= fem zaad ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je VenaSnar.

 

Ja het is de bedoeling om het stuifmeel op te vangen. De tak kan voor het openbarsten van de ballen afgeknipt worden en in een fles/glas water gezet. Zoals in dat youtube filmpje. Een verschil met bananen en echte mannen en sommige goedjes die pro breeders gebruiker is dat het 'minder' ballen oplevert, en dus ook minder stuifmeel. Er groeien eerst vrouwelijke bloemen aan, en daar groeien enkele ballen doorheen.

 

Maar na dat je het apart zet en opvangt heb je twee keuzes: of direct gebruiken of droog invriezen en later gebruiken (eventueel na selectie van een vrouwtje). Dat opvangen is omdat je het dan gericht kan gebruiken op een top (kan het ook laten zit en de fans aanlaten staan :wOOt ).

 

Er blijft natuurlijk het risico dat er stuifmeel op andere toppen/planten terecht komt (ben wel bezig met een doe-het-zelf oplossing om het risico te verminderen) maar ik kweek puur voor de hobby, vooral deze ronde (heb genoeg stash voorlopig), enkele zaadjes in m'n wiet dat geeft dus niet. Misschien zit er wat leuks tussen :lol: En inderdaad, resultaat is fem seed, er komt geen Y aan te pas.

 

Verse foto van de SK (takje rechtsonder wordt 'hem')

 

gallery_36382_15929_268375.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dit wordt weer interessant. :wOOt

Dikke genetica, mooie kweektechniek dito setup.

Succes kerel.

Je planten zijn lekker geworteld en zien er pico bello gezond uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Krasi, leuk dat je weer ff meekijkt! :lol:

 

Vanuit de hoek rechts achterin genomen. Normaal als ik dus voor de kast sta heb ik links nog een stuk van 15-20cm wat je niet ziet op all fotos. Andere pijp net ge-LST-ed. Voorin foto is CF, bushy achterin is Kolossus.

gallery_36382_15929_407335.jpg

 

Zelfde CF van boven:

gallery_36382_15929_648595.jpg

 

Dit is na het plat binden van de rechter SK (SK2). Sommige grote fan leaves hangen gewichtjes aan anders drukken ze de rest mee omhoog. Ze zitten nu met 3-4 draadjes per plant vast.

gallery_36382_15929_2886472.jpg

 

Dit is de SK1 (voor in het midden). De anderen zien iets beter gelukt, had zo moeten zijn zodat ze in een boogje buigt maar die stam was al hard en dik toen te nog geen 15cm was. Ze heeft de hydrokorrels beetje weggedrukt waardoor ze zo tegen het randje aanstaat. Ga voor mijn volgende setup betere cup houders ( :lol: ) maken, met ringen, voor zowel stevigheid (voor de stam) als LST.

gallery_36382_15929_1739284.jpg

 

Bovenstaande zijn van ongeveer 14 uur geleden, deze is van net, vlak voordat de lap uit gaat en de temp in het res op piekhoogte is. De SK voor in het midden trekt zich nog steeds het minst aan van de hogere temp (22.8 piek). Kolossus trekt zich er ook weinig van aan, is een beetje verwaait :wOOt De groene pijltjes geven de richting van de stam aan. LST is meer een 'alternatief' voor toppen dan iets om in combinatie te doen met toppen, maar om toch ff het verschil te zien toch ook maar 1 getopt. Ik verwacht dat de CF meer gaat strekken dan de SK dus het wordt geen eerlijke verdeling qua oppervlak.

 

gallery_36382_15929_1514443.jpg

 

Plantje rechts achter gaat nog steeds niet helemaal lekker. Afgezien van de onbedoelde douche met de sprayer is ze duidelijk anders dan de andere 2 CF. Beetje fluweel-achtige bladeren ipv de plastic sla bladeren van de SK voorin bijvoorbeeld. Het was sowieso al de zwakste vanaf het ontkiemen al en heeft daarom datzelfde hoekje gekregen als de flutpheno in mijn vorige ronde.

