Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Baekelandt

Beestig Bloeien met den Baekelandt!

Recommended Posts

Aen Allen Enen Goeden Dag Gewenscht!

 

Ik ben een struikrover uit de 19e eeuw en mijn laatste struik ben ik nu aan het oproken :) DUS het wordt tijd om maar eens 2 nieuwe struikjes planten! Met de komst van 'elektriek' in mijn bosdorp twee lentes geleden kan ik dat nu ook binnen!

 

SETUP:

 

Growroom = 70b40d90h/zelfgemaakt (opp = 0.28 m²)

4x18 watt TL (4000 K groei 2700 K bloei)

2x Hericules in

2x 3.8L pot

Medium = Aarde (hergebruikt en met Calcium verrijkt)

100 m³ Koolstoffilter

43 m²/h Inlaat, 92m³/h afzuig, 12 V pc-fans

Terra Flores bloeivoeding

 

De potten zijn 3.8 liter dus, en gloednieuw. Daarmee heb ik ze even goed liggen schrobben met afwasmiddel om alle productie-stoffen zoals weekmakers (om uit de vorm te komen) etc... af te spoelen. Die rommel wil je niet in je bodem!

 

gallery_33521_14475_745393.jpg

gallery_33521_14475_82197.jpg

 

Het wordt een scrog op deze netjes:

gallery_33521_14475_532288.jpg

Zelfgemaakt; de afmetingen zijn 36x30 centimeter en elke pot heeft haar eigen netje.

gallery_33521_14475_1317683.jpg

Tweede netje moeten we nog even afwerken...

gallery_33521_14475_174598.jpg

En de koolstoffilter natuurlijk! Deze zal buiten de kast komen maar vorige ronde hing 'ie erin, dus de hoes is in de was, want die rook een beetje... eigenaardig... :)

gallery_33521_14475_686151.jpg

Binnenin de vrijgezellenflat... Ze heeft al betere tijden gekend. Die zwarte banden zijn tanktape die daar hangen zodat ik kan zien waar de steunbalken van het geraamte zitten, en die houden ook wat bekabeling netjes tegen de muur. De wand is 1.5 mm dik dus het is van groot belang wanneer ik haken en schroeven gebruik te weten waar ik hout van 24 mm dik heb...

gallery_33521_14475_967102.jpg

onder de armatuur, lampen zitten niet in. De bodemplaat heb ik er afgehaald om de stoffilter te vervangen dus je ziet mijn kleine fannetje van de actieve inlaat.

gallery_33521_14475_340431.jpg

Thumbs up voor radiatorfolie! :)

 

gallery_33521_14475_159266.jpg

In de testrun in dit weer. Geen lampen of vsa , afzuig op 100 % en we zitten al aan 25 graden. ;)

 

Met het warme weer momenteel wacht ik liever nog een paar dagen om het zaad in de grond te steken. Dan volgen natuurlijk vele foto's.

 

Over het zaad moet ik wel even toelichten dat het afkomstig is van een zelfbestoven tweeslachtige Hericules. Of die tweeslachtigheid genetisch of omgevingsgebonden was is mij eenderzijds niet duidelijk, en langs de andere, eerlijke kant, kan het mij niets schelen. Het maakt voor mijn doeleinden geen verschil. Ik heb grootse plannen voor de planten en hun geslachtsdelen, welke het ook mogen zijn! (maar liefst herma's!!!).

 

Wie mij lief heeft volge mij! En wie een vraag heeft vraege mij! Buiten opmerkingen over lichtdichtheid van mijn uitlaat; koolstoffilter is niet aangesloten momenteel, en die maakt het volledig licht dicht.

