Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

goddude

1e Indoor Kweek: 1x 300W LED LAMP (!)

Recommended Posts

Hoi beste wietvrienden,

 

hierbij de opener van mijn verslag over mn eerste indoorkweek.

 

Even vlug de achtergrond met kritische noot: Ik ben een doorwinterd gebruiker van 'ons' groen goed, maar Belg. Tegenwoordig is dat in Holland ook al een probleem maar... dat had ik al een tijd geleden in de mot, dat mijn driemaandelijkse (persoonlijke) bevoorradingstrip niet voor eeuwig en zeven dagen kon blijven duren. Tenzij ik er nu complete dagtrips van besluit te maken, wat ik niet van plan ben, is het nu dus zover: Mij als drugstoerist zijn ze kwijt, en laat me heel kort even zeggen dat ik denk dat dit voor die steden (Breda, Maastricht..) economisch vooral geen goede zaak zal zijn, alvast als iedere drugtoerist is als mij en ook meer geld uitgeeft aan andere dingen in de stad maar goed, dat blijft een mooi verhaal voor mijn eventuele kinderen, dat dat vroeger wél mocht.

 

Vorig jaar had ik mijn eerste buitenkweek, daarvan waren de resultaten niet zo goed en vooral omdat ik een nogal onregelmatig leven leid, i.e. op soms heel vroege uren weg moeten of soms heel laat thuis komen, meerdere dagen ergens naartoe moeten etc. kwam dat de verzorging van de planten zeker niet ten goede. Bovendien had ik er teveel gezet (ca. 25) omdat het geen gefeminiseerd zaad betrof. Dat was én veel werk, én allemaal voor de eerste keer. Hebben mijn planten dan ook nog een aanval van (echte) meeldauw te verwerken gekregen, maar goed, uiteindelijk toch met een vijftal volwaardige planten +/- 200gr gehaald, en dat is voor mij genoeg. Het blijft mijn doel om gewoon aan mijn persoonlijk verbruik te voldoen met mijn kweek, niets meer en minder.

 

Omdat ik van opleiding ingenieur ben, en nu ook al wat minder 'kort' zit dan vroeger, heb ik besloten om een binnenkweek te beginnen. Ik kocht een 300W LED LAMP na wat studiewerk daarover, en besloot de infrastructuur daarvoor stap per stap uit te bouwen. Ik wil zoveel mogelijk 'microkweken', scroggen zal nog niet voor deze keer zijn, maar dat proberen we volgende keer wel een keer en volgens mij zal de kast daar uitstekend geschikt voor zijn. Het wordt denk ik vooral een uitdaging om de planten 'klein' te houden, zeker in de hoogte. Als er hier mensen tips hebben buiten het alomgekende toppen en fimmen, laat dan maar horen.

 

Dit weekend werden de bloembakken afgewerkt in MDF dat ik behandeld heb. Ik koos ervoor om 4 aparte bakken te maken, vooral om praktische en noodzakelijke redenen (gewicht voor later verplaatsen, ledigen etc.). De grondoppervlakte werd klein gehouden (anders zou het geen microkweek zijn): totaal grondoppervlak is ongeveer 0,25 m². De ruimte in de kast zal wel wat groter zijn: 0,5m² en +/- 1,75 meter hoogte. Hoewel elke bak dan klein lijkt, is de inhoud ervan ongeveer 25 liter. Die zitten nu gevuld met een lekker luchtig mengsel potgrond met roze korrel, calciumkorrels, organische mest en een vleugje fruitmest, N-P-K's ongeveer als het hoort.

