Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Planttemperatuur

Recommended Posts

gallery_10428_13158_115450.jpg

 

Er zijn ondertussen al heel wat kwekers die de planttemperatuur meten en de vpd berekenen.

 

Omdat er nooit onderzoek is gedaan naar de VPD van ons gewas gaan we er maar altijd vanuit dat een VPD van 1,0 Kpa het beste is. Is dat ook wel zo? Ik heb het idee dat de waarde hoger moet zijn.

 

Wie wil helpen om een goed beeld te vormen en zijn/haar ervaring te delen?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat ook afhankelijk van de fase? groei, toppen aanmaken, afbloeien etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vermoed dat er bij stekken in de eerste weken beter en lagere vpd aangehouden word?

een hogere in de bloei is misschien intereseant om de plant meer te laten drinken maar ga je dan geen verdampingsprob krijgen? of zelfs meer kans op rot?

 

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is natuurlijk altijd prachtig om dit soort dingen te gaan bepalen, maar dan moet je eerst volledige controle hebben over wat er gebeurd in de wortelzone (denk aan die foto met die kleine potjes bij Bedrocan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als groentje zijn er vaak topics die boven mijn pet gaan, echter wil ik toch graag begrijpen wat er precies bedoeld wordt en probeer ik deze topics door te spitten om toch de kennis op te doen die nodig is om hier over een paar jaar in mee te kunnen praten.

 

De afkorting VDP heb ik nog niet kunnen ontleden, begrijp dat het met stralingswarmte, bladtemperatuur en huidmondjes en verdamping te maken heeft. Iemand die in het kort de afkorting VPD kan omschrijven?

 

Groet knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites
De afkorting VDP

 

de afkorting VPD

 

best lastig ja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vapour pressure deficit ...

 

Dampdrukbepaling (geeft de mogelijkheid om de verdamping van de plant uit tw rekenen..te sturen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofwel het verschil van de dampdruk in het huidmondje en erbuiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Hoe kom jij aan een vpd van 1,0 als ideaal?

 

http://www.hydro.co.nz/1_information/1_vpd/info_vpd.html

 

"As a general rule, most plants grow well at VPDs of between 0.8 to 0.95 KPa"

Staat ook een vpd calculator op.

 

Ik neem aan dat dit ook wel geldt voor cannabis. Mijn planttemperatuur ligt altijd lager dan de lucht temperatuur.

Mediumtemperatuur heb ik het liefst onder planttemperatuur.

Dan staan mijn planten er zo bij:

gallery_31247_12536_100178.jpg

Als ik de ruimte afsluit (op 1 passieve luchtsluis na, voor co2 en o2) met alleen de plant erin, loopt naast de temperatuur, ook de lv op. Met de luchtopening kan er wel vocht weg, het huis in, en loopt de lv toch op. Dan neem ik aan dat de plant goed verdampt.

 

Vraag: hoeveel weken duurt het bij jullie voor 7 nodes op 18/6 lichtregime?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het zo dat het overgrote deel van de professionele tuinders inmiddels de vpd meeneemt bij het sturen gewas??

of zijn er nog steeds tegen geluiden , ik heb weleens artikelen gelezen die sceptisch/twijfelde aan het sturen op vpd .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om op de eerste vragen te antwoorden,

 

Zolang de plant groeit, past deze zich aan aan de omgeving. De plant maakt nav zijn omgevingsklimaat grote,kleine,dikke,dunne bladeren /stelen aan. Dan heeft het weinig zin om op vpd te sturen lijkt mij, afgezien van het feit dat de pt camera waarschijnlijk je potten en medium in de meting mee opneemt omdat het gewas nog niet volgroeit is.

Monitoren kan natuurlijk altijd, wordt je nooit dommer van.

 

Dat je blaadjes kouder zijn dan de ruimte er omheen is een teken dat er verdamping en dus fotosynthes plaatsvindt. De vraag is of er optimale fotosynthese plaatsvindt en niet of er uberhaubt fotosynthese plaatsvindt.

 

De vpd kun je als maat gebruiken om te bepalen hoever je huidmondjes openstaan. De plant neemt co2 op via dezelfde huidmondjes, voor de co2 kweker dus een belangrijk gegeven omdat je niet co2 wil toevoegen als de plant het niet of moeilijk kan opnemen. Co2 kost geld en moeite (sleuren met flessen)

 

De wortelzone op zich heeft weinig met vpd te maken, de worteldruk echter wel. Bij het meten van de planttemperatuur ga ik er even vanuit dat dat op orde is. Anders heeft meten weinig zin lijkt me.

 

0,95Kpa is in mijn beleving hetzelfde als 1Kpa. Ik gok dat het ideale getal voor cannabis een stuk hoger ligt. Zal wel iets met de orginele herkomst van ons plantje te maken hebben. Er zal ook vast wel verschil zijn in welk soortje je kweekt. Daar probeer ik een beetje inzicht in te krijgen.

 

Er zijn idd ook twijfels over het nut ervan, een kleine verandering in bladtemperatuur heeft tamelijk grote gevolgen voor de vpd. In een kas of buiten lastig te handhaven. In een (gesloten) (semi gesloten) binnenkweek met een constante RH%, temp en lichtstraling heeft dit meer zin. Wie twijfeld, die doet t niet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat er zoals gezegd niet heel veel info over beschikbaar is houd ik altijd rond de 0,85kpa aan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke...je meet dus de plant temperatuur en rv...24/7...en hoe gaat dat sturen dan :) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ontvochtigen en eventueel bevochtigen

- dimmen

- koelen

 

 

Meer weet ik even niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

handmatig :) ? of is die sensor te koppelen aan een.. bv opti :o ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet aan de oc maar wel aan de dimlux controller (ook van de zelfde firma ze hebben ook 600 watt 400 volt evsa )

dimlux is eigenlijk een computertje wat van alles kan aansturen .

je kan er bv een planttemperatuut meter op aansluiten een co2 meter enz .

de dimlux kan aan de hand van meetgegevens je lampen dimmen , co2 toevoegen etc.

staat al veel over op het forum .

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat beveelt de leverancier aan? Ik neem aan dat die zijn onderzoek toch wel gedaan heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me erg lastig voor een leverancier om dat uittezoeken .

zijn zoveel verschillende soorten , is moeilijk om te testen met een illegaal gewas , voor een heleboel andere gewassen is de ideale vpd ook nog niet bekend .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja laten we wel wezen, je komt dimlux in de tuinbouw niet zoveel tegen, dan kun je best wel specifiek zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs dan is het specifiek 1,0 is veilig zegt de leverancier.

 

@amnees > verwarmen :)

 

Verdamping hangt ook indirect samen met worteldruk. Geef je geen water dan stijgt je bladtemperatuur... Erzijn zelfs gasten die daarop watergeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...