Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groenefingers

eerste setup met ledkweek, ufo90 watt( 45 maal2 watt

Recommended Posts

Beste mensen,

ga een verslag bij houden van mijn nieuwe setup met leds. ben al een maand bezig inmiddels , en heb wel al fotos in een album hier, maar moet nu een beetje ordenen en verslaan wat mijn bevindingen tot nu toe zijn, daar ga ik als eerste nu werk van maken, en zal dat in een aantal updates doen, met pics uiteraard.

wordt vervolgd. moet nu weg!

bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, de aftrap nu dan. welkom, doc en kiwi, leuk dat jullie al gereageerd hebben.

 

Mijn kast is vrij klein, vloer oppervlak 50 maal 90, en omdat ik met de 400 hps, het idee had dat ik daar te weinig rendement uithaal, besloot ik om eens een andere optie te proberen, en na wat lezen hier en daar, werd ik door de ledlampen toch enthousiast, en ik ken inmiddels ook de vele ervaringen en meningen van hier die meestal negatief zijn; het topic hier uit 2009 , "led een hype"wordt ik niet vrolijk van, terwijl op een andere site, er inmiddels toch erg leuke kweken gedraaid worden, meestal klein in opzet, dwz een plant of 4 tot 6, ook daar zijn de resultaten zeer gevarieerd, van slecht tot goed. Wat wel pleit daar , is de animo, en de creativiteit die mensen aan de dag leggen, en omdat ik zelf nu ook zover ben, stel ik me daar graag voor open.

 

Ik heb t voordeel dat ik mijn kweekruimte ken, en kan zodoende best een vergelijk maken met de vorige kweken, ga er vanuit dat het mij niet om meer opbrengst gaat, want ik geloof net zo min als ieder ander, dat met de leds met gezamenlijk een derde qua vermogen van de hps, dat ik dat kan verwachten. Meestal draai ik 4 ronden per jaar binnen, en wil meer buiten gaan doen, zoals afbloeien in voorjaar , zomerkweek, en start voorgroei buiten voor binnenafbloei, de leds kunnen denk ik daar heel gemakkelijk voor worden ingezet, mede omdat ik 3 losse lampen heb inmiddels, naast de ufo 90 watt, heb ik 2 spots van 15 watt, die elk een plant kunnen belichten, alle drie lampen zijn geschikt voor groei en bloei, en bestaan uit 3 kleuren spectra. Ik kan dus wat gaan spelen.

 

de ufo gekocht bij ledspectrum, 45 maal 2 watt leds 3 kleurenspectrum.

2, 15 watt spots high powerledlampen van dhs, met extra wit, naast rood en blauw, het zijn zeer krachtige lampen, het wit is niet alleen prettig voor t zicht, want het is geen pretje om in dat violette spectrum naar zwarte bladeren te kijken, maar het wit werkt ook goed als preventie voor beestjes, zegt men.

heb er nog 2 spaarlampen elk 11 watt, bij warmwhite, in een zelf gefabriceerde reflectorkap. tot zover de licht setup.

 

eerst maar een plaatje.

gallery_32015_14755_170111.jpg

gallery_32015_14755_875795.jpg

gallery_32015_14755_104695.jpg

gallery_32015_14755_331793.jpg

gallery_32015_14755_654453.jpg

 

zo einde eerste post! volgende post substraat en plantjes. eerst koffie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes groenefingers! Ik ben ook benieuwd wat dit gaat geven.

 

 

groetjes WK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had het natuurlijk al een beetje in je galerij bekeken, blijf het toch zeggen! Zeker met die tweede 15watt erbij, ziet er erg leuk uit B).

Leuk dat je eindelijk een topic bij gaat houden, ben ook erg benieuwd!

Ik ga je op de voet volgen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vervolg verslag eerste maand.

 

medium en plantjes.

 

-aarde, cocopeat potgrond, met een derde gewone potgrond, en kleikorrels in de onderste laag van de potten gemengd met grond.

- voeding, algemeen basisvoeding, npk complete organics, bij de start.

1. in de groeifase en ontkieming, wortelstimulator, agrigroei( em), en bacto,s sannie!

2. in de bloeifase, elke twee weken, start met bacto, guanoextract, en palmas, en em en melasse.

extra een eetlepel maerl per pot(eenmalig).

water kraantjes water, met voeding zie boven en een half dopje natuurazijn, vanaf week 3 zegmaar, omdat de ph hier van het kraanwater zo,n 8.3 is, toch wil ik het zuren terugdringen zoveel als mogelijk, en ga zo,n beetje rond 7.0 met het water, startaarde ligt rond 5.6 ph.

 

----Ik geloof dat je met aarde kweek, moeilijk kunt bijsturen, en risico,s door overbewatering tot grotere problemen kunt geraken, en instabiliteit van je medium tot stress leidt, en bodemleven verstoring. Zeker als je doorkweekt met dezelfde potten. Dus ga maar eens rustig aan met het zuur.

