Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

samhowdee

stekken uit fem zaad versus stekken uit regulier zaad

Recommended Posts

Hoi!

 

Regulier zaad:

 

1.ik heb stekken van een soort die 26 jaar in leven is gehouden dmv van stekken.

de kwaliteit is in al die jaren 10% terug gelopen

 

2. ik heb stekken van een soort die 5 jaar in leven is gehouden,

de kwaliteit is in die 5 jaar hetzelfde gebleven

 

Fem zaad:

 

Ik heb stekken van 3 verschillende rassen. Na slechts 2 a 3 rondjes is de kwaliteit van al de drie rassen zeker 50% minder geworden. Ik heb ze allemaal al weg gegooid.

 

Mijn conclussie is dat stekken uit fem zaad heel erg snel in kwaliteit achteruit gaan.

 

Wat zijn jullie bevindingen?

 

groetjes SAM

 

ps. mijn hoop voor de toekomst is nu gevestigd op de kronocaine. ;)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er eens over gelezen en het schijnt dat het zaad dat op de "oude" wijze wordt gefeminiceerd in kwaliteit terugloopt. Bij deze methode pakken ze een gezonde moederplant, deze wordt bestoven met het stuifmeel van een moederplant die snel de neiging heeft mannelijke delen aan te maken (door stress).

 

Door steeds het stuifmeel van moeders te gebruiken die makkelijk in de stress schieten en dus deze mannelijke delen vormen te grbruiken, zul je steeds sneller planten krijgen die te snel stressen (en mannelijke delen aanmaken).

 

 

Er schijnt een "nieuwe" methode te zijn om een gezonde vrouwelijke plant snel beperkt in de stress te krijgen (1tak?) zodat je met gezondere moeders kunt werken om de kwaliteit hoog te houden. Deze methode werkt volgens zaadproducer sensi seeds met zilver!

 

 

Tell me if i'm wrong!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er eens over gelezen en het schijnt dat het zaad dat op de "oude" wijze wordt gefeminiceerd in kwaliteit terugloopt. Bij deze methode pakken ze een gezonde moederplant, deze wordt bestoven met het stuifmeel van een moederplant die snel de neiging heeft mannelijke delen aan te maken (door stress).

 

Door steeds het stuifmeel van moeders te gebruiken die makkelijk in de stress schieten en dus deze mannelijke delen vormen te grbruiken, zul je steeds sneller planten krijgen die te snel stressen (en mannelijke delen aanmaken).

de

 

Hoi HTQ,

 

Jij bedoelt de methode met zilverthiosulfaat, dit is tegenwoordig de meest gebruikte methode, helaas werk je nog steeds met het stressen van de plant, hierdoor is de plant niet stabiel genoeg om stekken van te maken, op de langere termijn zal de plant ernstig genetisch degenereren door de onbalans die door het feminiseren is ontstaan en steeds minder gaan produceren om uiteindelijk geen bloemtrossen van betekenis meer aan te maken.

 

Ook geloof ik dat je niet een plant van gefeminiseerd zaad als moeder plant voor een nieuwe zaad kweek kunt gebruiken dit doordat de factor herma die altijd aanwezig is in cannabis dan zich te sterk gaat manifesteren, maar zeker weeet ik dat niet (daar kan sannie of knutsel je meer over vertellen)

 

Cheers en keep em green,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Samhowdee

 

Je hebt gefeminiseerde zaden (met zilverthiosulfaat of STS)

en je hebt female zaden(met gibberalic acid)

 

Female zaden komen van vrouwen die met STS niet te stressen zijn en dus met STS geen stuifmeel produceren.

Deze produceren stuifmeel d.m.v gibberalic acid

 

Bij deze female zaden gaat het selecteren op de volgende manier.

 

Je hebt een x aantal planten die bespuit je met STS.

Alles wat mannelijke trekjes krijgt wordt verwijderd en de vrouwtjes die niet zijn veranderd

worden geselecteerd en behandeld met gibberalic acid.

 

In de volgende link staat dit onderzoek uitgebreid vermeld

 

http://www.bpw.wur.nl/NR/rdonlyres/7A74BBF...tisme_loont.pdf

 

Het schijnt dat zaadbank "Female seeds" deze methode toepast en geen STS gebruikt om te feminiseren.