 

De CF heeft nu al duidelijk meer voeding nodig dan de SK. De (chocolope in de) CF lust met name veel N, Cal en Mg maar is wel 'gevoelig' voor te veel voeding en ph en temp schommelingen. De SK is al vrij donker, terwijl CF1 (ook niet de meest vitale plant) al lichte ondervoeding verschijnselen vertoonde (blad links in beeld, vorige post, versterkt op foto maar het is er duidelijk). Heb dus Calgel... maaaaar, ben er inmiddels achter dat in H&G A+B nutes al calcium en Mg in zit. Het ordt weer een beetje een middelweg zoeken waarbij er waarschijnlijk 1 soortje lichte puntjes gaat krijgen en de anderen net genoeg.

 

Als ik die Kolossus zo zie gaan wordt het tijd voor meer kloontjes... zou m'n systeem wel optimaal benutten dan. De Kolossus gaat lekker haar gang, doet haar eigen ding en haar naam eer aan. Ze heeft nog ruimte links dus, en wordt daar na toe getrokken. Dit is een foto van toen ze nog jong was, gemaakt in een fles met hydro korrels (en steenwol en clonex gel).

gallery_36382_15649_448148.jpg

 

Straks voor de derde dag TM spuiten, nog 3 of 4 dagen dan switch ik naar 12/12. Zo snel mogelijk dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, eindelijk weer een update :lol:

 

Ik begin :wOOt gevoelens te ontwikkelen voor de SK waar ik TM op gebruik, ik weet 't, dat hoor je niet te zeggen over een toekomstige transseksueel waarvan ik haar mannelijk geslacht ga afhakken, maar toch, ze is zo mooi (kleur is niet meer zoals echt na HPS geel verwijderen).

gallery_36382_15929_2803045.jpg

 

Na wat binden en blad naar wegduwen:

gallery_36382_15929_2446673.jpg

 

Ongeveer 17cm hoog :lol:

gallery_36382_15929_2576178.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

47 uur later, voor bindsessie:

 

gallery_36382_15929_2124608.jpg

 

gallery_36382_15929_2561805.jpg

 

Nog 1 dag 18/6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt krap daar, lekker groen bosje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, eigenlijk al weer te vol. Had het wel verwacht omdat ik een week voor 12/12 met TM moest beginnen op een takje wat niet helemaal net nieuw was, terwijl ik eigenlijk maar een dikke week hoef voor te groeien vooral met die sativas. Het LST effect zal daardoor ook wat minder slagen denk ik, iets te veel lengte straks. Het belangrijkste doel is het een stuk lager houden dan vorige ronde, en dat lijkt wel te gaan lukken.

 

Ik ga nog ff door met foto's dumpen tot de groei er uit is. :wOOt

 

15 uur na vorige fotos:

 

gallery_36382_15929_1644242.jpg

 

Paar cm omhoog gegaan in dik 2 dagen, niet helemaal te vermijden natuurlijk. Naast het LST-en (breed trekken en binden) is de lage DIF (difference/verschil tussen dag en nacht temp) de sleutel tot weinig stretch.

gallery_36382_15929_189966.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

(begin) dag 2 12/12:

 

Geen HPS fotos deze keer, flits in donker, deze kleur hebben ze ongeveer:

 

gallery_36382_15929_1357747.jpg

 

gallery_36382_15929_2030754.jpg

 

gallery_36382_15929_2088479.jpg

(tak midden voorin is de toekomstige transsexueel, net bemist)

 

Van deze dus:

gallery_36382_15929_73171.jpg

 

Beide SK hebben veel meer takken dan zichtbaar in de foto, die grote fan leaves laten zich moeilijk bedwingen. Ik ga er vanuit dat ze er wel bovenuit gaan strekken de komende tijd (met wat hulp natuurlijk).

