Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Woesaka

Hoeveel TL lampen 1 plantje

Recommended Posts

Hai,

 

Ik heb al wat rondgekeken op het forum en heb een prachtig topic tegengekomen ivm TL lampen. Heb dit enkele maal goed gelezen, enkele dingen aangeduid op papier en dan vertrokken naar de dichtstbijzijnde winkel om eventjes te loeren.

Mijn hokje dat ik wil maken, heeft de afmeting van 60cm x 40cm x 1m(hoog). De oppervlakte is dus 0.24m². Ik had in dat topic gelezen dat de verlichting +/- 400W/m² moest zijn. Daarbij stond ook de afmetingen van lampen met hun wattage. Ik ging voor de 60cm die 18W waren.

 

De prijzen in de winkel naast de hoek:

18W 59cm (lamp alleen): +/- 8€

18W 59cm (houder & lamp): 25€

35W 30cm (houder & lamp): 15€

 

Als ik de 400W/m² in het oog hou, zou ik dus 6x 18W hebben en komt dat uit op 150€

Ik zag wat verder de 35W hangen, maar die hadden ze alleen in 840, terwijl de 18W alleen in 827 beschikbaar was.

 

De vraag is nu:

1) Zou ik voor de 18W 59cm gaan? Ik denk dat je zo gemakkelijk een 33 vind voor de bloei

2) Zijn dat gangbare prijzen of totaal overpriced?

3) Zijn er mensen die minder dan 400W/m² gaan en daar ervaring mee hebben?

 

Ik zit nogal met de prijs van de lampen in. Ik heb mijn kastje gemaakt voor 1 plant (eventueel later 2) om te beginnen met kweken en wat ervaring op te doen. Ik probeer alles zo low budget mogelijk te houden en 150€ vind ik persoonlijk nogal veel.

 

Alvast bedankt!

 

Woesaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het als voorgroeihok ? of wil je ze ook afbloeien?? Anders zou ik voor een T-neon setje gaan om mee te beginnen!

 

Gr bijster

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het als voorgroeihok ? of wil je ze ook afbloeien?? Anders zou ik voor een T-neon setje gaan om mee te beginnen!

 

Heya Bijster.

 

De bedoeling is dat ze ook afbloeien (en dus wisselen van lampen)

 

Thx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

€ 25 voor een armatuur is ook gewoon veel te veel.

 

Paar jaar geleden bij de Praxis nog voor € 5 de stuk inculsief 1 balk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Woesaka,

 

Allereerst wil ik je vragen om je nog even voor te stellen, zoals je in de welkomstmail is gevraagd.

 

2. Stel je DAARNA voor in de wie is wie sectie

 

Verder over je TL vraagjes,

 

heb je het hokje al gemaakt? want als deze 60 CM is gaat een T8 niet passen ben ik bang voor, een compleet armatuur zal iets langer zijn.

 

Als je echt lowbudget wilt beginnen, kun je kant en klare armatuurtjes kopen bij de praxis / gamma. deze zullen iets van 7 of 8 uro kosten. Begin dan met 2 of 3 stuks of zo, en als je plantje wat groter is kun je er altijd nog wat bij kunnen hangen.

 

De andere kleuren buizen zijn op veel plaatsen te verkrijgen, in elk geval on-line. hier Bijvoorbeeld, maar er is zat te koop, even zoeken. :spliff:

 

Wel zou een T5 een betere keuze zijn, deze heeft wat meer diepstraling, en inderdaad BV. een T-neon is ook zeker een goede keuze.

 

Maar ik denk dat het wijs is om een aantal topic's in de micro bouwsectie te gaan lezen, en wat ( of allemaal ;) ) kweekjes in de microsectie. deze staan vaak vol informatie, en laten je zien wat er allemaal mogelijk is.

 

Ik zou me ook niet blindstaren op 400W per meter, begin na wat onderzoek je eigen leerkweek, en ga vanaf daar verder.

 

Succes met de bouw en de rest.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey woeska mischien een kleine tip maar met lampen van 60 cm heb je aan een binnen maat van 60 cm niet genoeg zou ik er 5 a 10 cm bij doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt een beetje van je knutsellust af:

Houdt je niet zo van knutselen met electro dan zou ik een t-neon met 2x55watt nemen voor een tientje of zes.

Houdt je wel van knutselen met draadjes dan zou ik een VSA nemen van Vossloh188116 en 4 buisjes van 24 watt. En die onder een kap monteren waar je de fitting vanaf hebt gehaald (€8,50) Zo'n kap maakt het lekker makkelijk en de warmte kan er goed onder vandaan. Ben je ook een tientje of 6 kwijt, maar je kunt 'm makkelijk uitbreiden naar meer buisjes, bijvoorbeeld 8.

Nog goedkoper voor de knutselaar is een Vossloh 188618 evsa met T-Neon buizen van 55 watt. Kun je ook onder een standaard kap monteren en dan kom je voor 4 buizen met 2 evsa's op een tientje of zeven. Maar dan heb je wel 220 watt aan licht en dat is best een hoop in een kastje van een kwart vierkante meter.

Nog een mogelijkheid is PAR spaarlampen gebruiken, maar heel goedkoop is het niet. Wel hebben ze als voordeel dat je met 2 kunt beginnen en uitbreiden naarmate je planten groter worden en je wat geld hebt. (bijvoorbeeld de Philips PAR38 Downlighter Esaver CFL 23W 827 E27, die ligt bij de bouwmarkten in het vak en die gewoon met verhuisfittingen door het plafond van je kastje hangen).

Mogelijkheden genoeg zou ik denken. Kiezen is vast moeilijker dan kopen ;)

 

Groeitjes,

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Chassie zegt klopt als een bus het is aan jou de keuze wat je wilt uitgeven en hoe technisch je bent, aangezien je zei dat je beginnend bent dacht ik dat het gewoon makkelijk was om al een setje te hale om mee te beginnen..

 

Maar met een beetje geknutsel kun je ook ver komen!

 

Gr bijster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ik ben net klaar met het bouwen van mijn kastje (tneon) en voor 150 euro kan je absoluut iets cools maken

De afmetingen van mijn kast zijn ook zo ongev als waar jij het over hebt, misschien kun je wat info uit mn topic halen

Succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...