Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Xtreme

(Kievits)-eieren zoeken

Recommended Posts

Kievits-eieren zoeken en meenemen voor consumptie is omstreden. De tegenstanders zijn van oordeel dat je daarmee de kietenstand schade toebrengt: immers elk meegenomen ei levert geen jonge kievit op. Voorstanders beweren evenwel, dat kieviten zo vroeg eieren leggen dat het eerste "broed" door koude en regen veelal verloren gaat. Dus ze nemen de eieren mee en de kievit zit twee weken later op nesteieren waar wel jongen uit voortkomen. Vandaar dat er in Friesland op beperkte schaal tot een bepaalde datum kieviteieren mogen worden gezocht en meegenomen.

Zelf zoek ik in het voorjaar eveneens kievitseieren, niet in Friesland maar in Zeeland, dus volstrekt illegaal. Voorts raap ik in het voorjaar ganzeneieren, omdat ganzen wegens schade aan het landbouwgewas bij voortduring bejaagd worden. Wat is de beste ethiek: een ganzenei eten of een gans afschieten?

De overige eieren die ik in beperkte mate meeneem zijn die van waterhoentjes en meerkoeten: beiden zijn hoenderachtigen. Ze leggen gewoon 8 tot zelfs 14 eieren alvorens ze gaan broeden. Neem je in de beginfase uit een nest 2 van de 5 eieren mee, dan leggen die beesten gewoon 2 eieren extra en beginnen dus 2 dagen later met broeden. Die beesten hebben er geen last van in tegenstelling tot kippen die gemaltraiteerd worden in een legbatterij. En vergis je niet in de scharreleieren: scharrelkippen hebben het weliswaar ietsje beter dan batterijkippen, maar echt leuk leven ze nog steeds niet.

Maar een ei van een boerderijkip, die vrij rondloopt, wormpjes en slakjes eet en bijgevoerd wordt met graan moet ongeveer 1 euro kosten. Maar we verdommen het om dat er voor uit te geven.

 

Even off-topic: een bericht gericht aan FoolOnTheHill: dit topic is geopend door een lesbische negerin, die uit de kast is gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat was er eerst het kip of de ei?

 

 

Zijn die eieren niet bevrucht?

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk zijn die eieren bevrucht. Maar dat is een kippenei toch ook, als er een haan in het hok zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen flauw idee: in de paringstijd heb ik ooit in een waterwingebied mijn arm in een poel gestoken. In een mum van tijd zaten er padden en kikkers op mijn arm. Volgens mij neuken die beesten zelfs een hijskraan als je die in het water dondert. Maar deze exercitie was bedoeld om een nieuw aangelegde vijver van padden en kikkers te voorzien.

Trouwens, er kwamen ook spontaan watersalamanders en zilverwindes in onze vijver terecht. Wellicht als eitjes vastgekleefd aan poten van eenden die onze vijver bezochten.

Overigens neemt mijn vrouw kikkerdril uit onze vijver mee naar school, alwaar de dril in een afgedankt aquarium zich ontwikkelt tot kikkervisjes. Dat vinden kinderen uit groep 3 fantastisch. Zodra de larven wat groter zijn, brengt mijn vrouw ze met de kinderen naar een nabijgelegen natuurgebied. Ook op die manier kun je kennis der natuur bijbrengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) Ze doet haar leerlingen voor hoe je de Flora- en Faunawet overtreedt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal ongetwijleld gelijk hebben Groen Gif: maar deze wet heb ik evenwel niet grondig bestudeerd. Ik vermag evenwel niet in te zien wat er verkeerd is dat iemand uit eigen vijver wat kikker- of paddendril, dat overigens goeddeels zou zijn opgevreten door de zilverwindes, als educatiemateriaal mee naar school neemt en nadien als kikkervisjes uitzet in een natuurgebied. Maar ik ben niet te oud om te leren: zodra je aangeeft welke wettelijke bepalingen hiermee met voeten worden getreden, zal ik mijn vrouw -namens jou- daar ernstig op gaan aanspreken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik heb in mn leven heel veel gekivietseizocht maar vinden ho maar .

en ik eindigde daarna meestal ook in een boom niet om me op te hangen maar om eksternesten uit te halen .

en ook wel reigernesten proberen te veroveren maar die reigers die schijten je van onder tot boven onder de rit .

en omdat ik een begenadigt boomklimmer ben scheten ze me finaal eronder .

ik klim altijd met open muil en dat is geen pretje met schijtende reigers boven je .

en elke keer trap je er weer in .

je ziet eerst een staart en vervolgens een bruine ster over de nestrand verschijnen en plotseling gaat dat sterretje onverwachts open en BRAFFF een dampende riekende straal kakelverse reigersschijt in de waffel .

dat waren nog es tijden joh hee weetjewel .

en daarna gefrustreerd het struikgewas in om merelnesten leeg te halen .

ik zie ze nog in tranen van hun nestje afvliegen TWIEK TEWIEK ooh wat zielig eigenlijks als je er later over terug denkt .

en nestkastjes he heel veel nestkastjes leeg gehaald koolmees pimpel roodstaart kolibrie zwaluw ooh ooh ooh .

het uithalen van oeverzwaluw is me nooit gelukt te korte armpjes denk ik nu .

maar je wist niet beter toen .

partij van de dieren bestond nog niet .

gallery_7335_4882_8957.png

 

t schijnt dat zij er een enorme bos haar op heeft .

jaah ze wil het leefgebied van de schaamluis niet vernielen want die is met uitsterven bedreigd zegt ze .

ze is er wat dat betrefd echt wel serieus mee bezig marianne thieme .

ik kreeg nog een heel vaag mailtje van haar .

