Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
styn69

tl-kweek groot probleem plante verotten

Recommended Posts

oke ik heb dus een gigantisch probleem inbegin zage ze er mooi uit ,

ze stonden in de badkamer met tl lamen erboven

waarom in de badkamer? - de luchtvochtigheid kon ik goe omhoog brengen en de temperatuur gelijkmatig houden.

ze staan nu al 2 weken in mijn slaapkamer in mijn kast ( hieronder volgen foto's )

 

ze zijn erger en erger eruit beginnen zien, en hiermee bedoel ik eerst gele bladpunten

en zo is het erger en erger geworden, nu kan ik de luchtvochtigheid niet stabiel houden,

en de warmte is vooral door de lampen enjah normale temperatuur in de slaapkamer

 

ik ben wss begonnen met verkeerde grond , het is geen stekgrond geworden maar dcm kwaliteitspotgrond met organische mest voor 100dagen met lava

 

IK bedank degene die mij kan helpen deze planten nog te redden, ik heb er alles voor over !

dit is mijn 2de kweek, mijn eerste kweek had ik ook dezelfste problemen met binnen te kweken en toen heb ik ze buiten geplant in de volle zomer en zijn alle problemen weggebleven.

als ze nog leven tijdens de zomer gaan ze ook trug buiten ;)

de lampen zijn 15watt-20watt tl-lamp kleurencode 2700 omdat ze bij mijn eerste kweek heel goe groeiden

 

en 1 spaarlamp tl van 20watt en het gaat naar 100watt en het glas heb ik eruit gedaan, van het merk PHILIPS downlighter 23watt-100watt warm-wit

kleurencode 2700k

 

oke hieronder volgen de foto's

van klein naar groot

-----------------------------------------------------------------------------

 

foto0026vrg.jpg

 

foto0027xn.jpg

 

foto0028bt.jpg

 

foto0029oc.jpg

 

foto0030nj.jpg

 

foto0031zz.jpg

 

foto0032e.jpg

 

foto0033aj.jpg

 

foto0034b.jpg

 

foto0035yv.jpg

 

foto0036vs.jpg

 

foto0037w.jpg

 

hier begint het erg te worden ! please help me lovely forum

 

foto0039v.jpg

 

foto0040a.jpg

 

foto0041l.jpg

 

foto0042yl.jpg

 

foto0043xh.jpg

 

foto0044sb.jpg

 

foto0045h.jpg

 

foto0046vr.jpg

 

foto0047m.jpg

 

foto0048n.jpg

 

foto0049yg.jpg

 

foto0050cw.jpg

 

foto0051e.jpg

 

foto0052zl.jpg

 

en zo staat het meestal te wachten

foto0053x.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lv maakt geen kut uit bij zaadplanten, verder denk ik dat ze te nat staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk je ?

 

luchtvochtigheid vond ik toch altijd dat het veel verschil uitmaakte toen ik met mijn eerste kweekje begon ( deze is cheese bomb )

 

ph waarde da kan ik momenteel niet controleren maar als ik in de dierenwinkel ph strips uithaal zou ik dat er ook mee kunnen meten of echt een speciale ph meter nodig?

 

aarde was inderdaad iets te vochtig inbegin maar dat is al opgelost, in die potten is het gewicht 2.5kilo tot 3 kilo en iets van 8kilo aarde in

 

ik heb juist de lampen iets hoger gehangen, ik zou het heel spijtig vinden als ik dit kweekje moet wegsmijten en opnieuw beginnen ik ben nu al 3-4 weken ver

ookal ziet het er zo niet uit

 

en de rotte plekken op de bladeren voelen heel vochtig aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, lijkt me dat ze te nat staan, ik zou zeggen, verpot je plantjes, geef ze nieuwe aarde, en geef ze 2 a 3 dagen geen water. trouwens, ik zou ze geen kraantjes water geven, maar spa of een mix van Spa en ander water met een ph van 7.2, zo kirjg je water met 6.6 als ph en dat zullen ze liever hebben.

