Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Arnold63

DWCtje in de Micro onder 4X36W PL-L

Recommended Posts

Hey WFers,

 

Ik ben al een tijdje bezig om een kastje kweekklaar te maken. Het is nog niet helemaal zoals ik het wil hebben maar goed genoeg om de boel op te starten. Voor mij is het alweer meer dan 20 jaar geleden dat ik intensief met wietkweken bezig ben geweest en als ik eerlijk ben, klooide ik toen maar wat aan. Nu wil ik het toch wat serieuzer aanpakken.

 

Het microkweken sprak mij wel aan en na veel lezen, brainstormen, kladjes maken en nog meer lezen heb ik mijn keuze gemaakt. Het wordt Micro, Fluo, DWC met Advanced Nutrients Grow, Micro, Bloom (Ph-Perfect).

 

gallery_32873_13547_364457.jpg

 

Een kastje van 80x40x80

 

gallery_32873_13547_93480.jpg

 

 

gallery_32873_13547_68408.jpg

 

heb ik verdeeld in een kweekruimte van +/- 60 breed en een deel van 20 breed voor ventilator, luchtpomp en controlers.

 

gallery_32873_13547_62233.jpg

 

In de kweekruimte hangt een oude hamerslag kap waar ik 2 evsa's, 4 fittingen en lamphouders voor 36watt PL-L op heb gemonteerd. Met een schakelaar op 1 van de evsa zodat ik kan schakelen tussen 2 of 4 lampen. En 2 pc fans aan 1 zijkant van de kap voor de koeling en luchtverplaatsing. Die zitten op een regelbare adapter van 4,5v tot 12v.

 

In de bak kan 16 liter, dan zit er nog 5mm ruimte tussen het wateroppervlak en de onderkant van het netpotje. De luchtpomp heeft 2 uitgangen die allebei met een bruissteentje in de bak uitkomen. Aan de aanzuigkant van de luchtpomp heb ik een slang bevestigd die onder het kastje uitkomt zodat er koele lucht in de DWC gepompt wordt. Onder de bak zitten ook een paar gaten in de bodem van het kastje die als passieve inlaat dienen en de DWC van onder te koelen.

 

De buisventilator draait met een fancontroller op 70% (bij minder stopt ie ermee B) ) en gaat op vol vermogen als de temperatuur boven de 29 graden komt. De luchtaanvoer is actief door de luchtpomp in de DWC met max. 3,5 liter per minuut en passief door de 2 gaten met pvc ellebogjes erop, links en rechts van de bak. En de gaten onder de bak.

 

De bak was gevuld met 16L kraanwater ph 7.7 ec 0.85 en na een paar dagen proefdraaien kom ik op de volgende waardes uit:

 

Kamertemp. 17'c

 

Kasttemp. 26,1'c

Max. 28,5'c

Min. 19.4'c

 

RLV 29%

Max. 39%

Min. 28%

 

Watertemp. 19,2'c

Ph 8.5

Ec 0.91

 

Ik had een paar exotische zaadjes besteld en daarbij kreeg ik als freebee een feminised White widow van Spliff. Deze ga ik gebruiken om het systeem te testen.

 

15-2-2012

Zaadje in bakje water om te ontkiemen.

 

17-2-2012

Zaadje is open en wortel is zichtbaar. Zaadje in netpotje met hydrokorrels geplant en in propagator gezet onder 24/0 2x36w 8800.

 

18-2-2012

Wortel is zichtbaar aan de onderkant van het potje.

 

19-2-2012

Wortel is zo'n 15mm uit het potje gegroeid. Met een pincet een laagje korrels verwijderd om te kijken waar het zaadje blijft. Zaadje gevonden en met een dunnere laag korreltjes weer afgedekt. Terug in de propagator.

 

20-2-2012

De wortel buiten het potje is nu 3cm lang en het plantje is met de helm op boven de korrels uitgekomen.

 

gallery_32873_13547_61607.jpg

 

gallery_32873_13547_61132.jpg

 

Tijd om te gaan badderen

 

gallery_32873_13547_34635.jpg

 

Voorlopig nog met de kap van de propagator erop i.v.m. de r.l.v..