 

Zoals duidelijk te zien staan ze er wat happier bij. Dat heeft een aantal oorzaken: stabielere temps van vat inhoud (in 12 licht uur warmt het niet zo ver op als met 18 en het koelt langer af nu de nacht 12 uur duurt), en, die Magic Green. Ik merk het iedere keer weer als ik het gebruik. 2-3 dagen later groener en happier. Ik gebruik maar heel weinig, minder dan een theelepel (ongeveer de helft van aanbevolen), maak ieder keer een 0,75L spuitfles aan om het toch een beetje goede te mengen (is nog al aggressief en sticky) en hou dan het grootste deel over wat ik over een aantal kamer planten spuit die daar ook erg vrolijk van worden.

 

Ook gisteren voor het eerst deze ronde vat ververst. Dus 1 keer voor kleine voorgroei box, 1 keer tijdens move naar groeien in grotere kast, en eergisteren tijdens omschakelen naar 12/12. Tot nu toe deze ronde veel minder voeding gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad mooie setup erg mooi om te zien en lezen , raar dat ik het nog niet eerder was tegen gekomen:)

 

ieder geval erg veel succes en ik ga het volgen ;)

ook een hele mooie sugar punch plant ik mis haar lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

ai ai kerel, dag 2 12/12 en het is nu al bijna te vol.

 

een missschatting van 3 weken ;)

 

zonde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks groenefingers en Pacman. Ik ga voor volgende ronde een volledige nieuwe kast en setup bouwen (verbeterde versie), mijn hydro 'paard', en die maken is minstens zo leuk als het kweken. Het is overigens geen SP maar een Kolossus. Was het maar een SP... die komt er wel weer in een van de volgende ronden. Kolossus is ook goed, maar ze is geen SP :jump:

 

@Jeice: Het was eigenlijk "Uur 38 van 12/12" :jump: Lekker overdreven, bijna te warm nog om daar nou op te reageren maar om van de bank te komen en op te staan is ook te veel inspanning dus:

 

Die foto van dat ze nog in dat kleine DWC bakje zitten is minder dan 3 weken oud, amper 2 weken 18/6 400watt gedraaid. Groeien op hydroponics gaat snel. Tel daar ff op bij het feit dat je TM moelijk (lees: onmogelijk) kan gebruiken op een een tak die nog amper bestaat, plant moet ook nou eenmaal al even in groei fase zijn (en geen seedling meer). Tel daar bij op dat ik ongeveer een week voor de switch naar 12/12 moet beginnen met spuiten. Tel daar bij op dat ik eigenlijk maar een week veggen nodig heb, dat was na vorige ronde al duidelijk. Tel daar bij op dat ik weer 6 planten wilde om wat keuze te hebben voor TM.

 

Een dilemma met weinig keus wat betreft de switch naar 12/12 dus, daar kwam geen 'schatting' aan te pas, is een simpel sommetje. Ik had geen dag eerder kunnen switchen, geen 12 uur eerder zelfs, zonder een succesvolle uitkomst van TM te riskeren of op z'n minst af te wijken van het advies wat ik daarover krijg. Dat verwachte luxe probleem neem ik er wel bij. Ik knip gewoon weer een paar poten van mijn vlinders en misschien zelfs een paar vleugels. Soms moet je kiezen tussen lesser evils. En soms heb je gewoon een grotere kast nodig ;)

 

Ik heb nog een lege strook voorin die de kush nog moet vullen, links om de hoek naast de CF nog 10cm, en achter bij de twee CF is ook nog ruimte. Ik ga met LST de breedte in om al vroeg zoveel mogelijk topsites bloot te leggen, dat is het hele punt... Ja ik had liever 3 'niet-hydroponische weken' eerder geswitched, maar ach, als ik de planten dan rechtop laten staan dan had men gezegd "ik denk niet dat je het vol krijgt - altijd wel iemand die wat te zeuren heeft toch :P