 

gallery_7335_4882_54774.jpg

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites
Natuurlijk zijn die eieren bevrucht. Maar dat is een kippenei toch ook, als er een haan in het hok zit.

 

Ik eet nooit bevruchte eieren... Lijkt me ook geen pretje

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat bevruchte ei herken je aan dat kleine gaatje dat de haan dr in heeft geprikt zeker :)

 

En wat het eieren rapen betreft..

Elk ei wat niet drijft gaat mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wet maakt een uitzondering voor onderwijsinstellingen, mits de kikkervisjes in hetzelfde water worden teruggezet. Uitzetten in andere wateren kan een bestaande populatie aantasten door bijv. overbenging van ziektes of mogelijk zelfs door het ontstaan van ongewenste kruisingen (meerkikker x poelkikker = middelste groene kikker). Ik maak me daar niet zo druk om, maar de boswachter wel. Verder komen kikkers bewust in grote groepen bij elkaar om zich voort te planten. Ik had vroeger een boerderij met drie vijvers, waaronder 1 klein poeltje dat ieder voorjaar bezoek kreeg van vele kikkers uit de omgeving, het zag er letterlijk zwart van de tienduizenden kikkervisjes. Door en masse de poel te verlaten ontsnapte er toch nog een klein percentage aan het jaarlijkse kikkerbilletjesvreetfestijn van de wachtende kraaien. Ga je de kikkervisjes spreiden, dan wordt de kans op overleven kleiner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over boederijkippen gesproken, die had ik natuurlijk ook. Grappig was dat er dan eens in de zoveel tijd een kip ontbrak en er niet meer gelegd werd. Meestal vond ik de kip, die dan ergens verscholen op soms wel 20 eieren zat te broeden, gelukkig terug voordat er gezinsuitbreiding was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als laatste, over ganzen gesproken, in de grootste vijver had ik twee witte (tamme) mannen, meegekregen van het vogelasiel waar ik vrijwilliger was. Ieder jaar broedde er een schuwe wilde eend in de tuin achter de vijver, die haar jongen vervolgens grootbracht in de vijver voor ze weer vertrokken. Op een dag was de moedereend verdwenen, maar haar 7 nog kleine jongen overleefden voor het eerst allemaal. De beide heren gans hebben ze perfect grootgebracht, zelfs mij vielen ze aan als ik ook maar in de buurt kwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet van die ganzen groen gif.

 

Kievits-eieren zoeken en meenemen voor consumptie is omstreden. De tegenstanders zijn van oordeel dat je daarmee de kietenstand schade toebrengt: immers elk meegenomen ei levert geen jonge kievit op. Voorstanders beweren evenwel, dat kieviten zo vroeg eieren leggen dat het eerste "broed" door koude en regen veelal verloren gaat. Dus ze nemen de eieren mee en de kievit zit twee weken later op nesteieren waar wel jongen uit voortkomen. Vandaar dat er in Friesland op beperkte schaal tot een bepaalde datum kieviteieren mogen worden gezocht en meegenomen.

Zelf zoek ik in het voorjaar eveneens kievitseieren, niet in Friesland maar in Zeeland, dus volstrekt illegaal. Voorts raap ik in het voorjaar ganzeneieren, omdat ganzen wegens schade aan het landbouwgewas bij voortduring bejaagd worden. Wat is de beste ethiek: een ganzenei eten of een gans afschieten?

De overige eieren die ik in beperkte mate meeneem zijn die van waterhoentjes en meerkoeten: beiden zijn hoenderachtigen. Ze leggen gewoon 8 tot zelfs 14 eieren alvorens ze gaan broeden. Neem je in de beginfase uit een nest 2 van de 5 eieren mee, dan leggen die beesten gewoon 2 eieren extra en beginnen dus 2 dagen later met broeden. Die beesten hebben er geen last van in tegenstelling tot kippen die gemaltraiteerd worden in een legbatterij. En vergis je niet in de scharreleieren: scharrelkippen hebben het weliswaar ietsje beter dan batterijkippen, maar echt leuk leven ze nog steeds niet.

Maar een ei van een boerderijkip, die vrij rondloopt, wormpjes en slakjes eet en bijgevoerd wordt met graan moet ongeveer 1 euro kosten. Maar we verdommen het om dat er voor uit te geven.