 

----Watergifte moet met led lager, vanwege minder verdamping en gemiddeld lagere stralingswarmte, voeding gaat relatief minder omlaag, in verhouding tot het water, dus iets meer voeding per liter water, dan onder hps, eigenlijk heel logisch!, omdat je uiteindelijk per cyclus toch een bepaalde voedingsbehoefte hebt, of je nu met led danwel met hps kweekt.

Guanoextract krijgen ze met elke watergift tot eind cyclus.

 

de plantjes.

 

Durban poison,

van zomerzaadkweek 2012, oorspronkeleijk van heksenketel( een hybride dominant sativa) lekker soortje, mooie high, en lekker in de body. de zaden zijn uitstekend gekiemd zonder koeling vooraf, ga ze wel koel bewaren in de koelkast.

In de kast zie je links 2 iets groter exemplaren die een start nog buiten hebben gemaakt in de nazomer, ze zijn wat gestrekt geweest en de vegetatievefase kwam slecht opgang, nu ze binnen staan gaat het de goede kant op.

De plantjes in het midden van de kast zijn gekiemd in de kast onder de ufo, heb ze overgepot, na twee weken , ga ik niet meer doen met een pot met 4 zaailingen is dat vragen om problemen, aarde valt uitelkaar bij het verpotten, en mogelijk wortelschade, groei vreloopt iets te traag tot nu.

De stek rechts met de bloemen is een nazomerstek van een royal queen, van no mercy, ook hier was en is zichtbaar dat het vegaetatievestadium achtergebleven is, desondanks is de bloemzetting vanaf dag 1 in de kast als een razende gestart, vind het een bijzonder exemplaar, ze zwelt alleen maar, zou willen dat ik er 12 van had staan zoals het tot nu toe gaat; de verhoudingen in de plant zijn behoorlijk extreem, en ten gunste van de bloemen, en de belichting.

Aroma liegt er niet om, orange fruit!

En voor de liefhebber schijnt dat je er geil van wordt met roken, las ik van de hand van spees cees.

Nou vooruit maar dan! :lol:

even fototje!

gallery_32015_14546_63724.jpg

dit is de zaadmoeder van de durb pois.

gallery_32015_14755_37042.jpg

plantjes links de bloei sinds een dag of 8, de kleien kids in het midden, 1 heeft beestjes, gaatjes in de bladeren, zie geen wurmpjes in de aarde, wel wat kleine vliegen springers, doet me aan fruitvliegjes denken, heb een borrel voor ze ingeschonken van azijn sop en limonade maar dat werkt niet!

gallery_32015_14755_188828.jpg durb,s links met begin bloei.gallery_32015_14755_49939.jpg

gallery_32015_14755_128350.jpg

de Royal Queenstek. zij moet nog ruim 5 weken, ben heel benieuwd.

 

Ga 1 keer per week updaten, met nieuwe pics.

Er zullen ongetwijfeld een aantal kleine plantjes verwijderd worden, zie nu dat de planten links ook behoorlijk aanslaan, en misschien dat ik in midden elke pot 1 a 2 exemplaren, dat lijkt me al erg druk worden, misscien maar 2 uiteindelijk. ben op 12/12 gestart vanaf begin met het licht.

pauze!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Heb net mijn 3D bril opgezet B) & een zak open getrokken :lol: voor de ufoshow blowbubbles.gif

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi zo elmanito! Ja t is echt wennen dat licht, alles ziet groen als ik uit de kelder kom! :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je shorty,

ja t is hoe dan ook spannend zo een verandering van licht brengt veel vragen met zich mee, ook geen idee hoe t gaat uitpakken!

@ Pim, hoi man, ja , leuk! schuif met m,n topic aan bij die van jou! :lol:

 

groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Groenefingers,

de kleine vliegjes kunnen varenrouwmuggen zijn!

Probeer maar gele plakstrips te krijgen en hang maar eentje op.

Varenrouwmuggen leggen hun eieren in de vochtige grond.

De maaien van deze muggen vreten het wortelstelsel op!

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Torsti.

Dank voor je reaktie!

Ja, denk dat je gelijk hebt!

Ik zat te kijken , hoe die cyclus kon gaan.

Slechts bij een plantje zag ik kleine ronde gaatjes ontstaan op 2 blaadjes, kon dat even niet rijmen met die varenrouwmug, zag ook geen larfjes in de grond, maar zal t denk ik toch wel zijn.

Heb inmiddels een nieuwe vliegenstrip opgehangen!