 

Zo is het bij mij tog telkens gelukt, ik heb hetzelfde probleem gehad, en ik gaf ze toen kraantjeswater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

ok dankje , als ik ze verpot in welke aarde? stekgrond? of gevoede grond?

en de aarde waar ze nu instaan kan ik moeilijk eruit schudden he xp

nog een beginnersvraagje waar ik inbegin altijd op zat te gokken, hoeveel water moet ik geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben wss begonnen met verkeerde grond , het is geen stekgrond geworden maar dcm kwaliteitspotgrond met organische mest voor 100dagen met lava

Ik denk dat dit het probleem is. Ik heb hier ook een zak DCM liggen met voeding voor 100 dagen. De pH is okay (5,8), maar de EC ligt rond de 4. Veel te hoog dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zal daar het probleem wel in zitten met zo een hoge ec

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal mij niets verbazen als jij de planten overpot dat er iets mis is met de worteltjes, 100 dagen voeding is ruim drie maanden!

 

overigens zijn de lampen die je nu hebt voor bloeifase. het is beter hiervoor lampjes/TL te halen die geschikt zijn voor groeifase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

aiaiai , wa n problemen :s ik ga straks naar de brico mss plantenwinkel, ik ga redelijk wa inkopen doen ,

echt waar waarom verkopen ze zo'n slechte kakgrond godverdomme daar kan ik nu is van flashen he !

 

kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan-zou doen? ik heb geen zaadjes meer :s dusja

 

qua lampen als ik het kan vinden in de brico een hps lamp neem ik er direkt eentje mee, en reflekterende folie,

 

wat zou er mis zijn met de worteltjes? en btw ik had eens 1week opgemerkt vanonder in de pot dat daar persies beetje schimmel ophing maar nu merk ik daar niets meer van

ik ga ook ( inplaats van mijn kleerkast) beetje houte platen kopen zodat ik een kastje kan maken en daar de lampen in, adapter van gsm ofzo aan pc-fan aansluiten voor de verluchting

ik ga mijn werk hebben ;) maar zolang het werk beloont word ga ik blij zijn,

welke kleurecode van lampen zou het beste zijn? ik heb tot nu toe alleen maar gewerkt met 2700kleurecode

 

1ste kweek was bijverlichting in de zomer :P

------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik voel mij ni goed :s stomme grond godverdomme en dan nog met die klote tl lampen man man man

Edited by djbroertje
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de meeste tuincentra hebben ze wel kokosgrond, ik zou daar een zakje van meenemen.

 

verder zou ik proberen om zo veel mogelijk oude grond eraf te spoelen. heb dat ook zo gedaan, en dan in verse grond gedaan, en dat vonden ze heerlijk. en je mag ze nooit te nat zetten, dan krijg je idd misschien schimmels onder in je pot.

 

en aan de blikjes bier van delhaize vermoed ik dat je van belgie bent. Je kan bij royal queen seeds zaden bestellen, en dan heb je ze 2 - 3 dagen later in je bus.

 

ik hoop voor je dat het goed komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
echt waar waarom verkopen ze zo'n slechte kakgrond godverdomme daar kan ik nu is van flashen he !

 

ho ho! jij bent diegene die de verkeerde grond koopt. deze grond zal namelijk prima geschikt zijn om de tuin een beetje op te waarderen, alleen niet om tere zaailingen in op te kweken! dus zoek het bij jezelf.

over de kleurcodes zoek het forum door, het staat er vol mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor aarde staat dit in ?

gewone potgrond zou al een heleboel schelen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
in de meeste tuincentra hebben ze wel kokosgrond, ik zou daar een zakje van meenemen.

Ook daar moet je mee oppassen. Die van Ecostyle (die je het meeste ziet) is ook heel zwaar bemest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Styn69,

 

Eerst even wat huishoudelijke opmerkingen.

 

Wil je de foto's in een WF album plaatsen en daarna in je topic zetten Had ik je al eens eerder gevraagd ;) ). In je vorige topic met vergelijkbare vragen staan geen foto's meer en daar heeft niemand meer wat aan. Dus om de foto's voor de toekomst ook zichtbaar te houden is een WF album een must.

 

Let ook even op je quote gedrag. Reageer met ADDREPLY als je op een post reageert, anders kopieer je elke keer het bovenstaande bericht.

 

 

 

Dan je plantjes

 

Ik denk ook dat je beter andere aarde kunt halen en de planten overpot. Gewone potgrond of rozengrond zal het waarschijnlijk beter doen. En verse lucht is ook iets wat de panten nodig hebben. Ik zie niets van een afzuiger of iets dergelijks.

 

Als je TL buizen gaat halen neem dan kleur 865 of 840 als je die kunt krijgen. Dat zijn goeie groeikleuren.