 

Ik vraag me af waarom je ze raapt? Wat is het voordeel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monti, ik dacht dat ik mijn visie redelijk had uiteengezet, zowel bij de kievits- ganzen- waterhoen- en meerkoeteieren. Volgens mij zat er geen woord Frans bij. Maar als je het niet snapt dan houdt het voor mij op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xtrema, ik vindt persoonlijk dat je met je fikken van andermans spullen moet blijven.

 

mzzl,wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben niet mee,,,,,,,,,waar gaat het over??(purpose of topic??)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt tegen, maar helaas dan houd het op

Share this post


Link to post
Share on other sites
En als laatste, over ganzen gesproken, in de grootste vijver had ik twee witte (tamme) mannen, meegekregen van het vogelasiel waar ik vrijwilliger was. Ieder jaar broedde er een schuwe wilde eend in de tuin achter de vijver, die haar jongen vervolgens grootbracht in de vijver voor ze weer vertrokken. Op een dag was de moedereend verdwenen, maar haar 7 nog kleine jongen overleefden voor het eerst allemaal. De beide heren gans hebben ze perfect grootgebracht, zelfs mij vielen ze aan als ik ook maar in de buurt kwam.

 

Je woont of hebt kennelijk op het platteland gewoond en dat doen wij nu ook. Ik vind het er in ieder geval beter wonen dan in een klein flatje in de grote stad. Het is gewoon leuk om wat vogels in eigen tuin te zien broeden, hetzij in hoogstambomen -Turkse tortels en houtduiven-, hetzij in heesters -merels, lijsters en groenlingen-, hetzij in nestkastjes -koolmezen, pimpelmezen en vliegenvangers.

Vorig jaar broedden zelfs een koppeltje goudhaantjes en een koppeltje putters in de leilinden in de voortuin.

Verder hebben we 3 jaar een "huismerel" in de tuin gehad. Het was absoluut dezelfde: een mannetje met een witte slagpen als mutatie. Dat beest was enorm aan ons gewend: hij streek gewoon neer op onze tuintafel terwijl we er zaten. Pikte soms wat chips mee uit een schaaltje en ging er zelfs een keer vandoor met een plakje cervelaatworst met daarin een augurk.

Hij was onze katten zelfs te slim af: zodra hij het kattenluikje hoorde opengaan, ging hij op een vaste plek -de dakgoot van onze schuur- een hels kabaal maken.

En tot slot, wat is er nog vrediger dan op een mooie zomeravond om een uur of 10 zonder verkeerslawaai, onder het genot van een jointje, merels en lijsters te horen fluiten om hun territorium af te bakenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valt tegen, maar helaas dan houd het op

 

Monti, ik ben echt geen cultuurbarbaar of nestenrover. Op beperkte schaal neem ik voor consumptie mee, wat de natuur mij biedt, waaronder eieren. Anderzijds markeer ik met stokken broedsels van weidevogels in weilanden waar gehooid moet worden, zodat de boer met zijn maaimachine de nesten niet aan gort rijdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xtrema, ik vindt persoonlijk dat je met je fikken van andermans spullen moet blijven.

 

mzzl,wsteb

 

Natuurlijk blijf ik met mijn handen (fikken noem je dat dus, maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is) van andermans spullen af. Alleen een vogel is een rechtsobject en kan dus geen eigendom verkrijgen. De eieren van de kip zijn geen eigendom van de kip, maar van de eigenaar van de kip. Het kalf van de koe is geen eigendom van de koe, maar van de eigenaar van de koe.

Dus in jouw visie, als je een ei eet of rundlerenschoenen koopt, zit je dus respectievelijk met je handen/fikken aan de eigendom van een kip of aan de eigendom van een rund.

Ik vind dat een vrij unieke zienswijze. Draag deze aan bij het parlement: dan gaan ze beslist het verbintenissen- en zakenrecht herschrijven.

Trouwens, als je iets vindt, dan is dat per definitie persoonlijk. Dus het woord persoonlijk, in situaties waarin je je mening verwoordt, klinkt -althans in mijn ogen- onnozel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik hoor het al, het intellect viert hoogtij in huize Xtreme. Het is voor mij duidelijk dat als je met je handen, vlerken, jatten, poten of weet ik veel aan andermans spullen zit, dit gewoon niet kan. Of het nu van je buurman of een gans is dat maakt mij geen fuck uit. Maar goed, speel maar lekker voor god.

Want de boodschap is wel duidelijk.

Ik snap alleen nog niet zo goed, wat nesten roven nu met Filosofie & Psychologie te maken heeft.

Maar dat zal wel komen door mijn vrij unieke zienswijze.

 

Succes,wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dieren en hun eieren erg lekker.

:)

hert kikker krokodil

mijn vrouwtje voelt zich vaak schuldig bij vlees eten

ik niet

als we geen vlees waren gaan eten waren we nooit zo omwikkeld geweest als nu

heerlijk zo`n stukje dier

enige probleem is met de mensen is dat ze het dier niet meer zelf willen slachten maar zodra het in plastic ligt in de super is het oke.

KOM OP MENSEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...