 

gallery_32873_13547_23577.jpg

 

Ik gebruik AN GMB Ph-perfect en begin volgens het voedingsschema met 1ml per liter en ik heb dus toegevoegd: 16ml Micro, 16ml Bloom en 16ml Grow. Ongeveer want ik heb nog geen goed maatglas voor mililiters.

 

Ph van 8.5 naar 7.7

Ec van 0.91 naar 1.35

 

Is nog niet Ph-perfect maar dat kan aan de verdunning van 1ml/1l liggen. Geen idee, is voor mij ook nieuw. Ik zie wel wat er gaat gebeuren. Morgen ga ik weer meten.

 

Arnold63

 

De foto's heb ik met m'n mobieltje gemaakt. Ben het prickprackabeltje van m'n camera kwijt en de mem.kaart past niet in m'n laptop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk kastje, mooi worteltje, succes! Alleen PH 8.5 en ec 1.35 klinken best wel eng. Wat is de temperatuur onder de propkap bij de zaailing? Hoe is je luchtinvoer geregeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke opstelling,er komen steeds meer dwc projectjes op deze manier.

 

Wat ik je wel wil aanraden is om in de groeifase met een 3-2-1 ratio te werken.Je gebruikt geen toevoegingen en zal dus met de basisvoeding moete spelen om de juiste verhouding voor elke fase te verkrijgen.Als je in de bloei ook alleen basisvoeding gaat gebruiken doe je op het moment dat je de klok omzet een 2-2-2 ratio aanhouden,en na een week of 2 ga je over op 1-2-3.Bij de ratio's spreek ik altijd over Grow-Micro-Bloom.

Gebruik je wel toevoegingen zoals Big Bud,Overdrive of B52 dan kan je de hele bloei een 2-2-2 ratio aanhouden

 

Ph perfect kunnen wij alleen 100% garanderen op Osmose water.Gebruik je dat niet kan het je ph verkeerd afstemmen.Dit komt door wat er al in je water zit.Mocht je iets willen afzuren gebruik dan salpeterzuur.

 

Ook de 4ml/l zal je nooit aan toekomen.De ec is dan veel te hoog voor onze manier van kweken.Pas als je echt bomen heb en met co2 werkt komt die 4ml van pas.Tot die tijd zal je het gaan redden met 2ml/l Lees anders het oude topic van Tim eens door waar hij GMB gebruikt.

 

Hopelijk ben je weer wat wijzer.

 

Succes en ik blijf het volgen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Arnold63

 

Cool om te zien dat er meer mensen DWC gaan doen.

 

Ik ga je zeker volgen,. goed over na gedacht dat je de lucht onder je bak ook gaat koelen,. ik zit zelf ook nog met het probleem van watertemp in de zomer.

 

Hier word hard over nagedacht.

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga zeker volgen.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Groen Gif, twindaddy80, kutkweker, zODd en alle andere kijkbuiskwekers.

 

Welkom bij mijn eerste kweekverslag. Ik moet de boel even organiseren anders wordt het een zooitje. En een vaste routine geeft vooral mij enige houvast en aandrang tot zelfdicipline. Dus om alles even op een rijtje te zetten, gisteren was dus.....

 

Dag 1

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

 

Temp 26,1

Max 28,5

Min 19,4

 

RLV 29%

Max 39%

Min 29%

 

DWC 16l

temp 19,2

pH 7.7

EC 1.35

 

Kamertemp 17

 

Zo heb ik alles toch wel? Zal ik ook de planthoogte en wortellengte gaan bijhouden of wordt dat toch een beetje obsessief?

 

Verder naar de binnen gekomen reacties.

 

@ Groen Gif

Thnx en, Ja de pH en EC kunnen best wel eng klinken. Ik denk ook dat ik wat aan die pH wil doen. Omlaag brengen. Twindaddy spreekt van salpeterzuur maar dat heb ik niet in het keukenkastje staan. Nu heb ik gelezen dat er ook citroensap en/of azijn kan worden gebruikt om de pH waarde omlaag te brengen. Die heb ik allebei wel in huis.

 

De temperatuur onder de propkap heb ik vannavond gemeten. Ik heb de meter van 18 to 21 uur onder de kap gezet en toen de waardes genoteerd. De ventilatieschuifjes van kap waren dicht.

 

Temp 25,6

Max 26,2

Min 23,6

 

RLV 30%

Max 33%

Min 30%

 

De luchtinvoer is een combinatie van actief en passief.