 

Zulke kleine planten, en dan waarschijnlijk ook nog in een niet erg warm hokje gebruiken erg weinig water. Als je de pot goed inwaterd bij de start hoef je waarschjijnlijk een week niets te geven. Daarna misschien om de dag 300 of 400 mL voorlopig.

 

En als ik jouw was zou ik een topic bijhouden vanaf het begin, waar je vragen kunt stellen. Dan kunnen we misschien tips geven voordat het te laat is. Nu is het erg lastig om aan te geven wat er mis gegaan zou kunnen zijn. En nu ga je waarschijnlijk allerlei spullen aanschaffen wat het weer een dure hobby maakt.

Bereid je volgende keer goed voor, lees een hoop en stel je vragen dan ook vooraf.

 

Koop ook een temp/hygro metertje. dan heb je ook een idee hoe warm/koud het is. In een koud hokje BV in de donkere uren zullen de planten ook slecht groeien en voeding opnemen.

 

Succes ermee, en hopelijk krijg je ze weer op de rit.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel erg kunstig dat ene plantje met 4 blikjes rondom om de bladeren te stutten........Geweldig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel erg kunstig dat ene plantje met 4 blikjes rondom om de bladeren te stutten........Geweldig ;)

 

Geniaal tog :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar of het meerwaarde heeft.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je wel iets van luchtinlaten en luchtafvoer?

 

nee nog niet,

maar soms zet ik wel een ventilator die ik er soms is opzet

maar de donkerperiode -10uur smorgens tot 6uur s-avonds krijgt het nie echt veel lucht neeh,

daarvoor ben ik bezig met een nieuwe kast en binne 2dagen heb ik een budget van 400euro ervoor over :verrygood

maar dan nog met alleen lucht kan het toch ook niet al die problemen wat ik heb, da zou wel beetje raar zijn

en ja ik kom van belgie.

 

das voor de kunst he die blikjes goedkope bier lol xp, de blaadjes hingen echt op de grond als die er niet onder staan ;)

 

temperatuur-meter staat nog buiten aan mijn hek waar mijn zomerse wietplanten stonden xp

-Edit-

temperatuurmeter staat in mijn hokje, lampen zijn nog uit maar gaan direkt aan :verrygood en het is nu al 26graden hierbinnen. ikben aant bakken in mijn kamer xp

 

verse lucht krijgt het al meer :vape:

grond is voor morgen spijtig genoeg :P brico was al toe om kwart voor 6, sluit anders de winkel om half 6 xp

zat zonder vervoer en mijn kameraad moest werken tot 6 dan kon hij mij naar huis doen met die potgrond

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom 8 uur donker???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb die dcm potgrond al een aantal keer buiten gebruikt en ik heb er geen last van gehad , mss omdat dit buiten was?

Edited by nickn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoop dat t gaat goed komen voor je, maar houd er rekening mee dat ze een flinke klap hebben gekregen en dat herstel waarschijnlijk ook extra tijd kost, nieuwe zaden is dan best prettig, en zet vast 3 nieuwe zaailingen neer, met je niuwe aarde, misschien mengen met zaai en stekgrond om de ec wat naar beneden te krijgen, cocpeat grond is duur, en wel goed voor de luchthuishouding bij de wortels.

succes man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zojuist universele potgrond gekocht en zaai-stekgrond voor te mengen, zou dit goed zijn om 50-50 te mengen?

7liter potten naar 8.5liter potten

en inplaats van kraantjeswater heb ik zojuist ontdekt dat het water buiten aan de kraan regenwater is ( beter als spa denk ik )

 

euhmm nu wachten tot het 6 uur is dan mogen ze trug licht hebben maar zoals het weer vandaag is gaat het rap normale dag-nacht ritme hebben

 

ik ga 3 computerfans aansluiten en paar foto'tjes uploaden dezenacht zodat het al paar uur in de nieuwe -

grond heeft gestaan en morgen inkopen doen voor de toekomstige kweek-verslagen,

gedaan met noob-kweken en beginnen met proffesioneel te kweken

en naar de moderator luisteren en foto'tjes uploaden in de galerij en mooie kweekverslagen maken

 

 

thx forum jullie zijn schatten van mensen hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat er nog bier in die blikjes of waren ze leeg? Beetje co² kan nooit kwaad ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...