Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MrMonkE

Bubbels in de DWC

Recommended Posts

Mijn plantjes zijn pas 3 a 4 cm, ik dacht vanmorgen 'laat ik eens kijken of er al wortel onderuit komt' met de verwachting dat het niets zou zijn. En wat zien ik! WORTEL PUNTJE bij 3 van de 4! Tof man!

 

Best wel amazing, 4cm boven de grond.. ik schat zo dat die wortel al 14cm is heden avond, zeker nog 3cm gegroeid vandaag. Ik kan helaas even geen foto nemen. Ik heb vanmorgen gelijk voedsel in mijn water gedaan (Ik groei DWC) en ook de bubblers aangezet. Ik heb er maar 2/3e van de voeding in gedaan omdat ze nog zo klein zijn. Nu gaat het echte werk beginnen, ze niet vermoorden met teveel/te-weinig. :D

Van wat ik op het forum lees zijn de meeste problemen door teveel, dus ik doe het rustig aan.

 

Was even aan het jojo'n met PH, dat vergt toch iets meer feeling dan ik dacht. Het lijkt wel of dat niet instant is maar met een soort tijds vertraging en ik zat opeens op 3.2. Anyway PH nu 5.8 and EC volgens mij 150-ish, ik zal zo nog even meten.

 

Ik vroeg me ondertussen wel het volgende af, stel de stroom valt uit, hoeveel tijd kunnen plantjes zonder zuurstof in het water. En dan bedoel ik ook over 8 weken ofzo als het hel DWC basin vol wortels zit :P Wellicht moet ik een Accu te nemen voor de bubblers zodat er altijd een bubbler draait, ook als er geen power is in mijn woning.

 

Groei plantjes groei! :D

En wortels ook!

 

gallery_36454_15085_74910.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo MrMonkE.

Ik heb vorig jaar zomer een testje gedaan op daze manier, toen ik er achter kwam dat er alleen mannen stonden, heb ik getest hoelang ze konden blijven staan zonde toevoeging van extra zuurstof.

Na drie dagen was er aan de planten nog niets te zien. Wel begonnen toen de wortels wat geel/bruin te worden, pas na een week begonnen de planten er last van te krijgen ( bladeren gelig en ze begonnente hangen). Toen ik de luchtpomp weer aan zette trokken ze weer redelijk bij ( behalve de eerder genoemde verkleuring).

Dit was in de zomer met een hoge watertemperatuur (28C), wel heb ik gewoon het verbruikte water aan gevuld mat kraan water.

Ik denk dus dat je daar niet al te druk over hoeft te maken.

Succes!

 

Gr. IV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geniaal! Hebben die mannen toch nog nut gehad!

Dit is echt super info want dit is iets waar ik erg bang voor was, bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt wel :D

 

Geen zuurstof langer dan 1 dag betekent dat wortelziektes een grote slag kunnen slaan en je oogst drastisch naar beneden doen gaan want de wortels zijn bij DWC belangrijkste wat er is vanwege geen medium.

 

Voeding nu al op 1.5?

Waarom heb je niet gewoon het 1e water op 1.2 met de juiste ph gezet?

Had je ook wat jo-jo'en gescheeld want met alleen maar wat ph- en wortelstimu bijv. is het heel moeilijk om de ph een beetje stabiel te houden (iets met bicarbonaten waar zuren zich aan vastklampen en je ph reacties krijgt en geloof het of niet, zer afwijkende ph waarden als je gedurende de dag zou meten).

 

Verwacht je stroomuitval voor langere tijd zorg dan dat je de mogelijkheid hebt om zelf met een spatel oid in de bak te roeren een paar keer per dag, dat zal net voldoende zijn om ze erdoor te helpen.

 

Des te groter je bak, des te meer DO het water kan bevatten en dest te minder last zul je ervan hebben.

Nadeel van die grote bak is dan weer dat als er wat bij de wortels gebeurt (Fusarium/Pythium) alle planten meteen aangetast zijn.

 

Goed dat je hier over nadenkt maar hoe vaak zit je nu in NL een hele dag zonder stroom?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Lost, dit is de EC waar de bak op uit komt met de hoeveelheden zoals op mijn Hesi kaart staat.

Op de kaart staat 50ml per 10 liter.

En daar iets meer als 2/3 van. dus 200ml in 54 liter.