 

Kijk over een paar weken nog's, als ze dan nog leven. Ik heb wel grotere obstakels dan een te volle kast te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn he, eindelijk zomer.... nou niet dus. De inhoud van het reservoir past zich uiteindelijk aan aan de omgevingstemp en dat is 's nachts niet erg normaal gesproken, maar nu de nachttemp (voor de planten) ook rond de 23 is... kan niet 24u per dag flessen ijs toevoegen. Het is meestal tussen 21-23, nog acceptabel voor hydroponics maar ver van ideaal (18-20) en dichtbij een kritiek punt (24 dan kan ik weer preventief bleek gaan toevoegen).

 

Het lijkt goed te gaan tot nu toe, kan maar een klein deel van de wortels zien (volgende setup krijgt kijkraampjes met verduistering) maar het ruikt ook allemaal nog steeds fris.

 

De CF kan maar moeilijk omgaan met de hoge temps boven ook, gevoelig soortje. Heb lamp in totaal nu 3x verhoogt, 1x tijdens voorgroeien, paar CM, nog 1x 3 dagen geleden, en net nog 5cm. Ik heb nu nog 50cm max, 35-40cm als ik de 600watt ga gebruiken. Daar twijfel ik nog aan. Vorige ronde was er 1 voordeel aan de strek: de lamp stond ver van het vat en de pijpen dus warmde minder snel op. Nu met veel betere reflector...

 

De strek had een combinatie van oorzaken, te veel N op het menu, te vol, en het duurde ongeveer 17 dagen voordat de eerste bloeiverschijnselen zichtbaar waren, voordat ik kon zien dat het vrouwtjes waren dus. Deze keer wilde ik wat sneller in de bloei, tsja wie niet... maar ja, geduld is een schone, toch?

 

Dag 6 12/12:

gallery_36382_15929_315790.jpg

 

Tweede is wat minder duidelijk, maar met het blote oog is het duidelijk zichtbaar.

gallery_36382_15929_743747.jpg

 

Inmiddels dag 7 12/12 en zichtbaar bij de andere planten (misschien niet de CF bovenin, niet gechecked). Ook de tak die ik bemist, 'nog'. Flinke tak geworden, dat valt wel op. Misschien die CO2 die ik er tegen aan praat ;)

 

Die Kolossus stek is van een volwassen plant, moeder had al preflowers op 18/6 (niet op de stek zelf overigens), dus dat was te verwachten. De SK is kush, dus had ik ook goede hoop voor dat die snel zo switchen. Maar die CF... die is volgens DNA genetics 80% Sativa.

 

Het is een beetje puzzelen geweest, maar met 3 verschillende soortjes waarvan 1 (grotere) stek is het nog steeds een redelijk evenredig veldje:

gallery_36382_15929_1534133.jpg

 

Zoals te zien aan de lijn in de folie, zijn ze niet veel omhoog gegaan. Ik weet momenteel niet of mijn anti-strek maatregelen hebben geholpen of dat de hoge res temps de planten hebben vertraagd, misschien liggen ze met nog een week van die temps wel om. CF links onder en rechtsboven zien er met het blote oog iets minder happy uit. Plant rechts achtering blijft een flut plant, dus net als vorige ronde in het hoekje. Daardoor kon de CF er naast wat verder naar rechts, en de Kolossus ook. Kolossus neemt nu bijna een kwart van de kast in (de lamp in de foto blokkeer nog een aantal flinke toppen in beeld). Witte pijlen geven ruwweg de positie en richting van de hoofdstam (bij Kol 3) aan.

 

gallery_36382_15929_1665572.jpg

 

Direct onder het bladerdek, van boven:

gallery_36382_15929_746144.jpg

Daar komen dus geen nieuwe vertakkingen meer vandaan. Ik blijf de CF en Kol nog een aantal dagen naar beneden trekken (lusje in binddraad aandraaien), de SK laat ik gaan.

