Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Flupje

3 x 600 watt op 1 stopcontact

Recommended Posts

Druk bezig met het plannen van een kweekruimte.

of het nu een eigen gebouwde ruimte gaat worden of een tent (eventueel compleet) ik heb toch al wat vragen over de stroomvoorziening.

 

kan ik gewoon op een contactdoos in de garage het schakelbord aansluiten ?

hier op komt maximaal 3 x 600 watt, de afzuiger, dompelpomp, fancontroller, vatverwarming en een radio met fijne muziek voor de dames.

 

kan dat zomaar of loop ik tegen absolute problemen aan.

 

 

ik zorg er in ieder geval voor dat er verder niets meer op die groep komt !

Edited by Flupje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat de stekker in het stopcontact dan wel aardig warm word, alleen met 3x600watt al.. jij wil er ook nog andere apparaten bij op doen dus lijkt me niet echt verstandig B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat ook gedaan in m`n begintijd met een 240x120 tentje en 3x600watt, ........resultaat, op een gegeven moment kwam er vuur uit het stopcontact en deze was geheel gesmolten, en daar kwam ik nog goed mee weg B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb dat ook gedaan in m`n begintijd met een 240x120 tentje en 3x600watt, ........resultaat, op een gegeven moment kwam er vuur uit het stopcontact en deze was geheel gesmolten, en daar kwam ik nog goed mee weg B)

 

Ik heb net nog even goed gekeken.

in de garage (dieop een eigen groep zit) komt een dikke kabel van de groepenkast (die trouwens aan de andere kant van de muur staat) een kabel rechtstreeks naar dat stopcontact.

het is ook geen draad wat uit de muur komt.

gewoon vanuit de groepenkast in een pcv leiding via een gat door de achtermuur van de meterkast rechtstreeks in de garage.

 

ik zou dus de schakelkast hier rechtstreeks op kunnen aansluiten.

 

 

blijft nog wel de vraag of het handig is.

 

anders beter op 2 x 600 watt met andere apparaten ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb dat ook gedaan in m`n begintijd met een 240x120 tentje en 3x600watt, ........resultaat, op een gegeven moment kwam er vuur uit het stopcontact en deze was geheel gesmolten, en daar kwam ik nog goed mee weg B)

 

wat is het verschil tussen een schakelkast met 3 lampen direct op 1 stopcontact aansluiten, of je groep direct verbinden naar een stekkerdoos bij je hok en daar je schakelkast op zetten??

 

ik heb mijn stroom laten doen door iemand met verstand van zaken, niet direct op het stopcontact. maar ik dacht dat wel zou kunnen, alleen de lampen dan he.

 

heeft het te maken met draaddikte van je groep naar het stopcontact?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt eraan hoeveel ampère de groep maximaal belastbaar is, een groep heeft normaal 16 ampère, 3x600watt met inrush gaat net, maar dan niks anders op die groep, dus is het een 16 ampère groep en je wil toch alles op 1 stopcontact, zou ik max 2x600watt zetten.

Bij mij heb ik ook alles door een elektricien laten doen, 2 groepen, ieder beveiligd met een aardlekautomaat en de juiste dikte kabel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik versta het niet :wacko:

 

16 (Amp) x 230 (Volt) = 3680 Watt, dat is het absoluut maximale vermogen wat

je continu mag verbruiken.

Dus de som van het vermogen van alle apparaten mag hier niet boven komen..

 

Ik ga binnenkort 4 lampen (600) + 3250m3 afzuiging + ventilator + vatverwarmer + vatmixer op 1 groep zetten , pomp wissel ik met ventilator af tijdens water geven ...

 

lampen - 2400w

 

vsa - 240w

 

3250m3 afzuiging - 375w

 

ventilator + vatverwarmer + vatmixer - rond 150w

 

Totaal = 3165w

 

Ik zit toch goed ? ;)

 

Ik ga er minstens 500 w onder het max vermogen..

 

Of zie ik het verkeerd :wave:

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zie je idd verkeerd, elke apparaat en vooral je (e)vsa`s hebben een inrush stroom, deze dien je op te tellen bij je verbruik, en zowiezo, lange perioden op net niet de max door een stroomdraadje wordt erg heet, smelt met alle gevolgen van dien.