Zal nogeens goed zoeken, dacht dat knoflooktenen in de grond ook een optie is, maar google nog wel even!

dank!

groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had vroeger ook knoflook tussen de wiet. Schaden zal het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Elmo,

Dank voor de tip, en de wensen!

ga er deze week nog maatregelen voor nemen! :lol:

 

@ zwemvis.

Ja dat advies heb ik ook een paar jaar geleden gekregen, had er toen ook last van, verder heb ik nauwelijks insectenplagen gehad tot nu!

Gelukkig maar!

Dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel mooie kleuren met die verlichting

ben het al paar keer tegen gekomen, maar kzou toch niet overstappen

is ieders zijn keuze natuurlijk

maar ben wel benieuwd :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een ongelofelijke mooie gedetaileerde post! Mijn respect!

Erg leuk, had ook die buitenplant nog niet gezien van je! Mooi man!

Ga zo door!

Share this post


Link to post
Share on other sites

update 23 okt 2012.

 

Ha pim , dank voor je lovende bijdrage! Ja t is reuze spannend dat led gebeuren; je ww tjes staan er toch mooi bij zag ik; als t zo doorgaat haal je me nog wel in met je kweek! :D

 

@kwiki, ja, t is echt afwachten wat er gaat gebeuren, daarom ook prettig dat t om een kleine set up gaat; denk dat vergelijk met tl,s en spaarlampen eerder van toepassing is , dan vergelijk met hps, maar dan nog is dat allerminst schelden wat mij betreft. :verrygood

 

a.s zaterdag is het pas 4 weken dat ik met de binnenronde bezig ben, soms vergis ik me weleens in dagen en weken, gelukkig schrijf ik m,n bevindingen op in een schrift, want met dat dagelijks koekeloeren verlies je het besef van tijd weleens uit het oog.

gallery_32015_14755_213939.jpg

heb MEELDAUW geconstateerd op de plant rechts, dacht eerst dat het kwam van een spraybeurt met yuccaextract, maar t was toch echt "ëchte meeldauw", gauw wat gekocht bij tuincentrum, een preparaat van bayer, niet bio, maar vooruit maar, liever de andere planten beschermen, zo op het zicht heeft de plant en voornamelijk de bloemen nergens last van, ja het blad is klein, en wit grijs uitgeslagen, de buurvrouw een d.p. in dezelfde pot , zag ik de aanslag op enkele bladen opzetten, toen maar ingegrepen.

a.s zaterdag nog een keer de plantenspuit erop, en dan maar hopen dat het voldoende is.Was wel bezorgd ivm met de bloemtoppen die houden niet van sproei, maar t valt mee!

 

De bloemtoppen zijn enorm compact, het "FANTOOM" zoals ik haar noem moet nog 5 weken vanaf zaterdag, ben benieuwd hoe ze zich ontwikkeld.

Buurvrouw d.p heeft even wat opgekruld blad, vast van het sprayen , maar gaat als de beste d.p. van de 9 kinderen, heb haar al op 3 plaatsen getopt, en probeer haar een beetje om fantoom heen te leiden, en de spot er goed op te houden.reken vanaf nu zegmaar nog 8 weken.

 

NEMATODEN, gekocht, besteld online bij ecostyle, vandaag binnen, ga na de volgende sproeibeurt tegen meeldauw, de nematoden loslaten, eerst het gif een beetje laten verdwijnen, voorzover dat lukt, zit wel ook in de grond natuurlijk, en je bodemleven houdt er niet van, kan het middel ook niet toepassen kort voor de oogst( zegmaar 2 weken ervoor op z,n laatst), en je moet het niet in je ogen krijgen.

De NEMATODEN zitten in een plat plastic folie, en ziet eruit als stuifmeel; oplossen in water, goed schudden tegen bezinking voor het uitgieten, zijn erg kort houdbaar, tot gebruik maar even in de koelkast.

Intussen zie ik geen vliegjes meer, was toch echt varenrouwmig, maar de larven zullen wel in de grond zitten, cyclus duurt 2 weken, van larve tot vlieg.

gallery_32015_14755_687684.jpg

De 2 oudere d.p.s gaan lekker, bloei zit er goed in, open zetting van scheuten; aangebonden aan wat bamboe, hoop dat er starks idd nog wel wat ruimte overblijft voor een selectie van de 5 kleine, al zijn het maar 2, dan heb ik toch 6 plantjes staan; ga maar geen voorspellingen doen over grammen, maar ik zie toch algemeen een vrij normale ontwikkeling. 6 weken nog voor deze 2 dames.

Planten drinken toch meer dan ik dacht, controleer dagelijks de schotels alvorens weer water te geven; hoop nu maar eens dat de kleintjes een boost gaan maken , zou eens tijd worden, potju!

 

MINIVERWARMER / VORSTBEWAKER aangeschaft 200 watt, met 6 standen thermostaat draaiknop.