 

Actief door de luchtpomp van de DWC. Deze pompt maximaal per minuut 3,5l lucht van buiten de kast de DWC in. Dat is 210 liter per uur. De kweekruimte is 60x40x80 = 0,192m3 = 192 liter. Minus de inhoud van de DWC. Dus als de luchtpomp op vol vermogen draait wordt de inhoud van de kast binnen een uur ververst. Ik heb hem op ongeveer de helft gezet. Hij maakt nu niet zo erg veel geluid en toch een mooie stroom bubbels.

 

En passief via de onderkant van het kastje. Ik heb een stuk uit de voorplint van het kastje gezaagd en links- en rechtsvoor in de kweekruimte een gat in de bodem gemaakt. Daarin zitten 40mm pvc bochtjes. Vastgeplakt met reflecterende tape. Onder de DWC zitten 5 gaten van 12mm in de bodemplaat. En dan zijn er nog een paar kieren die ik nog licht- en luchtdicht moet maken. Om dat te compenseren zal ik dan weer meer gaten onder de DWC maken.

 

gallery_32873_13547_47571.jpg

 

@twindaddy80

De door jouw genoemde ratio's was ik al eens eerder tegengekomen. In dat topic van Tim, daar noem je ze ook. Dat topic was ik al eens eerder tegengekomen maar toen ben ik na pagina 10 afgehaakt. Vanavond heb ik het helemaal doorgenomen. 36 pagina's! Het meeste doorgescrolled opzoek naar de cijfers maar ook gelachen bij een deel over Bufferen.

 

Tim start met een EC van 0.4 Wat er bij mij uit de kraan komt heeft een EC van 0.85 en ik ben niet van plan om een RO apparaat voor m'n plantje aan te schaffen. Ik kan natuurlijk wel wat aan de begin pH waarde doen. Jij noemt salpeterzuur maar is citroensap of azijn een mogelijkheid? Ik heb gelezen dat het gebruikt wordt.

 

Ik ben van plan om tot en met de oogst, dezelfde bak te gebruiken. Dus niet tussendoor leegkieperen en een hele nieuwe bak aan maken maar enkel bijvullen met water en voedingsstoffen. Ik heb hier en daar verslagen daarover gelezen en het kan. Hier op het forum door Kutje met die emmer. Alleen bijgevuld en dat ging goed. Maar hoe ga ik van 3-2-1 naar 1-2-3? Dat is de kunst! schreef Torsti. Ik denk dat het afhankelijk is van het verbruik van de plant. Blijven meten! Hoeveel water is er verbruikt en wat is de EC van de rest? En dan bepalen hoeveel GMB erbij moet. Dan is het wel belangrijk dat m'n water goed is.

 

@kutkweker

Jouw badproject volg ik ook en die emmer vond ik ook cool. Die had je toch alleen maar bijgevuld? Niet tussendoor geleegd? Ik ben ook benieuwd hoe het van de zomer met de watertemperatuur zal gaan. Daarom wordt de lucht van buiten de kast aangezogen. Koele lucht door het water. Maar als het dan +25'c is, gaat dat niet op.

 

Eigenlijk al een hele tijd willen intypen:

 

Heeeeeey KUTJE!!! B)

 

 

@zODd

Hoi

 

 

En vandaag is het .....

 

Dag 2

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

 

Temp 23,8

Max 27,9

Min 17,3

 

RLV 32%

Max 40%

Min 27%

 

DWC 16l

temp 18,6

pH 8.0

EC 1.34

 

Kamertemp 16

 

Deze meetingen zijn van 18 uur. De lamp gaat om 15 uur aan en om 9 uur uit.

 

 

En dan is het nu tijd voor de pics van de dag.

 

De zaadhuls is afgeworpen.

 

gallery_32873_13547_150481.jpg

 

De wortel is ongeveer 1cm langer met daaraan een (haar)wortel van wel 1,5cm.

 

gallery_32873_13547_22047.jpg

 

Terug in het badje.

 

gallery_32873_13547_71146.jpg

 

Zaailingen kunnen best met lage relatieve luchtvochtigheid omgaan dus de kap gaat eraf, de lamp gaat omlaag en de fans staan op de laagste snelheid.

