Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hesi bb

het eerste hokje graag wat hulp/meningen.

Recommended Posts

Hello medegrowers.

 

Heb nu al wat ervaring in het buitengrowen maar heb het redelijk beu om altijd met rot te zitten of om gewoon heel te tijd lopen te verduistere. Dus heb ik besloten om eens onder de tl te proberen heb en kastje in elkaar getimmert. heel de binnekant is voorzien van reflecterend materiaal.

 

Afmetingen: De 4 zijde zijn 60cm en de hoogte 83 cm als ik dan hier goed gelezen heb op het forum zou dit uitkomen op 60*60*83= 298800 cm3 volgens de formule van (l*b*h).

zelf weet ik niet of dit helemaal klopt heb niet zoon wiskundig iemand ;)

 

Met deze gegevens ben ik dus verder gegaan. ben dus verlichting & afzuiging gaan inkopen.

 

voor ik begin ik heb hier wat rond zitte lezen en de vsa electrisch zou beter zijn dan de oude hoe zie ik het verschil :huh:

 

1x osram tl t8 versie van 18w lamp coolwhit (deze had ik nog liggen maar graak alleen diagonaal ik het kotje omdat de lamp houder 63 cm is) :P B)

 

Deze ben ik van plan om nog aan te kopen 2x tl t5 8w. dus ik heb 18w+2x8w =34w heb ik hiermee genoeg?? ik las per m3 1 watt ?? klopt dit.?

 

nu van de afzuiging wist ik ook niet zoveel B) :D dus ben ik slim geweest en ben naar en belgische growschop geweest daar gaven ze mij dit mee. nadat ik mijn uitleg van hok had gedaan.

 

1x afzuiging die ik moest gebruiken voor luchtinlaat 28 w - 220m3/h.

1x afzuiging die ik moest gebruiken voor luchtafzuiging 38 w - 280m3/h.

 

Met en aanzuiginggat van 125mm. Zelf vond ik dit hoge getallen maar hij zei dat dit altijd hoog moest ligge voor goede luchtstroom.. heeft die gelijk of was dit verkooppraat.. hij heeft mij en passende koolstoffilter mee geleverd ook best groot vond ik h 80 b 30.

 

De temp waar het hok in komt zal kamertemp zijn. de lamp die ik ligge had heeft en warmte van 37 graden.

 

Maar nu het echte moeilijke van heel het hok verhaal de elektriciteit.. hoe sluit ik dit nu allemaal aan ik wil namelijk niet dat mij huis in rook opgaat.. :o :D verlichting 34 w - afzuiging 66 w samen is dit net mooi 100 w doe ik dat op gewone stekker of zal ik er maar en relais tusse plaatsen.?

 

 

Graag hoor ik julie meningen over mijn hok en als er fouten zijn of zullen gemaakt worden hoor ik dit graag.

Ik ga proberen het hok af te werken rond licht en afzuiging. met jullie hulp natuurlijk ;) zelf zou ik mijn eigen werk niet vertrouwen :)

 

Alvast bedankt medegrowers.

 

Hesi bb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de stroom, hoef je het minste zorgen te maken. Met die wattages waar jij mee gaat werken.

De stekkerdoos waar je alles op gaat zetten. Is afgezekert tot 16 ampère dat wil dus zeggen dat je tot 3600 watt mag gaan voor dat de groep uit de meterkast uitspringt.

 

Effe kort door de bocht ge zegt.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alvast bedankt prettig gestoord !! ik las hier eens dat over de 100 w beter alles gezekerd wordt daarvoor deze vraag.

 

greets hesi bb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit kan behaald worden met en weerstand.. maar denk niet dat ik dat van plan ben.

@Jeice

 

niemand anders die iets meer kan zeggen of verlichting en afzuiging deugen :huh:

 

greets Hesi bb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo hesi bb,

 

Ik denk dat je voor de verlichting ook T5 13 (of 14) watt kunnen nemen. dze zijn iets van 50 CM lang, dus hier heb je wel ruimte voor in de breedte.

 

Wel is 34 watt erg weinig, en je hebt de ruimte om iets van 8 buisjes naast elkaar te plaatsen. Licht is gewicht.

 

Dan zou ik in eerste instantie alleen een afzuiger gebruiken met een passieve inlaat. en als het mogelijk is ook een fancontroller of een Variac, om je afzuiger en dus je klimaat te kunnen regelen.

De passieve inlaat zou ongeveer qua diameter 3 keer groter moeten worden dan de 125 MM afzuiging.

Als je dan echt je klimaat niet goed krijgt kun je een inblaas overwegen. Maar als je niets kunt regelen qua inblaas of afzuiging moet je afwachten wat de temp en LV gaat doen.

Ook weet ik niet hoeveel geluid de afzuiger gaat maken, als deze voluit draait. En of er iemand last van kan hebben dan.

 

En een relais ertussen plaatsen is nooit slecht, als je dan een keer overstapt naar wat meer verlichting ben je er ook meteen klaar voor.