 

Groeten, B

 

:wtf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

overdag temp gemeten ?

het is nu wel warm overdag. snachts zou geen probleem moeten zijn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie setup :)

wat zijn je grote plannen mochten het herma's zijn? :)

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel veel suc6 hier ben ik wel eens benieuwd naar ! =D

 

Groetjes Shiningsilverhaze

 

Heel veel suc6 hier ben ik wel eens benieuwd naar ! =D

 

Groetjes Shiningsilverhaze

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Alucard: temp is inderdaad overdag. Het wordt nog iets warmer binnenkort en ga met lampen en ventilator temperatuur meten om te zeker zijn dat mijn maximum niet te hoog ligt. In de kamer is het 27 graden, in de kast zonder lamp 2 graden koeler. Mijn lamp gaf vorige runs 4 graden extra, voornamelijk VSA die ingebouwd is in de armaturen. Mijn inblaas is een maatje groter nu en dat zal wel een graadje minder worden.

 

@odecsner: Feminised zaad maken later ; zelfbestuiving zal vanzelfsprekend ook gebeuren, dan roken we de zaadhoesjes en het zelf bestuiving zaad eten we gewoon op! :)

 

@piet piraat: Hopen op banaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_33521_14475_1340202.jpg

hoop hydrokorrels voor bodem van de potten EN bovenlaag (dek ik altijd af met 2 centimeter hydro om de toplaag vochtig te houden - en het ziet er nog eens mooi uit ook!

 

gallery_33521_14475_308701.jpg

De voeding, vorige kweek gekocht.

 

WAT ELEKTRONICA VOOR DE LIEFHEBBERS:

 

gallery_33521_14475_397341.jpg

Deze is CE gekeurd, enkel komt het voor sommigen vreemd over, geen pin voor aarding. Maar de aarding zijn die koperen klepjes die je daar ziet. Even veilig, en je kan je stekkers ondersteboven steken!

 

gallery_33521_14475_117940.jpg

tijdschakelaars. 3500 watt, geloof er geen jota van! Elke schakelaar trekt echter slechts 2x18 watt aan (gemiddeld) 0.32 A. Dus relais is helemaal niet nodig hier.

 

gallery_33521_14475_1119672.jpg

FF licht aan om de testrun te trekken.

 

gallery_33521_14475_1237128.jpg

Mijn favoriete soorten fotos! Deze is genomen binnen de 3 seconden nadat ik de set had aangestoken. Omdat de lampen nog moeten opstarten kan je mooi het kleurverschil zien: De lamp vanvoor, die blauwe, die is 6500 K. Perfect dus! die andere 3 zijn 4500 K en 4000 K. Wat aan de rode kant, maar nog steeds in de 'butterzone'.

 

Omdat de plantjes klein moeten blijven ga ik natuurlijk die 3 "rode" lampen vervangen door 865'ers van Osram, die aan 6500 K binnen klokken. Voor de bloei heb ik 4x 2700 K tl. 2100 K zou optimaal zijn, maar dat vind je niet - althans, ik heb het nog niet gevonden. Mijn laatste hoop is een winkel voor terariums en aquariums...

 

gallery_33521_14475_1764030.jpg

Testrun met de lampen aan. Ik zal deze avond min/max even vermelden.

 

En dan als afsluiter nog even deze:

gallery_33521_14475_738473.jpg

 

kost 3x niets en is een life saver als het op plakkerige vingers aankomt :) alhoewel zo'n bruin bolletje draaien altijd fijn is, verkies ik toch om mijn hasj zonder huidschilfers te roken, dankjewel! :)

 

Dat is het voor nu; na de testrun zal ik zien of ik eventueel nog moet aanpassen en dan duwen we de damesheren onder 72 watt zon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup!

 

Ik ben aleen well erg nieuwsgierig naar je pc fans.

Gebruik je deze alleen voor de actieve inlaat? of ook voor de uitlaat?

En welke diameter hebben ze?

 

Ben namelijk erg nieuwsgierig of je geen overdruk gaat creëren als je ook een pc fan voor de uitlaat gebruikt.

 

Dit omdat ze vaak maar 2mmH2O = 19,6 pascal aan druk hebben. En een filter op vol vermoogen heeft all snell een drukval van 180 Pascal

Een 700 kuub filter laat bij grofweg 20 Pascal iets van 50 kuub lucht door. Kon geen datablad voor een 100 kuub filter vinden, maar deze is waarschijnlijk op ongeveer dezelfde druk gebouwd. dus zou effectief iets van 7 M^3 per uur doorlaten.(bij 1 pc fan met zelfde diameter als de flens van het filter)

 

met 43 in en 7 uit kan je well zien dat je overdruk krijgt. Overigens betekend deze overdruk dat je waarschijnlijk weer meer lucht door je filter heen duwt (als je hok niet lucht lekt dan tenminste)

 

 

Ben ook erg nieuwsgierig naar wat je met je herma's gaat doen! dus ga je zeker volgen!

