Ga naar inhoud

DIY welke led

20 replies to this topic

#1 kirewiet

zomaar een lid

• New Members
  • 3 Posts:

Gepost 21 augustus 2012 - 18:06

Hallo,

Ik ben verplan om zelf kweek lamp te maken voor de hobby. Zijn er hier mensen die ook hun eigen kweek lamp hebben gemaakt? En zo ja, voor welke merk high power led ging je voorkeur?

Als ik op internet wat rond zoek, lees ik toch vaak dat veel mensen kiezen voor het merk cree(http://www.ledsupply...xpe-red-1n3.php). Er zijn ook leds van philips te koop.(de luxeon rebel variant) Als je de specificaties met elkaar gaan vergelijken. Komt de luxeon rebel vergelijken met de cree xpe toch hoger uit. Qua prijs zijn die van philips voordeliger.

Zijn er hier mensen die er enigsinds iets vanaf weten? Ik had al begrepen dat het ook meer om de kleuren draait dan om de lumen. Is dat echt zo? Als de kleuren spectrum redelijk gelijk ligt, is het dan als nog niet beter om te kiezen voor de led met hogere lumen?

Alvast bedankt.

Berichtjes dat led nog in opmars is niet echt nodig. Is inmiddels wel bekent.

#2 groninger

Er gaat niets boven ....oh wacht ...wel dus

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1367 Posts:

Gepost 21 augustus 2012 - 18:07

zou me eerst even voorstellen is wel zo leuk zijn topics voor :P

Gefeliciteerd, je bent lid geworden van Wietforum. Voordat je gaat posten gaarne aandacht voor het volgende:

1. Je bent akkoord gegaan met onze spelregels, maar heb je ze ook wel gelezen? Doe dat nu EERST. Bij het niet naleven van de regels kun je verwijderd worden van het forum.
2. Stel je DAARNA voor in de wie is wie sectie
3. Je zult ongetwijfeld vragen hebben. Maar de meeste zijn al gesteld. Zoals je gelezen hebt vragen we onze leden om EERST GOED te zoeken op het forum VOORDAT je een vraag stelt. Zoek ook de growguide na.
4. Iedere sectie heeft "sticky topics". Deze staan altijd bovenaan. Lees deze topics eerst door, hier staan de meest gestelde vragen in en aanwijzingen voor het gebruik van die sectie.

Met name dat laatste is echt een vereiste. Kijk eens goed naar de zoekmogelijkheden, zoals alleen in de titel zoeken of het hele bericht, en alleen de berichten weer te geven waarin je zoekterm voorkomt of de topics. Bij zoeken naar een combinatie van meerdere woorden zet je een "+" voor elk woord, dus bij zoeken op "grote buds" tik je in "+grote +buds". Zie ook de help in het zoekscherm.

Er is overigens ook een uitgebreide help beschikbaar.

Uitgebreide beginnerstips en richtlijnen voor het gebruik van het forum zijn beschikbaar alsmede een overzichtstopic met een aantal belangrijke topics voor beginners

Namens het mod-team bedankt en veel plezier

#3 lostchild

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 8991 Posts:

Gepost 21 augustus 2012 - 19:36

Bekijk Post kirewiet, op 21 Aug 2012, 19:06, zei:

Ik had al begrepen dat het ook meer om de kleuren draait dan om de lumen. Is dat echt zo? Als de kleuren spectrum redelijk gelijk ligt, is het dan als nog niet beter om te kiezen voor de led met hogere lumen?

Kleuren hebben ze wel in orde tegenwoordig maar nu nog rendement uit die 3w ledjes (peperduur) zien te halen (lumen is leuk maar micromollen daar draait het om) :P
groeien wil maar bloeien kan nog steeds niet goed en betwijfel of dat ooit in orde komt, denk eerder dat er uiteindelijk een soort combo uitkomt of een verdere doorontwikkeling zoals met de 230V-> 400V HPS
Medicinaal wiet gebruiker en kweker van eigen medicijn.
Na de waarheid is er geen fantasie meer te leven

#4 carpe_diem

Wild Kwekertje voor eigen gebruik

• Full member
  • 9962 Posts:

Gepost 21 augustus 2012 - 19:45

Berichtjes dat led nog in opmars is niet echt nodig. Is inmiddels wel bekent.

:P ...en toch... het wiel uit willen vinden....

succes !!
KLIKKERDEKLIK........Dit is niet mijn guerilla.... Vriend
dig a hole,
plant a seed,
wait for rain and wish for weed..

