Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jakkes

hergebruik aarde

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil op advies van een GS toch eens proberen om mijn aarde te hergebruiken. Deze vertelde mij namelijk dat wanneer je dit goed doet, je een betere aarde hebt dan een nieuwe uit de zak.

 

Ik kweek met een Light-mix van Plagron en Atami (Plagron was uitverkocht, dus ik moest wel). Ik kweek met Hypro-voeding en voeg gedurende de hele kweek wortelstimulator en enzymen toe (op aanraden van de GS). Nu wil ik het volgende doen:

 

- één week voor het einde stoppen met voeding geven en éénmalig "Perfect-start" van Sannie's meegeven

- na de oogst de hoofdstam uit de pot (11 liter) verwijderen, de wortels laten zitten

- de grond in een speciekuip doormixen met 50 ml kalk of Maerl en 150 ml wormenaarde van Plagron

- de grond bevochtigen met water voorzien van wortelstimulator en enzymen

- de nieuwe stekken planten en weer opnieuw beginnen

 

Kan ik de bevestiging krijgen dat dit de juiste weg is, of heeft iemand een beter idee (of goede tips).

 

Daarnaast lees ik dat de combinatie van Perfect-start van Sannie's met enzymen niet goed zou zijn. Is dit zo?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik den dat hergebruiken op deze manier alleen goed werkt icm organisch kweken, het hele idee van je wortels in de pot laten en het bestaande bodemleven dus ook hergebruiken.

Voor enzymen is dan geenplaats, ook de gronds mengen in een specikuip is iets wat je juist niet moet doen, ook om weer het bestaande bodemleven intakt te laten.

Maerl en wormenmest door de nieuwe aan te brengen toplaag mixen is wel een goed idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betere aarde dan nieuwe uit een zak bij hergebruik na minerale bemesting gedurende de hele kweek?

Enzymen erover knallen en klaar is klara tog?

 

Zul je heel vaak tegenkomen, echt iemand die weet waar ie het over heeftwacko.gif

Vaag hoor: als je het goed doet... zelfs als je het al goed zou doen kan het niet zomaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mineraal kweken zou ik de aarde inderdaad niet hergebruiken, door de zoutophoping die je krijgt.

De hele reden dat hergebruikte aarde beter zou kunnen zijn is dat het een completer bodemleven heeft, als je met mineraal voedt dan bouw je slechts een beperkt bodemleven op, je kan beter voor biologische voeding gaan als je dit in gedachten hebt.

 

Zoals Krasi al zij moet ook juist niet je oude grond opnieuw gaan mengen. Schimmels bouwen naar verloop van tijd een enorm netwerk op van mycelium (schimmeldraden), als je de grond opnieuw mengt trek je dit netwerk compleet aan gort en kunnen de schimmels weer opnieuw beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe zelf wel nieuwe aarde als toplaag ongv 10cm ben zelf bezig met hergebruikte aarde schimmels bacto buffers , gaat erg goed moet ik zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

met name bij eb/vloed systemen of van onderen water geven kun je in je bovenste laag substraat door verdamping van het water (en geen wortels bovenin omdat daar het substraat meestal droog is) een zoutenophoping krijgen als je met minerale voeding kweekt. Dat geldt voor alle vrijwel alle substraten die je op deze manier gebruikt, kleikorrels kun je natuurlijk spoelen.

 

Als je van boven water geeft spoel je het iedere keer door de aarde en hoopt het niet zo op.

 

Organisch kweken: je kunt je substraat hergebruiken maar de structuur gaat natuurlijk wel flink achteruit. Een turfsubstraat kun je beter maar zo min mogelijk bewerken. Tijdens de kweek zie het het 10-15% zakken in je pot.

 

Ik heb vaak gehoord dat het op mapito de tweede keer beter gaat, en ook op kleikorrels schijn je vaak de tweede keer beter te kunnen kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt luitjes voor de reacties.

 

Samengevat lees ik: NIET DOEN!!

