Jump to content

Dr. Dreten

Members
  • Content Count

    57
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dr. Dreten last won the day on August 27 2015

Dr. Dreten had the most liked content!

Community Reputation

23 Positief

About Dr. Dreten

  • Rank
    Hang hier wat rond lid

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels
  1. Inderdaad. hopelijk is deze tweede poging beter, moet nog wennen aan foto's plaatsen... In de post hierboven had ik geschreven dat de grote airpot-kluit 8 weken voorgroei kreeg, maar dit moet 11 weken zijn (nog eens uitgerekend). Dus de outdoor-kluit (voorgroei airpots) had 7 weken meer groei dan die kleine indoor-kluiten (normale 14 liter pot). Toch zie je duidelijk verschil in wortelbouw. Zonder airpot heb je dikke lange slierten langs de wanden en onderin. Bij de airpot heb je fijnvertakte wortels (ook helemaal bovenaan in de pot, zie rond de stam). De voeding die in de aarde zit wordt dus volledig benut. Groeten
  2. Voor de gemiddelde kweker volstaan de gewone potten omdat de voorgroeitijd aan de korte kant is (1-3 weken). Zoals hierboven reeds vermeld worden airpots gebruikt in bomenkwekerijen om een boom jaren in een pot te houden zonder dat ze zich verstikt in haar wortels. Bovendien slaan bomen uit airpots beter aan op moment van uitplanten. Dus hoe langer de plant in de pot moet staan hoe meer voordeel je uit airpots haalt. Ben zelf voorstander van de airpots, persoonlijk om deze voordelen: - stam is dikker - gemakkelijk te verplanten met een minimum aan stress (pot open schroeven en kluit eruit) - beter ontwikkelde wortels (alle aarde is gekoloniseerd met wortels, niet enkel de bodem en zijkanten, dit is belangrijk voor (organische) kwekers die niet bijvoeden) - vlot schoonmaken en plat op te bergen Nadelen: - water geven vraagt oefening, hoe droger de aarde hoe moeilijker. Beste systeem is eigenlijk een druppelsysteem. De toplaag eerst licht benevelen en laten intrekken helpt ook alvorens te begieten. - geen handvatten, is lastig bij grotere maten - enkel zwart, nadeel in volle zon Eerste foto: kluiten links= binnenplanten met 4 weken voorgroei, NOOIT airpots gezien en afgebloeid in normale pot 14 liter vierkant kluit rechts: buitenplant 8 weken voorgroei in airpots (eerst 1 dan 3 en 6 liter) en afgebloeid in normale ronde pot 20 liter, omvang wortelgestel in detail op foto 2 Ondanks de verschillende leeftijd van de kluiten toch duidelijk verschil in structuur...
  3. Hallo iedereen er gaan op youtube al een tijd filmpjes rond van een Amerikaanse LED die evenwaardig/beter is dan de Gavita 1000W DE. Het gaat om de Spydr 1200 van BML, deze waren enkel in de VS te krijgen en zijn prijzig. Het is door deze filmpjes dat ik geloof begon te krijgen in LED om onder te kweken. Sindsdien volg ik alles omtrent LED meer en meer. Ook de info en testen van forumleden met de Cree COBs volg ik met grote interesse. Deze ochtend stond op rolling stoned het goede nieuws dat de lampen nu ook in Nederland te krijgen zijn. De lampen zijn verbeterd en worden nu uitgebracht onder de naam Fluence (bioengineering). Er zijn 2 versies: spydrX verbruik 330 watt, PPF 730umol/sec met 5 rijen LEDbars (1179 euro) de tweede is de spydrXplus verbruik 660 watt, PPF 1410umol/sec met 8 rijen LEDbars (1859euro). Links: http://www.rollingstoned.nl/hps-killer-spydr-nu-ook-nederland/ https://fluence.science/support/
  4. sorry Hack moet je het antwoord hierover verschuldigd blijven. We hebben het vorige week nog in 1 van de outdoor kweekverslagen over die vroege bloempjes gehad, dat toprot vaak bij de losse enkele bloemen in de oksels begint... Ik weet niet welke processen in de plant afrijping van zaden regelt. Zou eens moeten googelen in m'n vrije tijd.
  5. @ HackTheSystem, heb persoonlijk geen ervaring met zadenkweek maar zou het niet kunnen dat de onderste takken eerder meer mannelijk stuifmeel kregen dan de toppen hoog in de lucht? Als ze eerder bevrucht werden zullen ze ook rapper ontwikkelen... Het punt dat ik in voorgaande post probeerde maken is dat een plant dikke toppen aanmaakt omdat er daar een hogere concentratie groeihormoon zit. Dikke toppen is indoor ook gerelateerd aan meer licht omdat de intensiteit van kunstlicht afneemt verder van de lamp. Bij de buitenkweek speelt dit niet want de zon is over de hele plant even krachtig. Een plant ziet zonlicht anders als wij mensen, het is niet omdat een deel van de plant in de schaduw ligt van bladeren erboven dat ze onvoldoende licht krijgt. Dit is bij de binnenkweek wel het geval omdat kunstlicht niet krachtig genoeg is om diep te schijnen.
