Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Chillum

Lowryder #2 150W HPS

Recommended Posts

Bij deze dan een kweek verslag van mijn eerste poging.

 

Ik heb gekozen voor de Lowryder #2 omdat dit een mooi klein plantje is die lekker snel klaar moet zijn.

 

Voor de kweek gebruik ik een omgebouwde koelkast met onderstaande specs:

 

95x48x42

150w HPS

150m3 afzuiger

Carboriginal filter 250m3

 

De bouw van de kast kun je hier terug lezen.

 

De aarde die ik gebruik is RHP potgrond van de Tuinland (huismerk). Hierin heb ik wat Maërl gedaan en wat EcoStyle AZ kalk korrels. Om het geheel wat luchtiger te maken zit er ook nog wat Supralite lavakorrels door de grond. Dit alles had ik nog liggen.

In de aarde zit voeding voor 4 weken (althans dat staat op de zak), na de vierde week is er 1 keer bijgemest met EcoStyle AZ groente en kruiden vloeibare voeding.

 

Voor de pot gebruik ik een Velda vijvermand, deze lijken wat op een Smartpot alleen zijn ze wat dunner (en veel goedkoper).

 

De kweek gaat draaien op 24/0

 

Er word van boven en van onder bewaterd.

 

 

De kast:

gallery_33173_13496_133184.jpg

 

De pot:

gallery_33173_13496_189314.jpg

 

De zaden:

gallery_33173_13496_118461.jpg

 

 

Dag 1

 

Ontkiemen heb ik gedaan rechtstreeks in de pot in de aarde. Na circa 4 dagen kwam de kiem boven.

gallery_33173_13496_164988.jpg

 

 

Dag 19

 

Al na 3 dagen ging de afzuiger kapot. Ik had geen zin om een nieuwe te monteren dus sindsdien draait de kweek met de deur op een kier.

 

gallery_33173_13496_90355.jpg

 

Plantje groeit gestaag door. 1 blad is wat misvormd, volgens mij komt dat doordat er wat te weinig water is gegeven in de eerste periode.

gallery_33173_13496_292875.jpg

 

gallery_33173_13496_215559.jpg

 

 

Dag 22

 

Watergift is sinds dag 19 verhoogt. De groei lijkt ineens sneller te gaan.

 

Plant is nu 8cm hoog en redelijk compact.

gallery_33173_13496_32067.jpg

 

 

Dag 26

 

Eerste keer gevoed met EcoStyle AZ groente en kruiden vloeibare voeding.

gallery_33173_13496_4340.jpg

 

 

Dag 27

 

De plant lijkt nu een groeispurt te krijgen en schiet de hoogte in.

gallery_33173_13496_165988.jpg

 

Ze meet nu 13cm hoog en 30cm in doorsnede.

gallery_33173_13496_247546.jpg

 

gallery_33173_13496_78678.jpg

 

Close-up

gallery_33173_13496_181125.jpg

 

Sommige bladranden staan wat omhoog. Meer water geven?

gallery_33173_13496_128303.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst en vooral

 

Veel succes gewenst!! :lol:

 

En ten tweede, denk dat het een hitte probleem is..stralingswarmte...+omgevingwarmte...als je afzuiger niet werkt...dan heb je stralingswarmte+omgevingswarmte(hoger dan met afzuiger) en samen zorgen ze dat het plantje mss wat moeilijk vochtafgifte geeft door de bladeren waardoor ze gaan opdrogen na een lange periode in hetzelfde klimaat...dit is wat ik ervan denk.

 

En zeker oppassen dat je wortels niet te warm wordt, zeker als je omgevingswarmte te warm is(benauwd) alhoewel het een ademende pot is..geen idee wat materiaal gebruikt is...wortels te warm=slecht voor plant en groei/bloei..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx!

 

 

De grond is rond de 16Gr , de luchttemp. schommelt tussen de 20-26Gr overdag en 's nachts.