 

De plantjes zijn eerst binnenkamers ontkiemd en gaan nu aan hun 3e week groei beginnen. Ook deze keer ben ik nogal overmoedig geweest en heb ik 9 plantjes die ontkiemd zijn, maar enkele zijn nu duidelijk achter en die zullen verwijderd worden bij het overgaan naar bloei. De bloei zal dit weekend starten om ze niet te groot te laten worden. Ze staan nu een week onder de lamp en zijn eerlijk gezegd al enorm in volume toegenomen. De lamp staat al van in't begin op enkele cm's van de planten, zoals ik gisteren ontdekt heb blijkbaar geen goed idee voor een Led lamp? En ik dacht hoe meer licht hoe beter. Ik heb de lamp daarnet wat hoger gehangen, +/- 20 cm van planten.

De planten zien er in 't algemeen gezond uit, al verontrust de grootste (onderaan rechts) mij wel een beetje: hij voelt zeer droog aan en de bladeren zijn zeer gelig, vooral naar de toppen toe. Deze werd laatst verpot van bloempot naar bak, en de aarde was onderaan zeer vochtig en nat (hoewel gaten in de bloempot waren aangebracht). Teveel water?

Het licht staat momenteel op 18/6 en zoals gezegd, zal binnenkort naar 12/12 worden gezet. Er wordt nog een automatische bewatering voorzien met tuinslang en pomp, evenals verluchting en de ruimte zal temperatuurgeregeld worden. Alleen de vochtigheid omhoogbrengen in de eerste weken lijkt mij een moeilijker te verkrijgen iets.

 

Ik hou jullie later (dit weeken op de hoogte) greetz.

 

De opstelling:

IMAG1420.jpg

 

De lamp:

IMAG1414.jpg

 

De plantjes:

IMAG1421.jpg

 

Iets dichter:

IMAG1416.jpg

 

Deze die mij lichte zorgen baart:

IMAG1417.jpg

IMAG1418.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 weken groei ?????? Met een natriumlamp was ie al een halve meter hoog ! Vervang die lamp door een 250 watt hps (dat is genoeg voor je kweek) en je bent vertrokken, zelfs een TL lamp van 4 maal 18 watt werkt beter dan je LED....Dus, vervang die lamp en het zal lukken.....

En hou de kweekruimte schoon want er ligt heel wat rommel op de grond....

Hier zie je de correcte lampen ;

http://www.organicearth.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daniel bedankt voor je tip maar die LED is wel tamelijk 'kernachtig' in het gehele verhaal. Ik snap jou wel maar die LED zal blijven, hoedanook. Wel ook nog rekening mee houden dat zaailingen door zwak zonlicht en ver van de ruit heel lange steel hadden die nu diep weggestoken zit na het verpotten :bier. Als ik eerlijk moet zijn, doen ze het veel beter onder deze lamp dan daarvoor..

 

En van die ruimte, mij niet opjagen, ik kon nog net in mn bed kruipen na het maken van die bakken. Dat opkuisen zal voor later deze week zijn, maar de ruimte word proper dat is zeker!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar LED is niet geschikt om wiet te kweken ...... Je kan er evengoed een ijskast bovenhangen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal ik dan hardleers moeten ondervinden zeker? Je volgt het wel in dit verslag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah uw verhaal is wel veel voorkomend denk ik ,daarom ben ik wat begonnen met info en buitenkweek , maar wil toch eens binnen ook proberen ,

het is vooral een uitdaging voor het zo onopvallend mogelijk binnenhuis te doen ...dus qua geluid en en geur dan vooral , voor mij ....

heb al wat redelijk wat gelezen , maar ook al gezien , en ik verkies ook zelf een kweekhokje medium micro formaat 60cmX60cm 1m80 max. met alles erin .... te maken ... alleen ben ik er nog niet uit welk materiaal ... een tent zie ik niet zitten ,

mdf lijkt me nogal zwaar , voor te transporteren

betonplex lijkt me wel goed ,

of metaal frame of houten frame en kunststofplaten PE http://www.werkenmetkunststof.nl/Polyethyleen.html maar is ook nogal duur .... of combinatie hout - PE

 

maargoed .... is nog niet zover ... eerst alles verzamelen ....