 

Ik gok trouwens dat je gaat kruisbestuiving om te kijken of de herma-factor soort van recessief is ?

 

ga je trouwens wat random indrukken op je tijdschakelaar? of hoop je op "natuurlijke" herma's?

 

groeten

experimentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel vragen, zal ze allen beantwoorden.

 

Ik blaas in en zuig buiten door twee fans, zoals in eerste bericht staat zijn deze inblaas = 43 m³/h, afzuig = 100 m³/h (maar wegens oud zijn is dit 92 m³ nu).

 

Diameter in = 8cm, uit = 12 cm give and take.

 

Mijn fans zo geven onderdruk, de deur wordt naar binnen getrokken. Wanneer de filter erop zit daalt de onderdruk inderdaad, maar relatief weinig. Mijn newtonmeter uit die vergane jaren van schoolgaan is kapot maar met een rekker en ijkgewicht is dit vlug opgelost dus 5 berekeningen later kan ik zeggen dat waar mijn onderdruk zonder filter 100% is, is mijn onderdruk met filter tussen de 65 en 75 procent respectievelijk.

 

Ik verlies dus grofweg een kwart tot een derde van mijn onderdruk in vergelijking met de fans ZONDER filter, maar ik behoud de onderdruk wel. Het is ook niet de eerste ronde in deze setup (inblaas is vervangen maar is slechts 4 m³/h groter dan de voorganger - (RIP) ) en het is altijd fijn en zonder geur verlopen.

 

Wat de herma's betreft; groei blijft onder 24/0; bloei 12/12; geen rare toeren :)

 

Ik wil zien of ze genetisch tweeslachtig zijn of onder stress tweeslachtig geworden zijn. Wat ik net ga doen rust nog volledig op wat de planten gaan doen, maar feminisen is een weloverwogen optie; ballen knijpen, zelfbestuivingszaad opeten, zaadhoesjes oproken, hele planten in de hasjmaker, iemand's buitenkweek verpesten (nee grapje :) )... het kan allemaal en ik ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden :)

 

EDIT: moesten de mirakels de wereld nog niet uit zijn en ik (hoooooogst onwaarschijnlijk) toch een puur vrouwelijke heb ga ik inderdaad wel stressen. Fuck ballen, ik wil banaantjes! En als (lees wanneer) ik banaantjes heb gaat het 6 maanden later een dik feminised - women only! feestje worden. Want als ik honderden feminised zaden heb dan zet ik mijn 40*70 vloer VOL met 0.75 liter potjes...

 

Dan doen we de gekste bonsai sog die mijn bosdorp ooit gezien heeft! Gewoon omdat het dan kan en het nu financieel onpraktisch is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de kap van je lampen dicht is, dat wil zeggen er stroomt geen lucht tussendoor, blijft de warmte eronder hangen. Kun er geen ruimte tussenlaten dmv andere armaturen?

 

Daarnaast kan je op 40 cm wel een stuk of 6 a 7 balken kwijt? De rest van je kast laat het ook toe, dus waarom niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
WAT ELEKTRONICA VOOR DE LIEFHEBBERS:

 

gallery_33521_14475_397341.jpg

Deze is CE gekeurd, enkel komt het voor sommigen vreemd over, geen pin voor aarding. Maar de aarding zijn die koperen klepjes die je daar ziet. Even veilig, en je kan je stekkers ondersteboven steken!

 

waar komt u vandaan :) is dit in nederland niet zo'n beetje de standaard ?

de contacten dan het model daargelaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Baekelandt,

Leuke setup :) . Bijna dezelfde afmetingen als mijn kastje :wtf: .

 

Succes deze ronde :) .