 

gallery_32873_13547_3360.jpg

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik schuif ook aan

vind het altijd leuk om te zien hoe zulke kweekjes gaan

 

Ik zelf heb absoluut niks met meten waardes en zulke begrippen

ik wens je veel succes met je kweekje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citroenzuur en azijn hoor ik ook vaker.Ikzelf heb er geen ervaringen mee.Ik zou iig geen schoonmaakazijn nemen ervoor B)

 

Een beetje afzuren zal in jouw geval noodzakelijk zijn.De beginwaardes van jouw water vind ik schrikbarend hoog.Kan je eens proberen om een bak water 24uur weg te zetten voor je er voeding in doet.Gewoon helemaal stil laten staan en kijk eens wat je ph erna doet.

 

Vatje leegggooien zou ik wel doen.Doet kutkweker ook.Gewoon met schone inhoud begin ipv oude rommel ophopen.Je weet niet wat er achterblijft en dus ook niet wat erbij moet.De controle ben je kwijt.Juist die controle is zo belangrijk op dwc.

 

Ik blijf je iig volgen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arnold63,

 

Bij de emmer heb ik wel de voeidng vervangen toen ik over ben gegaan van de groei naar de bloei,.

Dit omdat je een andere samenstelling van je voeding wil, als je dit geleidelijk aan zou doen door elke keer een litertje met nieuwe samenstelling toe te voegen, je een scheve verhouding zou kunnen krijgen met de stoffen onderling,.

dat je te veel micro hebt ten opzichte van je bloom maar dat je EC wel klopt.

 

Maar met de emmer heb ik wel in de bloei periode,. het water steeds laten zitten,. en alleen bijgevuld,.

dit omdat je steeds de zelfde samenstelling geeft kwa voeding,.

Moet wel zeggen dat de plant op de emmer 1x compleet nieuwe bloeivoeding heeft gekregen omdat ie leeg was gelopen.

En ik nu elke dag gewoon een half liter water in de emmer gooi, omdat de plant nu moet afbloeien en ik dus zo de EC aan het verlagen ben,

en op deze manier zo weinig mogelijk aan voedingstoffen in de plant achter wil houden. als de plant aangeeft dat de voedingstoffen op zijn.

door vergeling gaat ze nog een paar dagen op schoon water, zodat ze alle voeding op kan maken wat er nog in de plant zit,.

 

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven .

 

Gr Kut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kon vanmiddag even bij het kastje voordat de lamp aanging voor de 3e dag. Dit is dus een nachtelijke update. Ik heb ook ontdekt dat de temp/hydrometer de min en max van de externe sensor registreert. Die ligt onder de DWC en de "ongeveer" watertemperatuur. Gelijk maar in het overzicht verwerkt.

 

Nacht 2

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

 

Temp 18,9

Max 32,3

Min 18,9

 

RLV 22%

Max 36%

Min 22%

 

DWC niet gemeten

temp 19,9

Max 21,2

Min 19

pH niet gemeten

EC niet gemeten

 

Kamertemp 17

 

 

 

@ Highriser

Welkom, Ook ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Ik ben zelf ook geen controlefreak die graag alles meet en d'r direct bij is om de boel te corrigeren. Al dat meten doe ik nu zodat ik begrijp waar ik mee bezig ben. Ik hoop naar een systeem toe te kunnen werken waarbij ik niet meer hoef te meten. Tegen die tijd zoveel ervaring opgedaan dat ik weet dat het werkt. En hoe het werkt.

 

@ twindaddy80

Ik ben eens gaan experimenteren om de pH omlaag te krijgen.

 

Gebruikte materialen:

Een maatbeker voor 1 liter+

Een maatlepeltje van 2ml

Een fles natuurazijn uit het keukenkastje.

 

 

1l water, 18,5'c, pH 8.3

 

2ml azijn toegevoegd, pH 6.3

 

2ml azijn toegevoegd, pH 5.3

 

Deze proef heb ik 3 keer gedaan en kwam steeds op dezelfde waardes uit. 6.3 vind ik nog te hoog en 5.3 weer te laag. Bij een ratio van 3ml per liter moet ik ongeveer in het midden uitkomen.