 

 

ben ook wel nieuwsgierig naar die LED 300W , of dat daadwerkelijk genoeg is , bij andere gaat dat wel vrij deftig alleen blijkbaar in de bloei periode ,is mij nog niet echt duidelijk of dat wel ideaal is ???

ik ben echt PRO led ,maar voor planten bloei, kweet niet .... zat daar beschrijving van de LED's die ze gebruiken bij de doos ??? en hoeveel heeft die LED lamp gekost ? want je kan ook afzonderlijk LED's Bestellen en zelf een LAMP in elkaar steken , zeker dat je dubbel van Watt kan maken met het bedrag van die LED lamp , je moet wel iets van electronica weten ... ik kan wel vrij goed solderen .... alleen je kan best met een goed schema beginnen voor dergelijk project , tis niet gewoon in serie of parallelschakeling komt iets meer bij kijken ... geloof dat ook vooral de afkoeling van die LED's van cruciaal belang is .... anders gaan ze ook niet lang meegaan .... plus ook de kleur code en hoe ver ze schijnen en al de rest etc.... mocht iemand heel goed daar in zijn ik wil wel uidaging aangaan voor superled grow lamp te maken ....

 

trouwens met welk soort wietje ben je bezig ???,heb da nergens gezien denk ik ???

 

grtzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

kerel ,

 

leuk verhaal en leuke foto's !

leuk dat je een topic maakt ..

 

maar misschien kan je beter ff gewone potten gaan halen ...

de plantjes vinden de lijm niet zo lekker waar die platen mee geperst zijn... kunnen ze dood van gaan

daarbij zal die plaat veel vocht opzuigen en uiteindelijk uit elkaar vallen .

 

suc6 en zal regelmatig ff gluren :bier

 

GroeneGroet,

 

UrbanGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

mdf (zelfs behandeld) is gewoonweg niet geschikt om planten in te kweken, er komen giftige stoffen vrij die de plant geen goed doen. (al snap ik de achtergrond om met een klein potje toch een flink volume wortelstelsel te kunnen kweken) tja en de lamp.. daar kom je dan over zoveel weken wel achter dat het niet goed genoeg werkt om veel wiet mee te kweken. de achterstand is nu al zichtbaar. prachtige plantjes.. maar het duurt lang.. en straks in de bloei gaat het nog trager..

 

ik zeg hoe het is maar das niet persoonlijk ofzo.. vind ook dat je een leuk verhaaltje hebt verteld en ik kan me er wel in vinden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Humm.. wat al hierboven genoemd is, MDF platen zijn gif.

Maar alsnog denk ik dat dit niet helemaal het probleem is bij jou. Ik heb ook alleen led geprobeerd, toen led/hps combo.

Met alleen led was de groei slecht maar de temp was ook laag.. led/hps ging stuk beter maar ik had te maken met een giftent en dat kostte me de hele ronde in week 3.

 

Dus om even concreet te zijn:

 

1. alleen LED geeft niet genoeg warmtestraling om je planten te laten "zweten" ..dus het gehele process in zo'n plant wordt belemmerd

2. mdf = gif.. klaar

 

wat je kan doen:

- Bijverwarmen en kijken of je plantjes het dan beter gaan doen

- tyf die mdf weg.. ben je te gehecht eraan zorg dan voor een sterke afzuiging..maar alsnog loop je dan kans op goed vergiftigde planten

 

 

su6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Goddude,

Led-kweek is Micro/Fluo, maakt niet uit hoeveel watt erboven hangen. :bier

 

Verplaatst naar Micro/Fluo

 

 

Veel succes met deze ronde!

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi jongens, voor het slapengaan nog het volgende:

 

Torsten: OK, hier voelt dit artikel zich veel beter, thks :bier

 

De zaden komen van de sensiseeds bank en zijn NL#5 x Haze, Big Bud & Early Skunk.