 

Groeten Beaker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes :)

 

:)

 

 

Elmo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dat is erg goed nieuws voor de mensen die PC fans willen gebruiken!

 

Mag ik vragen welk merk filter en fan je gebruikt? Ik wil misschien ook zo'n soort kastje bouwen (dan om mijn buitenoogst in te drogen :))

 

Ik snap niet pressies wat je bedoelt met 100% onderdruk en 75% onderdruk,

Maar ik vermoed dat je hiermee alleen de relatie bedoeld tussen de 2? Dus stel je relatieve druk op 100% is bijvoorbeeld -10 Pascal, dan is die met filter -7 Pascal? of vergis ik mij hierin?

 

Ben erg nieuwsgierig wat de uitkomst van je herma experiment zal zijn! All ben ik bang dat het zowel erfelijk als door de omgeving bepaald is.

 

groeten

experimentje

 

ps: doordat je uitlat fan oppervlak 2* zo groot is als je inlaat heb je all de dubbele druk die ik eerder had berekend. En aangezien je kleine fan 3* kleiner oppervlak heeft als je grote produceert deze dus ook een 3* kleinere druk, dit plus het feit dat je via een kier onder je opstelling aanzuigt, betekend dat als je het narekent je inderdaad ook onderdruk krijgt zoals jij all hebt ervaren.

 

heel erg bedankt voor je antwoorden! Dit helpt mij echt enorm bij het ontwerp van mijn hokje met pc fans!

 

erg mooie setup!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hansworst:

 

ik kan er inderdaad 108-126 watt van maken MAAR aangezien het hier om een herma experiment gaat en ik de kosten wat wil drukken (aanschaf en verbruik) gebruik ik deze ronde deze aaneengedraaide dubbele armatuur. Luchtstroom is niet zo'n probleem, maar met losse fittingen zou ik de lampen wel dichter op de plant kunnen plaatsen. Mijn totale verbruik voor een kweek kost mij overigns slechts een 11-13 euro...

 

@grow weed:

 

Stinkputten-Lendelede, België. Deze komt uit Oost-Europa, ik wist niet dat de noorderlanden die ook gebruiken, bij ons is dit niet veel voorkomend. Sta ik nu even voor aap zeg!

 

THX Beaker en Elmo! :P dat het mag worden wat het gaat worden!

 

@Experimentje:

 

Ik snap niet pressies wat je bedoelt met 100% onderdruk en 75% onderdruk,

Maar ik vermoed dat je hiermee alleen de relatie bedoeld tussen de 2? Dus stel je relatieve druk op 100% is bijvoorbeeld -10 Pascal, dan is die met filter -7 Pascal? of vergis ik mij hierin?

 

Je vergist je niet, zo bedoel ik het dus. Wat mijn beginwaarde in pascal is weet ik niet, maar dit zijn de onderlinge verhoudingen van de trekkracht die de onderdruk op mijn deur plaatst...

 

Die filter is een CAN 1500, is dat niet min of meer standaard?

 

De kast staat trouwens - ben ik vergeten te zeggen - op wielen. Die zijn verborgen doordat mijn buitenbekleding vooraan (deur) en opzij langer zijn als het geraamte. Ik trek dus idd onder kieren van 2 mm zijwaarts en 8 aan de deur, maar de ruimte tussen de vloer en de inlaat is 5 centimeter hoog geef en neem. Ik zal zo dadelijk wat fotos plaatsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotos dus!

 

gallery_33521_14475_1427199.jpg

 

De kast staat dus op wielen. 30 km/h zal ie nooit halen maar is wel HEUL interessant en flexibel voor visite enzo...

Wat een rommel erin zeg. Zullen we dat eens uit kuisen en er zaad in proppen?

 

gallery_33521_14475_797322.jpg

 

allereerst even een oude panty van Mevrouw Baekelandt als stoffilter gebruiken...

 

gallery_33521_14475_342210.jpg

 

... en dan laagje hydro in de propegator. Dan denken de damesheren dat ze in het regenwoud zitten. Maar wie zijn nu die damesheren?