 

Nog 1 week Tiresias Mist. Ruweg 2 weekjes later zitten er hopelijk mannen ballen aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super bindsessie Sativied. Als er een sticky van LST moet zijn...ik weet er één :P

Kleur ziet er goed uit. Hopelijk knallen ze niet uit je tent/hok.

Ik kijk graag mee. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx Tune ;)

 

Door de relatief lange voorgroei wordt het resultaat niet helemaal zoals gepland, maar het voornaamste doel - laag houden - lijkt gelukt.

 

Veel meer dan naar beneden binden is er niet aan, maar het is dus niet zo dat ieder takje aan een draadje zit. Ik heb wat extra naar die lijn in het midden om het beter te verdelen, maar in principe is het belangrijkste dat de hoofdtop(pen) naar beneden worden gehaald waardoor het auxin hormoon zich meer evenredig verspreid en de lagere toppen (ook) hoofdtoppen worden (naast dat ze beter belicht worden). Dat is ook de reden waarom de tak die ik bemist zo groot is geworden. Die begint fysiek onderin, maar voor de plant is het onderdeel van de piek.

 

De eerste die ik tegenkwam gebruikte touwtjes en bindde die gewoon aan gaatjes in de pot, maar er zijn er velen die hun eigen middelen en methoden gebruiken. Gewichtjes bijvoorbeeld (heb ik ook een stuk of 15 van, die zijn dus tijdelijk om het een beetje te sturen).

 

Maar ook plakband:

 

Of trek bandjes:

(zie wat ie doet met de hoofdtop en de uitleg erbij).

 

Of door een metaaldraad om de stam te wikkelen zodat die gebogen kan worden en blijft: https://www.greenpassion.org/index.php?/top...-lst-with-wire/

 

Nog een voorbeeldje van iemand op Opengrow.com: https://www.opengrow.com/topic/46389-hello-from-magic/ Zoals te zien in het eindresultaat zijn er wel een paar zijtakken van de eerste zijtakken gediefd (bij mij ook) maar de zijtakken zelf doen allemaal mee (behalve bij de CF rechtsacherin bij mij ook).

 

Dus, naar mijn mening een aanrader, zelfs voor mensen die een eerste ronde doen en niet al soggen of scroggen.

 

Bij de moeder van de Kol stek is het wat duidelijker:

gallery_36382_15649_219048.jpg

gallery_36382_15929_148843.jpg

Toen de rechterkant voor stekken gebruikt. Duidelijk ideaal voor moeder, alle vertakkingen een mooie stek op zichzelf:

gallery_36382_15649_201080.jpg

En de rest als kamerplant:

gallery_36382_15649_324758.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zou jij in de bonsai wereld ook furore maken, 2 dingen blijven interessant om te zien hier, skillz van de grower en kracht van de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij vraag ik een Sticky ! aan ,verdomme ;)

 

leerzaam verslag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Krasi, bedankt voor de complimenten, en dat van de cropmaster :jump:

 

Jij ook bedankt VenaSnar, just paying it forward :jump:

 

Over "bonzai" gesproken: Kijk's naar main-lining, bedacht (in ieder geval voor cannabis plant) door een forummer in 2011 or 12. Combinatie van heel gericht toppen en LST. Kost wel 4-8 weken extra voorgroeien, zal het daarom waarschijnlijk nooit doen, maar het levert wel hele mooie plaatjes (van vooral stammen en colas) op. Google Images search for 'mainlining cannabis' (echt een blik waard, ook enkele mooie buiten).