  6. klopt Hack, buiten vs binnen zijn andere principes. Alleen jammer dat sommige kwekers technieken van binnenkweek meenemen naar buiten. Vind het altijd zonde om te zien hoe sommigen hun buitenplant onderin helemaal kaal snoeien, terwijl er op de onderste 4 nodes van de hoofdstam al vlug 10 procent van het eindtotaal groeit. De zon staat een dikke 150 miljoen kilometer van de aarde en haar licht doet er meer dan 8 minuten over om de aarde te bereiken! 1 tot 3 meter extra afstand van de bovenste top tot onderin de plant is echt te verwaarlozen voor zo'n krachtige lichtbron. Hoe komt het dan dat onderste takken buiten minder ontwikkelen? Bij wietplanten zijn de toppen dominant, dwz dat de hoofdtop en elke top van de zijtakken hormonen uitsturen naar lager gelegen delen om daar de groei te remmen. Als je nu van in het begin die dominantie doorbreekt dan zal de plant in de war geraken, hormonen herverdelen en lager gelegen delen beter laten ontwikkelen. Dominantie verbreken we door bvb te toppen / FIM'en of de takken van de onderste 4 nodes mooi normaal naar boven te laten groeien en de takken op de nodes daarboven horizontaal te trekken met LST. Eens alle toppen op min of meer gelijke hoogte zijn dan zijn alle toppen voor de plant even "belangrijk" en zal ze deze voorzien van evenveel voeding enz. Ik persoonlijk snij buiten enkel onderste takken weg als ze veel te dun zijn in verhouding tot de hoofdstam (dus te weinig mogelijkheden tot efficiënt voedingstransport) of als ze veel te kort zijn in verhouding tot takken erboven. Indoor heeft de plant doorgaans te veel blad om er efficiënt gebruik van te maken. Licht is minder fel, gaat minder diep tot onderin, is van een minder juist spectrum en de ruimte is eerder beperkt (planten krap op elkaar), neem daar nog bij dat het klimaat niet altijd goed is (te weinig CO2 aanvoer enz) en je begrijpt algauw dat de plant moeite moet doen (lees energie gebruiken) om bladeren in leven te houden. Een plant maakt altijd veel meer blad aan dan ze nodig heeft, dit om in de natuur aanvallen door dieren en stormschade enzo te overleven. Binnen is dat niet van tel en krijgt de plant doorgaans geregeld extra voeding bij de wortels. Dit maakt dat er volgens mij bij een binnenkweek op een gecontroleerde manier blad mag verwijderd worden. Ik deed het vroeger niet bij binnenkweek omdat het me niet juist leek, maar na opzoekingswerk toch toegepast en sindsdien doe ik het altijd, maar niet zo extreem als de foto hierboven....
  7. Het lijkt me ook het best om te vertrekken vanuit een bestaande kas. Wat ga je doen als je planten vanaf week 5 bloei enkele dagen in de regen staan? Dan wordt de kans op rot heel groot, plus dat de toppen/takken zullen hangen door het extra gewicht van het water. Het weer valt niet te voorspellen, juli en augustus waren droger en warmer dan normaal, maar toch heeft het de laatste week van de 2 maanden telkens enkele opeenvolgende dagen geregend. Overdag in een kas, krijgen ze genoeg licht maar staan ze beschut tegen regen+wind, voor nachturen de kas automatisch verduisteren, dat lijkt me te doen als er voldoende ventilatie is in de ruimte.
  8. Het is maar een gok maar misschien gaan "uitgebloeide" wietbloempjes ook "verwelken" zoals andere bloemen op het einde van hun leven. Als het weefsel zachter wordt misschien vatbaarder voor infecties? Bloempjes in oksels krijgen volgens mij ook meer neerlopend regenwater te verwerken en dat blijft waarschijnlijk ook langer staan in de oksels, allemaal omstandigheden die rot kunnen versnellen.