 

Ze mogen toch tot een graag of 30 staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tuurlijk :) sommigen kunnen zelfs tot 31-32 graden max..

 

Maar dit is wat ik bedoel...Als je vb een weedplant hebt in mexico en het is daar overdag 40°C , heeft ie er geen last van omdat het klimaat daar aangepast is, met andere woorde, koele lucht stroomt vaak en veel.

 

Al eens naar buitenland geweest? Griekenland ofzo? daar is 40°C lekker met een briesje wind...

 

In belgie en nederland 40°C =doodgaan/drukkend ;)

 

Maar beiden zijn wel 40°C en toch is er zo groot verschil in draaglijkheid..zo gaat dat bij jouw kast ook..geen afzuiger of stroom van luchtverplaatsing=belgie nederland, afzuiger+stroomverplaatsing=mexico/griekenland

 

Welk land verkies jij dan met 40°C??

 

Hoop dat je het wat snapt...temperatuur zegt niet alles zoals boven aangegeven in het voorbeeld :lol:

Dus let goed op je plantjes..als het niet verbeterd...ga je toch snel die afzuig moeten steken of de lamp nog hoger hangen als het kan in afwachting tot...Als het wat stabiel blijft, zal de plant zich hebben aangepast aan de omgeving :) maar als die begint te groeien..tja..meer bladeren=densiteit=houdt warmte vast=slecht(als je geen luchtstroom hebt)

 

P.s: Probeer ook eens een foto te maken in gewoon daglicht...kunne we de echte kleur zien van de plant, zien we net iets meer aan ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet een huis tuin en keuken ventilator in de deuropening.

 

Je realiseert je wel dat het behoorlijk kan gaan stinken?

 

Plantje staat er toch wel mooi bij voor een hok zonder afzuiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoop dat je het wat snapt...
Het is duidelijk :lol:

 

 

P.s: Probeer ook eens een foto te maken in gewoon daglicht...kunne we de echte kleur zien van de plant, zien we net iets meer aan ook
Zal ik binnenkort even maken.

 

Zet een huis tuin en keuken ventilator in de deuropening.

 

Ga zo maar even naar de bouwmarkt voor een nieuwe afzuiger denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga zo maar even naar de bouwmarkt voor een nieuwe afzuiger denk ik.

 

Oow ff over je vorige afzuiger..naar het schijnt gaan die dingen kapot als ze in een omgevingtemp zitten van 40°C

Dus als je een nieuwe gelijkaardig iets hebt gekocht..en je wil hem niet kapot...Zorg dat die niet 40°C lucht afzuigt of hoger en ook er niet constant in vertoeft..Goeiekoop=slechte koop in dit geval.

 

Van die badkamer ventilators..is niet gemaakt voor al te hoge temperaturen ^^

 

Al bij al, leuke kast! ziet er netjes uit.En als je iets koopt altijd op lange termijn denken..dan drink je maar een biertje of 2 minder per week..dat zijn er dan weer 8 op een maand minder=12€ voor iets anders..of een sigaret minder..je snapt het wel..op een jaar gezien..moet je rekenen..en dan is je investering..heel weinig..alhoewel het in begin mss een groot bedrag lijkt..

 

Zo'n 150w hps lamp vb, kan je makkelijk 4-5 kweken meedoen..das 20€ ofzo op 1jaar 2maand ofzo..bijna 2€ per maand :lol:

of 1x 3gram in de shop..ja reken maar uit..hoe voordelig iets kan zijn op lange termijn.

En als je vb elke 2 maand 20-30gram kan halen van je plant..dat is toch in de shop soms al 200€ makkelijk..

Dus je bespaart wel uiteindelijk+hebt een nieuwe hobby+leert wat bij over het leven van een plant en de natuur die we stilletjes aan vergeten te beminnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er zonet een nieuwe afzuiger in gehangen.

 

Heb wel een kleinere genomen omdat ik de vorige erg moest dimmen. Het is nu een 100m3 afzuiger.

