Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

johnnsell

Mapito in het klein, Water farm voor de bewatering

Recommended Posts

Na een tijd van rustig aan doen. Begon het weer langzaam te kriebelen.

 

Effe naar een lokale GS gegaan. De planning was 5 x een plant met als medium Kokos. (wel zo fijn dacht ik)

 

Ik heb nog een paar potjes van 3.5 en 6.5 liter. 1 zakje zou wel voldoen toch. Maar nu kon ik ook een zak Mapito regelen voor weinig. Oké goed idee, doen we dat. Een verhaal over spoelen, pH en EC en nog wat kreeg ik voor me kiezen. Ook hier op WF al het een en ander gelezen. Maar zo profesioneel en groot doe/kan ik dus niet.

 

Het zal wel. Ik probeer wel wat, en zie het wel.

 

Nu het geluk, dat er nog een water farm voor handen was. Deze laat je water recirculeren. Ideaal, hoefden we ook niet moeilijk te doen met spoelen en ebben en vloeden.

 

 

Mapito in de waterfarm gedaan, beetje extra kokos er door/over pH op 3.0 gezet, EC niks aan gedaan en 8 liter laten circuleren. Na 30 min komt de pH uit op 4.8 en de EC op 3.7... Pff WOW, veel voeding in die Mapito (schijnt afval te zijn ofzo)

 

Nog een keer met een pH van 5.0, en EC niks aangedaan. weer 30 min later, komen we uit op pH rond de 4.9 en EC 2.0. Leuk het word al beter, maar wat een gedoe, en wat kost het een tijd. Maar we gaan verder. 3e keer pH niks aan gedaan, EC ook niet. En ja hoor het komt er uit na 20 min (geduld raakte op) pH 5.8 EC 1.1 Top zo lijkt ie mij wel oke.

 

Emmer schoon opnieuw aanmaken pH 5.8 EC 2.2 beetje groei voeding en wortel stimu gebruikt. En plantje er in gedrukt. Laat hem 2 a 3 keer per dag 15 min recirculeren

 

Nu maar hopen dat ie snel aanslaat.

 

 

 

De SETUP:

 

SJ DS90

Minimax EVSA 150 watt

Phresh 300m³ filter

paar potten

ventilatortje

pH en EC meter

 

Beetje voeding. heb ook nog een sample van GL liggen (kan dat ook op hydro?)

 

Het doel:

 

Van het plantje (ss haze) een mooi struikje maken, liefst tent vullend.

 

 

Ik ben gewoon wat aan het rommelen, tip’s en commentaar is altijd welkom.

 

Foto,s volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

de steenwol in de pito kan niet tegen ph lager als 5.0... ;)

 

ksnap ook niet dat je inwaterd met 3.0 :innocent: ....dat heb ik nog niemand zien doen hier... :)

 

zie site

 

http://www.growcenter-noord.nl/grodan-stee...0st-p-1341.html

 

 

Steenwol is licht, compact en relatief goedkoop. Het heeft een groot watervasthoudend vermogen en bevat veel lucht.

 

Toch is het zo dat steenwol, voor een tropische plant, wel zijn gebruiksaanwijzing kent. Een groot deel van de telers kweken te nat. Hierdoor wordt de opneembare EC verlaagd. Dat is prima voor een groeiende plant, maar niet voor een bloeiende.

 

De PH waarde van steenwol ligt vrij hoog ,rond de 8. Het is bij steenwol dus belangrijk goed in te wateren met een lage PH(5,1-5,5) vooral ook omdat de steenwol steeds weer de nijging heeft de PH waarde in de mat te verhogen.Zet je PH nooit onder de 5, je plant kan daar wel tegen, maar de steenwol niet. Die zal hierdoor zijn veerkracht verliezen en inzakken. Als je steenwol goed behandelt gaat het relatief lang mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mapito schijnt kapot te gaan met een ph onder 5, dus met 3 spoelen was geen slimme zet.

je wilt dat je mapito luchtig is, en dat doe je met deze waardes te niet.

 

zou dus eerst het topic van schenkie doorlezen, kweken op mapito. dan lees je dat je op kleine schaal het beste je kraanwater af kan zuren op 5.4 en deze door je potten te spoelen totdat een ec van 0.8 en ph van ongeveer 5.7 is bereikt. zo nodig meerdere keren en steeds weer even je water opnieuw afzuren. daarna ga je inwateren met een ec van 1.2/1,4 ph 5.5/7 en dan gelijk je stekjes/plantjes erin. ;)

 

zou voor de zekerheid dus even een nieuwe zak pito kopen.

 

met "het zal wel" kom je niet ver.

 

edit: heb je carpe weer hoor. die houdt ook alles in de gaten!! :)

 

wat bedoel je trouwens met circuleren. ik mag hopen alleen het water in je vat? lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey.. bedankt voor de reacties.

 

Dus als ik het goed begrijp, heb ik me Mapito eigenlijk verneukt...?

 

effe voor de orde, deze pot heb ik zo ongeveer staan: gallery_26038_14389_310905.gif

 

Alles nog is gustig nagemeten, en kwam voor een verasing te staan.

