Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

miami vice

opticlimate

Recommended Posts

hallo, ik wil een opticlimate gaan aanschaffen maar heb hokkie in een kelder waar geen afvoer is, nu is mijn plan om het water uit de opticlimate her te gebruiken door het af te koelen door mede van een aquariumkoeler of/en een vriezer. heeft iemand hier ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zul je een chiller moeten toepassen...

Andere opties zijn er eigenlijk niet.

 

Maar kun je nergens je water wegpompen wou je zeggen?

60cm onder maaiveld een gat naar buiten en je retourslang in een hwa misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval lijkt het me handiger om gewoon eer airco te gebruiken. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is op dit moment nog geen oplossing voor..........

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar die is wel in de maak :wacko:

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tim, chiller dat is toch hetzelfde alls een aquariumkoeler? en ja ik kan het wegpompen maar de waterrekening loopt via de huurbaas, denk dat het vragen oproept wanneer de rekening vertienvoudigd. Bovendien vriend van mij had eens een hoge waterrekening kwammen ze langs van het waterbedrijf of ie geen lek had. btw kweek in spanje.....dus hoge buitentemp. een opticlimate is de oplossing hier maar wil waterverbruik minimaliseren dus dacht aan een watervat van 500 liter en dan terugkoelen, mocht dat niet genoeg zijn dan een 500L vriezer erbij.

 

 

 

@Doc, airco is geen optie aangezien de buitenunit aan de straatkant moet worden geplaatst waar veel mensen langskomen, valt een beetje op als de hele nacht een airco draait :wacko:

 

 

@Racker, is wel in de maak? hmmm in welk tijdsbestek moet ik dan denken voor dat op de markt is?

 

 

@boefje030, ;) :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Chiller moet ook zijn warmte kwijt net als een airco. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Doc, airco is geen optie aangezien de buitenunit aan de straatkant moet worden geplaatst waar veel mensen langskomen, valt een beetje op als de hele nacht een airco draait :wacko:
op onze complejo hadden wij de aircos bijna 24/7 aanstaan, nooit iemand die er naar vroeg of wat dan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duurt nog wel ff. Maar zoals Doc al zegt, De warmte moet je altijd ergens kwijt. Of in water en anders aan lucht.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Carpe diem, ja is een oplossing, maar zou niet weten hoe ik zoiets moet doen :wacko:

 

 

@Doc, Jawel maar die zou ik in mijn technische ruimte kunnen plaatsen. Zal ff uitleggen wat de bedoeling is. Heb nu philips vsa,s die in me technische ruimte hangen die wil ik vervangen voor Gavita,s 600 pro.( Hangen nu cooltubes in me hok). gebruik nu aardebak die wil ik gaan vervangen voor deense bodems op tafels met airpots. Bovendien wil ik Co2 gaan gebruiken vandaar mijn keuze voor de opticlimate. Daarnaast komt er een voedingscomputer. wil alles voledig automatiseren, als ik ga bouwen maak ik er een mooi bouwverslagje van. ben alleen nog op zoek naar de juiste oplossing voor het waterprobleem en hoop dat iemand hier al ervaring daarmee heeft.

 

 

@DonBone, Tja zou het normaal ook geen probleem vinden ware het niet dat mijn buurman nederlander is en nieuwschierig van aard dus durf het niet aan vandaar dat ik nu met cooltubes werk maar vind dit niet optimaal.

 

 

Gr, M.V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je geen zwembad in de buurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, nee geen zwembad maar heb wel zitten denken om er 1 te plaatsen, maar in de zomer word dat water ook 30 plus graden. Ga denk ik een test doen met een chiller, was al bij een aquariumzaak geweest en ze zijn er voor 2000 liter zelfs, dat moet dan wel lukken als ik die op een 500L vat aansluit. btw heb een hoop opgestoken van jou bouwverslagjes, gaan mij zeker helpen bij de bouw. Heb wel getwijfeld tussen de dimlux evsa en de gavita pro maar ga toch voor die laatste want zie de meerwaarde van het automatisch dimmen niet echt in combinatie met een opticlimate daar die me hokkie toch op temp. houd, toch?

 

gr, M.V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een opticlimate via een zwembad gebruikt kan het verschil tussen water in en uit (delta T) lager zijn. Volgens mij is een verschil van 5 gr al genoeg.