 

Ik zal eens een stekje van hun Neville haze nemen want die heb ik op het ogenblik staan.

 

greetz van Enter

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de uitgebreide antwoorden zover :D

 

voor alle duidelijkheid;

Ik heb alleen sterke achteruitgang in kwaliteit en opbrengst en vooral vitaliteit van de planten geconstateerd.

Hermas heb ik nog nooit gezien in stekken gemaakt van fem zaden

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat ook niet om steklken uit fem zaad die herma worden maar zaden van een femplant die herma kans vergroot

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt gefeminiseerde zaden (met zilverthiosulfaat of STS)

en je hebt female zaden(met gibberalic acid)

 

Fout..

Het gaat niet over middel die je gebruikt..Gaat over goed selecteren van een XX vrouwtje die wordt niet een herma bij licht-temp-LV-PH-EC-stress..Als je zo een plant hebt kun je STS of GA gebruiken met hetzelfde succes

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marco 77

 

Als je mijn linkje leest dan weet je dat een 100% XX plant met STS geen stuifmeel gaat vormen.

Dit lukt dan wel met gibberalic acid.

Vandaar de naam Female seed

 

Hieronder een quote uit de scriptie:

 

"

Hermafrodieten vormen dus “vrouwelijk stuifmeel”.

Eigenlijk is dit wat we willen hebben.Maar dit stuifmeel geeft de voor ons ongewenste eigenschap van hermafrodieten door:

een plant die bevrucht wordt met stuifmeel afkomstig van een hermafrodiet, zal ook snel hermafrodieten zaden vormen.

 

Wat we willen zijn echter nagenoeg 100% vrouwelijke zaden, zonder de hermafrodiete trekjes.

Dit betekent dat we zaden willen die, als ze uitgegroeid zijn tot een volwassen plant,

niet door het kleinste beetje stress al mannelijke geslachtsorganen gaan vormen (dit doen hermafrodieten wel).

 

Theoretisch gezien zou je dit zo kunnen bereiken:

Je zult de vrouwelijke planten moeten scheiden van de mannelijke planten. Dit is niet moeilijk,

aan het begin van de bloei is makkelijk het geslacht te zien.

 

Zoals eerder genoemd, laten hermafrodieten hun ware aard pas zien als de plant gestrest wordt. Je zult

een planten dus moeten laten stressen wil je de hermafrodieten eruit pikken.

Dit kan door bovengenoemde vormen van stress toe te passen (licht, temperatuur, …).

 

Met die genoemde factoren krijg je echter geen zekerheid: het is niet zeker of een hermafrodiet ook

hermafrodiete trekjes gaat vertonen.

 

Ook is dit mogelijk door het toevoegen van bepaalde chemicaliën.

Dit kan met een oplossing die de hormoonhuishouding in een plant kan veranderen, zodanig dat

hermafrodiet gevoelige vrouwelijke planten hermafrodieten trekken gaan vertonen.. Dat wil zeggen: ze

gaan meeldraden vormen.

 

Een oplossing die je hiervoor kunt gebruiken is STS: silverthiosulfate solution. Oftewel zilverthiosulfaat

oplossing. Deze wordt gemaakt door een oplossing van zilvernitraat en een oplossing van

natriumthiosulfaat bij elkaar te voegen.

Er ontstaat dan het zilverthiosulfaation: dit ion is het actieve ingrediënt van de oplossing dat inwerkt op

de plant. Deze oplossing wordt opgenomen via de huidmondjes van de plant.

 

Als je dit op planten aanbrengt, wordt hun hormoonhuishouding verstoord, en de planten die erg

hermafrodiet gevoelig zijn zullen dus snel hermafrodiet worden.

Deze kun je weggooien.

 

Wat over blijft zijn 100% vrouwelijke planten.

Dus planten die heel weinig hermafrodieten makende capaciteit hebben.

 

Als je zou kunnen zorgen dat deze planten toch stuifmeel gaan maken, dus alsnog hun

hermafrodiete trekken laten zien.

Zou je zaden kunnen produceren die XX zijn. En waar toch een heel

lage hermafrodiete factor inzit.

 

Hiervoor zul je dus een heel sterk middel moeten hebben, zodat de

planten die juist niet hermafrodiet gevoelig zijn toch hermafrodiete kenmerken gaan vertonen.