 

Nu maar afwachten wat de bladeren gaan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P.s: Probeer ook eens een foto te maken in gewoon daglicht...kunne we de echte kleur zien van de plant, zien we net iets meer aan ook

 

Wat vind je d'r van?

 

gallery_33173_13496_4908.jpg

 

gallery_33173_13496_51658.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oow ff over je vorige afzuiger..naar het schijnt gaan die dingen kapot als ze in een omgevingtemp zitten van 40°C

Dus als je een nieuwe gelijkaardig iets hebt gekocht..en je wil hem niet kapot...Zorg dat die niet 40°C lucht afzuigt of hoger en ook er niet constant in vertoeft..Goeiekoop=slechte koop in dit geval.

 

Aha ok, dat wist ik niet.

 

Het is nu 23Gr in de ruimte dus met de temp. moet het dan goed komen.

 

Ik heb de buisventilator verticaal gemonteerd i.p.v. horizontaal misschien dat het daar door komt i.p.v. door de temp?

 

Ach ja het plantje ziet er redelijk uit dus ik hoop op een goede afloop.

 

Sowieso word dit m'n duurste wietje ooit, 1 Lowryder onder een 150W HPS kan nooit uit ;)

 

Maar goed ik weet nu wel zeker dat er niet mee is gekloot :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 28

 

Nieuwe afzuiger geïnstalleerd. Afzuiger draait nu zonder dimmer waardoor de temp. zakt. Om dit te compenseren heb ik de rechter lucht inlaat afgeplakt, hierdoor hoop ik dat de temp. wat gaat stijgen.

 

De temp. is nu rond de 20Gr.

 

De temp. van de grond is rond de 15Gr.

 

 

 

Dag 29

 

Plant steekt veel energie om de hoogte in te gaan, hierdoor lijkt het vormen van nieuwe bladeren wat in snelheid af te nemen.

 

Afgelopen dagen veel water gegeven, dus vandaag een dag zonder.

 

gallery_33173_13496_202918.jpg

 

 

gallery_33173_13496_53363.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel wat ik er van vindt= Ziet er goed uit, geel puntje op een van de onderste bladeren, de rest heeft het niet, dus probleem is precies al weggegaan wat het ook was...

 

Zeker minder water geven, zeker als je temperatuur wat aan de lage kant=minder verdamping van vocht door bladeren en grond.

Dus daar moet je wel ff rekening mee houden :) (moet je wel ff zeggen hoeveel water je geeft per keer...soms is het echt wel handig om dit af te meten..kan ook op gevoel..als je er goed in bent :lol:

 

En voor dag 29...mogen ze toch wel beginnen bloeien...dus vraag ik me af(maar ik ben ook een beginner dus zie niet echt veel bloeiverschijnselen??)...tel jij vanaf het moment dat je zaadjes in de grond hebt gestoken? of vanaf het moment dat die net is bovengekomen.

 

Ik tel namelijk vanaf het moment dat die boven is gekomen=DAG 1

 

Maar ken de lowryder niet echt..dus hoe lang heeft die normaal nodig om af te bloeien? van begin tot einde?

 

En nu weet je dat er niet mee gekloot is ;) ze zeggen dat de beste weed is degene die je zelf kweekt , maar daar mag jij op het einde van de rit over oordelen, heb er zelf nog geen ervaring mee

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx!

 

Poeh, de hoeveelheid water per keer meet ik niet echt. Het is meestal van hup... hier een scheut... hop... daar nog een scheut! :lol: Maar dat doe ik eigenlijk bij al m'n planten.

 

Ik gok 250 - 400ml per keer

 

Ik gok dat de bloei er aankomt aangezien de plant al wat meer gaat ruiken.