 

Van die MDF da's een tegenvaller en bekijk ik nog eens goed als dat zo giftig zou blijken te zijn. Hoedanook is dit een echte testronde, ik heb nog 15 zaden te gaan die ik nadien wijselijk zal gebruiken :D dus gooi jullie vaderlijke betuttelingen maar overboord. Ook de LED lamp is echt een experiment, ik ben er ook naar benieuwd, ik heb nog niet gezegd dat ik ervan overtuigd ben, maar we zien wel.. Er valt veel te vinden en toch zijn er ook positieve verhalen. Trouwens is 300W wel veel om ruim genomen een halve vierkante meter te belichten dus als die lamp niet 'zo goed' zou blijken te zijn, ze zou toch enig resultaat moeten geven geloof ik dan.. De LED lamp is ingevoerd, en ik zou ze wel zelf kunnen maken, maar dat zou zeker evenveel aan materiaal en vooral o vooral.. tijd (die ik echt niet zodanig heb) kosten.

 

We zien wel, ik zal er eens over dromen :P C u around guys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel wel, voor 3 weken ver te zijn gaat het hier echt wel héél erg traag ! Aan dit tempo zou ik me al zeker geen zorgen maken dat ze te groot gaan worden ;)

 

Voor de hoogte te beperken kan je je plantjes ook knakken of buigen, is en blijft een hele sterke plant !

 

Welke lamp is dit specifiek? Liefst veel specs want in LED is veel rotzooi te koop & heel wat minder kwaliteit te vinden dan simpel en gemakkelijk met HPS te werken.. Waarom zo volhardend naar LED toe, welke pros & contras denk je aan?

Dit is volgens mij de

! !

 

Hoe ben je toch op dat raar idee gekomen op ze tussen die platen te laten groeien? ;)

Hoeveel plantjes zitten er in elk 'ding' want wortels die vergroeien is ook niet zo'n goed idee, lijkt me.. :bier

 

Hoe staat het met je temperatuur en luchtvochtigheid in je hok?

 

Kijk anders eens in een GB, daar verkopen ze Philips Tornado spaarlampen, 23W geeft 110W licht (1530lumens per lamp) en je kan ze heel dicht op de plant zetten en volgens mij zal alles daar zelfs beter gaan met 4x23W aan Tornados dan met wat je nu hebt.

 

Eerlijk, ik denk dat je veel tijd en energie verspilt momenteel, als je iets doet probeer t dan gelijk zo goed mogelijk te doen ! :P

 

Alleszins veel succes ! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een Led kweekje erbij :bier

 

Ga je lekker volgen ben benieuwd wat je opbrengst is straks.

Wat is je temperatuur in je hokje?

Bij mij is het in de nacht 19 overdag 26

Wens je veel succes

Groetjes BUZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belangrijk om te weten bij leds:

De gebruikte kleuren, openingshoek en intensiteit van de leds, en de verhouding van de kleuren.

Ik kweek ook onder led en kan er best veel over vertellen. (al luistert toch niemand.)

 

Ten eerste, hang die lamp hoger. Zo blijven ze altijd klein, door een te hoge irradiatie. Leds geven met 120 graden openingshoek tegenwoordig al meer µmol/m²/s dan hps. Als je de kleuren van de lamp, en eventueel de verhouding en brandhoek etc hier neerzet, kan ik zeggen of je er wel of niet onder kan bloeien.

 

Op het eerste gezicht is dit een blauw/rode lamp zonder extra kleuren. Prima, als je 2m² sla gaat kweken, maar niet geschikt voor wiet. Daar heb je extra kleur(en) voor nodig.

Ik heb ook per se een bloeilamp gehaald die meer oranje heeft dan alle andere leds hier op het forum bij elkaar.

Rood/blauw/verrood(nir) (zoals de gele SpectraboxII) is leuk voor co2 assimilatie, maar niet geschikt om onder af te bloeien. Dan heb je die extra kleur nodig.