 

Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om veel bouwverslagjes te lezen, en flink wat micro-topic's. Daar had je ergens vast kunnen lezen dat een T8 buis inclusief armatuur langer was dan 60 CM, en had je een beter passend hokje gemaakt.

 

Laat ook eens wat foto's zien van je hokje ben wel benieuwd.

 

Succes met de hobby.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man.

 

Ik ben zelf ook bezig met mij eerste kweek. ik kweek zelf met 6x18W.

Zou zeker overwegen je kassie toch een paar centimeter langer te maken. Maar ik zou er echt meer lampen indoen.

Zelf vind ik jou koolstoffilter en afzuiger wel groot voor jou hokkie, maja beter te groot dan te klein :huh: .. maja waar ga je die koolstoffilter laten? Heb je misschien een fototje zodat we een idee hebben wat je allemaal wilt gaan proberen/doen?

 

kijk voor de gein is op mijn pagina, staat misschien aan het begin van de pagina nog wel wat dingentjes over het bouwen van me hokkie...

 

 

grtzz, suc6, WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

hello medegrowers.

 

het hokje is al paar weken geleden gemaakt maten staan dus al vast..

 

ik heb nu alleen hok en de spullen er los van. dus ik kan eigelijk nog alle kante op met mijn hok.

 

alleen weet niet hoe ik het beste aanpak. nu alleen inlaat lucht of niet...

 

Dan zou ik in eerste instantie alleen een afzuiger gebruiken met een passieve inlaat. en als het mogelijk is ook een fancontroller of een Variac, om je afzuiger en dus je klimaat te kunnen regelen.

De passieve inlaat zou ongeveer qua diameter 3 keer groter moeten worden dan de 125 MM afzuiging.

Als je dan echt je klimaat niet goed krijgt kun je een inblaas overwegen. Maar als je niets kunt regelen qua inblaas of afzuiging moet je afwachten wat de temp en LV gaat doen.

Ook weet ik niet hoeveel geluid de afzuiger gaat maken, als deze voluit draait. En of er iemand last van kan hebben dan.

 

dst seg gij toch he dj ??

 

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb persoonlijk eerst ook enkel een afzuiger gezet. Toen duidelijk werd dat m'n passieve inlaat niet genoeg lucht binnenkreeg heb ik er een actieve intake van gemaakt.

Als de afzuiger je hok direct 'vacuum' trekt kan je ofwel met een variac je afzuiger dimmen, ofwel meer inlaat (extra passief of een actieve intake).

 

Lees ik nu goed dat je koolstof filter 80x30 is ? of ben ik dom en is dat in mm ? dan ga je die filter buiten het hok zetten en naar buiten door de filter blazen ?

if so vergeet niet een dustfilter tussen je blazer en je filter te steken, of je filter word een assebak/vuilnisbak :o

 

'k ben ook curieus naar plaatjes :huh:

succes en laat dat verslag maar komen B)

 

de groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo medegrowers.

 

ik zal straks foto's maken van het kotje zo zal je al iets meer zien foto's zeggen meer dan woorden..

maar er is nig niets in het hok geplaatst ...

 

pasief actief ??? wa is het allemaal

 

als ik alleen in het hok blaas zal er toch geuroverlast onstaan. dus moet ik dus zeker en afzuiging hebben of heb ik het nu mis.

 

Greets hesi bb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo hallo.

 

Bij een actieve inlaat blaas je actief lucht je tent/ruimte in en bij een passieve inlaat niet. Bij actieve inlaat altijd qua capaciteit de helft van je afzuiging nemen bijvoorbeeld, bij 500 m3 afzuiging moet je rond de 250 m3 inblaas hebben.

 

Afzuiging moet je sowieso hebben inclusief een filter om de geur te neutraliseren.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanaf 2009 lid, alle spullen liggen, maar eigenlijk weet je niet wat je er mee aan moet of waar het voor is etc. lezen lezen lezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hello.

 

 

@amenees ja kwas er vlug bij he :huh:

 

foto's zullen voor morgen zijn veel te veel werk B)

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Hesi,

hier kloppen meerdere dingen niet.

Ten eerste, de GS van jouw heeft geen verstand van ventilatie en micro-kweken!

Wat ga je in het hokje hangen, een 600 watter?

Je hebt 300 liter inhoud, luchtverversing 3 x per minuut = 900 liter /minuut x 60

dus kom ik uit op circa 54 kuub per uur.

Hiervoor zou ik een Plieger-vent van 100 mm gebruiken, deze hebben onbelast een luchtverplaatsing van 105 m³.

Hang je hier nog een een kleine koolstoffilter op (Can 2600, denk ik zonder te zoeken) zit je goed.

Als inlaat zou een passieve van 125 mm wel voldoen.

 

De verlichting: neem twee 2 x 55 watt T-Neon of 8 x 24 watt T5 HO buizen, de lamp moet je dan wel zelf knutselen.

Maar dat is vrij eenvoudig.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...