 

Dus 35 in en 40 uit of iets in die geest. de liters/min moeten dan wel veel hoger zijn. Misschien iets voor in de nacht, als de zon niet op je zwembad schijnt?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, denk je dat een verschil van 5 graden voldoende is om de opticlimate ook bij dag te laten draaien? Volgens de man van de aquariumzaak koelt een aquariumkoeler ongeveer 5 graden per uur, als ik dus een vat van 500L plaats wat een opticlimate ongeveer zal verbruiken per uur maximaal, aangezien het hier in de zomer wel 40 graden buiten is ga ik uit van het maximum verbruik per uur en zo een koeler jast er 2000L per uur dooorheen kom ik toch een heel eind denk ik, plus zal wel water moeten bijvullen daar er ook verdamping plaats vind onderweg. btw wil de 10000 pro plaatsen

 

gr, M.V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
de liters/min moeten dan wel veel hoger zijn.

 

Die vlieger gaat niet zomaar op.

 

Er moet bij een kleiner temp verschil, meer water door de opti. Je kan dus niet meer zeggen dat je max 500ltr gebruikt in een uur maar een veelvoud daarvan.

 

Of de ton in combinatie met jouw chiller dat trekt weet ik niet. Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je retour water maar 5 graden kouder moet kan je dan niet gewoon een buis x meter door de grond laten lopen?

een groot werk,maar dat is een zwembad bouwen ook.

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan zeker, wordt wel een lange buis. Door de hoge doorstroomsnelheid moet het water wel een tijdje onderweg zijn om 5gr af te koelen.

 

Ook de grond om de buis zal steeds warmer worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bronwaterpomp ;) ?
@Carpe diem, ja is een oplossing, maar zou niet weten hoe ik zoiets moet doen :rofl

 

 

Gr, M.V.

Ik ben toch benieuwd hoe je het koelen van het water van de OC gaat fixen.

Hoeveel warmte geeft de beoogde chiller wel niet af? Zoals eerder al gemeld

moet de warmte ergens heen...

Als de warmteafgifte van de chiller gelijk is aan een airco is het waarschijnlijk

goedkoper en handiger om een airco te nemen?

 

Een eigen bron met pomp maken is niet heel ingewikkeld, het vergt alleen even

wat tijd :)

 

Op deze site staat met foto's en video's omschreven hoe je stap voor stap zelf

een bron kan creeren. Heb je een idee wat het grondwaterpeil is daar? Of zit

je op alleen maar rots? :wacko:

 

drillyourownwell

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ da was ik nie, Ja heb er nog eens een nachtje over nagedacht en denk dat het allemaal wat te omslachtig word, maak het mezelf te moeilijk denk ik. Dus heb nog even gebrainstormt over de optie airco, heb nog een dakterras waar ik de buitenunit kan plaatsen schoot mij te binnen, Dus hokkkie leeghalen airco laten plaatsen en dan opnieuw opbouwen. lijkt mij tot nu de beste optie tot opticlimate met de oplossing komt voor het waterprobleem. In iedergeval iedereen bedankt voor het meedenken.

 

 

gr M.V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon stnd aircos erin... Klaar.

 

Voor de prijs van een oc1000 plaats je een multisplit unit.

En hou je zat geld over. Voor leuke co2 set

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen jammer dat je een airco niet kan afstemmen op het klimaat in je hok. Je kan er niks mee want je moet handmatig steeds je omstandigheden aanpassen.

 

Maw een airco houdt geen rekening of het dag of nacht is in je hok, je moet ontvochtigen en verwarmen en wat is het allemaal door op de afstandbediening van je airco de settings te veranderen........gaat niet werken.

 

je kan hoogstens met een timer de koelfunctie activeren op een bepaalde tijd....veel succes.

 

Een oc1000 bestaat overigens niet, wel een 10000pro. Daar koel je 16lampen van 600watt volledig mee weg. Daar heb je een aardige split unit voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik volg tim hier toch in.

ook nog een - punt voor oc is de omslachtigheid.

als ik hier oc topics doorlees lijkt het men ni echt stoner proof :wacko:

als er iets misgaat moet je dus door al die menu's liggen zoeken waar er een kleine aanpassing moet gebeurren.

waarom dan die plantensensor en die kleine computer erinbouwen als je alles zelf nog moet instellen.

vind at een beetje vreemd.

dus dat heeft een learningcurve van ???? maand.

 

 

imo :rofl

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...