Get high on your own supply

#5 amnees

Chef GrowGuide

• Full member
  • 10908 Posts:

Gepost 21 augustus 2012 - 21:23

ik gebruik zelf 3W leds van yukisaki, groothandel die o.a. levert aan bularo en kawx. werkt perfect.
Chef CrowGuide

#6 MrDropTables

Hang hier wat rond lid

• Members
  • Pip
  • 94 Posts:

Gepost 21 augustus 2012 - 23:35

http://stores.benl.e...sid=p4340.l2563

50W + leds

Jup, je hebt bijna het volledig spectrum nodig, behalve groen. Vooral donker Deep red en Royal Blue (655 nm - 660nm, 452nm - 455nm)

Er zijn op google genoeg planten spectrum grafieken.

Probleem is kosten.

Neem nu een 400W.

250 euro aan leds.
90 euro aan goede koelelementen
40 euro aan kabels en andere prullen. (fans, zekeringen, controller)
120 euro voor degelijke driver.

Heel duur dus. En bijna alle goedkope led grow lights die je online vindt zijn crap (fout spectrum, slechte koeling, ....), behalve de heel dure.
En de illusie dat 120 w led == 400 HPS is ook bullshit.

#7 kirewiet

zomaar een lid

• New Members
  • 3 Posts:

Gepost 22 augustus 2012 - 19:33

Bekijk Post lostchild, op 21 Aug 2012, 19:36, zei:

Ik had al begrepen dat het ook meer om de kleuren draait dan om de lumen. Is dat echt zo? Als de kleuren spectrum redelijk gelijk ligt, is het dan als nog niet beter om te kiezen voor de led met hogere lumen?

Kleuren hebben ze wel in orde tegenwoordig maar nu nog rendement uit die 3w ledjes (peperduur) zien te halen (lumen is leuk maar micromollen daar draait het om) :D
groeien wil maar bloeien kan nog steeds niet goed en betwijfel of dat ooit in orde komt, denk eerder dat er uiteindelijk een soort combo uitkomt of een verdere doorontwikkeling zoals met de 230V-> 400V HPS

Als ik Rebel led gaat vergelijken met cree xp-e / cree xp-g dan zit het verschil volgens mij voornamelijk in de lumen. Of heeft cree een grotere kleuren bereik, waardoor ze vaak geliefd zijn bij het kweken van planten.

#8 bots

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1015 Posts:

Gepost 23 augustus 2012 - 06:09

Het gaat om micromollen
Gebruik verrood in je lamp dit is voor. Stam dikte bladgrote. En bloei
Leds missen starlings warmte .vandaar dat het trager gaat zorg voor starlings warmte op de kop van de plant

Er wordt veel onderzocht in de tuin bouw. Fullspectrum tot alleen rood en blauw
Op Philips wed site staat veel verslagen. Ook het vakblad onderglas. ( digitaal) interessant
Ledkweeklamp evoled 50. 70 90 watt ( Spaans merk) daar wordt goede resultaat mee behaald
Op hun web site staat ook het spectrum van de lamp .dacht dat ze veel witte leds en rode gebruikten
Succes met je kweek lamp bouw
Bots

Ledtech.de voor je ledjes goed bedrijf

#9 fritzl

Trolling like a sir

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 596 Posts:

Gepost 23 augustus 2012 - 07:36

Bekijk Post amnees, op 21 Aug 2012, 22:23, zei:

ik gebruik zelf 3W leds van yukisaki, groothandel die o.a. levert aan bularo en kawx. werkt perfect.

Sinds wanneer is mr. antiled aan de ledjes?? :D :rofl :rofl :rofl
Of is dit sarcastisch bedoeld? :D

Bekijk Post amnees, op 19 Jan 2012, 21:38, zei:

flikker nou eens op met die LED topics :rofl

Bekijk Post amnees, op 29 Aug 2010, 10:39, zei:

al helemaal als er zo'n bullshit in staat zou ik al verder kijken, de 300 watt led lamp vervangt de 1000 watt hps.. blablabla

#10 lostchild

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 8991 Posts:

Gepost 23 augustus 2012 - 09:07

Wie zegt dat ie de LEDjes boven de plantjes heeft :D

Sla, tomaten, paprika's al dat soort dingen prima onder LED maar canna kan er te weinig mee om rendabel te zijn zonder allerlei extra gedoe wat je uiteindelijk 1.5x zoveel gaat kosten als een HPS rondje en... met HPS draai je 1 ronde per jaar meer puur omdat het onder LED allemaal niet zo rap gaat en je langer nodig hebt (of je genetica erop aanpasssen) :D
Medicinaal wiet gebruiker en kweker van eigen medicijn.
Na de waarheid is er geen fantasie meer te leven

#11 zODd

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 7832 Posts:

Gepost 23 augustus 2012 - 12:10

Beste kirewiet.
Zal je zelf nog even willen voor stellen zoals in de welkoms mail staat.