4x600watt is zeker not done.

Gewoon 2 groepen nemen en het wattage verdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Krasi al zegt, laat het gewoon een electricien aanleggen als je er zelf geen verstand van hebt!

Gewoon wat klooien met kabels en stoppen waarvan je eigenlijk niks snapt heeft ten eerste geen zin en is misschien levensgevaarlijk.

 

Ik sluit nooit meer dan 2700 watt op een stopkontakt(groep) aan. Wil je toch meer dan moet je een dikkere kabel leggen vanuit je meterkast en

dat zou ik dus echt wel door iemand met verstand van zaken laten doen!

 

Keep it going!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat zie je idd verkeerd, elke apparaat en vooral je (e)vsa`s hebben een inrush stroom, deze dien je op te tellen bij je verbruik, en zowiezo, lange perioden op net niet de max door een stroomdraadje wordt erg heet, smelt met alle gevolgen van dien.

4x600watt is zeker not done.

Gewoon 2 groepen nemen en het wattage verdelen.

 

 

Daar was ik al bang voor...ik weet niet of ik 2 groepen in mijn ruimte heb , ik heb 2 stopcontacten die op elkaar zitten..( en die zitten wss op 1 groep)

 

Niets anders op dan een verlengkabel gebruiken naar andere ruimte dan eeh :wacko:

 

En dan rond de 3200 watt verdelen op 2 groepen , dan zit ik toch normaal safe eeh... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelfs 3 groepen voor mn 4x600 w momenteel. 1 voor de kachel of airco, 1 voor 1x600 w + alle rand app, 1 voor 3x 600w

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoals Krasi al zegt, laat het gewoon een electricien aanleggen als je er zelf geen verstand van hebt!

Gewoon wat klooien met kabels en stoppen waarvan je eigenlijk niks snapt heeft ten eerste geen zin en is misschien levensgevaarlijk.

 

Ja ik ga het effe bekijken dan, wat ik ga doen, ofwel stroom verdelen op 2 groepen, of een elektricien een dikkere kabel laten aanleggen die wat meer aankan...(maar dat is wss erg duur :wub: )

 

Ik sluit nooit meer dan 2700 watt op een stopkontakt(groep) aan. Wil je toch meer dan moet je een dikkere kabel leggen vanuit je meterkast en

dat zou ik dus echt wel door iemand met verstand van zaken laten doen!

 

Ja zowiezo safety first , en ik begin aan NIETS voordat ik weet dat alles in orde is hoor :wacko:

Ik zou dit apparaatje gaan gebruiken voor mijn 4 lampen + afzuiging + continu stroom (ventilator )

 

http://www.greensell.nl/a-27502423/cli-mat...r-van-cli-mate/

 

 

is samen dan rond de 3000 w , iets te veel wss eeeh... :wave:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

heb zelfs 3 groepen voor mn 4x600 w momenteel. 1 voor de kachel of airco, 1 voor 1x600 w + alle rand app, 1 voor 3x 600w

 

Ja, daar ga jij geen problemen mee hebben ;)

 

Ik ga tijdens donker periode , verwarmen met een gaskachel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie bij die mini-grower al twee stekkers dus denk ik dat je die op twee groepen moet aansluiten. Of je moet een dubbel stopkontakt aan laten leggen van waaruit

je weer een dikkere kabel naar je stoppenkast trekt. Bijv 5x2,5².

 

Welke materialen zitten er in die mini-grower? Is dat "made in china"??!! Wel ff mee opletten want meestal is goedkoop=duurkoop

Share this post


Link to post
Share on other sites

die twee stopkontakten die op elkaar zitten is 1 groep. Als je die kabel (die wss naar de stoppenkast loopt) vervangt door een dikkere dan ben je er al.. Zet er dan gewoon

een stoppenkast tussen in je garage dan kun je vandaar uit alles aansluiten. Zo doe ik het tenminste.