 

gallery_33521_14475_1026452.jpg

 

Hieruit kiezen we 2 mooie zaden. De zaden zijn :P maar die stomme camera kan dat niet vastleggen... :huh:

 

gallery_33521_14475_18747.jpg

 

DAN MAAR ZO! En ondertussen eens de handleiding doornemen. Als struikrover van 230 jaar is de technologie voor mij soms een drempel... In mijn tijd hadden ze net de schoenenblink uitgevonden en daar bleef het dan bij...

 

Genoeg van dat!

 

gallery_33521_14475_48810.jpg

 

De damesheren staan nu onder 2x18 watt, 6500 K en 4500 K. Thermometer erin en 24/0 tot ze aan hun tweede internode beginnen. Waarom 24 uur? Temperatuur schommelt dan minder.

 

gallery_33521_14475_706992.jpg

 

"Astronaut Baekelandt meldt zich van de bovenkant van de zon... laat die damesheren maar denken dat ik god ben, zal ze geen kwaad doen. Toegegeven, God ben ik - naar horen zeggen - niet, maar in deze kast ben ik Alfa en Omega, Donder Wind en Regen!

 

Ik ben Moeder Natuur, ik ben Baekelandt, den amateurbloemist!!!"

 

... en heel high!

 

Grtz, B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat de herma's betreft; groei blijft onder 24/0; bloei 12/12; geen rare toeren

 

wat is het effect van 24/0 tenopzichte van 18/6 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal blijven de planten iets korter, omdat zij het meest groeien tijdens de nacht, hun rustperiode.

 

Dat is ook de reden waarom planten zo hard doorgroeien in de bloei; het zijn geen pubers zoals mensen die een groeischeut krijgen, ze hebben gewoon veel meer nachtrust en nachtrust = groei

 

of als je bedoelde of er een verschil tussen zit dat hermas al dan niet in de hand werkt, dat is er niet. Mss slechte zinsbouw eerder, maar dat "wat de hermas betreft" was in antwoord op de meervoudige vraag van Experimentje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes met je ronde :P

 

de mijn staan ook op 24/0 licht, heb dat bij de eerste ook zo gedaan, tot ze er goed doorkomen en dan overschakelen op 18/6, ik heb dat hier toch al veel gelezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx kwikikweek!

 

Temp is in de propegator momenteel 28/29 °c, 48/51% RLV (min/max). Constant dus. Verwacht vandaag toch te pieken aan 30 °C met dat hete weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vrees dat we ook uitschieters gaan krijgen de komende dagen :P toch proberen om het niet al te hoog op te laten lopen de temp

 

ik heb mijn voorzorgen al genomen, kamer vol met ventilators gezet :huh: , als het licht brand gaat de kast ook open, anders kan je even goed eieren uitbroeden in de kast/tent :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de plantjes buiten kunnen zetten, hebben toch nog 15.5 uur daglicht. Maar hoe, dat is een ander pak mouwen. Ze zouden spongepots van 13 kilo moeten maken, want deze waaien weg.

 

En meteen in hun grote potten zetten gaat ook niet want die passen niet op de vensterbank...

 

miserie, miserie! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
of als je bedoelde of er een verschil tussen zit dat hermas al dan niet in de hand werkt, dat is er niet. Mss slechte zinsbouw eerder, maar dat "wat de hermas betreft" was in antwoord op de meervoudige vraag van Experimentje.

 

dat bedoelde ik. voor de dames heb ik altijd 18/6 helemaal geen donker/rust periode lijkt mij ook wel een vorm van stress

Niet wat meer zaadjes te kiemen gelegd ? 100 ontkiem garantie :P

 

overigens vind ik het tonen van geslachtsdelen wel pubergedrag :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

36 ° C in een propegator is TEVEEL! De damesheren zijn verhuisd naar de vensterbank en zullen enkel 's nachts wanneer de zon onder is onder de lampen gaan... We zetten er ook meteen extra dames bij, beide zaden zijn al ah kiemen maar toch wil ik later een mooie keuze kunnen maken! 5 zaden extra, zodat we straks kunnen kiezen uit +- 7 zaailingen

 

grtz, B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...