 

Update:

gallery_36382_15929_577838.jpg

 

Was het zat dat gekloot met die bevroren flessen water en koelelementen. Is voor zee aquarium tot 700 liter :P Ik heb inclusief tubes inhoud ongeveer het tiende deel daarvan. Overkill? Beutje :jump: Er is een pomp bij nodig die het water er doorheen en terug pompt, door een verkoelde titanium spoel, en ik gebruik een 600L pomp (minimaal in dit geval) omdat ik die al had. Meer zou kunnen, en efficienter zijn, maar ik wil ze ook niet binnen een minuut een graad koelen :hug: De chiller koelt het reservoir, wat dan weer de inhoud van de tubes koelt. De frozen bottles methode leek geen schok/stress te veroorzaken maar dit is duidelijk beter.

 

450Watt (1/6hp chiller), da's meer dan de lamp die ik nu gebruik. Staat momenteel op 19.5, dan wordt het in het vat 18.9. Bij 2 graden hoger gaat ie weer aan en weer terug naar 18.9 (niet 18 omdat dat laatste beetje veel moeite/stroom kost en ik al blij ben met 20 in deze tijd). Heb'm vandaag aangesloten, weet nog niet hoe vaak en hoe lang die aanstaat, lamp is nog uit. Lijkt heel erg mee te vallen, ik gemiddeld 4-6 uur per dag, zo'n 100watt gemiddeld per uur, maar hangt veel af van buiten en kamer temp.

 

Heb al gemerkt de eerste helft van dit jaar dat ik'm eigenlijk niet nodig heb het grootste deel van het jaar, is eigenlijk voor de hele warme dagen. De chiller kan ook verwarmen maar dan kan met een 50watt aquarium 'staafje' ook. Rechts zit een rooster waar warme lucht uitblaast, dus staat ie buiten de kast (ook veiliger). Behalve de verkoeling (wat weer voor meer zuurstof in water toelaat) zorgt de extra terugkeerwaterval weer voor meer zuurstof.

 

"Zo, wat voor bak heb jij?" vroeg de verkoper, "Zoet of zout water?"

 

;)

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 weken 12/12 gehad.

 

Rechtsvoorin 'voor' foto beetje naar beneden getrokken. Ik had die dus wel getopt, en de SK voor in het midden niet, om te kijken wat het verschil zou zijn met LST. Ik vind de niet-getopte beter gelukt.

 

gallery_36382_15929_53544.jpg

 

Vorige ronde merkte ik dat de Kolossus wat minder voeding kan hebben dan de Liberty Haze maar behalve een beetje lichte/verbrande puntjes op de Kolossus was dat geen probleem. Maar nu... de SK en de CF willen meer en meer. Terwijl de Kolossus verbrandde puntjes krijgt, zijn van de anderen de bladeren iets lichter dan gewenst (rechtsbovenin is van de zwakke/achterloper nog steeds en is juist wat bijgetrokken). Ik merk ook aan de dalende EC en stijgende PH dat er nog wel wat meer bij kan.

 

Ze zijn zo'n 18 cm gegroeid en gestrekt in een week tijd, het bladerdek in z'n geheel 15cm omdat ik ze nog een beetje tegenhoud. Die vouw in de folie erachter is dus de volgende vouw. Binnenkort de 400watt vervangen door 600watt. Ik hoop dat dat ze weer wat happier maakt net als de vorige twee rondes. Ze zullen nog wel iets verder strekken, vooral de CF. Ik heb nog 22CM, dan zou de 600watt op 60CM hangen. Ben al zo'n 60cm kwijt aan hydro setup, 1 van de redenen voor een nieuwe kast...

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezonde bedoening hierzo.

Heb je al bloei gespot?

Ik moet als ik de foto zie steeds terugdenken aan m`n afgelopen ronde, ik krijg gelijk pluk-neurose-trekjes. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de kast is vol! :lol:

Mooie kleur Sativied. Op naar de eerste bloei. :smoke

Edited by Tune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx mannen :lol: De foto is echt een beetje misleidend. De CF vooral ziet nog steeds een beetje bleekjes en niet alleen op nieuw blad. Ze zijn altijd al iets lichter geweest, maar ze zijn duidelijk niet zo vitaal als de SK of de Kolossus. Zal fototoestel weer's opladen ipv ipad/phone fotos.