 

Mzzl + good luck

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie bij die mini-grower al twee stekkers dus denk ik dat je die op twee groepen moet aansluiten.

 

Dit dacht ik dus ook... :wub:

 

Of je moet een dubbel stopkontakt aan laten leggen van waaruit

je weer een dikkere kabel naar je stoppenkast trekt. Bijv 5x2,5².

 

Ik heb een dubbel stopcontact in mijn ruimte, ik vroeg me af of dat 2 verschillende groepen waren :wave: , blijkbaar dus 1 groep

Het gaat waarschijnlijk een standaard stroomkabel zijn die naar de meterkast loopt, dus als ik die vervang met een 5x2,5² , dan zou die mijn volledige setup kunnen trekken ?? Want ik heb nog een lamp meer dan Flupje eeh (de topicstarter) ;)

 

 

Welke materialen zitten er in die mini-grower? Is dat "made in china"??!! Wel ff mee opletten want meestal is goedkoop=duurkoop

 

Ja heb niet veel meer informatie erover gevonden , buiten die site...hopelijk valt het ding nog mee :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 x 600watt ging bij mij gewoon goed op 1 groep 16 amp. inclusief afzuiger en inblaas..

 

Had er zelfs nog 2 x DR100 tentjes op staan met in eentje 250watt lamp moedertent en de andere een propagator verwarmd met 2x TL.

In allebei ook een 300m² ruck fan.

 

Nooit problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wilde net de tent even schoonmaken met mijn nieuwe stofzuiger:

 

bosch-stofzuiger-bgs52200.jpg

Maximaal ingangsvermogen: 2200 W

Stroomvoorziening: 50 Hz

Power controlle: Elektronisch

Ingangsspanning: 230 V

 

En tegelijk een kopje koffie maken:

 

HD8010.png

Technische specificaties

Capaciteit waterreservoir: 6 koppen/1,25 liter

Hoogte schenktuit: 100/150 mm

Vermogen: 2000 W

Frequentie: 50 Hz

Voltage: 220-240 V

Snoerlengte: 120 cm

 

Moet ik nu een nieuwe groep installeren, of wachten tot de lampen uit zijn uit is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 x 600watt ging bij mij gewoon goed op 1 groep 16 amp. inclusief afzuiger en inblaas..

 

Had er zelfs nog 2 x DR100 tentjes op staan met in eentje 250watt lamp moedertent en de andere een propagator verwarmd met 2x TL.

In allebei ook een 300m² ruck fan.

 

Nooit problemen.

 

Hmmm, dat is meer dan 4kw op 1 groep ??

Het is wss ook te zien , hoe oud het huis en meterkast is enz...

 

 

 

Ik wilde net de tent even schoonmaken met mijn nieuwe stofzuiger:

 

Doe je dit vaak om 05:00 smorgens ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmmm, dat is meer dan 4kw op 1 groep ??

 

Ik bedoel maar.

Philips en Bosch mogen dat, samen op een dubbel stopcontact en dan door één draadje.

Soms ook op een verlengdoosje.

 

@r3lentleSs

Om vijf uur eet ik meestal een broodje bapou uit de magnetron,

Ping, weer 900 watt,

Die lag in de het vriesvak dus de Bauknecht (300 watt) slaat nu ook net aan.

En vaatwasser is nog niet klaar met de afwas.

(Stroomverbruik bij standaard programma 1.05 kWu)

 

9000000012393975.jpg

 

Wasdroger en wasmachine hebben samen ook een piekvermogen van bijna 5000, samen in de badkamer.

op één stop.

 

In de rest van het huis is het ook zaak dat het veilig is.

Dus waar kan nu ik gaan stofzuigen zonder dat de stop klapt?

 

 

 

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Foolonthehill

 

Ik neem aan dat je nu eigenlijk verteld.... waar maak jij je druk om.

 

in mijn keuken heb ik een dubbele koelkast, vaatwasser, waterkoker, senseo magnetron etc....

soms heb ik zelfs alels aan inderdaad....

maar over het algemeen is dat maar eventjes.

 

die 3 x 600 blijft de hele nacht doordraaien, 12 uur lang.