 

Ik heb geteld vanaf het moment dat het zaadje de grond in ging. Die kwam na 4 dagen op, dus in jou kalender zou het nu dag 25 moeten zijn :)

 

 

Bloeitijd: ongeveer 10 weken, bloei begint na ongeveer 3 a 4 weken

 

Oogsttijd buiten: Je kunt een aantal keer per zomer oogsten

 

Opbrengst: 30 tot 40 gram per plant ( Jaja dat zal ;) )

Hoogte: deze autoflower wordt tussen de 45 en 55 centimeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 31

 

Vandaag heb ik de lamp in de hoogste positie gezet. Afstand tussen lamp en plant is nu +/- 22cm. Vanaf nu zal de pot moeten gaan zakken voor meer ruimte.

gallery_33173_13496_64343.jpg

 

De plant meet nu 20cm hoog.

 

De groei gaat redelijk hard 7cm in 4 dagen.

gallery_33173_13496_25077.jpg

 

De eerste tekens van bloei?

gallery_33173_13496_107341.jpg

 

gallery_33173_13496_52049.jpg

 

 

Met de nieuwe afzuiger is de temp. wel wat aan de lage kant ( tussen 18 - 21 Gr ). Heeft dit erge nadelen?

 

Ik heb al een lucht inlaat afgeplakt.

 

Liever dim ik de afzuiger niet want ik heb het vermoeden dat de vorige afzuiger daar aan is overleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Chillum,

 

Ik vermoed ook, dat je fan is overleden door die dimmer.

Je zegt dat je 1 inlaat hebt afgeplakt. Dit lijkt me ook niet de juiste oplossing i.v.m. de luchtstroom in je (koel)kastje.

Misschien een idee om een 110 volt adapter te proberen met die afzuiger? Ik weet niet zeker of dat werkt, maar volgens mij draait ie dan maar op half vermogen??? (iemand aanwezig die hier iets over kan zeggen?)

 

Succes verder :wave: .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de oude luchtstroom.

gallery_33173_13496_20472.jpg

 

Dit is de nieuwe luchtstroom.

gallery_33173_13496_65523.jpg

 

Een 110v adapter is misschien wel een goed idee. Maar zijn die niet altijd in gelijkstroom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik denk dat je luchtaanvoer te kort schiet .

inlaat moet 3 of 4 keer zo groot als uitlaat .

en die twee sidepipes geven die niet teveel weerstand ?

ik zou er twee inlaten bijmaken filterdoekje ervoor klaar is kees .

je plant ziet er wel robuust en gedrongen uit btw .

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 110v adapter is misschien wel een goed idee. Maar zijn die niet altijd in gelijkstroom?

 

:tu ik ben niet zo van de electrotechniek, daarom zei ik ook dat ik niet zeker weet of het werkt :wave: .

Ik weet wel, dat het met een variac perfect te regelen is.

Volgens mij is een variac gewoon de beste oplossing voor jou (is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat :) ).

 

En de gouden tip van macerror zou ik ook wat mee doen, als ik jou was :o .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik denk dat je luchtaanvoer te kort schiet .

inlaat moet 3 of 4 keer zo groot als uitlaat .

 

Je doelt op de gekrulde bladeren?

 

Er kunnen wel meer lucht inlaten bij gemaakt worden maar dan zakt de temp. nóg verder ben ik bang. Geeft een lagere temp. ook nadelen?

 

De 200μ filterpotten geven in ieder geval niet meer weerstand dan een stuk filterdoek.

 

Plantje ziet er vooralsnog redelijk uit dus ik kijk het eerst nog maar even aan denk ik.

 

:tu ik ben niet zo van de electrotechniek, daarom zei ik ook dat ik niet zeker weet of het werkt :wave: .