 

Ik heb een gieter gevuld met 5 liter water en daar steeds een maatlepeltje azijn aan toegevoegd. Na 7 x was de pH gezakt naar 6.0, nog 2ml toegevoegd en de pH zakte verder naar 5.8. Met 16ml op 5l lijkt de juiste ratio dus 3,2ml per liter.

 

Een emmer met 10 liter klaargezet en 32ml azijn. pH 5.8. Het lijkt wel wetenschap.

 

Morgen zal ik de pH van het water in de gieter en de emmer weer opmeten. Als die dan nog mooi is ga ik het gebruiken als nieuwe basis voor de DWC. Of ik die tussentijds dan nog eens ga verversen weet ik nog niet. Ik ga toch eens diep nadenken over een geleidelijke overgang.

 

&kutkweker

Bedankt voor je reactie. Ben weer wat wijzer geworden.

 

 

Geen update zonder plaatjes B)

 

Plantje heeft nog geen haast.

gallery_32873_13547_160433.jpg

 

Worteltje gaat door en begint zijwortels te maken.

gallery_32873_13547_9782.jpg

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 3

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

Temp 27,8

Max 28,0

Min 25,5

 

RLV 27%

Max 30%

Min 27%

 

DWC 16l

temp 21,0

Max 21,0

Min 19,8

pH 8.3

EC 1.43

 

Kamertemp 17

 

Ik zie wederom een stijgende beweging in de pH en EC cijfers. Er is toch alleen maar lucht toegevoegd. Is dat dan verantwoordelijk voor de stijging van de EC? En wat wordt er dan in het water opgenomen? Ik kwam vandaag een topic tegen over hoog beginnen en laag eindigen met de EC. Is misschien een idee voor als ik morgen met een nieuwe basis van azijnwater begin. Hoewel ik niet te veel wil experimenteren. Ach, het is zowiezo experimenteel voor mij. Ik kan het alleen vergelijken met mijn eigen vage herinneringen de scherpe pics van anderen. B)

 

Omdat de temperatuur van de DWC toch wel hoog is heb ik extra isolatie op de deksel aangebracht.

gallery_32873_13547_51312.jpg

 

Nu zijn pics in de kast ook mogelijjk. Nog wel in de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kwaliteit van m'n mobieltje. Ding is ook om mee te bellen. Ben nog steeds semi-actief opzoek naar het prickprackabeltje van m'n camera.

gallery_32873_13547_106263.jpg

 

Worteltje lijkt nergens last van te hebben en gaat zich vermeerderen.

gallery_32873_13547_70140.jpg

 

En nog even binnenkijken bij..

gallery_32873_13547_43416.jpg

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Arnold63,

 

erg leuk om dit zo te volgen, ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken. Als het aan het enthousiasme ligt gaat dit een mooie ronde worden.

 

Heel veel succes met deze mooie uitdaging.

 

 

en voor iemand die geen controlfreak wil zijn zie ik wel erg veel cijfertjes en waardes langskomen B)

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey djbroertje,

 

Sinds ik met meten=weten begonnen ben groeit mijn controle factor B)

 

Als ik genoeg cijfertjes heb verzamelt kan ik grafieken gaan maken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee ik ben geen control freek B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 4

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

Temp 30,6

Max 30,9

Min 18,8

 

RLV 27%

Max 44%

Min 26%

 

DWC 16l

temp 20,9

Max 21,5

Min 20,2

pH 8.7

EC 1.43

 

Kamertemp 17

 

Die temp van 30 is wel hoog maar dat kan door de plaats van de meeting komen. De kap hangt iets van 6 cm boven de bak en daartussen licht de meter. Om de vochtigheid een beetje omhoog te krijgen heb ik een beter water in de kast gezet. De watertemp loop ook langzaam op. Ik kan morgen nog wel een paar extra ventilatiegaten onder de bak maken.

 

En dan de EC. ;) Weer gestegen. Vandaag van 8.3 naar 8.7. Het is tijd om corrigerend op te treden! Gisteren heb ik een bak water met natuurazijn op een pH van 5.8 gebracht en weggezet. Ruim 24 uur later de meter er weer in laten zaken om een pH van 6.8 af te lezen. Mmmh, tja, een volle punt gestegen. B) Wat zegt dat? Nog niet genoeg. Ik laat het nog eens 24 uur staan en meet dan weer. En ondertussen corrigeer ik de pH van de DWC naar 5.9. Morgen weer nieuwe cijfertjes. Ben jij ook zo benieuwd :whip:

 

@ Elmo2007

Ja, eigenlijk heb ik wel compulsieve controle trekjes. Terwijl ik er over nadenk kan ik er steeds meer benoemen. ;) Pas als alles zijn eigen plek heeft, krijg ik rust in m'n hoofd.