 

Ook belangrijk om te weten bij led kweken. De vdp goed regelen. De bladtemperatuur is anders bij led dan hps, dus dat moet je ook in de gaten houden.

 

Verder kan ik nog wel wat meer vertellen over wat schadelijk voor een plant is of niet, en bij welke temperatuur. Maar daar begin ik ook niet meer aan.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb mij al zitten verdiepen in de 'giftigheid' van MDF, en blijkt dat de giftigheid erin bestaat dat er formaldehyde zou kunnen gevormd worden door oxidatie. Nu, als ik de hoeveelheid formaldehyde die zou kunnen vrijkomen (worst case) bekijk tov de formaldehyde die vrijkomt bij het roken van 1 joint, ben ik onmiddellijk gerustgesteld :bier..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van gif gaan de planten dood en vertragen.

Wat is eigenlijk de temperatuur daar want bij te koud staan ze ook stil.

 

Succes met je LED kweek (Er zijn mensen die er wel wat leuk me gedaan hebben).

 

 

/zODd

 

PS, je kan beter de foto`s hier in je wietforum album plaatsen.

Zo blijf je topic altijd goed en surft het sneller.

Al vast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha wat is dat toch met die LED kwekers.. de een nog enthousiaster als de ander.. ze kunnen allemaal net zo goed die lamp zelf namaken en verbeteren.. hebben schijt aan advies.. en komen er haast allemaal na een half jaar achter dat de kweekjes op het forum ZONDER led toch wat effectiever zijn.. en dan komt dat proces van toegeven en erbij neerleggen en dan zijn ze gevlogen.. een enkeling schraapt de moed bij mekaar om te zeggen.. TIS KUT.. toch maar hps of iets dergelijks.

 

onderschatten van formaldehyde vergiftiging.. ook zoiets.. er zit aan oppervlakte meer mdf in je hok dan wat anders, dit komt vrij als het vochtig/warm word. 1 voordeel.. met LED en afzuiging zal je hok niet warm worden. nadeel daarvan is dat je planten warmte nodig hebben.. dus al zou je de formaldehyde flink afzuigen.. dan al helemaal kom je niet aan een fatsoenlijke temperatuur.

 

gelukkig is er altijd nog ... De Theorie.. waar alles in symbiose met elkaar werkt en je prachtige toppen zult oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke dag staat de max temp op 26-27 graden met een rv van 60%. 'S nachts 20-22 graden. Hoef ik niets voor bij te verwarmen of af te zuigen. :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

met MDF?

 

hoeist met de plantjes? heb je foto's?

 

je bent lid sinds bijna een jaar, heb al VAAK foto's gevraagd.. nooit fatsoenlijke plantjes gezien.. laat staan met toppen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is MDF ook giftig als kweekkast/medium (ipv een tent)?

 

Ontopic: Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Kan me voorstellen dat je als zuiderbuur het politiek spel zat bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, hoe vlot het daar met de plantjes? Zijn ze nog veel gegroeid? Hopelijk wel :)

 

Succes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom groei je met het rode spectrum??

 

en met led kweken gaat wel dus laat ze niet de moed uit je schoenen praten, maar je moet er wel rekening mee houden dat de ontwikkeling vele malen langer duurt en dat je het niet voor elkaar gaat krijgen om in 3 maanden te oogsten..

 

ik zou wel een paar potten halen en je hokje bekleden met een reflecterend materiaal

minimaal een vochtwerend plastic op de wanden want hout is een broeiplaats voor bacterien en schimmels

je moet SCHOON werken dat is HEEL belangrijk!!!

en die 200g van een 300w moet ik eerst met eigen ogen zien, denk niet dat dit makkelijk te halen is voor een beginner laat staan onder led...

 

wat ik wel gehoord heb is dat de kwaliteit van (led wiet) amazing moet zijn, maar ook dat moet ik nog zelf ervaren :)

 

verder succes

 

grtz dragon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...