  9. Hallo makker, kan je misschien eens wat foto's van de plant in kwestie tonen? We zijn ondertusssen eind augustus en onderhand zouden alle planten bloeiverschijnselen moeten vertonen. Daarvoor misschien nog niet het aanmaken van bloeiharen maar misschien zijn de nodes in de toppen al assymetrisch ipv symmetrisch. Als dit het geval is dan is de plant zich aan het opmaken voor de toppenstructuur en zal verduisteren niet veel nut meer hebben... 12/12 schema is trouwens een theoretisch schema dat bij de binnenkweek aangehouden wordt omdat dit ritme praktisch alle soorten in bloei brengt. In werkelijkheid ligt dit anders. Veel Indica (dominante) soorten gaan reeds bloeien vanaf 10u donker 14u licht. Ikzelf verduister ook door binnen te zetten en kan door m'n job geen 12/12 aanhoden. Bij mij krijgen de buitenplanten 13u licht en 11u donker en ze bloeien allemaal na 10-14 dagen op dit regime en ondervinden er verder de hele cyclus geen last van. Greeetzzz
  10. Hey Zwarteveen, kopt wat je zegt over die calyxen en rot. Valt me buiten telkens op dat de rot ofwel begint bij preflowers in de oksels die nu al "overrijp" zijn of daar waar er insecten (rupsen) geknabbeld hebben. Dit zijn zwakke plekken, waarlangs de schimmel de plant kan aanvallen. Zo te zien zit je er wel met je neus op, goed zo, en veel succes!
  11. Ja tussen de 18 en 21 graden lijkt me ideaal, dan zijn de meeste organismen actief. En voor de buitenkwekers, of diegenen die van de vrouw binnenshuis geen thee mogen brouwen, geen thee brubbelen in direct zonlicht! UV zal de organismen doden... Even een BELANGRIJKE OPMERKING, ben in de post met het recept van aantal dagen geleden een zeer belangrijke stap vergeten vermelden. Als je aarde volledig gemixt is en klaar is om te gaan composteren dien je de aarde nat te maken met water, dit zorgt ervoor dat het leven op gang komt. Als je dit niet doet zullen de meststoffen pas verteren tijdens de 1e watergift van de kweek en zullen de planten verbranden! Mijn excuses! (Is er mogelijkheid een eerder gepost bericht te wijzigen? ben nog niet helemaal thuis op het forum)
  12. Lavagrit lijkt me een goed alternatief voor dat witte perliet... Weer iets nuttigs bijgeleerd :-) Kokosvezel heeft zeker nut in een levende organische aarde maar kan niet als volwaardig alternatief voor perliet gezien worden. Kokos verteert door de hoge activiteit redelijk snel in dergelijke mixen, terwijl perliet "oneindig" meegaat. Verder biedt de structuur van perliet (en wss ook lavagrit) voordelen. Als je het onder een microscoop zou bekijken dan zie je kleine groefjes, deze groefjes zijn ideale broeiplaatsen voor het leven, omdat er altijd vocht en zuurstof aanwezig is. Om een idee te geven van de activiteit: van wortelresten die ik in de aarde laat zitten is er na 4 weken geen spoor meer te zien. De gemixte aarde dien je te composteren in een ruimte waar het minimum 15° celcius is, anders komt de boel te traag op gang. Als ik opstart bij 15 graden dan heeft de aarde na enkele dagen een temperatuur van 18-20 graden, om na 2 weken composteren te pieken eind de 20 graden. Dit is ook de reden waarom ik geloof dat guano's vlugger dan 9 maand ter beschikking komen van de plant. Als er genoeg verschillende organismen aanwezig zijn ligt de activiteit voldoende hoog om processen te versnellen. Bovendien zijn er mogelijkheden om organismen toe te voegen: Sannie's bacto, perfect start, effectieve micro-organismen (EM), Bokashi, ... @Zoned-out: met afvoeren bedoelde ik idd in de tuin, dit is de makkelijkste weg Fijne avond nog
  13. Op Engelstalige sites spreken ze meestal van 1 tablespoon molasses per gallon water. Omgerekend dus 1 soeplepel of 15 ml molasse op een kleine 4 liter (3,79 l) water. Zoals door medekwekers aangegeven hierboven is te veel molasse niet goed, bij een explosie van het bodemleven zal deze voedingsstoffen (zoals stikstof) uit de aarde binden. De stof zit dan in het oranisme en is dus niet beschikbaar voor de plant tot het organisme sterft. De plant moet dan uit zijn eigen (stikstof)voorraad putten wat tot vergeling van het blad kan leiden.
  14. Voor buiten gebruik ik de mix van hieboven met hoeveelheid mest en poeders maal 2. Dit zijn enkele fotos van vorig jaar: Jack Herer (greenhouse seeds) buitenplant, 8 weken voorgroei, 10 weken verduisterd, 20 liter pot, opbrengst 110 gram droog en gekuist: kolossus (sannie) buitenplant, 8 weken voorgroei, 11,5 weken verduisterd, 20 liter pot, opbrengst 140 gram droog en gekuist: Plantgaten volle grond opgewaardeerd met de mix: voorgrond hollands hope, links heribei, rechts achter early skunk hollands hope en erachter early skunk early skunk wat dichterbij Al bij al dus toch gezonde groene planten, ondanks nooit bij te voeden... Groeten
×
×
  • Create New...