 

Verkleinde foto omdat ie nogal vaag was:

gallery_36382_15929_60058.jpg

 

De eerste bloeiverschijnselen waren al zichtbaar op dag 6 12/12, dik een week eerder dan vorige ronde. Bij de Kolossus (in foto) is de echte bloemvorming nu (na 15 dagen 12/12) het meest duidelijk, de SK heeft ook al flinke haren, de CF doet er wat langer over (als sativa-dominant) maar is wel zichtbaar in de bloei (eerste pistils vanaf dag 7 al).

 

Ik moet als ik de foto zie steeds terugdenken aan m`n afgelopen ronde, ik krijg gelijk pluk-neurose-trekjes. :smoke
Ik zou eerlijk gezegd wel wat gericht wat willen plukken, maar, ik ben echt een chicken als het aankomt op blad verwijderen. Voor mij en deze setup is het einde van de ronde halen nog niet zo vanzelfsprekend, ik ben bang dat ik later misschien spijt krijg en denk 'had ik die bladeren nog maar' :(

 

 

Ik ben na die foto 2 volle uren bezig geweest om het her in te delen en te verlagen. Dat laatste vooral omdat ik wel graag met de 600watt wil kunnen draaien. Geen gezond blad hoog in de plant verwijderd, maar van iedere plant 1 of 2 takken weggeknipt. Het was een behoorlijk slagveld maar toen ik klaar was met de laatste plant stonden de eerste twee alweer vrolijk erbij. Ik hoop straks de rest ook.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een foto van de voorkant gemaakt (vrijwel allemaal SK, CF1 zit links om het hoekje)

gallery_36382_15929_414620.jpg

Die mega tak voorin is de tak die ik heb bemist (inmiddels klaar mee, heb helft van potje gebruikt), en niet gedieft. Omdat die er dus vervroegt uitgaat heb ik die steeds naar voren getrokken en blijkbaar daar mee ook voorgetrokken. De plant doet alsof het de piek van de plant is, terwijl het een zijtak is. Dat het resultaat niet zo zou worden als in de voorbeeld LST foto in mijn eerste post was wel duidelijk omdat ik langer moest veggen voor TM, maar het werkt duidelijk, de SK rechts is net een ribbenkast.

 

Dat blad onderin blijft er ook op totdat de plant ze zelf dropt zodat ik beter/eerder tekorten en problemen kan spotten. Plant stoot ze zelf wel af, tot die tijd dienen ze als voedings reserves voor de primaire en 'mobiele' voedingstoffen en een beetje photosyntheze natuurlijk.

 

Maar ja... veel kleiner toppen willen ipv een aantal flinke colas dat leid ook tot meer blad (een situatie waar veel oldskool anti-defoliaters, en die zijn er veel, niet rekening mee houden). En zoals je ziet, strekken die bladeren inmiddels ook. Lijkt wel versterkt door ze naar beneden te pushen (strekken/groeien weer terug naar het licht ipv terug buigen naar het licht) dus daar moet ik mee ophouden.

 

Ze zijn past gaan strekken deze ronde sinds de chiller (temps tussen 18.2 en 20.2), dezelfde nacht al maar dan kan ook toeval zijn. Vergeleken met de vorige ronde valt het nog reuze mee (langste tak+top was bijna anderhalve meter...) maar vooral die CF is nog niet klaar met groeien... Als ik er vanuit ga dat ik de 600watt op 60 hang, dan heb ik (weer) nog 22cm.

 

Van VORIGE ronde, toen duurde het veel langer om ze in de bloei te krijgen, maar de Kolossus (helemaal rechts) was daar ongeveer even ver, toen waren ze een meter:

gallery_36382_15649_1862981.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...