 

daar gaat het mij eigenlijk om.....

 

Op zich is mij de boodschap van velen mij wel duidelijk....niet kloten met je stroom !

 

maar ik blijft toch stiekum wel denken dat het wel kan..... ;) (maar ik durf niet, hehehe)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is zowieso beter dit niet te doen.

 

ik zou 2 groepen voorzien, 1 voor 2 x 600w en 1 voor 1 x 600w en de andere aparatuur zoals vent, afzuiging,.......

 

in theorie zou het wel kunnen hoor maar.....

 

je zit bij elke lamp met een piekstroom als ze aanspringt.

 

als dit zonder vertragingsrelais gebeurt komt het zowieso niet goed!

 

nooit alles tesamen laten aanspringen.

 

eerst lamp1

1-2 minuutjes later lamp 2

1-2 minuutjes later lamp 3

maar ik zou 2 groepen voorzien!

 

als jij zegtt dat de zekeringkast aan de andere kant van muur is, kan je toch heel simpel doorboren en nieuwe kabel leggen..??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterkoker, magnetron en koffiezetten op 1 groep, klap, schakelaar om...... Toch doorduwen, pffffff, zwarte rook uit het plafond en de hele kiet zonder stroom, maar gelukkig niet in de hens.... fijn, een vrouw in huis.....

 

Dus wat de fool zegt is duidelijk foolish kan ik uit eigen ervaring stellen.

 

Was overigens een oud huis, want in nieuwe huizen zitten er (over het algemeen) in de keuken minimaal 2 groepen en met electrische ovens en platen etc nog een derde, juist omdat 'wij' als consument zoveel van die zware meuk aansluiten en niet doorhebben dat dat misschien helemaal niet zo slim is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou 2 groepen voorzien, 1 voor 2 x 600w en 1 voor 1 x 600w en de andere aparatuur zoals vent, afzuiging,.......

 

 

Ik ga dit zowiezo zo proberen te doen ja ;)

 

Dus wat de fool zegt is duidelijk foolish kan ik uit eigen ervaring stellen.

 

:wacko: Ik sluit me hierbij aan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je uitsluitend baseert op groepen dan kun je toch tegen onverwachte problemen aanlopen. In oudere woningen wordt meestentijds stroom aangeleverd met 1 fase, die nagenoeg altijd met een hoofdzekering is gezekerd op 35 Ampere. Dus dan kan je maximaal 35 * 230 = 8050 watt aan vermogen aan het net onttrekken. Nieuwbouwwoningen hebben standaard een drie fasen aansluiting, waarbij elke fase is afgezekerd op 25 Ampere. Op elke fase kun je dus 25 * 230 = 5750 watt aan vermogen onttrekken aan het net. Dus als je op een fase twee groepen aansluit van ieder 16 Ampere en je benut dit vermogen dan heb je grote kans dat een van de hoofdzekeringen stuk gaat. Het beste is dus je groepen dusdanig per fase in te richten dat je nooit meer dan 25 Ampere per fase kunt onttrekken. Een andere oplossing is je hoofdzekeringen te laten verzwaren. Dat kan meestal tot 90 Ampere per fase, maar daar zit wel een kostenplaatje aan. Zelf ben ik afgezekerd op 3 * 50 Ampere, in verband met wat grote stroomverbruikers, zoals een sauna en een stoomcabine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, het is mij duidelijk..... ;)

 

ik had al besloten om niet voor 3 x 6 te gaan.

later waarschijnlijk wel (evt. 4 x 600), maar alten we eerst eens kijken hoe dit gaat.

 

er komt dus 2 x 600 watt op 1 groep, samen met die andere spullen.

uiteraard met schakelkast.

 

ik ga er van uit dat ik geen vertragers nodig heb als ik het eerst op deze manier ga doen.

 

verde wil ik ze in het licht zetten van 20.00 uur tot 08.00 uur.

simpelweg omdat ik dan geen andere grootverbuikers meer aan heb (vaatwasser, wasmachine,waterkoker etc....)

op die manier zal ik ook nooit te veel verbruiken zodat de hoofdzekering er uit vliegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...