 

4 dagen jong

gallery_32873_13547_70644.jpg

 

4 dagen lang

gallery_32873_13547_10237.jpg

 

Groei, Groei, Groei

gallery_32873_13547_43416.jpg

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben wel benieuwd ;)

 

maar ..mij te veel werk , niet om je af te kraken ofzo

maar

een bak met aarde,en plantjes

beetje voeding, beetje water, lijkt mij makkelijker werken

 

elke dag dat water meten , bijsturen .... pompjes voor dit en dat

kans op waterschade en brand als gevolg van...

+

ik verbruik al stroom genoeg :D mij niet gezien ;) met borrelend water :whip:

 

ik creer binnen de kortste keren een waterballet in ruimtes waar dat niet gewenst is B)

 

dus ik laat het mooi aan jou over en kijk lekker mee :)

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arnold63

 

Ik snap niet dat jij zulke schommelingen hebt.

Ik heb zelf een 20liter emmer die heel goed gaat, en waar ik de ph 1x vanaf stel,. en na 1 dag nog een keertje bijstel,

En dan wel elke dag even meten ,. maar ik heb de emmer tijdens de run maar 1x echt hoeven corrigeren, en dit was omdat de plant bijna alle water heeft verbruikt,.

 

Wat er wel gebeurd is natuurlijk verdamping van je water. waardoor je ec kan oplopen

je voeding verdampt niet en zal dus je ec omhoog doen gaan,.

Nou heb ik zelf geen EC meter, dus kan ik het niet meten,. en ook niet over stressen ;) B)

 

Elmo2007,

 

Wat kan er misgaan? als je een bak neemt die waterdicht is,. daar alleen luchtsteentjes in doet. voedingwater en je plantjes.

zolang je die bak niet omgooit kan er weinig gebeuren. (als je ook nog even je luchtslangtje van je bruissteentje beveiligt)

Al dat meten is nergens voor nodig,. als je het 1x goed hebt,. Kijk naar dat emmer topic van mij. daar doe ik ook niet zo moeilijk.

 

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben dus wel iemand die per ongeluk die bak omgooit B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kut,

 

Een goed begin is het halve werk. En ik ben dus druk met het begin bezig.

 

Bak met kraanwater gevuld, voedingsstoffen toegevoegd en kijken wat er gebeurd. Ik was benieuwd naar de werking van de pH-Perfect. Dat werkt dus niet met mijn kraanwater. Te hoge start EC van 0.85.

 

Gisteren de pH gecorrigeerd, vanavond weer meten. DWC is nieuw voor mij en ik meet alles wat ik kan meten om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Zo probeer een goede basis te vinden zodat ik voor de volgende ronde weet wat ik wel en niet moet doen.

 

Elmo2007

Voor een waterballet ben ik niet bang. Ruim boven de waterlijn gaan 2 luchtslangetjes naar binnen. Verder geen gaten in de bak. En met 16 liter erin stoot ik die niet zomaar omver.

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 5

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

Temp 29,4

Max 31,2

Min 19,3

 

RLV 30%

Max 41%

Min 26%

 

DWC -16l

temp 21,6

Max 22,0

Min 19,8

pH 8.0

EC 1.45

 

Kamertemp 17

 

Ik heb m'n pH meter eens even gechecked met 7.01 vloeistof en dat geeft die dan ook aan. Het water in de bak heeft weer een EC van 8.0. Terwijl het water dat ik nog in die emmer heb staan een pH van 6.5 geeft. Dat lijkt stabiel, maar dat staat dan ook 2 dagen stil. Nou ja, ik kijk het even aan en ga d'r niet te veel aan zitten prutsen. Het waterpeil is ietsiepietsie gezakt. Mijn peilstok geeft liters. En als een liter dan ongeveer een cm is, dan is het nog geen mm gezakt. Verwaarloosbaar. Maar ik wilde het toch even opmerken.