Gefeliciteerd, je bent lid geworden van Wietforum. Voordat je gaat posten gaarne aandacht voor het volgende:

1. Je bent akkoord gegaan met onze spelregels, maar heb je ze ook wel gelezen? Doe dat nu EERST. Bij het niet naleven van de regels kun je verwijderd worden van het forum.
2. Stel je DAARNA voor in de wie is wie sectie
3. Je zult ongetwijfeld vragen hebben. Maar de meeste zijn al gesteld. Zoals je gelezen hebt vragen we onze leden om EERST GOED te zoeken op het forum VOORDAT je een vraag stelt. Zoek ook de growguide na.
4. Iedere sectie heeft "sticky topics". Deze staan altijd bovenaan. Lees deze topics eerst door, hier staan de meest gestelde vragen in en aanwijzingen voor het gebruik van die sectie.

Met name dat laatste is echt een vereiste. Kijk eens goed naar de zoekmogelijkheden, zoals alleen in de titel zoeken of het hele bericht, en alleen de berichten weer te geven waarin je zoekterm voorkomt of de topics. Bij zoeken naar een combinatie van meerdere woorden zet je een "+" voor elk woord, dus bij zoeken op "grote buds" tik je in "+grote +buds". Zie ook de help in het zoekscherm.

Er is overigens ook een uitgebreide help beschikbaar.

Uitgebreide beginnerstips en richtlijnen voor het gebruik van het forum zijn beschikbaar alsmede een overzichtstopic met een aantal belangrijke topics voor beginners

Namens het mod-team bedankt en veel plezier!

/zODd

#12 amnees

Chef GrowGuide

• Full member
  • 10908 Posts:

Gepost 23 augustus 2012 - 12:15

@ Fritzl, als het niet sarcastisch bedoeld is zet ik het er wel bij.
Chef CrowGuide

#13 bots

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1015 Posts:

Gepost 25 augustus 2012 - 09:26

Evoled v4
Kijk hier ff naar je kan je eigen lamp bouwen in fases of compleet je eigen model
Als je zelf een heatsink hebt
Greets bots

#14 wannaroll

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 100 Posts:

Gepost 30 november 2014 - 18:10

Beetje laad maar op ebay vind je kleine leds van 50 watt/10euro
goedkoper gaat het niet worden :-)

#15 Arthur.Hicks

zomaar een lid

• New Members
  • 1 Posts:

Gepost 27 augustus 2015 - 12:03

Bedankt voor deze geweldige informatie.

#16 Bubbleblower

The proof is in the budding.

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 303 Posts:

Gepost 27 augustus 2015 - 22:56

Al weer zo'n undercover verkoper, deze spreekt niet eens Nederlands.

#17 slablaadje

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 104 Posts:

Gepost 14 december 2015 - 19:37

Hey,

Ja hier meer dan een jaar ervaring met 1800 watt aan zelfbouwleds. Gaat op zich goed ondanks dat ik geen kweekervaring heb. Mijn laatste run was 1.24 g/w.

Ik gebruik de Cree CXA 3070, een betere led dan de Cree's zijn er eigenlijk niet. Deze CXA is recentelijk nog overtroffen door de CXB: http://www.cree.com/.../ds-CXB3070.pdf

Ik heb een hele ruime bouwinstructie en uitleg over alles wat met led te maken heeft op een andere site geplaatst. Wil er geen reclame voor maken hier, maar een beetje zoeken op internet doet wonderen. Meer informatie heb je eigenlijk niet nodig om een goede keuze te maken.

En helaas voor mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten: die vlieger gaat niet op. Een goede zelfbouw kost minimaal 1.5 euro per watt maar dan haal je resultaten van 1.24 of 1.38. Wietefras is de tweede op dat forum dat een zelfbouwarmatuur heeft gemaakt obv de Cree's. Hij haalde op DWC 1.38 g/w.
Kweken met 2400 watt led

#18 Cabis

LEDs do It

• Members
  • Pip Pip
  • 265 Posts:

Gepost 14 december 2015 - 19:49

k heb een hele ruime bouwinstructie en uitleg over alles wat met led te maken heeft op een andere site geplaatst.
linkje or it didn't happen ;)

#19 scirocco

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2665 Posts:

Gepost 14 december 2015 - 19:54

Google: slablaadje led 1.24 en je krijgt m als eerste in beeld...

#20 penvissers

Hang hier wat rond lid

• Members
  • Pip
  • 75 Posts:

Gepost 04 januari 2016 - 08:45

Ik heb vorig jaar een led 150W armatuur aangeschaft en ga nu over op een 400W hps. De groei ging best onder led maar ik moest de laatste weken spaarlampen erbij gaan hangen om de toppen wat aan te dikken. Pas dus op wat je koopt. Niet alle led is vergelijkbaar met hps. Al maken ze daar wel reclame voor.

Gr Penvisser.
Gr Penvissers...