 

pH ongeveer op 5.4 en de EC 2.0 gallery_26038_14389_737529.jpg

 

Zal kijken hoe dit uit pakt. Paar dagen aankijken. Anders nieuw zakje Mapito ophalen. pH heeft maar heel even onder de 5 gezeten, Hoopen en duimen dan maar..

 

Foto: gallery_26038_14389_1003216.jpg

 

gallery_26038_14389_1800460.jpg

 

gallery_26038_14389_569029.jpg

 

 

 

Vraagje: Kan bij deze marnier van kweken iedere kokos voeding worden gebruikt, of moet het perse Hydro voeding zijn?

 

 

 

 

MVG.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote kans van wel ja.

 

Ik heb deze manier van kweken met mapito op deze potten nog nooit gezien! Hoe werkt het precies, wat is hier idee erachter?

 

Sowieso hydro voeding gebruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben zoiezo niet bekend met Mapito. En heb het zo ook nog niet gezien. Maar eens is de eerste keer.

 

Toen ik hoorde dat eb en vloed de beste/meest voorkomende is op Mapito, zat ik een die Water Farm pot te denken.

 

Het werkt als volgt: Medium in de bak boven, water in de bak beneden, afgezuurd en met de juiste EC. (wat de juiste is, geen idee) Het werkt op lucht druk, door de lucht druk, duw je de water omhoog, door de ring, die gaat druppelen. Zet je de pomp 24/7 aan, krijg je een heel nat medium. Met de Mapito wil ik 2 tot 4 x 15 minuten per dag spoelen.

 

Het is een beetje zoeken naar hoe en wat werkt.. Er is volgens mij niet echt een handleiding. (als iemand er 1 heeft, hou ik me aanbevolen)

 

Het idee er achter. Struik kweken.. hehe.. Water versersen na 10 dagen, of als waterpeil te ver zakt, of als de pH of EC extreem gaan verlopen.

 

Doel is vooral ook die Mapito leren kennen, en kijken of deze kweek methode uberhaupt wel werkt. Want als het werkt, is het lekker lui kweken..

 

 

 

Dit staat op de site van GHE: Classic "plug n play" een emmer systeem

 

 

De volledige WaterFarm ® is ontworpen om een stand-alone systeem. Het is betrouwbaar en eenvoudig, perfect voor grote gewassen, vaste planten, en moeder planten. Het systeem is veelzijdig, omdat het gemakkelijk kan worden verplaatst. Verplaats het van kamer naar kamer, of van binnen naar buiten. Afmetingen: 12 "L x 12" W x 18 "H Gerelateerde link: GrowFORCE-1 luchtpomp Download instructies van het systeem: WaterFarm Individuele

 

en dit:

 

Druppel Hydroponic System

 

 

 

Onze best verkopende hydrocultuur module wordt de WaterFarm ® gebouwd om een ​​lange levensduur te garanderen. De combinatie van unieke vierkante ontwerp maakt het mogelijk telers om nauw te pakken modules samen om grote, high-density installaties te creëren. De WaterFarm zal groeien kleine, middelgrote en grote planten. Het biedt alle functies van grotere systemen tegen lagere kosten, zonder concessies aan de kwaliteit of prestaties.

 

De WaterFarm wordt geleverd in twee modellen, volledig en Modular. Ontworpen om een ​​stand-alone te zijn, de Complete WaterFarm bestaat uit: 2 liter groeiende kamer, 4 liter reservoir, afvoer niveau buis, een Elite luchtpomp, kleikorrels en Flora Series voedingsstoffen. De Modular WaterFarm is ontworpen voor meerdere eenheden configuratie met een General Hydroponics Controller. De modulaire model omvat het reservoir, groeien kamer en boerderij kit.

 

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinig maar ben echt totaal niet bekend met druppelen. Bij een eb vloed systeem maak je met een vijverzeil een bak, waarin gewoon normale potten komen. Hierin laat je een laag water van 4 tot 10 cm stromen en dit laat je een minuut of 15/20 staan. De mapito zuigt zich in de tussentijd vol, en daarna zuig je het water weer terug je vat in. Met een deense bodem op evt een verhoging kan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jou systeem lijkt een beetje op die i-grow mapito bubble-bakken ...

mss kan je uit die hoek nuttige info halen... ;)

 

kheb er ook kweekverslagen van gezien hier op wf....

 

maar eb en vloed is door zijn eenvoud een winner....imho :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mhhh heb de verslagen is bekeken Carpe, maar het waren niet echt Happy Ends.

 

Hoop dat mij iets beter gaat. Maar wel heel duidelijk kunnen zien dat pH en EC fouten ernstige gevolgen heeft.

 

 

Iemand nog tips welke voeding te gebruiken.. Het liefst onderbouwt met een uitleg waarom, of een kweekverslag waar het verloop van de kweek te bekijken is.

 

 

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

check de verslagen van schenkie, cannaz en racker

 

veel plezier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey. Daar was ik weer.