 

Ok dan wachten we de elctro pro's nog even af :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

je plant ziet er goed uit .

maar de formule om je luchthuishouding 100% te krijgen is dat de diameter van de inlaat

3 of 4 keer zo groot moet zijn als de diameter van de uitlaat .

ik heb zelf een uitlaat van rond 125 en had 3 x rond 110 inlaten met 3x een bocht 90 graden eraan

dat geeft extra weerstand .

toen heb ik onderstaande inlaat er extra bijgemaakt en kreeg ik dikkere en vooral veel compactere toppen .

en daar gaat het om ten slotte .

de zwakste schakel wegnemen gaat het om .

deze luchtinlaat was een prototype en is inmiddels gepimpt ook de fan is schoongemaakt .

verder is de regel om het te finetunen dat je temperatuur in de kast met lamp aan zo n

6 graden boven de temperatuur van de aangezogen lucht moet zitten dan zit je goed .

schaf gewoon een 4standen ruckafzuiger aan kost 100 euro maar als je 3 of 4x een badkamerafzuiger aanschaft ben je dat

geld ook kwijt .

in jou koelkast kan een ruck125 ls gewoon altijd op stand 1 dan hoor je hem amper en kan je er ook nog een fatsoenlijk

koolstoffilter aanhangen .

 

gallery_7335_4882_105207.jpg

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo,

ja die variac is wss de beste maar ook de duurste oplossing..

En sowiso moet die temperatuur omhoog!

 

15 graden voor grond, lijkt me 2 graden te weinig..voor binnen dan toch

20 graden in kast, wel eigenlijk hangt dit een beetje af van de stralingswarmte zelf..ooit al gehoord van zo infrarood thermometers om de stralingswarmte op je bladeren effectief te meten(zeg niet dat je het moet kopen integendeel)

 

Wil gewoon zeggen..zoals dat voorbeeld griekenland of nederland..het is niet omdat een briesje van 25 graden over je heen blaast dat het effectief 25 graden is, de effectieve stralingwarmte id dat geval is vb 40 graden..alleen merk je het niet echt door die bries..als je denkt niet te verbranden..hallo verkeerd gedacht :wave:

 

m.a.w niet omdat je kast 20 graden is..dat het op je bladerdek 20graden is..zou mss vb 24 kunnen zijn..

 

Maar nog iets...meestal gaan we ervan uit(zeg meestal) dat we het aantal watt nemen als begin afstand lamp tot plant.. in mijn geval 100w=10cm van topjes af..minimum

 

bij jou zou dat dan 15cm zijn...maar dat moet je ff zelf aanvoelen he..want als je te hoog zit..verlies je rendement in je lumen straling..alhoewel hps best penetreert van al..moet je hem ook goed hangen om hem ook effectief te gebruiken zoals die bedoelt was :tu

 

Over die afzuig..wat je wel kan doen vb is zoals macerror aanhaalt, om weerstand te creeren.

En mss als vb..als je flensopening 100mm is vb..knip ff een stukje karton rond uit(cirkel met gat in) buitendiamter 100, binnendiamter 90mm

 

Dan heb je hem 'smaller gemaakt'=meer weerstand..is wel een tijdelijke oplossing..als je voor lange termijn gaat..da karton omwikkelen in iets..vochtbestendig..zilverpapier ofzo..en met deze methode je temperatuur proberen regelen..als temperatuur goed is..2inlaat terug openzetten.

 

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macerror: Ziet eruit als een Afzuigkapfilter, gaat dat niet 'ruiken'?!

Best netjes gedaan trouwens :wave:

 

 

alowa

 

je plant ziet er goed uit .

maar de formule om je luchthuishouding 100% te krijgen is dat de diameter van de inlaat

3 of 4 keer zo groot moet zijn als de diameter van de uitlaat .

ik heb zelf een uitlaat van rond 125 en had 3 x rond 110 inlaten met 3x een bocht 90 graden eraan

dat geeft extra weerstand .

toen heb ik onderstaande inlaat er extra bijgemaakt en kreeg ik dikkere en vooral veel compactere toppen .

en daar gaat het om ten slotte .

de zwakste schakel wegnemen gaat het om .

deze luchtinlaat was een prototype en is inmiddels gepimpt ook de fan is schoongemaakt .

verder is de regel om het te finetunen dat je temperatuur in de kast met lamp aan zo n

6 graden boven de temperatuur van de aangezogen lucht moet zitten dan zit je goed .

schaf gewoon een 4standen ruckafzuiger aan kost 100 euro maar als je 3 of 4x een badkamerafzuiger aanschaft ben je dat

geld ook kwijt .

in jou koelkast kan een ruck125 ls gewoon altijd op stand 1 dan hoor je hem amper en kan je er ook nog een fatsoenlijk

koolstoffilter aanhangen .