Mijn bak is momenteel 54 liter.

 

Denk je dat het teveel is?

Ik kan meer water erbij doen en mijn deksel een paar CM omhoog gooien, ik heb 15cm om mee te spelen want mijn deksel is in de hoogte verstelbaar.

 

Goed dat je hier over nadenkt maar hoe vaak zit je nu in NL een hele dag zonder stroom?
Hoogstens een paar uurtjes. En HEEL incidenteel. Dus zeker de moeite niet. De temperatuur van het water is een groter 'probleem' vrees ik, dat zit inmiddels op 25 graden :/

Misschien iets op bedenken met een radiator ofzo..

 

Op de planning momenteel:

- extra pijp in tentje om lamp aan op te hangen (Waardeloos dat er maar 1 lange en 1 korte in zit standaard)

- Humidifier aansturen op basis van humidity in tent

- Afstandsensor maken om waterpijl te meten

- PLANTEN NIET VERMOORDEN ;)

 

Busy busy busy.

Afstandsensor heb ik net vandaag binnen dus waarschijnlijk ga ik die werkend proberen te maken -edit: klaar :P -.

Is gewoon leuk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur naar beneden deed ik zonder aquarium koeler (€ 300) ;)

 

Maak aan weerzijden van je topplaat een opening.

Aan de ene zijde zet je een (PC) fan via een plastic verloop die IN de bak blaast en aan de andere kant heb je een stukje z/w folie over het gat gedaan zodat er geen licht in de bak kan komen (algen) maar wel lucht uit de bak geblazen kan worden.

Ik gebruikte dat 2e vrije gat ook altijd voor aftoppen en meten.

 

Beter koeling dan blazen over oppervlak is er niet (goedkoop dan), zelf had ik een 8x8 pc fan op 220v (Sunon) en een rond naar rechthoekig verloopje uit de bouwmarkt: PC fan in ronde flens en dat vierkante in de topplaat bevestigd, werkt als een trein.

 

Als je nog luchtstenen gebruikt zit daar ook je bottleneck, enige wat je kunt doen is de luchtpompen naar beneden in schaduw vd bak en dan terugslagkleppen gebruiiken etc maar blijft link zo, enige andere is luchtpomp buiten hok of in een koelbox oid.

 

Jonge planten (zaailingen/stekken) zet je op een lage EC zodat ze ongehinderd aan kunnen slaan en zich ontwikkelen en met een DWC doe je het niet op ml's maar op ph en EC waarden.. dat schema van Hesi is voor een hydro kweek...

 

maar niet een recirculerende...

 

canna heeft een canna aqua schema, de ph en ec waarden daarvan zijn goed bruikbaar en mocht blijken dat je te weinig voeding geeft zie je de EC rap teruglopen en gaat je PH evenredig omhoog.

 

LOL--> max 1.8 EC dacht ik en precies ook de bedoeling van een DWC.. geen drol aan voeding, geen medium en snelle groei en amper werk aan bij goed reservoir en temperatuur management, voordat je daar bent is het een leuke strombaan oefening, zo staan ze er stralend bij en zo denk je.. als ze nog maar overleven en vel je je net god als je ze met ingrijpen binnen 1 dag weer fier en frank hebt staan.

 

DWC is kwl, kwil verhuizen.. dan kan ik ook overstappen op mediumloos.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 Bubblemakers, deze halen lucht van buiten de tent.

En 2 airstones die met een luchtpomp werken.

Ik heb al gedacht on die pomp er buiten te hangen.

Of in elk geval omlaag, hij hangt nu bovenin

 

O2 meter zou wel handig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

 

Vervang al die bubblemakers en luchtdingen voor een 1300L circulatie pomp en je kunt alles zo naar de kringloop brengen.

 

Zal mij benieuwen hoe lang je zo blijft draaien voordat je je realiseerd dat het ook heel anders kan, wel ff opening vd pomp afschermen met bijv pantykousje want wortels groeien zo de pomp in, gek zijn ze op die werveling in het water ook al worden ze gemangeld bij het leven, net zo'n beetje als boven de grond de lamp in blijven groeien wat je ook aan knakken etc doet ;) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een ontdekkingstocht :wave:

 

next hurdle: COoling da Reservoir :)

Heb ik mooie plannen voor, kan het misschien zelfs in dit design weten te flansen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...