 

 

2 dagen geleden leek het erop dat ze het oppakte en wortel ging maken. Een LV van 50% verdraagt ze nu best goed. Beetje laag zou ik zeggen, dus af en toe met de plantenspuit er op, of me MiniMax EVSA nu brand of niet, gewoon 1 a 2 x per dag sprayen.

Ook de gelegenheid aangegrepen om d’r direct effe te toppen. Idd, ook iets wat aan de vroege kant, maar ze moet echt mega breed worden. Is kijken hoe het uitpakt.

 

 

Omdat het me niet helemaal lekker zat, gister toch maar mijn water in de Water Farm ververst.

 

Nieuw aangemaakt met: gallery_26038_14389_35958.jpg

 

Dit ging er in ongeveer 10 liter water

 

20 ml A

20 ml B en

5 ml Mg

10 ml Root van Metrop (had ik nog liggen)

3.5 ml pH -

 

Net alles gemeten, en zag er niet onaardig uit: gallery_26038_14389_748589.jpg

 

Mooie waardes toch? Een EC van 2.2 en de pH van bijna 5.8 Nu hoop ik dat de pH niet te ver verloopt. De bedoeling is pas over 1 week opnieuw water te verversen.

 

Zo staat ze er nu bij: gallery_26038_14389_767183.jpg

 

 

 

Hier kan je zien dat ze is getopt, de onder scheuten beginnen al te groeien: gallery_26038_14389_1338125.jpg

 

 

Nou, dit was het voor vandaag.

 

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er gezond uit toch nog. ec gift mag best iets lager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Ik kan het sesteem wel heel goed. En het werkt ook goed op mapito zeer goed zelfs.

Als je vijf van deze potten heb gaat het nog wel. Maar in het groot ! Niet te doen.

Heb vrienden die ook zo werken. Maar die maken ook een bak van vijver folie.

En maken dan een frame waar ze de zelfde potten als jeice er in hangen.

De potten hangen dan plus minus 30 cm cm boven het water.

Zo werken ze in het groot. En halen goeie resultaten.

Dus als je alles een beetje goed doet haal je een goeie score, alleen jammer, dat je er geen 600w boven heb hangen.

 

Een tip, een uur nadat de lamp aan gaat laat je de pomp een uur lopen. De rest niks.

Goed op pH letten en een kind doet de was.

 

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke.. Jeice EC omlaag, maar hoe laag is ideaal dan?

 

Prettig.. Hoe werkt dat precies, ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, bakken 30cm boven het water.. heb je een fototje?

 

 

Vandaag vergeten de pomp uit te doen, die heeft dus dehele dag staan pruttelen.. Ze zag er nog goed uit, volgens mij valt de schade wel mee..

 

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn al weer een paar weken verder. En wil jullie toch graag de stand van zaken doorgeven.

 

Ik ben op zijn zachts gezegd dik tevreden over deze test (tot nu toe)

 

Het plantje blijft mooi groen, en heb er eigenlijk bijna geen werk aan. Ik laat na een week het gebruikte water weg lopen, en maak 10 liter aan op de juiste pH en een EC van 2,0

 

 

Maar nu het volgende vreemde.. Iemand uitleg graag.

 

 

Je zou zeggen, als je nieuw emmer vers water/voeding aan maakt met een EC van 2,0, dat door de opname van de plant, de EC zou moeten zakken.

Maar omdat de plant ook water opneemt en verdampt de EC ongeveer gelijk blijft.

 

Maar ik de praktijk meet ik na een dag of 4 een EC van 4,1 tot na 7 dagen tegen de 5,0

Vind ik zelf heel vreemd. Of zijn dit allemaal afval stoffen van de plant. ???

 

De pH verloopt gelukkig bijna niet. Dat is wel prettig. Ik kijk gewoon naar de kleur van de bladeren, en die is nog best oke.

 

Zo was ie rond 2 Aug 2012: gallery_26038_14389_767183.jpg

 

 

 

Maar een maand later: gallery_26038_14389_1233896.jpg

 

 

Nog 1 van nu: gallery_26038_14389_1085081.jpg

 

 

En 1 van boven: gallery_26038_14389_192301.jpg

 

Verlichting krijgt een upgrade naar 250w

 

Maar ga toch is proberen te starten met een EC van 2.4 kijken of ik hem iets sneller kan laten groeien. (bij intrede van de 250w)

 

 

Hopen op wat uitleg van een Mapito kenner.

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dat je nog ff update :) ziet er goed uit maar zou eerder flink omlaag gaan met je ec. als die stijgt betekent het dat zouten zich aan het ophopen zijn.

snap alleen niet zoveel van dit systeem. geen gele bladpuntjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Systeem werkt goed hoor. Wel lijkt je medium wat te nat, zal wel door die cocos komen. Als je 1 liter water boven in die pot gooit, dan komt er vanonder ook weer bijna 1 liter uit. Dit betekend dat je snel kan sturen om je waardes top te krijgen.

 

Gewoon je waterbuffertje op de goede waarde houden en klaar is klara.

 

ps. Een hogere ec remt de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...