Gaat een kast omheen, met gat in de wand, zodat ik geen ruimteverlies heb voor de planten, zal volgende week wel te zien zijn op de pics.

gallery_32015_14755_69242.jpg

de spots doen het prima vo;lgens mij, in het centrum van het hok hangt de ufo, iets verhoogd, om voor voldoende omgevingslicht te zorgen; de kleine 8 , zijn er inmiddels 5 ,gaan nog steeds traag, staan pal onder de ufo, en genieten weinig profijt van het licht van de spots, die zijn wat meer gebundeld.Dat is goed te zien aan de fotos.

 

gallery_32015_14755_215143.jpg

Zo maar weer even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd leuke gekleurde plaatjes met LED.

Jammer van de meeldauw, hopelijk krijg te het onder controle.

 

Maar ik lees dat je de schotels contoleerd om water te geven, heb je daar altij water in staan dan?

 

Onze vriendinnen houden niet van natte voetjes hoor. En als dat maatgevend voor jouw is om water te geven, krijgen ze denk ik veel te veel, en met erg natte grond krijgen de wortels geen zuurstof en kunnen ze niet goed alles opnemen. En dat is weer slecht voor de ontwikkeling.

 

Kun je weer eens wat foto's maken met je licht uit? ik zie op de onderste bladeren iets wat niet op meeldauw lijkt, maar het is niet zo goed te zien.

 

Succes ermee,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie foto´s weer! Je planten gaan erg lekker, hoelang moeten de 2 oudste nou nog?

Ik las dat je een mini verwarming had gekocht? welke :verrygood? ben ook opzoek naar zo'n ding.

Gaat hard hea!? Ga zo door :-)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi d.j, dank voor je bericht.

Ja, de meeldauw heb ik echt van buiten geimporteerd, gaat hoop ik lukken, ken t effekt wel op planten buiten, vooral fruitdragend gewas, en het effekt is altijd verschrompeling van blad of scheut, wil je idd niet in je hok.

 

Ja duidelijk geef teveel water, dat is me al vaker overkomen, en nu de verdamping nog lager is dan met hps, ben ik meer op gebrand het in toom te houden , maar het kost me moeite.

Heb onderin de schotels een laagje kleinkorrels, ook in de aarde, is nl niet afdoende maar beter beluchting.

 

De blaadjes voor zijn gekruld, sinds vandaag, eigenlijk is die plant heel lekker op weg, maar vond het ook wat treurig.

Zal eens m,n bouwspot gaan gebruiken voor de fotos! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha pim, dank je, heb net wat fotos geschoten van de verwarming en montage.

zal ze even plaatsen.gallery_32015_14755_7127.jpgHeb het kacheltje die gelukkig niet roodgloeiend wordt gemonteerd in een gesloten kist, gaten in de wand gemaakt voor een goede circulatie met de ruimte. De kachel zit op de achterwand en zo,n 8 cm vanaf de wand van het hok, zodat de planten ruimte houden . De circulatioe is goed, dacht nog aan een fannetje ,maar heb de temp op verschillende plaatsen getest, en algemeen nu 22 graden, en in de hogere regionen zo,n 26 graden. De thermostaat regelt zo de dag en nacht temp, en is dus vrijwel constant. Hij staat op stand 4,5 , en kan tot 6 dus er is nog speling ook.

Ter hooghte van de kachel heb ik smalle sleuven gemaakt om te voorkomen dat de planten naar binnen gaan groeien.

gallery_32015_14755_501500.jpg

nog wat fotos van de kweek.

 

Ja in een hand de bouwspot , en met de andere het fototoestel, gaat niet echt lekker. Maar goed, de planten links hebben een aardige topzetting, is toch best een mooi veldje, de kleintjes zijn echt laat hoor. Heb een pot inmiddels leeg , want allemaal mannen, heb de andere potten beetje aangevuld met aarde, moest nog gebeuren.

Heb nog 2 spots besteld, ben er zeer gelukkig mee, en ga er 1 buiten de kast gebruiken voor een kiemtest, en voorgroei.. De andere komt er lekker bij hangen, zit ik straks op 150 watt, en daar moet t voorlopig dan mee.gallery_32015_14755_187519.jpg

gallery_32015_14755_8758.jpg

De d.p. bij fantoom gaat lekker, ondanks de meeldauw sproei. Heb nu ook aaltjes in de grond tegen de evt larven van de varenrouwmug.

Fantoom ziet er aardig rijp uit, zie je maar hoe slecht sproei is in de bloeitijd. Zit totaal geen groei in de bladontwikkeling , de bloemen dikken nogsteeds op, maar op deze k..fotos is dat niet echt goed te zien. Dat gaat volgende keer maar eens met wat extra aandacht. Zij moet nog 4 weken, de planten links wel 5 a 6.

 

Menu blijft bacto , guanoextract en palmas.gallery_32015_14755_248281.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...