 

Voorlopig gaat het met het plantje goed.

gallery_32873_13547_37021.jpg

 

De wortels groeien goed.

gallery_32873_13547_52967.jpg

 

Ik heb de lamp een schakeltje lager gehangen.

gallery_32873_13547_39465.jpg

 

Die extra ventilatiegaten zitten er nog niet in maar zijn wel hard nodig. ik heb de externe tempsensor in de bak laten meten en zag een temp van 22,5'c. Dat gaat niet goed. Helemaal als ik er in de bloei nog eens 2 x 36w bij prik.

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 6

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

Temp 27,8

Max 28,5

Min 19,5

 

RLV 30%

Max 44%

Min 28%

 

DWC +/- 15,98L :lol:

temp 21,7

Max 21,8

Min 20,6

pH ?.?

EC 1.48

 

Kamertemp 18

 

Gisteren heb ik de thermostaat van de fan verplaatst zodat die meer in de luchtstroom staat. Dat heeft geholpen. De fancontroler reageert nu eerder op temperatuur verschillen. Scheelt toch weer 2 graden :) Ik had ook een beker water met een washandje erin, binnen gezet voor de luchtvochtigheid. Heeft misschien klein effect.

 

Die extra ventilatiegaten komen er morgen in. Ik zit al te denken aan een pc fan onder de bak. Dat zal de temp in de DWC ook goed doen. Over de DWC gesproken, die geeft sinds vandaag een zorg minder. Geen pH ;)

 

Toen ik de pH van m'n dwctje wilde aflezen sloeg de meter op hol. :P De waardes knalden van 10.8 naar 2.2 en alles daar tussenin. :D Ik zag ook dat er condens achter het display zat. Dop eraf geschroeft en bij de accuutjes zat ook vocht. Ik heb die dop er nooit goed op vast geschroefd :) en bij het afspoelen zal er water in gekomen zijn. Die moet eerst goed drogen en dan opnieuw afstellen.

 

Tot die tijd zal ik het van het plantje af moeten lezen en dat geeft aan dat het goed gaat :lol:

gallery_32873_13547_15522.jpg

 

De wortels hebben het ook naar hun zin.

gallery_32873_13547_57044.jpg

 

Er komt een tweede wortel vanuit het netpotje.

gallery_32873_13547_71485.jpg

 

De kwaliteit van bovenstaande foto's is mede mogelijk gemaakt door het beschikbaar stellen van het juiste prickprackabeltje door een vriendelijke medekweekster. Bedankt Annie :)

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor een meter heb je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 7

 

Klok 18/6

Lamp 2 x 36W/880

Temp 27,8

Max 29,2

Min 20,4

 

RLV 30%

Max 40%

Min 23%

 

DWC +/- 15,98L

temp 21

Max 22,1

Min 20,1

pH 8.3

EC 1.43

 

Kamertemp 18,5

 

Vandaag heb ik onder de bak een gat van 8x8cm gemaakt. De fan die ik erin wilde monteren kwam uit een oude pc en maakte mij te veel geluid. Daar ga ik een andere voor halen. Dus nu enkel een extra ventilatiegat onder de DWC.

 

De pH meter is weer gecalibreert en ik meet een pH van 8.3. Die gaat dus gestaag omhoog. Daar ga ik nog even niets aan doen zolangs het plantje er goed uit ziet.

 

gallery_32873_13547_3547.jpg

 

De wortels groeien verder. En aan de achterkant is een 3e wortel zichtbaar.

gallery_32873_13547_46765.jpg

 

Ik wil vanaf nu overgaan naar een wekelijkse update om een beeld te geven van het verloop van de kweek. Plannen voor de komende week:

 

Pc fan onder de DWC plaatsen.

Voeding toevoegen.

 

Arnold63

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Arnold63

 

Plantje doet het goed zo te zien,

Is die ph meter van jou nog wel goed?

Ik groeivoor op een 10liter bak en daar van hoef ik ook maar 1x in de week

of nog minder de ph bij sturen.

 

Vind echt vreemd dat ie bij jou zo oploopt.

Wat is de ph van je kraan water?

Die van mij ligt rond de 7,2 .

Misschien dat daar de oorzaak ligt.

 

Gr kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...