 

Dus mijn conclusie is dat ik dus elke keer nieuwe aarde haal, of ik moet overstappen op biologisch kweken. Dit laatste is nieuw voor mij en ik weet niet of dat dit een voordeel zal zijn. Ik ga me hierin eens wat verdiepen.

 

Maar het toevoegen van Enzymen en Wortelstimulator tijdens de gehele kweek is dus onzin geworden als ik toch telkens nieuwe aarde pak, of zie ik dat verkeerd?

 

gr. J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit iets extra's kunnen bemerken van enzymen gebruik :rolleyes:

Behalve dan op DWC waar je ze echt wel nodig hebt om troep op te ruimen ivm ontbreken medium/bodemleven.

 

Wortelstimulator gebruik ik alleen bij kleine plantjes en stekjes die wat extra moeten wortelen verder niet.

 

Hergebruik kan wel alleen moet je weten hoe of wat en tijdens je kweek er rekening mee houden en als je dat niet helemala kunt is nieuwe aarde beter.

 

Organisch/ bio kweken is helemaal niet moeilijk :lol:

Krasi's topic: Het gevecht der Titanen bevat aantal handvatten voor je wat dat aangaat (of je koopt een starters pakket van Sannie :lol: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

plagron bio supermix er doorheen je kunt gewoon weer hoor. ik kan er max een jaar op draaien. daarna is het echt op en gaan de opbrengsten ook achteruit. maar dus wel de aarde allemaal op 1 hoop en het spul er doorheen mixen en terug in de pot. gewoon de ec niet tever opvoeren dan krijg je ook weinig zoutophoping, op aarde van boven water geven doe ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
plagron bio supermix er doorheen je kunt gewoon weer hoor. ik kan er max een jaar op draaien. daarna is het echt op en gaan de opbrengsten ook achteruit. maar dus wel de aarde allemaal op 1 hoop en het spul er doorheen mixen en terug in de pot. gewoon de ec niet tever opvoeren dan krijg je ook weinig zoutophoping, op aarde van boven water geven doe ik.

 

 

That's right amnees.!

 

\Een jaar na intensief gebruik weg ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, dus toch wel mogelijkheden zie ik.

 

Je geeft aan bio aarde erdoorheen. Maar hoeveel vervang je dan? Want in principe hoef ik vrijwel niets aan te vullen toch,want ik verlies geen aarde? En kies je dan ook voor bio voeding (omdat je bio aarde neemt), of hoeft dat niet? En voeg je alleen wat nieuwe aarde toe, verder geen extra toevoegingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
plagron bio supermix er doorheen je kunt gewoon weer hoor. ik kan er max een jaar op draaien

 

gewoon de ec niet tever opvoeren dan krijg je ook weinig zoutophoping

 

En juist dat "gewoon" is vd meesten niet zo gewoon :rolleyes:

 

Me schema zegt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon een hydro schema gebruiken op aarde, oftewel gewoon een dood gespoeld gemixt levenloos potje aarde die je wat opwaardeerd kwa ec, en vervolgens alle voeding geeft die het nodig heeft, zonder voedingsproblemen te krijgen, want hey, wat maakt het uit of je je plantjes in dode mapito of dode aarde plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon een hydro schema gebruiken op aarde, oftewel gewoon een dood gespoeld gemixt levenloos potje aarde die je wat opwaardeerd kwa ec, en vervolgens alle voeding geeft die het nodig heeft, zonder voedingsproblemen te krijgen, want hey, wat maakt het uit of je je plantjes in dode mapito of dode aarde plant.

 

Geweldige theorie. Zelf gebruik ik light-mix in combinatie met hypro hydro a+b, hydrovoeding dus. Kortom ik ga al met de aarde om alsof het zelf geen waarde heeft, want ik voeg alles zelf toe. Ik benut dus niet alle voordelen van de aarde, maar bepaal zelf wat er gebeurd. Dit heeft dus als voordeel dat ik gewoon de aarde kan hergebruiken dus? Is het dan ook verstandig om de aarde, na de kweek, onder de kraan door te spoelen met water zodat alle zouten eruit zijn?