 

gallery_7335_4882_105207.jpg

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wil gewoon zeggen..zoals dat voorbeeld griekenland of nederland..het is niet omdat een briesje van 25 graden over je heen blaast dat het effectief 25 graden is, de effectieve stralingwarmte id dat geval is vb 40 graden..alleen merk je het niet echt door die bries..als je denkt niet te verbranden..hallo verkeerd gedacht :wave:

 

m.a.w niet omdat je kast 20 graden is..dat het op je bladerdek 20graden is..zou mss vb 24 kunnen zijn..

Dat is wel een goed punt.

 

Misschien is het wel handig om zo'n IR-thermometer aan te schaffen.

 

Die heb ik altijd al gewild, ook handig voor mijn reptielen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wil gewoon zeggen..zoals dat voorbeeld griekenland of nederland..het is niet omdat een briesje van 25 graden over je heen blaast dat het effectief 25 graden is, de effectieve stralingwarmte id dat geval is vb 40 graden..alleen merk je het niet echt door die bries..als je denkt niet te verbranden..hallo verkeerd gedacht :wave:

 

m.a.w niet omdat je kast 20 graden is..dat het op je bladerdek 20graden is..zou mss vb 24 kunnen zijn..

Dat is wel een goed punt.

 

Misschien is het wel handig om zo'n IR-thermometer aan te schaffen.

 

Die heb ik altijd al gewild, ook handig voor mijn reptielen :o

 

Baardagamen? das meestal het geval he, mainstream stuff of xD

 

ja weet zelf niet echt wat de normale prijs is van zo IR therm is, maar op de site waar ik vorige keer een bestelling had gemaakt, zag ik op de voorpagina 29e is wel van duitsland. Had me ingehouden om het te kopen :tu leek me niet echt duur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 32

Vandaag voor de tweede keer een (kleine dosis) EcoStyle AZ groente en kruiden vloeibare voeding gegeven.

 

 

Dag 33

 

De plant groeit nog steeds gestaag door, en meet nu 24cm hoog. Wel heb ik nog steeds last van gekruld blad. Sinds de nieuwe afzuiger aan staat is dit nog niet afgenomen.

 

Zou het misschien komen omdat de plant te dicht op de lamp staat? 20cm. is ook aardig dicht er op lijkt me.

 

De temp. blijft ook maar zakken met de nieuwe afzuiger en schommelt nu tussen de 16 - 18Gr.

 

Is het niet een beter idee om maar weer op de oude manier verder te gaan? Dus met de afzuiger uit en de deur op een kier, dan gaat de temp. ook weer wat omhoog.

 

gallery_33173_13496_265203.jpg

 

 

Foto bij daglicht.

 

gallery_33173_13496_132515.jpg

 

 

 

Dag 34

 

Vandaag de plant naar beneden gezet omdat ik toch bang ben dat deze te dicht op de lamp staat en dit zorgt voor de gekrulde bladeren.

 

Ook gaan de bladeren wat omhoog staan. Ik heb ergens op dit forum gelezen dat de plant dit doet om de instralingshoek van het blad te verkleinen zodat het minder licht vangt.

 

Dus de plant lager zetten zou dit moeten verhelpen dacht ik?

 

gallery_33173_13496_40957.jpg

 

 

Klein kneusje er bij gezet.

 

Dit is ook een Lowryder #2 welke een week eerder buiten is gezaaid dan de grote plant

 

gallery_33173_13496_162755.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...