 

Hier komt gibberellinezuur om de hoek kijken.

 

Gibberelinezuur is een plantenhormoon dat de verhoudingen van mannelijke en vrouwelijke bloemen op

een plant bepaalt.

Voeg je dit toe in de juiste verhoudingen, dan zullen zelfs de meest vrouwelijke

planten toch hermafrodiet worden.

Weet je met dit stuifmeel een andere heel vrouwelijke

vrouwelijke plant te bevruchten, dan ontstaat er 100 procent vrouwelijk zaad, met een heel lage

hermafrodiete factor"

 

einde quote

 

 

 

Misschien dat dit soort gekweekte zaden wel goede stekken heeft

 

Greeetz van Enter

Share this post


Link to post
Share on other sites

@enter

Mooie uitleg, dat maakt dingen weer een stukje helderder voor me :D

 

zodanig dat hermafrodiet gevoelige vrouwelijke planten hermafrodieten trekken gaan vertonen.. Dat wil zeggen: ze

gaan meeldraden vormen.

Toch juist mannelijke bloemen bedoel je?

 

LP :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt @enter.Ik heb ook vandaag wat nieuw geleerd :D

Wist ik niet dat STS niet sterk genoeg is

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

FF BUMPEN !!

 

Hoe heb jij dat bij die super lemon haze gedaan dan ?

 

Ik zit te zoeken maar kan echt alleen maar fem. zaden vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie female planten een beetje als travestieten, een kerel met tieten maar onder de broek zit nog steeds een dikke schwanze :P

 

kan me niet voorstellen dat zoiets gezond of sterk kan zijn :rofl

 

je dwingt iets te worden wat het van nature niet is dus logisch dat je er geen mooie stekken van kunt snijden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het leuk om deze oude topic nog eens te bespreken omdat ik hier het een en ander over ben tegengekomen de afgelopen jaren!

In mijn jeugd zo`n 20 jaar geleden kreeg ik plots interesse in de cannabis sativa.

Ik kocht het boek marihuana kweken voor insiders van mel frank een dik boek uit de jaren 80 met kweek info (tja internet bestond nog niet).

Dit boek vertelde over het kweken van wiet om in het gunstigste geval wel 8% thc te kunnen scoren!

Maar dit geheel ter zijde alles in dit boek is inmiddels achterhaald behalve 1 ding.

In dit boek werd verteld dat er herma planten bestonden wat toen der tijd zeer zeldzaam was en er bestond geen methode om geslacht te bepalen hoe dan ook.

Maar toch werd er gezegd dat als het stuifmeel van een herma plant werd gebruikt om een volbloed vrouwelijke plant me te bestuiven alle zaden vrouwelijk zouden zijn.

Tegenwoordig is er een stofje toe te voegen aan een vrouwelijke plant waardoor deze gedwongen word mannelijke bloemen aan te maken.

Het stuifmeel wat hieruit gewonnen word word gebruikt om femenized seeds mee te produceren door gewoonweg een vrouwelijke plant hiermee te bestuifen.

Maar wat voor vrouwtje word hiermee bestoven?

Een raszuiver vrouwtje die in bloei is gezet samen met een groot aantal andere planten van regulier zaad en vervolgens geschijden zijn van de mannen na 3 weken bloei en 2 weken voorgroei,

of vanuit een femenized vrouwtje wat veel tijd en geld zou besparen?

Let maar eens op bijna alle zaden die je koopt zijn phenotype 1 dat betekend dat de plant 1x is doorgekruist met zichzelf om raszuiver te worden (of om herma`s te voorkomen).

Mijn ervaringen met fem. seeds zijn de afgelopen jaren steeds slechter geworden.

Idd. het stekken van fem. seeds is geen goed idee elke doorstek levert minder product en idd gaan ze herma trekjes krijgen.

Maar het aankopen van veels te dure doorgefokte stekken met gratis plagen zoals spint die meestal resistent zijn gemaakt tegen bestrijdings middellen door de stekken boer is ook geen optie!

Mijn conclusie is en blijft WIET VERDRIET!

Zowel de stekken als de fem. zaden zijn slecht!

De oldschool methode van kweken blijft naar mijn idee het meest betrouwbaar ten opzichte van fem. seeds of stekken.

Helaas is enige kennis van sexe i.c.m ruimte en tijd wel een verijste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...