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nu mijn aarde nu voor de 5e keer.

opbrengst liep iets terug, maar nu nieuwe stekkenboer en betere stekken dus over 14 dagen weet ik of deze keer de opbrengst ook achteruit is gegaan.

 

Wat ik doe is 10 dagen voor het oogsten alleen afgezuurd water geven.

 

Daarna wortels uitschudden in de betonmolen.

ongeveer 1 hand nieuwe grond per pot

1 hand pure wormenmest uit een wormenkwekerij

goed mengen

terug in pot

draaien maar weer

Wel vrijwel gelijk beginnen met wat voeding.

 

Nu ga ik met nieuwe grond beginnen en de grond die ik 5 keer gebruikt heb even een maand of drie rust geven en dan gewoon weer zoals vanouds gewoon weer gebruiken met mearl kalk als extra toevoeging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal zeg ik wel na een slecht afgeronde ronde, aarde eruit en nieuwe erin. als je plantjes groen blijven tot het eind, kun je hergebruiken zonder te meten. maar na een slecht rondje(planten die klein blijven, toch voeding blijven geven, pot blijft verdampen, plant neemt niks op, extreme zoutophoping) kun je het beste toch nieuwe aarde pakken. bij mij ook light-mix, gewoonweg omdat die goedkoper is.

 

mjah je moet niet zomaar iets doen, je moet elke handeling die je doet beredeneren, doe je dat niet is het gewoon op goed geluk.

 

bio supermix van plagron is ook gewoon mearl of kalk maar dan met wat extra's erin. alleen oppassen met doseren. je hoeft maar 1/10 van de voorgeschreven hoeveelheid te gebruiken. ik heb complete rondes naar de tiefes geholpen door stekken in zwaar opgewaardeerde aarde te zetten. 't blijft kut.. daarom mapito, dan weet je wat er precies in de pot zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan er iemand even uitleggen waarom je niet langer dan een jaar kan kweken op als je nu een aarde bak maakt kan je dan niet blijven kweken als je de boel opwaardeert met biospullen. of ga ik hier de mist in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs met bio zal ik persoonlijk niet her-gebruiken. Misschien als je onwijs goed hebt gespoeld ofso.. maar dat is mijn theorie. Stel je hergebruikt met buffertabs en mearl en mest etc.. maar je hebt niet goed gespoeld en er zitten nog veel bloeivoeding resten van je vorige ronde, heb je nog kans op voeding overkill als je met stekken werkt. Ik weet niet 100% zeker over wat ik zeg, maar zoals ik al zei..het is maar een theorie.

 

Nieuwe aarde kost niet veel, en als je vorige ronde goed is verlopen met nieuw aarde, waarom niet nog een keer op hetzelfde manier doen? Hergebruiken kan je doen als je lui bent hehe :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet idd niet 100% zeker wat je zegt, hergebruiken op bio organisch heeft eerder voordelen dan nadelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of als het opvallend is als je elke 2 maanden met zakken aarde naar binnen en buiten loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruikte aarde moet een tijd buiten composteren vooraleer het opnieuw te gebruiken.

je kan wel een aantal keer dezelfde grond gebruiken maar dit leidt tot ophoping voedingszouten..

 

 

indien genoeg plaats : in één keer aankopen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
of als het opvallend is als je elke 2 maanden met zakken aarde naar binnen en buiten loopt.

 

Inderdaad is dat het probleem. Ik kweek in twee kasten met ieder een cyclus van 8 weken. Dus om de vier weken moet ik verse aarde hebben. Dat is gewoon te frequent en grote kans op ontdekking. Daarnaast moet ik ook van die aarde af komen. Dus ook daar iedere vier weken weer een risico, immers is de aarde met perliet niet ideaal om mijn tuin op te hogen.

 

Maar ik ga de volgende ronde eens een test doen metvde helft hergebruikte aarde en de helft nieuw. Ik ben benieuwd of dat er verschil in gaat zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de pito?

Of anders kokos?

 

beide goed her te gebruiken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een mooi voorbeeld van iemand die al meer als een jaar :lol: zn aarde hergebruikt: DLS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...